پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

حالا حکایت ماست/ دکتر امید زرگری

بدست • 19 ژوئن 2010 • دسته: صفحه‌ آخر

صفحه‌ی آخر (۳)

چنان‌چه عنوان فوق برای‌تان آشناست، مفهوم آن این است که احتمالاً سال‌ها قبل شما هم پول‌تان را خرج چیزی می‌کردید که ما می‌کردیم! یعنی خریدن ماهنامه‌هایی چون «آدینه»، «دنیای سخن»، «گردون» و… که البته حالا همگی مرحوم شده‌اند. خدابیامرز عمران صلاحی در این ماهنامه‌ها تک‌پرانی‌ها و طعنه‌زنی‌هایی داشت که بعدها هم کتابی شد با همین عنوان «حالا حکایت ماست»… در همان سال‌ها، دوستی داشتیم که متصل مشغول به گوش دادن به موسیقی سخیف لوس‌آنجلسی بود، اما هر وقت تلفن منزلش زنگ می‌زد فوری موزیک سنگینی از باخ یا بتهوون را جایگزین آن نوای سبک می‌کرد تا شخص آن طرف خط تلفن، حساب کار خودش را بکند و مرعوب فرهنگ و کمالات رفیق ما شود!… بگذریم، حالا حکایت ماست؛ قاعدتاً نمی‌شود که آدم ایام عید را هر شب به تماشای «چهاردیواری» بنشیند، اما سیزده بدر را با پاراجانف پالوده نوش جان کند یا این‌که دانیل استیل بخواند، اما همنشین کانت و هگل و نیچه و سارتر و… باشد… لاکن چون در این مملکت قاعده جای چندانی ندارد و اصولاً «ما می‌توانیم»، بنابراین هر کار غیرممکنی، شدنی می‌شود…
باز هم بگذریم، آدمیزاد وقتی دچار بحران میان‌سالی می‌شود، کارهای غیرمعمولی انجام می‌دهد که طیف بسیار وسیعی هم دارند اما در مورد ما و همکاران ما که آقایان محترم اطبا باشند، معمولاً چند گزینه بیشتر پیش‌ رو نیست؛ گرینه‌ی اول: تجدید فراش! گزینه‌ی دوم: ابتلا به سندرم ساخت‌ و ساز یا بخر و بفروش، گزینه‌ی سوم: هر دوی این‌ها، و گزینه‌ی چهارم: دچار شدن به روان‌شناسی یا فلسفه.
در مورد خانم‌های طبیب گزینه‌ها از این هم محدودتر است و در واقع به یک گزینه ختم می‌شود: مراجعه به متخصص پوست یا جراح پلاستیک. (شخصاً معتقدیم بهترین کار ممکن است!) مثل همیشه این مقدمه طولانی شد و احتمالاً مقادیری دشمن برای‌مان درست می‌کند! اساساً این خصلت ماست که آن‌قدر مقدمه‌چینی می‌کنیم که جایی برای اصل مطلب باقی نمی‌ماند… در هر حال، ما سعی کردیم به‌طور پیشگیرانه خودمان را به فلسفه دچار کنیم، چون فکر کردیم خطراتش کمتر است! و در راستای ابتلا به فلسفه، تعطیلات‌مان را با مطالعه‌ی چند کتاب فلسفی گذراندیم من‌جمله «تاملات هگلی». این کتاب در واقع مجموعه‌ی درس‌هایی است در مورد کتاب «پدیدارشناسی ذهن» هگل که توسط رامین جهانبگلو طی سال‌های ۸۱ و ۸۲ در تهران ارایه شده است.
«پدیدارشناسی ذهن» (The phenomenology of spirit) مهم‌ترین اثر هگل است. این کتاب که در واقع خود مقدمه‌ای برای «علم منطق» است، تاثیر عمیقی بر فلسفه‌ی غرب گذاشته و بسیاری بر این عقیده‌اند که سرچشمه‌ی اگزیستانتیالیسم، کمونیسم و حتی فاشیسم از همین کتاب است.
آن‌چه بیش از همه در این کتاب مطرح است، نحوه‌ی برخورد هگل با موضوعات مختلف است. شبیه آن‌چه در پزشکی به ‌approch معروف است. به‌نظر می‌رسد برای هگل فرآیند شناخت از هر چیزی من‌جمله از آن چیزی که قرار است شناخته شود مهم‌تر است.
هگل اساساً معتقد است که عقل از شعور بالاتر است و شناخت عقلی والاتر از شناخت شعوری است. دیدگاه او در مورد زمان نیز بسیار بدیع است. او روح و زمان را در هم تنیده می‌داند. زمان در فلسفه‌ی هگل فرآیند‌ی دیالکتیکی دارد. بر همین اساس، او معتقد است انسان که خود دارای جوهری دیالکتیک است، همواره به اکنون خود «نه» می‌گوید و با این «نه» گفتن به حال است که آینده ساخته می‌شود. به‌عبارتی دیگر، آینده چیزی نیست جز حال نفی شده. بینش وی در مورد دین نیز کمابیش چون دیدگاه او در مورد تاریخ است.
در هر حال طبیعی است که «تاملات هگلی» کتاب ساده‌ای نیست. شخصاً برخی از سطور آن را چندین بار خواندیم. «پدیدارشناسی ذهن» از آن هم پیچیده‌تر است. ترجمه‌ی این کتاب به انگلیسی به‌طور کامل از طریق تارنمای دانشگاه Idaho در دسترس است. از همان کتاب‌هاست که همه دوست دارند خوانده باشند ولی هیچ‌کس دوست ندارد بخواند!
و خلاصه‌ی کلام: «راه حل ما عقل و آزادی است» (هگل).

