پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

کلاس درس آناتومی دکتر تولپ/ دکتر حسام نوروزی

بدست • 16 می 2013 • دسته: هنر و پزشکی

رامبراند (جولای ۱۶۰۶- اکتبر ۱۶۶۹) نقاش بزرگ هلندی و یکی از تاثیرگذارترین افراد در تاریخ هنر جهان است. اسمش مشهورتر از آن است که توضیح اضافه‌ای در موردش نیاز باشد. مهم‌ترین تکنیک کار این نقاش ایجاد تفاوت بین سایه و روشن (کانتراست) در نقاشی‌ها و طراحی‌هایش است.
این تابلوی نقاشی یکی از نقاشی‌های رامبراند با موضوع پزشکی است. رامبراند این تابلو را در سال ۱۶۳۲ ترسیم کرده است. دکتر نیکلاس تولپ در حال نمایش دادن ماهیچه‌های ساعد و بازوی جسدی است که روی میز تشریح قرار گرقته است. درس تشریح آناتومی در قرن هفدهم در سالن‌های تشریح که بیشتر به‌شکل سالن‌های تئاتر بود برگزار می‌شد. دانشجویان پزشکی، دیگر پزشکان و مردم عادی با پرداخت مبلغی به‌عنوان ورودی می‌توانستند وارد این سالن شوند. در این نگاره، کسانی که برای دیدن درس تشریح آماده شده‌اند لباس مناسب حضور در سالن را پوشیده‌اند؛ گرچه به‌نظر می‌رسد تصاویر سمت چپ و عقب بعداً اضافه شده است.
در سال ۲۰۰۶ محققین آلمانی این صحنه را با یک جسد واقعی بازسازی کردند و در آن نمای به‌تصویر درآمده در این نگاره را با نمای قابل دیده شدن در حالت واقعی مقایسه کردند. تفاوتی که بین این دو مورد مشاهده شد این بود که در این نگاره محل منشا (Origin) مجموعه عضلات فلکسور از اپی‌کوندیل خارجی منشا می‌گیرد که در حقیقت باید از کوندیل داخلی باشد.

پی‌نوشت: من شخصاْ از طراحی‌هایی که با قلم فلزی و آب و مرکب انجام داده خیلی بیشتر خوشم می‌آید. این‌که با چند خط و آب مرکب فیگوری را به این زیبایی بیرون بیاورند خیلی مهم است. به‌نظرم برخی از این طراحی‌ها آن‌قدر شگفت‌انگیزند که دیدن‌شان می‌تواند انسان را مسحور کند. در این صفحه نمونه‌ای از این طراحی‌ها را ببینید.

برای مشاهده‌ی منابع و ارجاعات مقاله‌ی فوق می‌توانید به نسخه‌ی الکترونیک آن در وبلاگ «روزنوشت‌های حسام» مراجعه کنید.

دکتر حسام نوروزی

Weblog: hesamdiaries.blogfa.com
Email: hesam_noroozi@yahoo.com

 

برچسب‌ها: ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.