پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

طب مکمل (۵)/ هیپنوتیزم و هیپنوتراپی/ دکتر حمید اخوین

بدست • 12 می 2010 • دسته: طب مکمل

هیپنوتیزم یک حالت خواب‌گونه است. در این حالت ذهن هوشیار شخص آرام یا غیرفعال می‌شود و هیپنوتیزم‌کننده تلقیناتی را به ضمیر ناخودآگاه شخص القا می‌کند.
هیپنوز که زمانی تصور می‌شد چیزی جز تصورات پرورده‌شده نیست، در واقع ابزار قدرتمندی برای هدایت تجسم، تصور و تمرکز است.
هیپنوز که از صدها سال پیش معلوم شده بود در کمک به بیماران دردمند و مضطرب مؤثر است، هنوز به‌عنوان ابزار مؤثر و مقبولی در مدیریت استرس حین اقدامات طبی، پس از سوانح، درد مزمن، مسایل عادتی، علایم انفکاکی و وضعیت‌های روان- تنی قابل استفاده است.
هیپنوز قدیمی‌ترین تکنیک روان‌درمانی است و در خط مقدم جبهه‌ی دانش تعامل «روان، مغز، بدن» قرار دارد.
هیپنوز شامل یک توانایی اختصاصی برای توجه، تمرکز و تجسم، حین کاهش و به حداقل رساندن آگاهی از محیط است.
این پدیده به‌صورت خودبه‌خود و بدون القای رسمی نیز رخ می‌دهد. علاوه بر آن، ظرفیت تجربه‌ی هیپنوز به‌صورت قابل توجهی بین افراد مختلف فرق دارد و یک صفت ثابت است.
کلمه‌ی هیپنوز از ریشه‌ی لاتین «هیپنو»ـ که به معنی «خواب» است- اتخاذ شده و این یک غلط مشهور است، چون هیپنوز به‌عنوان یک پدیده‌ی مستقل، نوعی از خواب نیست بلکه روند پیچیده‌ای است شامل تمرکز توأم با توجه دقیق و گیرندگی فعال.
گرچه آگاهی از محیط هم در خواب و هم در هیپنوز کاهش می‌یابد، اما توجه متمرکز که در حالت خواب به‌صورت یکنواخت منتشر شده است، حین خلسه‌ی هیپنوتیزمی افزایش می‌یابد.

تاریخچه
فلسفه‌، ادبیات و مذاهب شرقی و غربی، آکنده از توضیح وضعیت‌های مختلف خلسه، حالات جذبه و انفکاک خودبه‌خود در میان درمانگران و درمانجویان است.
اولین بار که این پدیده‌ها به‌صورت رسمی به‌عنوان ابزارهای درمان توصیف شدند مربوط به قرن هجدهم و تئوری جنجال‌برانگیز «مسمر» در مورد انرژی «مغناطیس» بود که به‌نظر مسمر می‌توانست از درمانگر یا شیئی دیگر جریان پیدا کند و با تصحیح عدم تعادل‌ در بیمار، سلامتی را به او بازگرداند.
«جیمز برید»، که در دهه‌ی ۱۸۴۰ به طبابت و جراحی در انگلستان مشغول بود، با پدیده‌ای مشابه آن‌چه مسمر گزارش کرده بود مواجه شد. او دریافت که می‌تواند حالت خلسه را با تثبیت چشم و بستن چشم ایجاد کند.
نورولوژیست بزرگ فرانسوی، «ژان مارتین شارکو»، حالت هیپنوز را به‌عنوان یک پدیده‌ی فیزیولوژیک- عصبی (اصطلاحاً خواب عصبی) در نظر گرفت و آن را علامتی از بیماری روانپزشکی دانست.
«پیر ژانه» از این موضع در مورد هیپنوز حمایت کرد اما «هیپولیت برنهایم» که معتقد بود هیپنوز عملکردی از مغز نرمال است، با هر دوی آن‌ها به مخالفت برخاست.
«فروید» هیپنوز را به اتفاق شارکو مطالعه کرد و این کار هسته‌ی مرکزی کار کلاسیک او در مورد «هیستری» به اتفاق «ژوزف بروئر» شد. هر چند فروید تصمیم گرفت که استفاده از القاهای هیپنوتیزمی را متوقف کند، ولی استفاده از تخت روانکاوی را ادامه داد و توجه خود را به‌جای خلسه‌ی هیپنوتیزمی، به روند «تداعی آزاد» به‌عنوان یک تکنیک درمانی متمرکز ساخت.
در سال ۱۹۵۵ انجمن پزشکی انگلستان هیپنوز را به رسمیت شناخت و توصیه کرد که در دانشکده‌های پزشکی تدریس شود.
در سال ۱۹۵۸ انجمن پزشکی آمریکا و انجمن روانپزشکی آمریکا هیپنوز را به‌عنوان یک روش درمانی موثر و بی‌ضرر به رسمیت شناختند.