دکتر امید زرگری
متخصص پوست
نشانی: رشت، گلسار، بلوار سمیه، پارس کلینیک، واحد ۵۰۲، تلفن: ۷۲۲۷۵۲۰

Website: http://www.iranderma.com/
Email: ozargari@iranderma.com

تاملات هگلی: درس‌هایی درباره‌ی پدیدارشناسی ذهن هگل
رامین جهانبگلو
نشر نی، ۱۳۸۶
۱۱۲ ص، ۱۸۰۰ تومان

برچسب‌ها: ٬ ٬ ٬ ٬

۲۲ دیدگاه »

  1. سلام اقای امید زرگری.مید ونید دکترا هر قدر که سابقه و ثروت و تعداد بیمار هاشون زیاد میشه معرفت و محبت و انسان دوستی براشون بی معنی میشه یادمه چندسال قبل خواهرم اومد مطب شما و زیاد از اخلاقتون تعریف کرد ولی یه ماه قبل یکی دیگه اومد اونجا و گفت این اقا همون دکتر نیست شما اگه چند سال قبل نگران بودید ادم ها تابلوی مطبتون رو ببینن من حالا باید انقدر از منشی شما تقاضا کنم که خانم تو رو خدا یه نوبت به من بدید که ایشونم بگه نمیشه شما قبلا بیمار ما نبودید اقای دکتر اینطور خواستن اقای دکتر اقای امید زرگری اقای فیلسوف اینطوری نخواین اینطوری دوست داشتنی نیستید

  2. سلام. فکر میکنم درست نیست این صفحه (وب سایت) رو شخصی بکنیم. مطب من فقط تا شش بعدازظهر بازه، بنابر این طبیعیه که قادر نیستم تعداد زیادی بیمار رو ویزیت کنم. در عین حال اگه فرصت کنین و فرم تعیین وقت را در سایت من پر کنید معمولا پس از چند روز برای شما وقتی تعیین خواهد شد.
    http://www.iranderma.com/appoint.htm

  3. لازم میدانم از زحمات جناب آقای دکتر امیدزرگری برای بهبود و سلامت پوست صورتم کمال تشکر را کرده باشم.حدود ۴سال قبل بدلیل جوشهای زیاد صورتم دچار اضطراب و ناراحتی زیادی شده بودم.اما در حال حاضر از سلامت پوستم کمال رضایت را دارم و به آرامش رسیده ام و این بهبودی را مدیون تشخیص و درمان بموقع و صحیح این استاد محترم هستم.در ضمن ایشان بسیار خوش برخورد ،خوش اخلاق و شریف هستند.سلامتی و بهروزی آن استاد بزرگوار را از خداوند منان خواهانم.

  4. باسلام
    از صبر،حوصله،اخلاق حرفه ای وازهمه مهمتر علم ودانش به روز آقای دکترامید زرگری که دردفعات مراجعه ام به حضور ایشان شاهد آن بوده ام کمال تشکر رادارم. برای ایشان آرزوی موفقیت روزافزون رادارم.

