پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

باشگاه مجلات (۱۱)

بدست • 15 ژانویه 2016 • دسته: باشگاه مجلات

دکتر بابک عزیز افشاری

افسردگی در نوجوانی و خطر بیماری زودرس قلبی
افسردگی و اختلال دوقطبی که در حدود ۱۰% نوجوانان در آمریکا دیده می‌شود، خطر آترواسکلروز زودرس و بیماری قلبی- عروقی را افزایش می‌دهد. انجمن قلب آمریکا در شماره‌ی ماه آگوست مجله‌ی Circulation اعلام کرد در صورت تشخیص افسردگی یا اختلال دوقطبی در یک نوجوان، ارزیابی از نظر سایر عوامل خطرساز (ریسک‌فاکتورهای) قلبی- عروقی باید انجام شود.
این عوامل شامل سابقه‌ی خانوادگی بیماری قلبی- عروقی زودرس، سیگار و فشار خون بالاست. نوجوانانی که دست‌کم دو ریسک‌فاکتور دیگر هم داشته باشند، در گروه پرخطر طبقه‌بندی می‌شوند و درمان سختگیرانه شامل کاهش نمایه‌ی وزن (BMI) به کمتر از صدک ۸۵ و کاهش فشار خون به کمتر از صدک ۹۰ در دستور کار قرار می‌گیرد.
ارزش پژوهش‌های جدید از این نظر است که در گذشته آثار قلبی- عروقی اختلالات روانپزشکی بیشتر در بزرگسالان مورد توجه قرار می‌گرفت. توجه به این موضوع در نوجوانی، به پزشکان فرصت می‌دهد اقدامات پیشگیرانه را در زمان زودتری آغاز کنند.

دل بی‌غم در این عالم نباشد
اگر باشد، بنی‌آدم نباشد!

فلفل عمر را طولانی می‌کند
هر چه بیشتر فلفل بخورید، بیشتر عمر خواهید کرد. در این مطالعه در چین که نتایج آن در شماره‌ی آگوست مجله‌ی پزشکی انگلستان (BMJ) چاپ شد، از حدود ۵۰۰ هزار چینی پرسیدند چقدر غذای تند می‌خورند.
طی یک دوره‌ی ۷ ساله، پس از حذف عوامل مداخله‌گر، افرادی که یک یا دو بار در هفته غذای تند مصرف می‌کردند، نسبت به افرادی که هیچ علاقه‌ای به غذای تند نداشتند، ۱۰% کمتر فوت کردند. میزان مرگ‌ومیر در کسانی که بیشتر از یک یا دوبار در هفته غذای تند می‌خوردند ۱۴% کمتر بود.
بیشترین کاهش مرگ‌ومیر مربوط به سرطان، بیماری قلبی یا ریوی و سکته‌ی مغزی بود. فلفل پرمصرف‌ترین ادویه و چاشنی در جهان است. کاسپایسین موجود در فلفل دارای اثرات مفید شناخته شده و متعددی مانند ضد چاقی، آنتی‌اکسیدان، ضد التهابی، ضد سرطان و ضد فشار خون است.

اکسیر حیات جاودانم بفرست
کام دل و آرزوی جانم بفرست
آن مایه که سرمایه‌ی عیش و طرب است
آنم بفرست و در زمانم بفرست!

نوع ضایعه‌ی مخاطی و ارتباط آن با خطر سرطان معده
یک مقاله از شماره‌ی آگوست BMJ، براساس داده‌های یک بانک اطلاعاتی در سوئد، می‌گوید بیشتر ضایعات مخاطی معده با افزایش خطر ابتلا به سرطان همراه است. در میان حدود ۳۰۰ هزار نمونه‌ی بیوپسی معده بین سال‌های ۱۹۷۹ تا ۲۰۱۱، میزان ابتلا به سرطان و ارتباط آن با نوع ضایعه‌ی مخاطی مورد ارزیابی قرار گرفت.
پژوهشگران دریافتند خطر ابتلا به سرطان در ضایعات مخاطی مختلف به شرح زیر است:
– مخاط نرمال: ۱ در ۲۵۶
– گاستریت: ۱ در ۸۵
– گاستریت آتروفیک: ۱ در ۵۰
– متاپلازی روده‌ای: ۱ در ۳۹
– دیسپلازی: ۱ در ۱۹.
بنابراین تمام مراحل آسیب بافتی مخاط معده موسوم به «آبشار کره» (Correa’s cascade) به‌شرح فوق، با افزایش خطر ابتلا به سرطان معده همراه است.