تعریف و تئوری
می‌توان هیپنوز را حالتی از تمرکز دقیق توأم با توجه، گیرندگی فعال و کاهش آگاهی از محیط در نظر گرفت. همچنین در هیپنوز حس اتوماتیک و غیرارادی بودن- به این صورت که حرکات بدن گویی خودکار هستند- وجود دارد و ادراکات تلقین‌شده می‌توانند ادراکات معمولی را تغییر دهند و جایگزین آن‌ها شوند.
طی چند ثانیه می‌توان وارد حالت هیپنوز شد و از آن خارج گشت. همه‌ی هیپنوزها در اصل «خود- هیپنوتیزم» هستند، ولی شخص خود اجازه می‌دهد که این شکل از تمرکز توسط شخص دیگری ساماندهی شود.

خصلت هیپنوتیزم‌پذیری
هیپنوتیزم‌پذیری یک خصلت ثابت و قابل اندازه‌گیری است. گرچه هیپنوتیزم‌‌پذیری در چرخه‌ی زندگی قدری تغییر می‌کند، در سال‌های انتهای کودکی به حداکثر می‌رسد و طی نوجوانی قدری تنزل می‌کند، اما به‌صورت نسبی در کل دوران بزرگسالی ثابت می‌ماند و در دوران کهولت کاهش می‌یابد.

اجزای هیپنوتیزم‌پذیری
تجربه‌ی هیپنوتیزمی نیاز به همگرایی سه جزء اساسی دارد که وجود همه‌ی آن‌ها به درجاتی ضرورت دارد:
۱-    جذب: عبارت است از توانایی کاهش دادن آگاهی محیطی برای تسهیل «توجه متمرکز»؛ مثل نگاه کردن از ورای یک لنز دوربین عکاسی که موضوع مورد توجه با جزئیات بیشتر دیده می‌شود اما به‌طور نسبی ارتباط آن با محیط پیرامونش نادیده گرفته می‌شود.
۲-     انفکاک: عبارت است از جدا شدن و تجربه‌ی ذهنی اجزای هویت، خاطرات، ادراک، هوشیاری یا پاسخ‌های حرکتی نسبت به آگاهی هوشیارانه‌ی معمول.
۳-     تلقین‌پذیری: عبارت است از تمایل به دریافت و قبول سیگنال‌ها و اطلاعات، توأم با تعلیق نسبی قضاوت معمول نقادانه.

