پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

بزرگان کاریکاتور و کارتون‌های پزشکی

بدست • 30 اکتبر 2015 • دسته: هنر و پزشکی

دکتر حسام نوروزی
آرس
OLYMPUS DIGITAL CAMERAآریستیدس استبان هرناندز گوئررو، ملقب به «آرس»، دوم سپتامبر ۱۹۶۳ در هاوانا، پایتخت کوبا، به‌دنیا آمد، در سال ۱۹۸۷ تحصیلات پزشکی را به پایان رساند و در سال ۱۹۹۳ در رشته‌ی روانپزشکی تخصص گرفت.
او یک کارتونیست، تصویرگر و نقاش خودساخته است و در هاوانا به‌صورت یک هنرمند آزاد فعالیت می‌کند. اولین کارتون از آرس در سال ۱۹۸۴ در مجله‌ی «اپینا» (Opina) منتشر شد. هم‌اکنون کارهای وی در تمام دنیا منتشر می‌شود و او به‌عنوان تصویرگر کتاب (بیشتر کتاب‌های کودکان) و نقاش نیز شهرت دارد.
شرکت او در مسابقات فراوان طنز، برایش بیش از ۱۰۰ جایزه‌ی معتبر بین‌المللی به ارمغان آورده است و هم‌اکنون او بیشترین تعداد جوایز بین‌المللی را در کوبا دارد. وی ۱۴ کتاب کاریکاتور منتشر کرده و ۴ کتاب را نیز تصویرگری کرده است. او تا کنون همایش‌های متعددی نیز در زمینه‌ی کارتون و کمیک در دنیا و در کشور‌های کوبا، ایران، مکزیک، کلمبیا، ترکیه، کانادا، اسپانیا، ونزوئلا و فنلاند برگزار کرده است. او همچنین داور مسابقات بین‌المللی متعددی بوده است.
در سال ۱۹۹۴ مجله‌ی «ویتی ورد» (Witty World) درآمریکا نام وی را در فهرست بهترین کارتونیست‌های دنیا ثبت کرد. او همچنین در سال ۲۰۰۲ از طرف وزارت فرهنگ دولت کوبا برنده‌ی مدال فرهنگ این کشور شد و نامش به فهرست بهترین کارتونیست‌های قرن بیستم این کشور راه یافت.ares (1)

ares (2)

ares (3)

ares (4) ares (5)

00 Quino

کینو
ژواکین سالوادور لاوادو ملقب به «کینو» از بزرگ‌ترین و تاثیرگذار‌ترین کارتونیست‌های دنیاست. وی در ۱۷ اگوست ۱۹۳۲ در آرژانتین به‌دنیا آمد، اولین کارهایش در سال ۱۹۵۴ منتشر شد و تا کنون کارهای بی‌شمارش در مجلات و روزنامه‌های فراوانی در دنیا به چاپ رسیده است.
در سال ۱۹۶۳ اولین کتاب طنز کینو منتشر شد و در سال ۱۹۶۴ شخصیت محبوب و جهانی‌اش را با نام «مافالدا» خلق کرد. کمیک استریپ‌های او از مشهور‌ترین کارهایش در سراسر جهان است.
بیشتر کاریکاتورهای کینو سیاه و سفید است و با استفاده از خودنویس یا جوهر و قلم آهنی ترسیم می‌شود. در کارهای کینو پس از عبور از لایه‌ی اولیه‌ی طنز دیداری و چشیدن طعم یک طنز ناب، به لایه‌ی زیرین شگفتی‌آفرینی می‌رسیم که ما را با زاویه‌ی دید تازه‌ی او از ماجرا شگفت‌زده می‌کند. در کمیک استریپ‌های کینو کادرهای اول، با زمان‌بندی صحیح و دقیق، ما را با پس‌زمینه‌ی حادثه جلو می‌برد و در قاب آخر است که ضربه‌ی نهایی گره دیداری کار را باز می‌کند.quino (1)

quino (2)

quino (3)

گاهان ویلسون

00 Gahan Wilsonگاهان ویلسون در هجدهم فوریه‌ی ۱۹۳۰ در ایونستون ایالت ایلینویز آمریکا به‌دنیا آمد.
این کارتونیست و تصویرساز آمریکایی را بیشتر به‌خاطر کاریکاتورهایی در زمینه‌ی طنز سیاه می‌شناسند. در این کاریکاتورها که بیشتر در فضایی خیالی و ترسناک و با حضور خون‌آشام‌ها و مرده‌ها می‌گذرد، می‌توان قاتل‌های سریالی و غول‌های زیرزمینی را دید ولی فضای ترسیم شده، امروزین و به‌دور از سبک گوتیک موجود در آثار کلاسیک این موضوعات است.
کاریکاتورهای ویلسون بیش از ۵۰ سال است که به‌طور مرتب در نشریات معتبر طنز منتشر می‌شود. او با نشریات فراوانی در زمینه‌ی کاریکاتور و کارتون، کمیک‌ استریپ و همچنین نقد فیلم و کتاب همکاری دارد. از او چند کتاب کارتون به چاپ رسیده و چندین جایزه نیز در این زمینه برنده شده است.

Gahan Wilson 1

Gahan Wilson 2

ببین ویلسون، منم بیماری مسخره‌ی تو رو گرفته‌م!

ببین ویلسون، منم بیماری مسخره‌ی تو رو گرفته‌م!

ببین آقای ویلسون، اگه فکر می‌کنی که این دارو‌ها هم جواب نداده، یه راه آخری هم هست!

ببین آقای ویلسون، اگه فکر می‌کنی که این دارو‌ها هم جواب نداده، یه راه آخری هم هست!

Gahan Wilson 5

دکتر حسام نوروزی


EMAIL: hesam_noroozi@yahoo.com

برچسب‌ها: ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.