پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

قانونی شدن مصرف تفریحی کانابیس در کانادا: آزادسازی یا کنترل؟

بدست • 15 جولای 2018 • دسته: اعتياد٬ اعتیاد٬ تیتر اول٬ خبر

دکتر رقیه حج‌فروش

 از ۱۷ اکتبر ۲۰۱۸ (۲۵ مهر) تاریخ مصرف مواد در کانادا ورق خواهد خورد. طبق گفته نخست‌وزیر، جاستین ترودو، و براساس دستورالعمل کانابیس که چند هفته پیش تصویب شد، از این تاریخ مصرف تفریحی ترکیبات کانابیس توسط بزرگسالان قانونی خواهد شد و با این اقدام، کانادا پس از اوروگوئه دومین کشور در دنیا و اولین کشور صنعتی خواهد بود که مصرف تفریحی ترکیبات کانابیس در آن قانونی است.

کانابیس ایندیکا یا شاهدانه گیاهی است که سال‌هاست به‌عنوان یک ماده محرک سیستم اعصاب در کل دنیا مصرف می‌شود. ماده موثر اصلی این گیاه تتراهیدراکانابینول است و ترکیبات مختلف آن به ‌نام‌های مختلف مثل وید، ماری‌جوانا، حشیش، گراس، بنگ و… در سراسر دنیا مصرف می‌شود که تفاوت‌شان در میزان ماده موثر و شکل ظاهری آن‌هاست.

 

کانابیس برای مصارف پزشکی یا مصرف تفریحی در دنیا

مصرف پزشکی و دارویی کانابیس در حدود ۳۰ کشور از جمله کانادا، آرژانتین، استرالیا، سوییس، دانمارک، آلمان و ترکیه برای بیمارانی که توسط پزشکان اجازه مصرف دارند، قانونی و در دسترس است اما مصرف تفریحی و کشت آن در بیشتر کشورها غیرمجاز و غیرقانونی است. برخی از کشورها قوانین خاصی درباره مصرف تفریحی وضع کرده‌اند. در کشورهایی مثل آلبانی، رومانی و لائوس مصرف ترکیبات کانابیس غیرقانونی است اما عملاً جریمه خاصی متوجه فرد خاطی نیست (unenforced). در آمریکا مصرف در ۸ ایالت‌ آزاد و در بقیه ممنوع است. مناطق سرخ‌پوست‌نشین هم اجازه قانونگذاری خاص خود را دارند.

در برخی از کشورها مصرف تفریحی یا داشتن کانابیس تا اندازه خاصی مجاز و بیش از آن مشمول جریمه است؛ در اوکراین نگهداری این ترکیبات تا ۵ گرم، در روسیه تا ۶ گرم و در پاراگوئه تا ۱۰ گرم مشمول جریمه نخواهد شد. در هلند نیز همراه داشتن ترکیبات کانابیس تا ۵ گرم و مصرف درکافی‌شاپ‌ها مجاز است. در اسپانیا مصرف در منزل یا مکان‌های شخصی مشکلی ندارد اما مصرف در ملاء‌عام غیرقانونی است. در ایتالیا مصرف در مناسک دینی و در جامائیکا و نپال در دوره‌های زمانی خاص مذهبی مجاز است.

تنها کشوری که تا کنون مصرف تفریحی ترکیبات کانابیس در آن قانونی بوده، اوروگوئه است که از اکتبر سال جاری کانادا به آن خواهد پیوست.

 

چرا کانادا می‌خواهد مصرف ترکیبات کانابیس قانونی شود؟

یک سناتور کانادایی در گفت‌وگو با خبرنگاران در این‌باره گفت: «این یک چالش ملی است. کشور ما دارای یکی از بالاترین میزان‌های مصرف ترکیبات کانابیس در دنیاست و بازار غیرقانونی کانابیس ارزشی بیش از ۶ میلیارد دلار در سال دارد. ما می‌دانیم که این ماده برای کودکان‌مان مضر است و دولت می‌خواهد با این ‌کار کنترل و نظارت بر مصرف را برعهده بگیرد.»

قانون جدید به افراد بالای ۱۸ سال اجازه می‌دهد تا انواع مختلف ترکیبات کانابیس را از فروشگاه‌های تحت نظارت خریداری کنند و بسته به محل زندگی، مقادیر کمی را در منزل پرورش دهند. هدف این قانون کاهش مصرف جوانان و تولید استاندارد ملی برای مقادیر مصرفی و بسته‌بندی مجاز و نیز تعیین مالیات کمتر و ارایه کانابیس به قیمت کمتر برای ممانعت از ایجاد بازار سیاه برای فروش آن است.