خلسه‌ی هیپنوتیزمی
«خلسه» یا «ترانس» یک شرایط گذرای عصبی تعدیل‌یافته است که به کمک تحریک سیستم عصبی سمپاتیک یا پاراسمپاتیک به‌وجود می‌آید. حالت خلسه با حالاتی مانند خواب، اغما، بی‌هوشی و هوشیاری کاملاً متفاوت است و در واقع یک حالت «ورای هوشیاری» است که در این حالت قدرت و قابلیت تلقین‌پذیری بسیار زیاد می‌شود.
خلسه در حقیقت با تشدید احساسات، چه در جهت اختلال و چه در راستای آرامش، حاصل می‌شود. اگر حالت خلسه با تحریک تشدید سیستم عصبی سمپاتیک به‌وجود آید، به آن «خلسه‌ی منفی» یا «ترانس ارگوتروپیک» گفته می‌شود. این حالت توسط هیپنوتیزورهای نمایشی و نیز در جریان رقص‌های قبیله‌ای و برخی مراسم درمانی مثل «زار درمانی» به‌وجود می‌آید.
اگر خلسه با سیستم پاراسمپاتیک افراد یا تقویت و تشدید عواطف آرامش‌دهنده به‌وجود آید، به آن خلسه‌ی مثبت یا «ترانس تروفوتروپیک» اطلاق می‌شود.
افزایش حرارت بدن، افزایش جریان اشک، افزایش ترشح بزاق، به بالا چرخیدن کره‌ی چشم، وجود حرکات غیرهماهنگ در چشم‌ها (در حالی که پلک‌ها بسته‌اند)، ایجاد قرمزی در سفیدی کره‌ی چشم و بالاخره فقدان رفلکس حفاظت‌کننده‌ی چشم در مقابل حرکات آسیب‌زننده یا محتمل‌الخطر از نشانه‌های وجود خلسه هستند.
خلسه‌ی مثبت یا ترانس تروفوتروپیک- که از طریق احساسات آرامش‌بخش ایجاد می‌شود- ارزش درمانی دارد. از فواید و ویژگی‌های خلسه‌ی هیپنوتیزمی رسیدن به یک حالت تلقین‌پذیری همراه با افزایش آگاهی انتخابی است و از این حالت می‌توان برای تلقینات امیدبخش یا مددبخش در ضمیر ناخودآگاه استفاده کرد.
خلسه‌ی مثبت در حقیقت کانالی است که مستقیماً به ضمیر ناخودآگاه مرتبط می‌‌گردد و از این طریق کاشتن تخم امید از راه ارایه‌ی تلقینات مثبت و سازنده در اعماق ضمیر مقدور می‌شود.

هیپنوتراپی
«هیپنوتراپی» کاربرد هیپنوتیزم در محدوده‌ی وسیعی از اختلالات پزشکی و روانشناختی است. هیپنوز فی‌نفسه درمان نیست و لازمه‌ی درمان با هیپنوز، دادن تلقینات مستقیم درمانی است.
«دکتر کوریدون هاموند» مؤلف کتاب ارزشمند «تلقینات و استعارات هیپنوتیزمی» (Hypnotic Suggestions and Metaphors) معتقد است که هیپنوز اغلب وقتی مؤثر است که با سایر روش‌های درمانی (غیرهیپنوتیزمی) تلفیق شود.
هیپنوتیزم مانند همه‌ی روش‌های پزشکی و روانپزشکی دیگر است و به‌صورت یکسان برای همه‌ی مشکلات همه‌ی بیماران مؤثر نیست. اخلاق حرفه‌ای حکم می‌کند هیپنوز را فقط برای درمان مسایلی به‌کار بریم که برای درمان غیرهیپنوتیزمی آن‌ها صاحب صلاحیت باشیم.
صرف یاد گرفتن چند تلقین هیپنوتیزمی و سپس به‌کار بردن این تلقینات صحیح نیست و آموزش تخصصی و قرار گرفتن تحت نظارت در مورد هیپنوز لازم به‌نظر می‌رسد.

