پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

طب مکمل (۵)/ هیپنوتیزم و هیپنوتراپی/ دکتر حمید اخوین

بدست • 12 می 2010 • دسته: طب مکمل

هیپنوتیزم یک حالت خواب‌گونه است. در این حالت ذهن هوشیار شخص آرام یا غیرفعال می‌شود و هیپنوتیزم‌کننده تلقیناتی را به ضمیر ناخودآگاه شخص القا می‌کند.
هیپنوز که زمانی تصور می‌شد چیزی جز تصورات پرورده‌شده نیست، در واقع ابزار قدرتمندی برای هدایت تجسم، تصور و تمرکز است.
هیپنوز که از صدها سال پیش معلوم شده بود در کمک به بیماران دردمند و مضطرب مؤثر است، هنوز به‌عنوان ابزار مؤثر و مقبولی در مدیریت استرس حین اقدامات طبی، پس از سوانح، درد مزمن، مسایل عادتی، علایم انفکاکی و وضعیت‌های روان- تنی قابل استفاده است.
هیپنوز قدیمی‌ترین تکنیک روان‌درمانی است و در خط مقدم جبهه‌ی دانش تعامل «روان، مغز، بدن» قرار دارد.
هیپنوز شامل یک توانایی اختصاصی برای توجه، تمرکز و تجسم، حین کاهش و به حداقل رساندن آگاهی از محیط است.
این پدیده به‌صورت خودبه‌خود و بدون القای رسمی نیز رخ می‌دهد. علاوه بر آن، ظرفیت تجربه‌ی هیپنوز به‌صورت قابل توجهی بین افراد مختلف فرق دارد و یک صفت ثابت است.
کلمه‌ی هیپنوز از ریشه‌ی لاتین «هیپنو»ـ که به معنی «خواب» است- اتخاذ شده و این یک غلط مشهور است، چون هیپنوز به‌عنوان یک پدیده‌ی مستقل، نوعی از خواب نیست بلکه روند پیچیده‌ای است شامل تمرکز توأم با توجه دقیق و گیرندگی فعال.
گرچه آگاهی از محیط هم در خواب و هم در هیپنوز کاهش می‌یابد، اما توجه متمرکز که در حالت خواب به‌صورت یکنواخت منتشر شده است، حین خلسه‌ی هیپنوتیزمی افزایش می‌یابد.

تاریخچه
فلسفه‌، ادبیات و مذاهب شرقی و غربی، آکنده از توضیح وضعیت‌های مختلف خلسه، حالات جذبه و انفکاک خودبه‌خود در میان درمانگران و درمانجویان است.
اولین بار که این پدیده‌ها به‌صورت رسمی به‌عنوان ابزارهای درمان توصیف شدند مربوط به قرن هجدهم و تئوری جنجال‌برانگیز «مسمر» در مورد انرژی «مغناطیس» بود که به‌نظر مسمر می‌توانست از درمانگر یا شیئی دیگر جریان پیدا کند و با تصحیح عدم تعادل‌ در بیمار، سلامتی را به او بازگرداند.
«جیمز برید»، که در دهه‌ی ۱۸۴۰ به طبابت و جراحی در انگلستان مشغول بود، با پدیده‌ای مشابه آن‌چه مسمر گزارش کرده بود مواجه شد. او دریافت که می‌تواند حالت خلسه را با تثبیت چشم و بستن چشم ایجاد کند.
نورولوژیست بزرگ فرانسوی، «ژان مارتین شارکو»، حالت هیپنوز را به‌عنوان یک پدیده‌ی فیزیولوژیک- عصبی (اصطلاحاً خواب عصبی) در نظر گرفت و آن را علامتی از بیماری روانپزشکی دانست.
«پیر ژانه» از این موضع در مورد هیپنوز حمایت کرد اما «هیپولیت برنهایم» که معتقد بود هیپنوز عملکردی از مغز نرمال است، با هر دوی آن‌ها به مخالفت برخاست.
«فروید» هیپنوز را به اتفاق شارکو مطالعه کرد و این کار هسته‌ی مرکزی کار کلاسیک او در مورد «هیستری» به اتفاق «ژوزف بروئر» شد. هر چند فروید تصمیم گرفت که استفاده از القاهای هیپنوتیزمی را متوقف کند، ولی استفاده از تخت روانکاوی را ادامه داد و توجه خود را به‌جای خلسه‌ی هیپنوتیزمی، به روند «تداعی آزاد» به‌عنوان یک تکنیک درمانی متمرکز ساخت.
در سال ۱۹۵۵ انجمن پزشکی انگلستان هیپنوز را به رسمیت شناخت و توصیه کرد که در دانشکده‌های پزشکی تدریس شود.
در سال ۱۹۵۸ انجمن پزشکی آمریکا و انجمن روانپزشکی آمریکا هیپنوز را به‌عنوان یک روش درمانی موثر و بی‌ضرر به رسمیت شناختند.