  5. سلام آقای دکتر از مطب شماوقت ویزیت گرفتن واقعاسخته.الان هم که کلاوقت داده نمیشه.لطفا یه چاره ای براش اندیشیده بشه.من بیماری پوستی صدفی دارم از نوشهر میخوام بیام اما وقت داده نمیشه.چه راه حلی واسش دارین؟

  6. پاسخ به راحله: شما می‌توانید با مراجعه به آدرس زیر برای تعیین نوبت اینترنتی اقدام کنید.
    http://www.iranderma.com/Farsi.htm

  7. سلام آقای دکتر .خسته نباشید.والا وقت گرفتن دیگه مکافات شده خانم منشی میگه یه کلام بیمار ما نیستید .من با وجود ۲۹ سال سن پوستم شل شده ومنافذ پوستم باز شده و جای جوش بر روی اون وجود داره. می خواستم خواهش کنم راهنمایی کنید لطف کنید به من وقت بدید . من فرم اینترنتی رو هم پر کردم ولی……..

  8. سلام.می خواستم بگم وقتی از لینک ثبت نام می کنیم برای تعیین وقت ،بعد از اینکهsubmit رو می زنی این پیغامو میده:
    this url is not valid and cannot be loaded
    این یعنی دیگه بیمار قبول نمی کنید ؟

  9. پاسخ به لیدا: احتمالا اشکال موقتی بوده دوباره امتحان کنید.

  10. سلام آقای دکتر من موفق نشدم که وقت ویزیت بگیرم ومشکل پوستی من معمولی نیست و من خیلی نا امیدم۲۸ سالمه لطفا بهم کمک کنید.

  11. پاسخ به شهره: شما می‌توانید با مراجعه به آدرس زیر برای تعیین نوبت اینترنتی اقدام کنید.
    http://www.iranderma.com/Farsi.htm

  12. سلام و خسته نباشید..
    چقدر خوبه که این تعیین وقت اینترنتی رو گذاشتید.من که فرم رو پر کردم حالا نمیدونم وقت برام پیدا میشه یا نه ..

    راستی بچه ها من امتحان کردم
    فقط با—– اکسپلور—— میشه با موزیلا و گوگل کروم نشد…

  13. جناب دکتر من وقت اینترنتی هم گرفتم ولی خبری نشد من خیلی به کمکتون نیاز دارم لطفا راهنماییم کنید

  14. ا قا خیلی با حالی دمت گرم .

  15. با سلام و خسته نباشید ، جناب آقای دکتر امید زرگری لازم می دانم که از زحمات شما که با صبوری هرچه تمام تر جهت درمان پوستم تلاش کردید تشکر کنم؛وقار،شخصیت ، رفتار حرفه ای، تشخیص درست و درمان صحیح از دلایل موفقیت شما در زمینه کاریتان است.
    سلامتی و موفقیت روز افزون شما را از خدای منان خواستارم.

  16. سلام آقای دکتر . وقتتون بخیر . خواستم از زحماتتون تشکر کنم . سلامتیتون آرزوی همه ی بیماراتونه.

  17. با سلام و خسته نباشید. حدود ۱۰ سال میشه که آقای دکتر زرگری رو به عنوان دکتر پوست میشناسم. خیلی دکتر با تجربه و با شخصیت و صبوری هستید. درمان جوشهای صورت من توسط شما انجام شد و خیلی خیلی از این بابت راضی هستم.

  18. فقط خوندی چند ثانیه فکر کن

  19. آقای دکتر سلام
    با توجه به نگاه شما عدم توسعه در کشور مابراساس عدم در ک پدیده ها مدرن وروابط بین آنها که پس از عقل گرایی مدرن در اروپا حاکم شده می دانید.لازم می دانم به این بحث کمک کرده بگویم در مکتب فرانکفورت رویکرد دهه هفتاد نگاه به سوژه از منظر منتقد براساس نظریه انتقادی برای روشنگری ویافتن فرایندی برای حل نابرابری که سرمایه داری تاریخی در ذهن بوجود آورده است واین نیازمند نافرمانی مدنی وعمل به رسیدن حقوق اساسی انسانها ست.

  20. سلام آقای دکتر من بیست ودو سالمه و به تازگی پوست صورتم چرب شده و روی صورتم کلی جوش میزنه وگاهی وقتا خارش میکنه وبه ناچار میخارونمش وهمین باعث میشه که جوش ها کنده شه جاش دیگه ازبین نمیره لطفا به من نوبت بدید با تشکر

  21. لطفا به سایت دکتر زرگری مراجعه کنید.

  22. سلام اقای دکتر زرگری من هم چند سال پیش شما میام
    شما خیلی پزشک خوبی هستید صبور و با شخصیتی، ارام. برای همه چیز از شما متشکرم.

دیدگاه خود را بیان کنید.