کاربردهای هیپنوتیزم
بهره‌های مختلفی که از هیپنوز در شاخه‌های مختلف طب بالینی می‌توان گرفت شامل موارد زیر است:
طب داخلی: کنترل دردهای مزمن، تهوع و استفراغ‌های ناشی از شیمی‌درمانی، کنترل وزن، ترک سیگار و عادت ناخوشایند، کنترل سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS)
طب جراحی: آمادگی پیش از جراحی از نظر روانی، کنترل درد پس از عمل، القای بیهوشی بدون استفاده از داروهای وریدی و استنشاقی، القای بی‌حسی موضعی بدون استفاده از داروها، کنترل نسبی خونریزی حین عمل، کنترل درد ناشی از سوختگی
طب زنان و زایمان: کنترل علایم سندرم پیش از قاعدگی، کنترل دردهای همراه قاعدگی (دیس‌منوره)، زایمان بدون درد
طب ورزشی: افزایش اعتماد به‌نفس، افزایش بهره‌وری ورزشی، بهبود رکوردها
طب دهان و دندان: کنترل دندان‌سایی، سندرم مفصل فکی- گیجگاهی، القای بی‌حسی برای اعمال دندانپزشکی، کنترل عق زدن و تهوع حین کار دندانپزشکی، کنترل هراس از اعمال دندانپزشکی
طب روانپزشکی: روان‌درمانی هیپنوتیزمی، اختلالات اضطرابی، اختلالات روان‌تنی، تقویت ایگو، اختلالات جنسی، اختلالات تجزیه‌ای، افزایش امید به زندگی و افزایش بهره‌وری تحصیلی.

دکتر حمید اخوین
سوجوک آکوپانکچریست- هیپنوتراپیست
نماینده‌ی انجمن هیپنوتیزم بالینی

نشانی: رشت، سلیمانداراب، بالاتر از آرامگاه میرزا، تلفن: ۴۲۲۳۹۵۳

Email: hamidakhavein@yahoo.com

برچسب‌ها: ٬ ٬ ٬ ٬

۱۶۱ دیدگاه »

  1. سلام برای مراجعه حضوری به مطب دکتر اخوین جهت مشاوره هیپنوتیزم نشانی دقیق مطب را میخواهم
    با تشکر

  2. پاسخ به خانم نسترن: ادرس مطب دکتر اخوین در زیر مقاله ایشان درج شده اشت. برای اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن مطب تماس بگیرید.

  3. سلام . خسته نباشید . من دوست دارم هیپنوتیزم بیاموزم . اگر برای شما مقدور است مرا راهنمایی کنید . سایت بسیار خوبی دارید ممنون از شما .

  4. sسلام
    می خواستم ببینم که ایا می توان از طریق هیپنوتیزم ادم را درس خوان کرد

  5. سلام…من ۲۹سالمه و از بچگی از بیماری فوبیا رنج میبرم ..فوبیای غیر منطقی که به خاطرش چند بار به روانپزشک مراجعه کردم و دارو هم گرفتم اما اثری نداشت..شما میتونید به من کمک کنید؟..
    در ضمن یه سوال دیگه با هیپنوتیزم میشه چیزی رو که خودم گم کردم پیدا کنم؟یعنی به اون لحظه برم و بفهمم کجا گذاشتمش؟

  6. هیپنوتیزم میتواند درمانی موثر برای فوبیا باشد.در مورد دوم هم امکانش وجود دارد…

  7. سلام ..
    آقای دکتر….من فعلاً فقط یک جلسه برای مشاوره پیش شما اومدم و خیلی خوشحالم.. احساس میکنم بالاخره یه راهی برای مشکلات و بیماریهام پیدا کردم ..
    شما از اون آدمهایی هستید که خیلی به آدم انرژی مثبت میدید.
    امیدوارم همیشه شاد وشلامت باشید….. …انشاالله صدو بیست سال زنده باشید …

  8. سلام من یه پسر ۴سال ونیمه دارم که فوبیای شدید از دستشویی رفتن داره وهنوز نتونستم از پوشک بگیرمش همه راه های مشاور رو هم امتحان کردم فایده نداشت .ایا مشکلش با هیپنوتیزم حل میشه؟ممنون از توجهتون

  9. هیپنوتیزم درمان خوبی برای فوبیا است ولی ترس از دستشویی رفتن می تواند فوبیا نباشدو بهتر است از روشهای تربیتی در این مورد کمک گرفت.در مورد استفاده از هیپنوز در کودکان بهترین سن هیپنوتیزم پذیری ۹ تا ۱۲ سالگی است ولی چون کودکان دنیایی فانتزی دارند می توان در سنین پایین تر نیز از هیپنوز کمک گرفت و طبعا در مورد کودک شما نیز ارزش امتحان کردن را دارد.