تعریف و تئوری
می‌توان هیپنوز را حالتی از تمرکز دقیق توأم با توجه، گیرندگی فعال و کاهش آگاهی از محیط در نظر گرفت. همچنین در هیپنوز حس اتوماتیک و غیرارادی بودن- به این صورت که حرکات بدن گویی خودکار هستند- وجود دارد و ادراکات تلقین‌شده می‌توانند ادراکات معمولی را تغییر دهند و جایگزین آن‌ها شوند.
طی چند ثانیه می‌توان وارد حالت هیپنوز شد و از آن خارج گشت. همه‌ی هیپنوزها در اصل «خود- هیپنوتیزم» هستند، ولی شخص خود اجازه می‌دهد که این شکل از تمرکز توسط شخص دیگری ساماندهی شود.

خصلت هیپنوتیزم‌پذیری
هیپنوتیزم‌پذیری یک خصلت ثابت و قابل اندازه‌گیری است. گرچه هیپنوتیزم‌‌پذیری در چرخه‌ی زندگی قدری تغییر می‌کند، در سال‌های انتهای کودکی به حداکثر می‌رسد و طی نوجوانی قدری تنزل می‌کند، اما به‌صورت نسبی در کل دوران بزرگسالی ثابت می‌ماند و در دوران کهولت کاهش می‌یابد.

اجزای هیپنوتیزم‌پذیری
تجربه‌ی هیپنوتیزمی نیاز به همگرایی سه جزء اساسی دارد که وجود همه‌ی آن‌ها به درجاتی ضرورت دارد:
۱-    جذب: عبارت است از توانایی کاهش دادن آگاهی محیطی برای تسهیل «توجه متمرکز»؛ مثل نگاه کردن از ورای یک لنز دوربین عکاسی که موضوع مورد توجه با جزئیات بیشتر دیده می‌شود اما به‌طور نسبی ارتباط آن با محیط پیرامونش نادیده گرفته می‌شود.
۲-     انفکاک: عبارت است از جدا شدن و تجربه‌ی ذهنی اجزای هویت، خاطرات، ادراک، هوشیاری یا پاسخ‌های حرکتی نسبت به آگاهی هوشیارانه‌ی معمول.
۳-     تلقین‌پذیری: عبارت است از تمایل به دریافت و قبول سیگنال‌ها و اطلاعات، توأم با تعلیق نسبی قضاوت معمول نقادانه.

