پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

عکاسی هنری با اشعه ایکس!

بدست • 13 سپتامبر 2018 • دسته: تیتر اول٬ هنر و پزشکی

مروری بر آثار نیک ویزی

 

دکتر رقیه حج‌فروش

 

از سال ۱۸۹۵ که ویلیام رونتگن (Wilhelm Röntgen: 1845–۱۹۲۳) آلمانی اشعه ایکس را کشف کرد، کسی تصور نمی‌کرد این کشف علاوه بر استفاده‌های بی‌شمار پزشکی و صنعتی، کاربرد هنری نیز داشته باشد؛ تا این‌که نیک ویزی (Nick Veasey) از راه رسید؛ عکاسی لندنی و متولد ۱۹۶۲ که با تصاویر حاصل از عکس‌برداری با اشعه ایکس مشهور شد.

نخستین بار هنگامی که ویزی در صنایع تبلیغات و طراحی کار می‌کرد، از او خواسته شد برای یک شوی تلویزیونی از یک قوطی نوشابه عکسی با اشعه ایکس بگیرد و او همزمان از کفش‌هایی که آن روز پوشیده بود نیز با اشعه ایکس عکس گرفت. وقتی تصویر حاصله را به یک کارگردان هنری نشان داد، پاسخ او ویزی را بسیار تهییج کرد و مشوق او برای ایده‌های تازه شد.

از آثار ویزی که بعضی از آن‌ها با کمک هنرمندان دیجیتال و استفاده از نرم‌افزارهایی چون فتوشاپ آفریده شده، در بسیاری از کمپین‌های تبلیغاتی بین‌المللی، محصولات تزیینی و بسته‌بندی‌ در سراسر دنیا استفاده شده است که از جمله می‌توان به نرم‌افزار Adobe’s Creative Suite livery و نرم‌کننده لباس Lenor/Downy اشاره کرد.

در سال ۲۰۰۹ یک نمایشگاه عمده از آثار او در لندن برگزار شد و در سال ۲۰۱۰ این آثار در گالری‌های بین‌المللی آسیا، اروپا و آمریکای شمالی به نمایش درآمد.

اولین مجموعه منتشر شده از تصاویر ویزی «اشعه ایکس» نام داشت و دومین مجموعه که اخیراً با عنوان «درون دنیای اطراف» منتشر شده، مجموعه‌ای از عکس‌هایی است که طی ۱۳ سال با اشعه ایکس و تجهیزات آن گرفته است.

نیک ویزی در این سال‌ها جوایز عکاسی و طراحی بسیاری دریافت کرد و در سال ۲۰۰۸ نیز کاندیدای دریافت جایزه عکاسی بین‌المللی IPA Lucie شد. این جایزه که از سال ۲۰۰۳ پایه‌گذاری شده، هر ساله به بهترین عکاس دنیا اهدا می‌شود.

ویزی مدعی است که توانسته بزرگ‌ترین عکس با اشعه ایکس دنیا را بگیرد. این عکس با اندازه واقعی از جت بویینگ ۷۷۷ گرفته شده که در آشیانه‌ای در فرودگاه بوستون آمریکا قرار دارد.

Ref

nickveasey.com

en.wikipedia.org/wiki/Nick_Veasey

برچسب‌ها: ٬ ٬ ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.