  10. باسلام به شما .سئوالی دارم واون اینکه ایا انجام هیپنوز توسط شما خطری برای بیمار نداره؟ یعنی براحتی میتونه از اون حالت بیرون بیاد؟

  11. سلام آقای دکتر هیپنو تراپی می تونه در درمان زود انزالی موثر باشه؟ممنون میشم اگه جواب منو بدین.

  12. انجام هیپنوتیزم درمانی توسط فرد دوره دیده و مجرب هیچگونه خطری برای بیمار ندارد.

  13. بله.هیپنوتراپی میتواند در درمان زود انزالی موثر باشد.

  14. سلام
    آیا هیپنوتیزم در درمان وابستگی فرد به شخص دیگر میتونه حل ساز باشه؟ در درمان افسردگی و وسواس فکری چطور؟ هزینه هر جلسه آن چقدر است

  15. هیپنوتیزم میتواند به شخص کمک کند تا از میزان وابستگی اش به فرد دیگر کاسته شود.
    یکی از کاربردهای مهم هیپنوتیزم در درمان افسردگی است.البته نه در هر افسردگی………………ضمن اینکه هیپنوتراپی به معنی بی نیازی به دارو نیست.
    وسواس از بیماریهای بدقلق روانپزشکی است و هیپنوتیزم میتواند در کنار درمانهای دارویی و سایر درمانهای روانشناختی ازجمله رفتار درمانی کمک خوب و موثری برای درمان وسواس باشد…
    هزینه هر جلسه به میزان وقتی است که صرف درمان بیمار میشود .ضمن اینکه انجمن هیپنوتیزم بالینی ایران به زودی تعرفه ای را نه به صورت قطعی بلکه به عنوان یک سنگ بنای اولیه در این مورد اعلام خواهد کرد

  16. با سلام
    می خواستم ازتون بپرسم کتابهای سفر روح و سرنوشت روح را مطالعه کردین؟
    و اگه کردین می خواستم بدونم که موافق هستین با این دیدگاه یاخیر؟!

  17. باعرض سلام

    جناب اقای اخوین.مادری دارم شصت وچهارساله مبتلا به دیابت که مدتی است دچار افسردگی شده وبه متخصص اعصاب وروان نیز مراجعه کرده است او مدام بی قراری می کند ایا امکان دارد با روش هیپنوتیزم مشکلش حل شود ودست از تلقینهای منفی بردارد؟اگر امکان دارد جوابم را بدهید

    با احترام

  18. با عرض پوزش مجدد جناب دکتر شما چه روزهاو چه ساعتی در مطب تشریف دارید؟وایا من باید با همین شماره ای که در سایت ذکر کرده اید تماس بگیرم؟

  19. بله…امکان دارد بتوان به ایشان کمک کرد.

  20. روزهای فرد هفته…تلفن تماس جهت تعیین وقت…۷۷۲۷۹۲۷

  21. سلام آقای دکتر من دارای مدرک هیپنوتیزم ازیکی ازموسسه های مجاز در رشت هستم ودوره های هیپنوتیزم بالینی را تقریبا کامل کرده ام از آنجایی که شما پزشک وعضو انجمن هیپنوتیزم بالینی ونماینده این انجمن هستید چطور میتوانم فعالیت قانونی در این ضمینه داشته باشم یا چطور میتوانم از انجمن هیپنوتیزم مدرکی بگیرم که بتوانم به تنهایی کار کنم یا کمک دستیار یکی از پزشکان باشم که منع قانونی نداشته باشد جواب شما خیلی برام مهم می باشد چون همه جا شما را میشناسند وبعنوان نماینده انجمن شما را معرفی می کنند با تشکر وتوفیق روز افزون برای شما