خلسه‌ی هیپنوتیزمی
«خلسه» یا «ترانس» یک شرایط گذرای عصبی تعدیل‌یافته است که به کمک تحریک سیستم عصبی سمپاتیک یا پاراسمپاتیک به‌وجود می‌آید. حالت خلسه با حالاتی مانند خواب، اغما، بی‌هوشی و هوشیاری کاملاً متفاوت است و در واقع یک حالت «ورای هوشیاری» است که در این حالت قدرت و قابلیت تلقین‌پذیری بسیار زیاد می‌شود.
خلسه در حقیقت با تشدید احساسات، چه در جهت اختلال و چه در راستای آرامش، حاصل می‌شود. اگر حالت خلسه با تحریک تشدید سیستم عصبی سمپاتیک به‌وجود آید، به آن «خلسه‌ی منفی» یا «ترانس ارگوتروپیک» گفته می‌شود. این حالت توسط هیپنوتیزورهای نمایشی و نیز در جریان رقص‌های قبیله‌ای و برخی مراسم درمانی مثل «زار درمانی» به‌وجود می‌آید.
اگر خلسه با سیستم پاراسمپاتیک افراد یا تقویت و تشدید عواطف آرامش‌دهنده به‌وجود آید، به آن خلسه‌ی مثبت یا «ترانس تروفوتروپیک» اطلاق می‌شود.
افزایش حرارت بدن، افزایش جریان اشک، افزایش ترشح بزاق، به بالا چرخیدن کره‌ی چشم، وجود حرکات غیرهماهنگ در چشم‌ها (در حالی که پلک‌ها بسته‌اند)، ایجاد قرمزی در سفیدی کره‌ی چشم و بالاخره فقدان رفلکس حفاظت‌کننده‌ی چشم در مقابل حرکات آسیب‌زننده یا محتمل‌الخطر از نشانه‌های وجود خلسه هستند.
خلسه‌ی مثبت یا ترانس تروفوتروپیک- که از طریق احساسات آرامش‌بخش ایجاد می‌شود- ارزش درمانی دارد. از فواید و ویژگی‌های خلسه‌ی هیپنوتیزمی رسیدن به یک حالت تلقین‌پذیری همراه با افزایش آگاهی انتخابی است و از این حالت می‌توان برای تلقینات امیدبخش یا مددبخش در ضمیر ناخودآگاه استفاده کرد.
خلسه‌ی مثبت در حقیقت کانالی است که مستقیماً به ضمیر ناخودآگاه مرتبط می‌‌گردد و از این طریق کاشتن تخم امید از راه ارایه‌ی تلقینات مثبت و سازنده در اعماق ضمیر مقدور می‌شود.

هیپنوتراپی
«هیپنوتراپی» کاربرد هیپنوتیزم در محدوده‌ی وسیعی از اختلالات پزشکی و روانشناختی است. هیپنوز فی‌نفسه درمان نیست و لازمه‌ی درمان با هیپنوز، دادن تلقینات مستقیم درمانی است.
«دکتر کوریدون هاموند» مؤلف کتاب ارزشمند «تلقینات و استعارات هیپنوتیزمی» (Hypnotic Suggestions and Metaphors) معتقد است که هیپنوز اغلب وقتی مؤثر است که با سایر روش‌های درمانی (غیرهیپنوتیزمی) تلفیق شود.
هیپنوتیزم مانند همه‌ی روش‌های پزشکی و روانپزشکی دیگر است و به‌صورت یکسان برای همه‌ی مشکلات همه‌ی بیماران مؤثر نیست. اخلاق حرفه‌ای حکم می‌کند هیپنوز را فقط برای درمان مسایلی به‌کار بریم که برای درمان غیرهیپنوتیزمی آن‌ها صاحب صلاحیت باشیم.
صرف یاد گرفتن چند تلقین هیپنوتیزمی و سپس به‌کار بردن این تلقینات صحیح نیست و آموزش تخصصی و قرار گرفتن تحت نظارت در مورد هیپنوز لازم به‌نظر می‌رسد.

کاربردهای هیپنوتیزم
بهره‌های مختلفی که از هیپنوز در شاخه‌های مختلف طب بالینی می‌توان گرفت شامل موارد زیر است:
طب داخلی: کنترل دردهای مزمن، تهوع و استفراغ‌های ناشی از شیمی‌درمانی، کنترل وزن، ترک سیگار و عادت ناخوشایند، کنترل سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS)
طب جراحی: آمادگی پیش از جراحی از نظر روانی، کنترل درد پس از عمل، القای بیهوشی بدون استفاده از داروهای وریدی و استنشاقی، القای بی‌حسی موضعی بدون استفاده از داروها، کنترل نسبی خونریزی حین عمل، کنترل درد ناشی از سوختگی
طب زنان و زایمان: کنترل علایم سندرم پیش از قاعدگی، کنترل دردهای همراه قاعدگی (دیس‌منوره)، زایمان بدون درد
طب ورزشی: افزایش اعتماد به‌نفس، افزایش بهره‌وری ورزشی، بهبود رکوردها
طب دهان و دندان: کنترل دندان‌سایی، سندرم مفصل فکی- گیجگاهی، القای بی‌حسی برای اعمال دندانپزشکی، کنترل عق زدن و تهوع حین کار دندانپزشکی، کنترل هراس از اعمال دندانپزشکی
طب روانپزشکی: روان‌درمانی هیپنوتیزمی، اختلالات اضطرابی، اختلالات روان‌تنی، تقویت ایگو، اختلالات جنسی، اختلالات تجزیه‌ای، افزایش امید به زندگی و افزایش بهره‌وری تحصیلی.

