پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

ابتلا به ایدز در جهان کاهش یافت

بدست • 5 دسامبر 2009 • دسته: اخبار تازه

۸۸/۹/۹، ایسنا: سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدیدی به‌مناسبت روز جهانی ایدز اعلام کرد: «نرخ مبتلایان جدید به عفونت ایدز طی هشت ساله‌ی گذشته ۱۷ درصد کاهش یافته است.»
در این گزارش آمده است که تلاش‌ها در جهت دسترسی جهانی به پیشگیری، درمان، مراقبت و حمایت در زمینه‌ی ایدز، این بیماری را از انزوا بیرون آورده است.
طبق اطلاعات جدید که در گزارش به‌روز «اپیدمی ایدز ۲۰۰۹» منتشر شده، نرخ موارد جدید ابتلا به این عفونت در ۸ سال گذشته ۱۷ درصد کاهش یافته است. اطلاعات منتشر شده همچنین نشان می‌دهد که از کل ۳۳/۴ میلیون نفری که در حال حاضر در جهان به این بیماری مبتلا هستند تعداد بیشتری نسبت به گذشته با این عفونت زندگی می‌کنند و علت آن تاثیر مثبت حاصل از درمان‌های ضد بازگشت ویروسی است که عمر این افراد را طولانی‌تر می‌کند و رشد جمعیت نیز در این زمینه تاثیرگذار است.
این گزارش می‌افزاید: «همچنین نرخ مرگ‌ومیر ناشی از ایدز طی ۵ سال گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته و علت آن دستیابی تعداد بیشتری از مبتلایان به درمان‌های نجات‌بخش بوده است. طبق تخمین‌های دفتر ایدز سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت از سال ۱۹۹۶ تاکنون به‌دلیل دسترسی به درمان موثر حدود ۲/۹ میلیون بیمار ایدزی از مرگ نجات یافته‌اند.»
طبق آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت تا سال ۲۰۰۸ هم‌اکنون ۳۳/۴ میلیون نفر در جهان آلوده به ویروس ایدز هستند و تقریباً ۲/۷ میلیون نفر به‌تازگی به این عفونت مبتلا شده‌اند و در همین دوره ۲ میلیون نفر بر اثر ایدز جان خود را از دست داده‌اند.
گفتنی است کشورهای صحرای آفریقا هنوز بالاترین نرخ مبتلایان را دارند.

برچسب‌ها: ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.