  22. انجمن هیپنوتیزم بالینی ایران تنها مرجع قانونی آموزش هیپنوتیزم در ایران است ولذا موسسه مجاز دیگری آن هم در شهر رشت نمی تواند مدرکی قانونی در این باره صادر نماید.بهتر است از همین موسسه که به زعم شما مجاز است و بنده بعد از سالها فعالیت در این زمینه هیچ اطلاعی از آن ندارم سوال فرمایید که این جه مدرک هیپنوتیزمی است که به شما داده و ارزش قانونی ندارد……
    بهر تقدیر انجمن هیپنوتیزم بالینی ایران در محدوده قوانین ومنشور اخلاقی انجمن به امر آموزش هیپنوتیزم میپردازد و کسانی که میتوانند مطابق با اساسنامه این انجمن در دوره های آموزشی این انجمن شرکت نمایند بعد ازقبولی در امتحانات تئوری و عملی قادر به اخذ مدرک خواهند شد تا در محدوده رشته علمی اصلی خود از هیپنوتیزم هم به عنوان یکی از ابزار های درمانی استفاده نمایند.
    جهت اطلاع کامل از اینکه آیا میتوانید در این کلاس های آموزشی شرکت و از مزایای قانونی آن بهره مند شوید
    در یکی از روزهای فرد هفته از ساعت ۳ال ۸ بعداز ظهر با تلفن ۷۷۲۷۹۲۷:نمایندگی انجمن هیپنوتیزم بالینی ایران در استان گیلان تماس حاصل نمایید.

  23. مادرم وسواسی فکری وسواسی به اب شمارش داره ایا راه حلی هست؟

  24. سلام آقای دکتر خسته نباشید
    من خانمی ۳۳ ساله هستم ونزدیک به ۲۰ سال است که از بیماری تریکو تیلو مانیا رنج میبرم و تمام راهها را برای درمان استفاده کرده به نتیجه نرسیده ام سوالم از شما اینست که آیا با هیپنو تراپی میشه نتیجه گرفت و خوب شد واقعا از این وضعیت خسته شدم با تشکر

  25. سلام .. با توجه به اینکه این مقاله برای دو ساله پیشه میخواستم بدونم آدرس مطب و تلفنتون تغییری نکرده? اگه تغییر کرده جدید رو لطف میکنین بگین

  26. سلام. نشانی دکتر اخوین تغییر نکرده است.

  27. با سلام. برادر من دانشجوی پزشکی و متاسفانه مبتلا به بیماری اسکیزوفرنی می باشد. ۲ سال هستش که درمانو شروع کرده علاوه بر قرص هائی که برای درمان این بیماری استفاده میشه (الانزاپین) از قرص های فلوکستین و پروپرانولول هم استفاده میکنه. متاسفانه این بیماری باعث شده نتونه تو درس ها تمرکز کنه و نمی تونه درسشو بخونه.می خواستم بدونم هیپنوتیزم برای برادرم می تونه مفید باشه؟ با تشکر

  28. سلام…اسکیزوفرنی از مواردی است که در اصطلاح پزشکی انجام هیپنوتیزم کنتراندیکاسیون(منع مصرف)دارد …ولی این منع مصرف مطلق نیست و در بزخی موارد وبعضی افراد فوائدی از هیپنوز مشاهده گردیده است…ولی نکته مهم در این موارد تسلط علمی و عملی شخص هیپنوتیزور است که در این مورد فقط یک نفر را میشناسم که شاید بتواند به شما کمک کند ولاغیر…..دکتر امیر هوشنگ باقری…روانپزشک واستاد بی نظیر هیپنوتیزم در ایران

  29. سلام ، در کشورهای دیگه از هیپنوتیزم برای افزایش قد استفاده کردند ، در واقع تونستن کاری کنن که شخص باور کنه در سن رشده ، میخاستم بدونم اگه مراجعه کننده ای از این قبیل داشته باشید به کمک شما میشه این رو انجام داد؟؟؟؟؟؟؟