دکتر حمید اخوین
سوجوک آکوپانکچریست- هیپنوتراپیست
نماینده‌ی انجمن هیپنوتیزم بالینی

نشانی: رشت، سلیمانداراب، بالاتر از آرامگاه میرزا، تلفن: ۴۲۲۳۹۵۳

Email: hamidakhavein@yahoo.com

برچسب‌ها: ٬ ٬ ٬ ٬

۱۶۱ دیدگاه »

  1. سلام خانم دریا…….هیپنوتیزم روش بسیار موثری در درمان استرس و اضطراب می باشد…….شما می توانید با مراجعه به سایت “انجمن علمی هیپنوتزم بالینی ایران” از اسامی پزشکان و روانشناسان مسلط به هیپنوتیزم ساکن اصفهان اطلاع حاصل کنید.

  2. سلام اقای دکتر اخوین، عادل هستم،فقط خواستم از شما بابت زحماتتون و انرژی که میزارید تشکر کنم.

  3. سلام جناب دکتر.
    میخواستم بدونم هزینه هر جلسه هیپنوتزم چقدر میشه؟ ایا عوارض جانبی داره؟ و یا تمامی افراد میتوان از این روش استفاده کنند؟
    با تشکر

  4. سلام.من افت شدیدی در درس هایم دارم..و مقاله های زیادی در مورد تاثیر هیپنوتیزم بر روی درس افراد خوانده ام.به نظر شما واقعا تاثیر دارد؟؟ و شما این کار رو انجام می دهید؟
    لطفا جواب دهید.

  5. سلام آقای دکتر،مسئله من برمیگرده به پیدا کردن جواب یک سوال که برام خیلی مهمه و کاملا شخصیه.اگه برا مشاوره و پیدا کردن جواب به هیپنوتراپیست مراجعه کنم میتونم به نتیجه برسم؟آیا جواب اون سوال حتما باید برای هیپنوتراپیست مطرح بشه یا نه؟چون سوالم خیلی شخصیه و دوست ندارم جلوی کسی بازگو بشه و میخوام فقط خودم از جواب اون سوال مطلع بشم.آیا چنین چیزی امکان پذیره؟
    خواهش میکنم جواب سوالمو بدین که اگه میشه من سریعتر مراجعه کنم

  6. سلام
    امیدوارم جواب سوالمو بدین البته اکثر افرادی که تو نطرات ازتون این سوالو پرسیدن جوابی ندادین بهشون
    اریتروفوبیا یا ترس از قرمز شدن با هیپنوتیزم قابل درمانه؟
    واقعا کسایی که میگن زندگیشون مختل شده حق دارن چون اعتماد بنفس بالاترین عامل موفقیت تو زندگیه
    تشکر

  7. سلام اقای دکتر. من به خاطر اضطراب شدیدی و کمبود اعتماد به نفس احتیاج شدیدی به هیپنوتیزم دارم. اگه ممکنه یه هیپنوتیزور مجرب در اصفهان به من معرفی کنید. خیلی خیلی ممنون میشم.

  8. سلام..دوست….هیپنوتیزم کمک کننده است…..اما….به شرط و شروط……به قولی….از تو حرکت،از خدا برکت…توضیح کامل را در هنگام ویزیت شما خواهم داد..

  9. سلام شاهین…..هیپنوتیزم میتونه در درمان اریتروفوبیا موٍثر باشد

  10. سلام فهیمه….با دفتر انجمن هیپنوتیزم بالینی در تهران تماس بگیر….به تو کمک می کنند.

