پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

طب مکمل (۱۱)/ کایروپراکتیک/ دکتر حمید اخوین

بدست • 9 دسامبر 2012 • دسته: طب مکمل

یک توضیح ضروری: همان‌طور که در شماره‌ی پیش گفته شد، هدف از تالیف و درج سلسله مقالات «طب مکمل» صرفاً معرفی این روش‌های درمانی برای همکارانی است که ممکن است اطلاعات زیادی در مورد آن‌ها نداشته باشند. بنابراین اگر در مورد هر کدام از آن‌ها موارد کاربردی ذکر می‌شود، منظور تنها موارد کاربرد و فواید این روش‌ها از دیدگاه پزشکانی است که بدان اعتقاد دارند و هیچ‌یک از موارد ذکر شده لزوماً مورد تایید یا توصیه‌ی مولف این مقاله یا ماهنامه‌ی «پزشکان گیل» نیست.

تعریف
«کایروپراکتیک» (Chiropractic)- گرفته شده از واژه‌ی یونانی “cheir” به‌معنی «دست» و “praktikes” به‌معنی «انجام‌شده توسط»- در اصطلاح به‌معنی مجموع عملیاتی است که به‌وسیله‌ی دست روی ستون فقرات انجام می‌گیرد و آن را در یک راستا قرار می‌دهد.

تاریخچه
در سال ۱۸۹۵ در شهر «دانپورت» ایالت «آیوا»ی آمریکا شخصی به نام دانیل دیوید پالمر (Daniel David Palmer) این فرضیه را مطرح کرد که تمام بیماری‌ها در اثر خرد شدن سلسله اعصابی که از شکاف‌های ستون فقرات می‌گذرند، به‌وجود می‌آیند، به‌صورتی که فشار وارده بر این رشته‌های عصبی، باعث می‌شود تعداد اعصابی که به بعضی از قسمت‌های بدن می‌رسد کاهش یابد و در نتیجه، آن عضو دچار اختلال ‌گردد. بدین‌ترتیب مکتب «کایروپراکتیک» به‌وجود آمد.
پالمر که یک کانادایی غیرپزشک بود، در سال ۱۸۸۵ دستکاری‌هایی روی گردن هاروی لیلارد (Hervey Lillard)- سرایدار ساختمان محل کارش- انجام داد. پس از این دستکاری، لیلارد که برای مدت ۱۷ سال ناشنوا بود، شنوایی خود را بازیافت. پالمر نتیجه گرفت که یک دررفتگی ناقص در ستون فقرات گردنی مانع از انتقال تکانه‌های مورد نیاز (تحریکات لازم) برای شنیدن بوده است. او این باور را بسط داد بدین‌گونه که دررفتگی ناقص ستون مهره‌ها نه‌تنها مسوول درد و ناراحتی موضعی است، بلکه مسوولیت اختلال کار اعضای داخلی را هم برعهده دارد.

اساس و روش انجام کایروپراکتیک
کایروپراکتور‌ها مدعی‌اند که با ماساژ ستون فقرات و در یک راستا قرار دادن آن‌ها، می‌توانند اختلال به‌وجود آمده در عضو را درمان ‌کنند. در روش کایروپراکتیک، مثلاً در درمان کمردرد، ابتدا به‌منظور رسیدن به مرحله‌ی تشخیص درد، معاینات فیزیکی انجام می‌گیرد. سپس در مرحله‌ی درمان، در حالی که بیمار صاف نشسته یا به یک طرف دراز کشیده است، درمانگر با استفاده از دست روی بخش آسیب‌دیده، درد را برطرف می‌کند که ممکن است به‌شکل یک مالش سریع و بدون نیروی زیاد برای باز کردن مفصل آسیب‌دیده و به‌حرکت درآوردن آن باشد.

کاربردهای درمانی
بیشترین موارد استفاده‌ی درمانی کایروپراکتیک در موارد زیر است:
۱ـ دررفتگی مفصل لگن (هیپ)
۲ـ کاهش یا افزایش فشار خون
۳ـ درد قاعدگی
۴ـ ناتوانی جنسی
۵ـ سردی مزاج
۶ـ عقیمی
۷ـ یائسگی
۸ـ فلج پولیوی مغزی
۹ـ آتروفی عضله‌ی چهارسر ران
۱۰ـ آسم کودکان
۱۱ـ سنگ‌های کیسه‌ی صفرا
۱۲ـ سنگ‌های ادراری
۱۳ـ نورالژی عضلات بین‌دنده‌ای.
بهتر است در موارد دیسکوپاتی، استئوپروز پیشرفته و روماتیسم‌های حاد مفصلی با احتیاط به‌کار برده شود.

