پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

پودر افلاطون

بدست • 8 ژانویه 2016 • دسته: از غذا... از قضا...

دکتر سیدمحسن مداح
عده‌ی کثیری در سرزمین‌های کمتر توسعه‌ یافته و شاید قلیلی در این آباد سرزمینِ خودمان، «لقمه‌های اضافه» در زندگی ندارند که هیچ، مبتلا به کمبود وزن‌اند و آرزومند چند کیلویی وزن بیشتر، تا قامت ناساز خود را قدری به زیور چربی زیر پوست بیارایند. این‌که برخی آدمیان به‌لحاظ شکل بدن به‌طور خدادادی لاغراندام‌اند و به‌نظر می‌رسد دنیا غذا بخورند ذره‌ای چربی بر بدن‌شان نمی‌نشیند را مجال بحث در این نوشته نیست (اگرچه از نگاه این‌جانب اینان سبک زندگی و غذا خوردن‌شان در خلوت، چاق کننده نیست و اکثراً جوان‌های عزب‌اوغلی هستند که بعد ازدواج جهاز هاضمه‌شان مثل خودمان یک‌هو باز می‌شود و بعد آن‌چنان‌تر)؛ نکته در این‌جاست که برخی از این جوانان لاغراندامِ سخت‌کوش بعد از این در و آن در زدن‌های بسیار برای فربه شدن، بالاخره از طریق آن بشقاب آهنی بزرگ بالای بام یا عطاری «رستم زال» به پودرهای جادویی افزایش وزن صددرصد تضمینی که دست‌سازِ خود حضرت «افلاطون» است و قفل ترکیب مخفی آن هنوز باز نشده، دست می‌یابند تا رویای وزن افزودن‌شان با میان‌بُری غیرافلاطونی برآورده شود.af

چهار توضیح:
– اگرچه در آفرینش، همیشه خطاهای مادرزادی نادر در ساختمان و عملکرد بدن وجود دارد ولی این‌که نقصی به‌طور اولیه و خدادادی کم‌اشتهایی مزمن در اطفال و بزرگسالان را سبب شود یافت نشده است. اکثر موارد لاغری که فرد سابقه‌ی کاهش وزن معنی‌دار ناشی از بیماری جسمی (مثل پرکاری تیروئید درمان نشده، دیابت کنترل نشده، عفونت، بدخیمی‌ها و…) ندارد نیز همانند مقوله‌ی اضافه‌وزن، ریشه در عادت‌های زندگی (از افکار پریشان تا بی‌نظمی در خواب و خوراک) دارد و مشکل کم‌وزنی و بی‌اشتهایی در این افراد تنها با برون‌ رفتن از این عادت‌ها حل می‌شود. خیلی از آدمیان کم‌وزن و پُروزن «ناشکیبا»اند و در جستجوی راه‌هایی هستند که با آن سریع به مقصد برسند، حتی به‌قیمت خطر کردن بر سلامت خود، و در مقابل کسب‌هایی چون دام‌گستران اینترنتی و ماهواره‌ای و مجله‌ای و پیامکی و… از این غفلت نان می‌خورند.
– بعد از سن ۱۸ سالگی، افزایش وزن برای آن‌که به‌طور طبیعی لاغر بوده و سابقه‌ی وزن بیشتر نداشته است، عمدتاً به‌معنی افزایش بافت چربی و همراه با تجمع چربی در پهلو و شکم است و تا قدری صورت گِرد و تپل شود، بقیه‌ی اعضای بدن هم ناخواسته از این چربی‌ها بی‌نصیب نمی‌مانند (چربی دور قلب و لوزالمعده).
– اگر کسی با ورزش بدن‌سازی و با کمک وزنه و میل‌چمانی و این حرف‌ها بخواهد به‌طور شرافتمندانه (بدون دوپینگ با پودر و آمپول و…) بر وزن خود اضافه کند، صبر بسیار بباید. افزایش حجم عضلات با کمک ورزش و اساساً ساختن هر بافتی به‌جز توده‌ی چربی فرایند زمان‌بری است، وگرنه بارداری بنی بشر ۹ ماه پُرمشقت طول نمی‌کشید.
– بخشی از مردم دنیا آن‌قدر بدبخت‌اند که از گرسنگی ناشی از خشکسالی و قحطی غذا درحال مرگ‌اند و سازمان جهانی خواربار و کشاورزی به‌ناچار خوردن حشراتی مثل کرم و سوسک پاستوریزه را ترویج می‌کند. احتمالاً این سازمان‌های نگران از سوءتغذیه‌ی بشر از وجود این پودرهای افزایش وزن «افلاطون» و «رستم» بی‌اطلاع‌اند.

دکتر سیدمحسن مداح
متخصص تغذیه
نشانی: رشت، گلسار، خیابان ۸۰، تلفن: ۳۳۱۱۸۲۸۲

Email: maddahm@yahoo.com

برچسب‌ها:

۳ دیدگاه »

  1. با سلام بنابراین شما استفاده از این پودرها را کاملا مضر میدانید؟
    باسپاس

  2. پس چرا هنوز اجازه تولید و توزیع دارند این پودر ها… چرا هیچ مرجعی رسیدگی نمیکنه!

  3. ممنون از اطلاع رسانیتون

دیدگاه خود را بیان کنید.