  11. سلام اقای دکترخسته نباشیدمادرم به شدت دچاربیماری وسواس اب شده وتاحالادکترای زیادی بردیمش ولی بدتراز قبل شده….شمامیتونیدکمکش کنید که خوب بشه؟؟؟؟شماروبخدا جواب بدید

  12. سلام بسیار کمکم خواهید کرد اگر نظر تان را در زمینه Regression Therapy بیان فرمائید وآیا به چنین نوع درمان اعتقادی دارید یا پزشکانی را میشناسید که به این روش اعتقاد داشته باشند . چون بسیار علاقمندم که حضورا خدمت برسم وعلت مشکل بزرگی را که دارم مطرح تا شاید به نظر شما هم حل این مشکل با چنین روش درمانی ممکن شود. پیشاپیش از راهنمائی که میفرمائید تشکر میکنم

  13. سلام شاهین….تا جایی که بتونم جواب سواله را میدهم و در مورد اریتروفوبیا هم چندین بار سوال شده وتصور میکنم جوابش را داده ام….واقعیت این است که هیپنوتیزم در تقویت اعتماد به نفس تاثیر بسیار خوبی دارد و به همین دلیل میتواند در اریتروفوبیا هم موثر باشد…و من چندین مریض و مراجع داشته ام که بهبود یافته اند …..

  14. سلام صدف….وسواس بیماری سختی است که عمدتا نیاز به درمان دارویی دارد و هیپنوتیزم میتواند در کنار این درمان دارویی کمک کننده باشد

  15. سلام هامون…..age regression یکی از تکنیکهای خوب هیپنوتراپی است ،و یک روش درمانی محسوب نمی گردد…..البته برخی از سبک های هیپنوتیزمی و برخی هیپنوتیزرها ی معتقد به past life روی این تکنیک مانور بیشتری میدهند و همانگونه که شما نیز کفته اید به این روش اعتقاد دارند….مثلآ آقای نیوتون در کتاب “سفر روح” به این داستان و این تکنیک باور و اعتقاد ذیادی دارد و داستان های زیادی راجع به درمان بیمارانش با این تکنیک تعریف میکند…

  16. سلام و خسته نباشید.. میخواستم بدونم هیپنوتیزم برای ترک کردن شیشه موثر هست؟

  17. سلام عسل…..هیپنوتیزم در افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس موثر است و از این طریق می تواند در ترک شیشه کمک کننده باشد ولی به تنهایی راهی برای ترک شیشه نیست…..
    برای کسی که اقدام به ترک شیشه کرده است و زیر نظر درمانگر اعتیاد مراحل ترک را با استفاده از دارودرمانی می گذراند، هیپنوتیزم میتواند کمک کننده و موثر باشد.

  18. سلام اقای دکتر من سالها از بیماری فوبیا و حملات اضطراب رمج می برم با مراجعه به روانبزشک و نظر انها در مورد هیبنوتیزم انها هیبنوتیزم را رد می کنند می خواستم نظر شما را در این زمینه ببرسم به جه دلیل روانبزشکها مخالف هیبنوتیزم هستند؟

  19. سلام آقای دکتر درشهرما فردی ادعا دارد در ترکیه مدرک هیپنوتراپی گرفته وقادر به درمان سرطان دیابت ا م اس و…میباشد
    همسر من مبتلا به کندی حرکت میباشد که این شخص ۱۵ جلسه با نامبرده کار کرده ولی متاسفانه علایم بیماری تشدید شده است وهیچگونه بهبودی مشاهده نشده است لطفا مارا راهنما یی کنید وبدنش بعضی اوقات قفل میشود وبا وجود استفاده از داروی مادوپار در دز بالا باز علایم بیماری مشاهده میشود .

  20. حواهشمند است درصورت امکان زودتر به سوال ما پاسخ بدهید چون مساله حیاتی است واگر بیماری ایشان پارکینسون پلاس باشد آیا با هیپنوتراپی قابل درمان است وآیا پالس مخرب میتواند علایم بیماری را تشدید کند.با تشکر فراوان

  21. سلام محمود…..درمان سرطان و ام اس با هیپنوتیزم امکان پذیر نمی باشد …برای اطمینان از صحت ادعا های افراد در رابطه با هیپنوتیزم،می توانید با انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران تماس بگیرید.

  22. سلام سالی….روانپزشکی که استفاده ازهیپنوتیزم برای اضطراب را قبول ندارد،حتما هیپنوتیزم را بلد نیست یا اطلاعی از هیپنوتیزم ندارد.

