پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

دو بازتاب برای پزشکان گیل ۷۶

بدست • 8 سپتامبر 2010 • دسته: بازتاب

در بزرگداشت پزشک خوشنامِ شهر/ رضا حیاتبخش
در روزهای نزدیک به آغاز سال نو (نوروز کهن) نشریه‌ای به پیوست مجله‌ی وزین «پزشکان گیل» با عنوان «ویژه‌نامه‌ی بزرگداشت دکتر سیدحسن تائب» منتشر گردید که با همه‌ی محدودیت در صفحات و پرهیز از تملقات، بیش از یک شناخت‌نامه‌ی قطور می‌تواند در بیان احوالات ایشان از دیدگاه‌های مختلف، خواندنی و آموختنی باشد. به‌ویژه برای آن‌هایی که در جامعه‌ی گران‌قدرِ پزشکی ارزش بالای کارشان را به‌ظاهر به‌نرخ روز، اما در نهایت ارزان می‌فروشند.
در این نشریه صاحبان قلم هر یک به فراخور حال و وضع موجود، گوشه‌هایی از شخصیت، منش، گفتار و کردار این پزشک معتمد شهر را روی کاغذ آوردند.
شرح خدمات و اثرات وجودیِ شخصیت‌های این‌چنینی در جامعه‌ی ما، اشخاصی که عمری را با استحکام و نظم و انضباط و دلبستگی به کارشان، در خدمت مردم بوده‌اند، در چند سطر و چند صفحه نمی‌توان واگویه کرد.
آرامش در چهره، تانی در گفتار، نرمش در ادای کلمات و در جای خود با ملاحتی آمیخته به شوخ‌طبعی، از صفات بارز فرزانه‌ی گرامی، دکتر سیدحسن تائب به‌شمار می‌آید. آثار دیرپای و فراموش‌نشدنیِ آن از ذهن مریض، مراجعه‌کننده و ملاقات‌کننده، در طی سال‌های کاری بیرون نخواهد رفت.
با آرزوی سلامت و طول عمر برای حضرت ایشان و توفیقات بیشتر برای اداره‌کنندگان مجله‌ی «پزشکان گیل».

علم جهان‌شمول پزشکی/ ناصر پویان
ویژه‌نامه‌ی بزرگداشت جناب آقای دکتر سیدحسن تائب را خواندم. کاری به‌جا و قابل تقدیر است. در صفحه‌ی ۷ نوشته‌ی جناب دکتر فضل‌الله آصف را نیز مطالعه کردم. ایشان ضمن تجلیل به‌حق از خدمات جناب دکتر تائب، گریزی هم به دانشکده‌ی پزشکی تهران زده و نامی هم از پرفسور شارل ابرلین برده است. در این نوشته دو اشتباه (شاید) تایپی وجود دارد: یکی این که شارل باید Charles باشد و دیگر این که باد سرخ در زبان فرانسه Eresipele یا Erysipele و در زبان انگلیسی Erysipelas نوشته می‌شود. اگر Erisipele متعلق به زبان انگلیسی و فرانسه نیست، نادیده شمرده شود.
در صفحه‌ی ۲۴ مقاله‌ی روان جناب دکتر بهمن مشفقی که حکایت از جهان‌شمولی علم مقدس پزشکی دارد، نشان‌دهنده‌ی این حقیقت است که در طب و طبابت مرز و مذهب دخالت ندارد. تراوشات فکری مورگان‌یی هنوز هم پس از گذشت قرن‌ها، در مدارس و مطب‌ها و موسسات درمانی و تحقیقی جهان حکمفرماست. مورگان‌یی علاوه بر این‌که شروحی بر برخی از بیماری‌ها نوشته، در جمع بنیانگذاران و کاشفان هم جای دارد:
او بنیانگذار کالبدشناسی مربوط به یا ناشی از بیماری (Pathological anatomy) یا (Morbid anatomy) نوین است و کاشف غدد تراشه (Glands of trachea) نیز می‌باشد.

Ref: H. S. J. Lee, The Medical Millennium, The Parthenon Publishing Group, Newyork-London, 2000, P. 71

برچسب‌ها: ٬ ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.