پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

تالار همایش نظام پزشکی لاهیجان افتتاح شد

بدست • 7 ژوئن 2017 • دسته: خبر

گزارش: دکتر الهام شاهرخی

تالار همایش سازمان نظام پزشکی لاهیجان- سیاهکل با حضور دکتر علیرضا زالی، رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور، دکتر انوش برزیگر و دکتر فرزاد فرقان اعضای شورای‌عالی نظام پزشکی کشور، دکتر حمید طهماسبی‌پور و دکتر علی سجادی اعضای هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران و تنی چند از روسای نظام پزشکی‌های استان و اعضای سازمان نظام پزشکی لاهیجان- سیاهکل صبح روز سه‌شنبه دوم خرداد ۱۳۹۶ افتتاح شد.

در این روز حاضران شاهد به‌ثمر رسیدن تلاش ۲۴ ساله جامعه پزشکی منطقه در بنای خانه مشترک و نماد اتحاد خود بودند؛ ساختمانی که پروژه بنای آن از سال ۱۳۷۲ با تشکیل هسته اولیه استارت خورد و با خرید زمینی به مساحت ۴۱۴ متر مربع در سال ۱۳۷۹ و شروع ساخت در سال ۱۳۸۲ وارد مرحله اجرایی شد.

در ابتدا دکتر علیرضا وارسته رییس نظام پزشکی لاهیجان- سیاهکل که شاید خوشحال‌ترین فرد مراسم افتتاح بود، ضمن خیرمقدم به حاضران گفت: امروز شاهد به‌ثمر رسیدن میوه درختی هستیم که بذر آن سال‌ها پیش با کوشش و مراقبت‌های فراوان کاشته و اینک تبدیل به درختی شده است با شاخه‌ها و بخش‌های متعدد.

دکتر وارسته سپس گزارش مبسوطی در مورد فعالیت نظام پزشکی لاهیجان ارایه داد و با اشاره به تعامل بسیار خوب این سازمان با ادارات مرتبط از جمله فرمانداری، شهرداری، دادگستری و دارایی برای حل مشکلات جامعه پزشکی منطقه از جمله جمع‌آوری پسماندهای عفونی، مسایل مالیاتی، ساماندهی تابلوهای مطب و عوارض کسب و تابلو، گفت: لاهیجان اولین سازمان در سطح کشور است که از سال ۱۳۷۲ قرارداد گروهی با یکی از نمایندگان بیمه ایران در مورد بیمه مسوولیت حرفه‌ای منعقد کرده است.

وی در ادامه پس از ارایه توضیحاتی درباره مجله ندای سپید (ارگان نظام پزشکی لاهیجان- سیاهکل) و شرکت تعاونی اعتبار نظام پزشکی لاهیجان، گزارش کاملی درباره پروژه ساختمان نظام پزشکی و تکمیل طبقات آن در چند مرحله ارایه کرد و در پایان ضمن تشکر از همه کسانی که در به ثمر رسیدن این پروژه سازمان نظام پزشکی لاهیجان را یاری کردند، اظهار امیدواری کرد در دوره بعدی نظام پزشکی، ساخت مجتمع و شهرک مسکونی جامعه پزشکی لاهیجان و سیاهکل آغاز شود.

دومین سخنران این جشن دکتر برزیگر، رییس شورای هماهنگی نظام پزشکی‌های گیلان، با تاکید بر لزوم حذف رابطه مالی بین پزشکان و بیماران و این‌که در نظام ارجاع باید همه گروه‌های پزشکی مشارکت داشته باشند، گفت: طرح تحول سلامت انقلابی است ولی شرط موفقیت آن این است که عدل و نظم در آن رعایت شود. در این طرح رضایتمندی بیماران در نظرسنجی‌ها ۹۰ درصد بود اما بیمارستان‌ها ورشکست شدند و همکاران ناراضایتی دارند و یک مشکل بزرگ هم این است که بیمه‌های خوبی نداریم و تجمیع بیمه‌ها انجام نشده است.

سخنران بعدی دکتر بهمن مشفقی، همکار پیش‌کسوت و دادستان دو دوره پنجم و ششم دادسرای نظام پزشکی لاهیجان بود که در زمینه اخلاق و کرامت انسانی سخن گفت و از بی‌توجهی به آن در جامعه و زمانه کنونی شکوه کرد.

آخرین سخنران مراسم دکتر زالی رییس‌کل نظام پزشکی بود که در ابتدا با ابراز خوشحالی از حضور پرشور مردم در انتخابات و رای اعتماد مجدد به دکتر روحانی و این‌که مسافرتش به گیلان با چنین روزهای شادی همزمان شده است، گفت: ملت سرافراز ایران به اسلوب و مانیفستی از اداره سیاسی، اجتماعی، فرهنگی،‌ اقتصادی و سیاست خارجی کشور رای دادند که آن را به اعتدال و تدبیر و نویدبخشی نزدیک‌تر دیدند. میزان مشارکت فعال گیلانی‌ها و میزان ترجیحی آرا برای رییس‌جمهور منتخب معنادار است و نشان از ذکاوت و فهم عمیق گیلانی‌های عزیز دارد.