  23. سلام. شماره جدید مطب رو میشه لطف کنید؟
    میخواستم بدونم آیا هیپنوتیزم برای اضطراب و خاطرات بد و زیاد فکر کردن مناسب؟

  24. سلام شبنم……هیپنوتیزم برای رفع اضطراب بسیار موثر است…..
    تلفن مطب:۳۳۷۲۷۹۲۷
    روزهای یکشنبه و سه شنبه

  25. سلام .آقای دکتر میخواستم بدونم هیپنتوتیزم برای درمان شب ادراری ثانویه موثره ؟

  26. سلام و علیک
    شما اموزش خود هیپنوتیزم می دهید بله
    ایا کسی را می شناسید استاد به تمامی روشها باشد بله؟
    تشکر

  27. سلام دکتر من احساس توده در گلو و سوزش شکمی و اتساع شکمی دارم که گفتند ریشه عصبی است و از نوع ibs است با توجه به علاعم من با هیپنوتراپی قابل دزمان است

  28. سلام….چنانچه تشخیص IBSباشد،هیپنوتراپی روش موثری است.

  29. سلام اقای دکتر من حدود دوماهییه که احساس صدای وور ووور توی گوش چپ وسرم دارم جوری که بسیار مضطرب وافسردم کرده خواستم ببینم هیپنوتیزم میتونه کمکم کنه خواهش میکنم زود جواب بدید از صبح تا شب فقط فکرم متمرکز روی این صداست وفکر میکنم خوب نمیشم

  30. دکتر عزیز خخواهش میکنم سریع جوابما بدید
    در ضمن من اصفهان هستم وبه شما دسترسی ندارم میشه ادرس یه هیپنوتراپیست خوب در اصفهان بهم بدید
    ۰۹۱۳۲۷۱۱۳۹۱

  31. سلام. ۲۵سالمه.میشه با هیپنوتیزم قدمو افزایش بدم؟؟؟چه جوری؟ میشه راهنماییم کنید؟؟

  32. حداقل ۱۰سانت میخوام. قدم خیلی اعتماد به نفسمو اورده پایین. خیلی برام مهمه. خواهش میکنم بگید چیکارکنم.

  33. سلام آقای دکتر ،من ۳۶ سال از عمرم میگذره،حدودا ۲۰ ساله که سیگار میکشم به غیر از سیگار از هیچ ماده مخدر دیگه ای تا حالا استفاده نکردم ،حتی مشروبات الکلی هم تا حالا مصرف نکردم،خیلی هم سعی کردم تو این ۲۰ سال سیگار رو ترک کنم ،اما نتونستم،میخواستم بدونم واقعا با هیپنوتیزم میشه از شر این سیگار لعنتی خلاص شد؟دیگه خسته شدم ،از سیگار بدم میاد ولی نمیدونم چرا و چطور دارم مصرفش میکنم ،گاهی وقت ها فکر میکنم اصلا در برابرش هیچ اختیاری ندارم.لطفا کمکم کنید .

  34. سلام….هیپنوتیزم می تواند روش موثری برای ترک سیگار باشد….ارزش امتحانش را دارد….

  35. سلام اقای دکتر.من دانشجوی۱۸ساله هستم و مشکل سرخی هراسی دارم که خیلی ازیتم میکنه و حتی برای سوال پرسیدن در کلاس هم دچاره این مشکل میشم.با هیبنوتیزم میشه این بیماری رو کاملا درمان کرد؟
    با تشکر

  36. و اینکه علاوه بر هیبوتیزم استفاده از دارو هم لازمه؟چون قرمز شدن صورتم خیلی شدیده

  37. سلام…هیپنوتیزم حتما موثر است.

  38. سلام آقای دکتر حمید اخوین محترم خسته نباشید.

    آقای دکتر حمید اخوین عزیز خواهر دوستم الان یک ماهه هستش که تشنج CPS گرفته و ۲۵سالش هستش که تو یک ماه ۹ بار تشنج کرده و نوار مغز آخریش باز امواج تشنج هست یعنی باز احنمالش هس….

    و ازتون میخواستم سوال کنم آیا هیپنوتیزم میتونه موثر باشه برای خواهر دوستم و در بهبود درمانش کمکش کنه و و و و و

    آیا راه حلی هستش و امیدی هستش لطفا بفرمایید و آدرس بدین تا حضوری خدمت شما برسیم ما.