کایروپراکتیک و درمان‌ دردهای اورژانس شکمی
به‌اعتقاد کایروپراکتور‌ها، این روش در موارد اورژانس درد شکمی (شامل درد معده، درد قاعدگی، سنگ کیسه‌ی صفرا و پانکراتیت) جایگاهی ویژه دارد.
برای مقابله با هر دردی، مهم‌ترین مساله آن است که علت اصلی آن را بیابیم و برطرف کنیم. با این حال در مرحله‌ی مقدماتی برای برطرف کردن دردهای شدید می‌توان از کایروپراکتیک استفاده کرد.
کایروپراکتور‌ها معتقدند علت عمده و ریشه‌ای دردهای شکم از جمله درد قاعدگی (و دیگر مشکلات ژنیکولوژیک)، درد معده (و دیگر مشکلات سیستم هاضمه) نیمه‌دررفتگی (Subdislocation) مفصل لگن سمت چپ است؛ به‌عبارت دیگر: ساق چپ بلندتر و لگن سمت چپ بالاتر. در نتیجه ستون فقرات خودبه‌خود به سمت راست و عقب متمایل می‌شود که این جا‌به‌جایی به‌نوبه‌ی خود به اعصاب نخاعی آسیب می‌رساند و متعاقباً آزردگی قسمت محیطی اعصاب سبب نارسایی عملکردی ارگان‌های مختلف می‌شود.
بنابر این اعتقاد، کاربرد روش درمانی زیر برای برطرف کردن فوری دردهای شکمی کاملاً موثر خواهد بود:
۱-    راست بنشینید و در حالی که زانوی چپ‌تان ۵-۳ سانتی‌متر عقب قرار گرفته باشد، هر دو ساق‌ را به سمت چپ و عقب قرار دهید. سپس قسمت فوقانی شکم را به سمت چپ و عقب بچرخانید تا زمانی که صدای کلیک مانندی را بشنوید.
۲-    شست‌های هر دو پا باید کشیده و به‌موازات هم باشد. مثلاً باید به‌نحوی زانوی‌تان را ببندید تا از هم باز نشوند. همچنین می‌توانید از کسی بخواهید که شما را از قسمت بالای زانوها نگاه دارد.
۳-    از آن‌جا که ران سمت چپ به‌سمت خارج چرخیده و باز شده است، چرخاندن قسمت فوقانی شکم به‌سمت چپ و عقب مشکل خواهد بود. در این‌حال باید از شخص دیگری بخواهید تا شانه‌های شما را به‌میزان کافی از عقب به‌سمت چپ و عقب هل دهد یا به شما در این زمینه کمک کند.
۴-    زمانی که احساس خوش‌آیند بهبودی کردید، خم شدن به‌سمت چپ و جلو را ادامه دهید. اگر احساس بهبودی نکردید، می‌توانید تمام مراحل را از ابتدا تکرار کنید.
۵-    زمانی که حمله‌ی درد متوقف شد، مجدداً باید صاف بنشینید، از ساق سمت راست خود برخیزید و به‌سمت چپ برگردید و اگر از جمله افرادی هستید که ساق چپ‌شان بلندتر است (L type) عملیات تصحیح را انجام دهید.

دکتر حمید اخوین
سوجوک آکوپانکچریست- هیپنوتراپیست
نشانی: رشت، سلیمانداراب، بالاتر از آرامگاه میرزا
تلفن: ۴۲۲۳۹۵۳

Email: hamidakhavein@yahoo.com

برچسب‌ها: ٬ ٬

۳ دیدگاه »

  1. لطفا از عوارض کایروپراکتیک هم بنویسید. مادر من در اثر کایروپراکتیک دچار آسیب نخاه گردن شد و با جراحی هم بهتر نشد.

  2. سلم….کایروپراکتیک ،مانند سایر روش های درمانی نیاز به دانش ومهارت کافی دارد….مواردی که نباید به بیماران دست زد از جمله همین دانش است…مواردی مانند برخی از دیسکوپاتی ها،آرتروزهای پیشرفته و دردهای ناشی از آرتریت روماتویید حاد ….و مهارت انجام مانورها و ماساژها نیز از همین موارد است.عدم رعایت این موارد طبعا میتواند با عوارضی همراه شود.

  3. درود من دررفتگی ناکامل لگن دارم که سال ۹۰ شروع شد قبل اون همه چی خوب بود پیادهروی میکردم میخواستم بدونم منم میتونم درمان بشم در ضمن ۳۷سلمه و فقط پیاده روی مشکل دارم هر روز ۱تا ۲ ساعت ورزش میکنم خدا را شکر حین ورزش دردی ندارم

دیدگاه خود را بیان کنید.