  30. سلام .من از بعد از جراحی سزارین شبها وقت خواب احساس خفگی و تنگی نفس می کنم و با استرس بیدار می شم و تا صبح نمیخوابم ودر کل روز احساس میکنم غده ای تو گلومه که وجود اون و گرفتگی بینی باعث تنگی نفس میشه درمانها تا کنون نتیجه نداشته با توجه به استفاده از داروهای خواب آور دارم به اونها وابسته میشم آیا با هیپنوتیزم میشه اختلالات خواب و تنفس رو از بین برد.ممنون

  31. باور نکنید

  32. حتما به امتحانش می ارزد

  33. سلام خسته نباشید.من یه مشکل بزرگ دارم که چند ماه زندگیمو ازم گرفته نامزدی دارم که بهم خیانت کرده ولی الان عوض شده و منو خیلی دوس داره.اماگذشته و خاطرات بدی که دارم ،داره منو ازش دور میکنه.میخواستم بدونم میشه با هیپنوتیزم کردن گذشتم پاک بشه؟جوری که اصلا اون خاطرات یادم نیاد.ممنون

  34. سلام آقای دکتر ، عذر میخام ولی من که نپرسیدم صحت داره یا نه که شما گفتید باور نکنید،من خودم یکی از دانشجویان رشته ی روانشناسی هستم ،این مسایل چیزی نیست که من از مردم عادی به صورت نقل و قول شنیده باشم در واقع با تاریخ و شخص هیپتونیزور و… ثبت شده ، البته گستاخی نشه . اما هدف اصلی من از این صحبت ها اینه که برادر من بخاطر قدش باعث شده که اعتماد به نفس و روحیه خودش رو از دست بده،البته با هر پزشکی که حس کردم مربوط به رشد بدن میشه صحبت کردیم ولی خب به هر حال حرفهاشون چه خوب و چه بد و چه درست و منطقی باشه اونها فقط از نظر بالینی این حرف رو میزنن و فقط یک متد رو برای همه انسان ها در نظر میگرند و عوامل دیگه رو دخیل نمیدونن اما من میتونم این رو بفهمم که تمام این گفته ها برای برادرم حکم درب بسته رو داره ،اما من تمام تلاشم رو میکنم که بهش کمک کنم در راستای نتیجه مثبت مثل ورزش ، تغذیه و از نظر روحی اما آقای دکتر قانع کردن اون برای کنار اومدنش چیزی رو بهتر نکرده چونکه بارها هم از طریق خونواده و مراجعه به روانشناس این کار انجام شده ، معذرت میخام ازاینکه متن طولانی شد اما آقای دکتر با توجه به اینکه هیپتونیزورهای با مجوز زیاد نیستن که بشه به راحتی پیداشون کرد رو این حساب چیزی که من جوابش رو ازتون میخام اینه که اگر واقعا این کار براتون مقدوره و یا کسی رو در ایران میشناسید که بتونه چنین مواردی رو انجام بده لطفا بفرمایید فقط همین ، این کمکتون رو فراموش نمیکنم ممنون.

  35. سلام خسته نباشید.من یک حادثه تلخ داشتم که خودم باعثش شدم خواسم بپرسم با هیپنوتیزم میشه تغییراتی توذهنم درمورد اون روز ایجاد بشه که فک کنم اصلا اون اتفاق نیفتاده یاروزم یه جور دیگه بهم القابشه .از فکر اینکه خودکرده بوده وازمن بعید بوده دارم همه زندگیمو از دس میدم احساس میکنم بالاتر از ظرفیت روح وروانمه ممنون میشم

  36. سلام و خسته نباشید مادر من به دلیل مشکلات خاصی که داشته مبتلا به لرزش دست شده که دکتر عنوان کرده که شما پارکینسون داری با توجه به این که بدنش نسبت به این دارو ها واکنش نمی دهد آیا ممکن است با هیبنوتیزم در مان شود؟

  37. سلام خسته نباشیدایا واقعا راهی برای فراموشی سریع مسایل هست که از شدت احساسات کاسته بشه .