    ممنون و منتظره جوابتون هستم آقای دکتر حمید اخوین محترم عزیز.

  39. سلام آقای دکتر…

    میشه جواب سوال بالایی منو بدین؟ خیلی مهمه برامون جوابتون و امیده آخره ما هستین…

    ممنون و منتظره جوابتون هستم چون هر شب دارم چک میکنم تا یک جوابی از شما بگیرم

  40. سلام محمود عزیز…..هیپنوتیزم روش موثری برای درمان حملات صرع یا تشنج نمی باشد…..هرچند باید بیمار را ویزیت کرد و درباره بیماری وی به تشخیص قطعی رسید و سپس راجع به روش درمانی موثر و مطلوب برای وی اظهار نظر کرد…

  41. آدرس مطب : رشت-گلسار- بلوار سمیه-نرسیده به خیابان ۱۳۲(روبروی ۱۳۷)-جنب بوتیک وارنا…..عصر روز های فرد هفته تلفن:۳۳۷۲۷۹۲۷

  42. سلام. مرسی از جوابگویی شما آقای دکتر اخوین محترم.

    جوابتون رو براشون فرستادم و گفتم بیاین پیشه شما و امیدوارم که بتونید کمکی در بهبود خواهر دوستم انجام بدین چون خیلی قبولتون دارم.

    با سپاس از شما ممنون و موفق باشید

  43. Salam doktor man bimarie panik daram bade yek salo 8 mahke behbud dashtam alam dobare bimarim od karde aya hibnotizm darmane ghatie panik hast lotfan komakam konid

  44. سلام اقای دکتر من مدتیه به اضطراب دچارم وخودم به خودم تلقین میکنم وروزبه روزقدرتموبرای مهاراضطرابم ازدست میدهم ویادچارتپش قلب ویاسرگیجه میشوم رفتم دکتربه من داروداده امامن مصرف نمیکنم چون میترسم عوارض داشته باشه وفقط میخواهم هیپنوتیزم بشم به نظرتون داروهامومصرف بکنم یانه؟

  45. سلام اقای دکتر بنده چند طال وه دچلر تورم بدن هستم که هیچ علتی تنداره ایا با هیپنوتیزم قابل درمان است.ممنونم

  46. سلام…هیپنوتیزم می تواند در درمان پانیک موثر باشد.

  47. سلام آقای دکتر ، من ۲۲ سال دارم و از بیماری هاپیرهیدروزیس رنج می برم .شنیده ام این بیماری بغیر دارو ها و عمل جراحی می توان به کمک هیپنوتیزم نیز درمان شود . میخواستم از شما بپرسم شما قادر به درمان هستید؟

  48. باسلام.اقای دکترمن دوساله که باهیپنوتیزم اشناشدم وکتاب استادکابوک روخوندم.وهمچنین صوت هاشوگوش دادم.تامرحله سوم خودهیپنوتیزم پیش رفتم ونتیجه گرفتم.میخوام تا مراحل بالاتربرم که نیازبه استاد دارم.کمکی میتونیدبکنید!؟؟؟

  49. سلام آقای دکتریکی ازدوستانم قبلاخودوسواسی داشت وقتی دستشویی میرفت بارهاوبارهاخودشومیشست بعدانقدراین کاروتکرارکردتاعفونت گرفت دکتربیمارستان بستریش کردبارهاوبارهاالانم بااین که شوک وبرق زده داروهم استفاده کرده خیلی بیقراره واصلادرمانهاجواب نداده هیپنوتیزم میتونه جواب بده؟اگه آره آدرسی که رشت هیپنوتیزم انجام میدن لطف میکنید ممنون دوستم داره ازدست میره

  50. بازم سلام خواهرزاده م بیماری آلوبسی داره دکتردیگه نتونسته براش کاری کنه موهاش کم کم داره میریزه دکترگفته بایدپیش روانکاوبره چون استرس داره وخیلی عصبیه هیپنوتیزم جواب میده؟بازم تو رشت هستیم اگه آدرسی هست لطف میکنین؟ممنون میشم

دیدگاه خود را بیان کنید.