پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

دکتر هاراطون داویدیان درگذشت

بدست • 5 دسامبر 2009 • دسته: اخبار تازه

۸۸/۸/۲۱، پزشکان گیل: دکتر هاراطون داویدیان از استادان پیش‌کسوت روانپزشکی کشور درگذشت.
به‌گزارش سایت دانشگاه علوم پزشکی تهران، استاد داویدیان دوم اسفندماه سال ۱۳۰۳ در تهران به‌دنیا آمد و پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه وارد دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و در سال ۱۳۲۷ از دانشکده‌ی مزبور فارغ‌التحصیل شد. وی پس از طی دوره‌ی دکتری پزشکی و گذراندن خدمت نظام وظیفه، در سال ۱۳۲۹ به‌عنوان نخستین دستیار بخش جدیدالتاسیس بیماری‌های روانی (در بیمارستان هزار تختخوابی سابق) وابسته به دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انتخاب شد و خدمات دانشگاهی خود را از آن تاریخ آغاز کرد.
دکتر داویدیان در سال ۱۳۳۴ با کسب موفقیت در امتحانات انتخاب رییس درمانگاهی بیماری‌های روانی، به‌منظور ادامه‌ی تحصیل عازم لندن شد و در سال ۱۳۳۷ دیپلم تخصصی بیماری‌های روانی را از دانشگاه لندن (D.P.M) دریافت کرد. وی پس از بازگشت به میهن و شروع خدمات دانشگاهی، مدارج مختلف آموزش، دانشیاری، تصدی بخش و ریاست بخش روانی را یکی پس از دیگری طی کرد و در سال ۱۳۴۷ مقام استادی رشته‌ی بیماری‌های روانی دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه تهران را کسب کرد و در سال ۱۳۷۰ پس از ۴۲ سال خدمت دانشگاهی به افتخار بازنشستگی نایل آمد.
دکتر هاراطون داویدیان بیش از ۱۰۰ مقاله به زبان‌های فارسی و انگلیسی در مجلات معتبر داخلی و خارجی منتشر کرده که بیشتر آن‌ها نتایج بررسی‌ها و مطالعات وی درباره‌ی جنبه‌های فرهنگی روانپزشکی بوده است. وی به‌عنوان یک دانش‌پژوه برجسته‌ی ایرانی به‌واسطه‌ی دستاوردهای علمی و پژوهشی فراوان و نیز حضور فعال در تاسیس و گسترش نهادهای آموزشی و علمی کشور و کسب امتیازات چشمگیر در سطح بین‌المللی از سال ۱۳۷۷ به مقام عضویت افتخاری فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران نایل شده بود.
درگذشت این استاد بزرگ را به جامعه‌ی علمی کشور تسلیت می‌گوییم.

برچسب‌ها: ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.