پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

آلودگی برنج‌های وارداتی تایید شد

بدست • 29 می 2010 • دسته: خبر

۸۸/۱۲/۱۰، پزشکان گیل: با قرائت گزارش کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد برنج‌های وارداتی از هندوستان، محرز بودن آلودگی این برنج‌ها به آرسنیک تایید شد. به‌دلیل طولانی بودن این گزارش، تنها بخش «نتیجه‌گیری» آن را به‌نقل از خبرگزاری ایلنا تقدیم می‌کنیم:
بررسی‌های مفصل انجام شده و ملاحظه‌ی مدارک ارسالی از سوی رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در زمینه‌ی آزمایشات مجدد و سایر مدارک موجود، تناقضات بی‌شماری را ایجاد نموده که ذیلاً به برخی از آن‌ها پرداخته می‌شود که به‌نظر کمیسیون ابهامات موجود نه‌تنها برطرف نگردیده، بلکه ابهامات و مسایل جدیدی نیز ایجاد نموده است که به‌نظر می‌رسد باید به این موارد به‌صورت جدی پرداخته و پیگیری‌های لازم صورت پذیرد:
۱٫ از تاریخ تیرماه سال ۱۳۸۸ تا ۲۸/۶/۸۸، حداقل هفت مورد اظهارنظر از سوی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و صاحب‌نظران از دستگاه‌های مختلف از جمله موسسه تحقیقات برنج و سازمان جهاد کشاورزی مازندران در خصوص وجود آلودگی در برنج‌های وارداتی با منشا کشور هندوستان مطرح شد.
۲٫ متعاقب این اظهارات، اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران حسب وظیفه‌ی قانونی به موضوع رسیدگی و پس از انجام آزمایشات، اظهارنظر نموده و آلودگی حداقل سیزده مارک موجود برنج هندی در بازار را تایید و سه مورد را با آلودگی بحرانی اعلام و در تاریخ ۲۸/۶/۸۸ اطلاع‌رسانی برای عموم را انجام داد.
۳٫ در تاریخ ۲۹/۶/۸۸ مدیرکل نظارت بر مواد غذایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (آقای دکتر هدایت حسینی) در مصاحبه با خبرگزاری فارس اعلام می‌کند که به‌علت نبود استاندارد ملی برنج در کشور، ممکن است برنج‌های وارداتی دارای آلودگی‌های کنترل نشده باشند و قول بررسی و رسیدگی می‌دهد. معنای این سخنان این است که وزارت بهداشت و درمان تا این تاریخ آلودگی فلزات سنگینی چون جیوه و آرسنیک را بررسی نمی‌کرده است.
۴٫ در تاریخ ۱/۷/۱۳۸۸ سرکار خانم مرضیه‌ وحید دستجردی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مصاحبه با خبرگزاری‌ها اظهار می‌دارد که «وزارت بهداشت و درمان تمامی برنج‌های غیراستاندارد اعلام شده را مورد آزمایش و بررسی قرار داده است و در هیچ‌یک از برنج‌ها هیچ‌گونه آلودگی مبنی بر آرسنیک، فلزات سنگین و غیره دیده نشده است.»
۵٫ در تاریخ ۴/۷/۱۳۸۸ آقای دکتر مرتضی پیرعلی، مدیرکل آزمایشگاه‌های کنترل غذا و داروی وزارت بهداشت، در مصاحبه‌ای اعلام می‌کند که تاکنون میزان جیوه و آرسنیک را ارزیابی نکرده‌اند و این نقض سخنان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشد.
۶٫ در تاریخ ۱/۷/۱۳۸۸ و در اخبار ۲۰:۳۰ شبکه‌ی دو سیما گزارشی پخش می‌شود که در آن گزارش، رییس موسسه‌ی تحقیقات کشاورزی ایالت پنجاب هندوستان به آلوده بودن برنج‌ها به فلزات سنگین اذعان می‌کند.
۷٫ در تاریخ ۷/۷/۱۳۸۸ روزنامه‌ی ایران از قول آقای عباس زارع‌نژاد، مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت، می‌نویسد که «هندی‌ها دروغ می‌گویند، برنج هندی آلودگی ندارد!؟»
۸٫ در تاریخ ۶/۷/۱۳۸۸ مدیرکل نظارت بر مواد غذایی در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اذعان می‌کند که تاکنون آزمایش جیوه و آرسنیک انجام نداده‌اند و در مقابل واکنش اعضای کمیسیون که چرا به وزیرتان اطلاعات غلط می‌دهید، سکوت می‌کند.