  38. سلام و خسته نباشید
    من ٢۶ سالمه و الان ٩ ساله بیماری تریکوتیلومانیا دارم و هیچ درمانی روم جواب نداده آیا هیپنوتراپی می تونه کمکم کنه!؟

  39. سلام…پاک کردن کامل
    خاطرات گذشته حتی اگر نشدنی نباشد،مشکل است…هیپنوتیزم هم علی رغم ادعاهایی که در گوشه و کنار از توانایی های عجیب و غریبش می شود در مراجع و رفرنسهای علمی چنین ادعایی ندارد….ولی….هیپنوز به شما کمک می کند تا احساس ناخوشایند یک خاطره را کاهش دهید…و یا یک خاطره را کم رنگ و کم اثر کنید..و از آن مهمتر با تغییر نگاه جور دیگری به یک ماجرا نگاه کنید و طبعا با این تغییرات ،حس و حالتان به آن واقعه تغییر خواهد کرد…

  40. سلام…..جوابت را در پاسخ به سوال پویا می یابی…(۲۵)

  41. سلام….هیپنوز کمک میکند تا با بیماری اش بهتر کنار بیاید…هیپنوتیزم در پارکینسون بیشتر به مدارا با بیماری کمک میکند تا مداوا…..البته شاید در کند شدن روند بیماری هم بی تاثیر نباشد….

  42. سلام…..هیپنوتیزم کمک میکند تا بار احساسی خاطرات تغییر کند و ازشدت احساس نسبت به یک واقعه کاسته شود….

  43. سلام….هیپنوتیزم ازدرمانهایی است که حتما برای تریکو تیلو مانیا توصیه می شود..

  44. آقای دکتر میشه شماره مطبتون و آدرستون رو بگید آخه دو تا شماره بالا یکیش که اشتباهه دومی هم هیچ وقت جواب نمیدن؟؟؟؟؟؟

  45. باسلام خدمت جناب دکتر اخوبن
    من ۱۹ ساله هستم و۱سال بیماری فوبیایی برام پیش اومده بیماری اریتروفوبیاو خیلی وقت دنبال درمانشم اما دکتری در رشت نمیشناختم راجب بیماری های فوبیا وتازه سایت شمارو پیدا کردم این سوال رو ازجناب عالی داشتم شما میتونید در این زمینه به من کمکی بکنید چون شنیدم توایران زیاد شناخته شده نیست ولی نگرانم کرده .باتشکر

  46. سلام آقای دکتر. ۲۳ساله هستم و بعد۸سال رابطه ی عاشقانه نامزدم با خانوم دیگری ازدواج کرده. و بر اثر ناراحتی و اضطراب دچار خفگی . بی خوابی . بی اشتهایی . اگزمای پوستی شدم و دچار کاهش شدید پلاکت خون شده ام و پزشک معالجم مشکوک به بیماری لوپوس در من هست.
    از همه بدتر اینه که بعد ازدواج نامزدم من هنوز باهاش صحبت میکنم و واقعا از خودم خسته شدم. آیا هیپنوتیزم بمن کمک میکنه که فکرم آزاد بشه و از این وابستگی رها بشم؟

  47. سلام…بسیاری از علائمی که داری وعوارضی که بهش دچار شدی ،مستقیم یا غیر مستقیم ناشی از استرس می باشد و هیپنوتیزم..بویژه خود هیپنوز کمک خوبی در این زمینه میکند….

  48. دکتر سلام :)))
    هیپنوتیزم دوایه بسیاربی از درداست و در رشد و موفقیت انسان نقس بسزای داره مطما
    یه سوال داشتم دکتر جان شرطی شدن در هیپنوتیزم چیه؟وچطور میتونیم شرطی بشم؟
    با تشکر

  49. سلام آقای دکتر اخوین
    من تا حالا ۲ جلسه خدمتتون اومدم و خدارو شکر تا حالا انقد حال روحیم رو به بهبودی نبود .
    از وقت و انرژی که برای مریضاتون صرف می کنید واقعا ممنونم و همیشه به یادتون هستم و دعاتون می کنم .

  50. دکتر چرا جواب میل نمیدید؟

دیدگاه خود را بیان کنید.