وی ادامه داد: جامعه پزشکی کشور هم علی‌رغم همه ناملایمات و مرارت‌ها و فراز و نشیب‌های متعدد، در این صحنه حماسی ملی به‌خوبی نقش‌آفرینی کرد و انتخاب پزشکان هم با این انتخاب برتر ملت شریف ایران همخوانی داشت. البته کدورت خاطرها و نگرانی‌هایی هم از برخی کم‌مهری‌ها، بی‌انصافی‌ها و رفتارهای غیرحرفه‌ای در حق جامعه پزشکی وجود داشت، اما این‌ها باعث نشد که همکاران در این بزنگاه تاریخی، نقش اجتماعی خود را ایفا نکنند و این نشان‌دهنده بالندگی و رشد و بلوغی است که ما از جامعه پزشکی انتظار داشتیم.

دکتر زالی افتتاح فاز جدید ساختمان نظام پزشکی لاهیجان را به فال نیک گرفت و با اشاره به این‌که این ساختار فیزیکی نماد استقلال حرفه‌ای و صنفی نظام پزشکی و جامعه پزشکی است، ضمن تشکر و تقدیر از دکتر وارسته و همکارانش افزود: در هر شهرستانی که می‌رویم، می‌بینم که دوستان با کوله‌باری از تجربه توانسته‌اند مدل‌های مدیریتی خلاقانه و بدیعی در حوزه‌های خود اعمال کنند که نمونه‌اش را در کار‌های خوب هیات مدیره ششم نظام پزشکی لاهیجان و سیاهکل شاهد بودیم که جای تبریک دارد.

دکتر زالی با اشاره به لزوم تعامل با ادارات در سطح شهرستانی و استانی ضمن حفظ استقلال نظام پزشکی‌ها برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های بومی در حل مشکلات جامعه پزشکی، گفت: جمع‌آوری مدل‌های مدیریتی در شهرستان‌ها و ارایه گزارش‌های مبسوط عملکرد چهارساله و جزییات بیشتر شهرستا‌ن‌ها در مورد تجارب موفق و بومی، می‌تواند برای بقیه هم الگوی راه باشد. از جمله ایجاد کمیته سه نفره هیات حل اختلاف در لاهیجان، تجربه بسیار خوبی است که مسایل را پیش از این‌که شکل انتظامی پیدا کند از طریق تمشیت و شیخوخیت حل و فصل کنیم.

رییس کل سازمان نظام پزشکی در پایان گفت: امروز جامعه پزشکی بیش از هر زمانی نیاز به هماهنگی، همدلی، تفاهم و هم‌اندیشی دارد و هر نوع واگرایی و دوری جستن از منافع مشترک در جامعه پزشکی امروز، بسیار خطرناک است.

 

 

پایان سالهای آرزومندی…

حسین خدیر، همکار سالهای بیقرار نظام پزشکی

امروز به‌سان همه روزهای یکی از هفته سال است که اگر باران هم ببارد با یک روز آفتابی از یک ماه سال دیگر هیچ تفاوتی ندارد… اما این روز برای نظام پزشکی لاهیجان روز خاصی است، چون پزشکان شهر توانستند آخرین مرحله از پروژه ساختمانی خود را به‌طرز پرشکوهی به پایان برند! این شکوه هر چند به دیر انجامید ولی با افتخار ثابت کرد فردا خیلی هم دیر نیست که دیروز هنوز تمام نشده…

امروز افتتاح در کمال افتخار به دست ریاست سازمان و با همراهی هیات مدیره و تمام اعضای محترم، مدرک متبرک وفا به عهد سازمانی است که توانسته در طول سال‎های آرزومندی برآورده شود.

این‌همه توانمندی به همگی مژده می‎دهد هنوز هم می‎شود عاشق شد. تا آن‌گاه که تو هستی، کار سختی نیست. اگر هم عاشق نماندی این عمارت باقی خواهد ماند برای نسلی که فرداها از راه می‎رسند. در باور خواستن و توانستن مدتی طول کشید تا از چشمه برگردیم و دل به دریا زنیم تا در پس‌کوچه‎های شهر، خود را بیابیم و چون یافتیم، عمارتی بنا کنیم که آن عمارت اکنون ما را در بلندایش قرار داده است.

حال که در گذر زمان این خانه ساخته شد، لازم است صمیمانه‎ترین تبریکات را حضور فرد فرد آنانی که به نحوی در این عزم صنفی شرکت داشته‎اند، تقدیم دارم.

برچسب‌ها: ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.