دستورالعمل قانونی کانابیس چارچوب سختگیرانه‌ای برای کنترل تولید، توزیع، فروش و مالکیت کانابیس در سراسر کانادا ایجاد کرده است. این دستورالعمل سه هدف دارد:

– کانابیس را از دسترس جوانان دور نگه دارد.

– دست جنایتکاران را از سود آن کوتاه کند.

– با دسترسی امن و قانونی بزرگسالان به کانابیس، از سلامت عمومی و امنیت جامعه محافظت کند.

از تاریخ فوق افراد ۱۸ ساله و بالاتر، از نظر قانونی می‌توانند تا ۳۰ گرم کانابیس قانونی خشک‌شده یا معادل خشک‌نشده آن را داشته باشند یا با سایر بزرگسالان به‌طور مشترک استفاده کنند. همچنین می‌توانند کانابیس خشک‌شده، تازه یا روغن آن را از مکان‌های دارای مجوز استانی یا از تولیدکننده‌های با مجوز فدرال به‌صورت آنلاین خریداری کنند. همچنین کشت این ماده از دانه‌ یا نهال‌های مجوزدار تا ۴ عدد گیاه کانابیس در محل زندگی برای مصارف شخصی مجاز است.

 

مراقبت از جوانان

دستورالعمل قانونی کانابیس چندین ابزار برای پیشگیری از دسترسی جوانان به کانابیس دارد. این موارد شامل محدودیت سنی و محدودیت در رواج کانابیس است. هیچ فردی حق فروش یا فراهم کردن کانابیس برای افراد زیر ۱۸ سال ندارد. این دستورالعمل دو جرم جنایی با حداکثر مجازات ۱۴ سال زندان برای کسانی که خرید و فروش به جوانان داشته باشند یا از جوانان برای ارتکاب جرایم مربوط به کانابیس استفاده کنند، در نظر گرفته است.

همانند محدودیت‌های فعلی در تبلیغات محصولات توتون، قانون کانابیس با ممنوعیت‌هایی، سعی می‌کند جوانان را از مصرف کانابیس منصرف کند. بسته‌بندی، برچسب‌زنی یا تبلیغ محصولات حاوی کانابیس به‌نحوی که برای جوانان جذاب باشد، ممنوع است. همچنین فروش کانابیس از طریق ماشین‌های فروش نیز ممنوع است. عدم رعایت هر کدام از این موارد فوق جرایم نقدی تا ۵ میلیون دلار و سه سال زندان به‌همراه دارد.

تلاش‌ برای آموزش و آگاه‌سازی از ابزارهایی است که امنیت را افزایش و نیز خطرات بالقوه سلامت را کاهش خواهد داد. دولت کانادا نزدیک به ۴۶ میلیون دلار در ۵ سال آینده برای آموزش عموم مردم و فعالیت‌های آگاهی‌بخش تخصیص داده است. این کار برای اطلاع‌رسانی به‌ویژه به جوانان درباره خطرات مصرف کانابیس برای سلامت است.

نظارت بر رشد و تولید کانابیس،‌ بسته‌بندی و استانداردسازی قدرت و اندازه هر بسته مصرفی، ممنوعیت اضافه کردن مواد خاص و نظارت بر تولید از وظایف دولت فدرال است.

بیش از نیمی از جرایم گزارش‌شده مربوط به مواد در کانادا مرتبط با کانابیس است. در سال ۲۰۱۶ تقریباً ۲۳ هزار جریمه مرتبط با کانابیس مطرح شده است. یک سابقه جنایی مربوط به کانابیس، ولو جرایم اندک، می‌تواند عوارض طولانی‌مدت و حتی مادام‌العمر برای فرد جریمه‌شده داشته باشد. تصویب قانون جدید و اجازه مصرف قانونی می‌تواند بزرگسالان کانادایی‌ مصرف‌کننده کانابیس را از سیستم قضایی کشور دور نگه دارد و بار دادگاه‌ را کم کند. البته قانون جدید، افرادی را که خارج از چارچوب قانونی عمل کنند مشمول جرایم خواهد کرد.

منابع:

https://www.usatoday.com/story/news/2018/06/06/canada-and-marijuana-nation-set-approve-legal-pot-sales/674912002/

https://www.canada.ca/en/health-canada/services/drugs-medication/cannabis/laws-regulations.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Legality_of_cannabis

دکتر رقیه حج‌فروش
پزشک عمومی

Email:dr.hajf@gmail.com

برچسب‌ها: ٬ ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.