گرایش فزاینده به سونوگرافی جنین
بر اساس گزارش مجله‌ی وال استریت در ماه ژوئیه‌ی ۲۰۱۵، هر خانم باردار در آمریکا در سال گذشته به‌طور متوسط ۵ بار سونوگرافی جنین انجام داده است. رقم فوق نسبت به سال ۲۰۰۴ تقریباً دو برابر شده و این در حالی است که به توصیه‌ی مراجع معتبر پزشکی، تنها دو سونوگرافی جنین در بارداری‌های کم‌خطر کافی است.
مهم‌ترین دلایل افزایش گرایش به سونوگرافی جنین، شامل ترس پزشکان از شکایت بیماران، تمایل مادران به مشاهده‌ی مراحل مختلف رشد جنین و احتمالاً انگیزه‌های اقتصادی است. بیشتر پزشکان معتقدند امواج سونوگرافی بی‌خطر است اما بیشتر مطالعات در زمینه‌ی ایمنی و سرطان‌زا نبودن سونوگرافی پیش از سال ۱۹۹۲ انجام شده و امواجی که از دستگاه‌های جدید‌تر ساطع می‌شود قدرتمند‌تر است.
مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان می‌دهد سونوگرافی جنین قادر به ایجاد عوارض عصبی ماندگار و رفتارهای بیش‌فعالانه‌ی پس از تولد است. نگرانی دیگر این است که تکرار بیش از حد سونوگرافی جنین ممکن است منجر به افزایش موارد مثبت کاذب شود. مادران باردار باید آگاه شوند که انجام سونوگرافی در هر ویزیت پزشک لازم نیست.

شاگردی از استاد از اندازه‌ی سخن پرسید. گفت: اندازه‌ی سخن به‌جا بودن آن است! اگر حرف به‌جا باشد، بسیار بودن آن عیب ندارد؛ ولی اگر بی‌جا باشد، یک کلمه‌ی آن هم خارج از اندازه است! قورباغه تمام روز (و شب) بانگ برمی‌آورد، اما فقط باعث دردسر است، در حالی که خروس در سپیده‌دم آواز خوش برمی‌آورد و مردم به آواز او از خواب نوشین بامدادی دل برمی‌کنند!

اندازه نگه دار که اندازه نکوست
هم لایق دشمن است و هم لایق دوست.

فاصله‌ی دیدگاه پزشکان و بیماران درباره‌ی آنتی‌بیوتیک
مرکز کنترل بیماری‌ها (CDC) در ماه ژوئیه گزارش کرد بیش از نیمی از پزشکان معتقدند بیشتر بیماران مبتلا به کسالت‌های ویروسی توقع دارند برای‌شان آنتی‌بیوتیک تجویز شود، در حالی که در واقع تنها حدود یک‌چهارم بیماران چنین انتظاری از پزشک خود دارند.
در این پرسش‌نامه که بین ۸۵۰۰ بیمار و ۱۵۰۰ پزشک توزیع شد، مردم ‌نژاد آمریکای لاتین بیش از سایر افراد، حتی برای یک سرفه یا سرماخوردگی ساده، توقع تجویز آنتی‌بیوتیک داشتند (۴۱% در مقابل ۲۶%) و معتقد بودند آنتی‌بیوتیک روند بهبودی آنان را سریع‌تر می‌کند. اما توقع بیشتر بیماران از پزشکان این است که به آن‌ها اطمینان بدهند جای نگرانی نیست و توصیه‌هایی برای تسکین علایم ارایه کنند.
حدود نیمی از افراد ‌نژاد آمریکای لاتین و ۲۰% سایرین اظهار کردند که هنگام بیماری، خودسرانه آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند. این آنتی‌بیوتیک در بیشتر مواقع از سوپر محل یا دوستان و آشنایان تهیه می‌شود و یا از بیماری قبلی باقی مانده است.
پزشکان باید توجه کنند که اغلب بیماران توقع تجویز آنتی‌بیوتیک ندارند و اطمینان‌بخشی و چند توصیه‌ی ساده، در بیشتر مواقع، انتظارات بیمار را برآورده می‌کند.

جنبش کف‌ها ز دریا روز و شب
کف همی‌بینی و دریا نه عجب!

دکتر بابک عزیز افشاری
متخصص پاتولوژی
نشانی: تالش، خیابان معین، کوچه‌ی بوعلی، تلفن: ۴۴۲۴۳۴۴۷

Website: azizafshari.com
Email: babak_azizafshari@yahoo.com

برچسب‌ها: ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.