۹٫ در تاریخ ۷/۷/۱۳۸۸ شرکت بین‌المللی بازرسی کالای تجاری IGI (وابسته به وزارت بازرگانی) آلودگی بر روی نمونه‌ی ارسالی را تایید می‌کند.
۱۰٫ در تاریخ ۱۴/۷/۱۳۸۸ پژوهشکده‌ی علوم هسته‌ای سازمان انرژی هسته‌ای نتایج آزمایشات بر روی نمونه برنج‌های ارسالی را اعلام و آلودگی فلزات سنگین را تایید می‌کند.
۱۱٫ در گزارشات ارسالی از سوی رییس سازمان استاندارد آمده است که به‌جای ۱۰۰ نمونه برنج ۶۷ نمونه آزمایش گردیده که این موضوع خلاف مصوبات کمیسیون کشاورزی بوده است. همچنین مقرر بوده که نمونه‌ها از سراسر کشور و انبارهای گمرک‌ها تهیه گردد که متاسفانه صرفاً از بازار مولوی تهران خریداری و آزمایش شده است.
۱۲٫ در گزارشات ارسالی از سوی رییس سازمان استاندارد مضبوط است که در روش آزمایشات انجام شده بر روی نمونه‌ها، فی‌مابین نماینده‌ی استاندارد و نماینده‌ی بهداشت و درمان هیچ‌گونه توافقی نبوده و اجماعی صورت نپذیرفته است.
۱۳٫ در گزارشات ارسالی از سوی رییس سازمان استاندارد میزان تعریف شده برای استاندارد آرسنیک مغایر میزان اعلام شده در کمیسیون و همچنین استانداردهای جهانی است و بدین‌ترتیب نتیجه‌گیری کرده‌اند که برنج‌ها آلوده نیست.
۱۴٫ براساس مصوبات کمیسیون کشاورزی، مقرر بود کارگروهی چهارنفره از وزارتخانه‌های مرتبط که در ابتدای این گزارش قید گردیده در حین آزمایشات حضور داشته باشند و بر روند آن نظارت کنند که چنین اتفاقی نیافتاده و در گزارشات ارسالی از سوی رییس سازمان استاندارد صورت‌جلساتی با امضای چهار دستگاه اجرایی وجود ندارد.
۱۵٫ براساس مصوبات کمیسیون کشاورزی مقرر بود مطابق ماده‌ی ۳ قانون استاندارد، آزمایشات در آزمایشگاه‌های سازمان استاندارد به‌انجام برسد ولی مجدداً به وزارت بهداشت منتقل می‌شود و این در حالی است که در گزارشات ارسالی از سوی رییس سازمان استاندارد کالیبره نبودن دستگاه‌های وزارت بهداشت محل مناقشه در صورت‌جلسات است.
۱۶٫  براساس گزارش آژانس استانداردهای غذایی انگلیس، دولت انگلیس واردات برنج پوسا ۱۱۲۱ را به‌دلیل آلودگی‌ها ممنوع کرده است.
۱۷٫ به گزارش خبرگزاری فارس به‌نقل از روزنامه‌ی اکونومیک تایمز هند، ایرانی‌ها با واردات ۳/۱ میلیون تنی برنج پوسا ۱۱۲۱ (تحت عنوان باسماتی)، برنج هندی را گران‌تر از همه‌جای دنیا خرید می‌کنند و اصلاً قدرت چانه‌زنی در برابر بازرگانان هندی را ندارند… و بازار برنج هند از تارائوری به تهران نقل مکان کرده است.
۱۸٫ در تاریخ ۲/۷/۱۳۸۸ سایت تابناک اعلام می‌کند که روس‌ها هم به برنج هندی اعتراض کردند.
همان‌گونه که قبلاً نیز ذکر گردید، کمیسیون با این اوصاف نه‌تنها قانع نشد، بلکه با ابهامات بیشتری روبه‌رو گردید. علی‌هذا با توجه به مباحث فوق‌الذکر، تقاضا دارد:
۱٫ از سوی مجلس شورای اسلامی هیاتی جهت رسیدگی قطعی در مبدا ورودی تعیین و به بررسی وضعیت ورود کالاها و نحوه‌ی بررسی فرآیند مربوطه پرداخته و نتایج را به مجلس گزارش نماید.
۲٫ از سوی مجلس شورای اسلامی گروهی تعیین و راساً به انجام آزمایشاتی در یک آزمایشگاه مستقل از دستگاه‌های اجرایی یادشده در این گزارش پرداخته و نتایج را به مجلس گزارش نماید.
۳٫ در صورتی که گزارشات موضوعات بندهای فوق، صحت آلودگی به فلزات سنگین را تایید نمود، مراتب جهت رسیدگی بیشتر وفق ماده‌ی ۲۳۳ آیین‌نامه‌ی داخلی مجلس به قوه‌ی قضاییه ارجاع گردد.

برچسب‌ها: ٬ ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.