پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

زنان قدرتمند بازگشته‌اند

بدست • 19 مارس 2018 • دسته: تیتر اول٬ خبر

سه دادگاه و صدها سال زندان برای پزشک تیم ملی ژیمناستیک آمریکا

دکتر رقیه حج‌فروش

 

این روزها اخبار ناخوشایند زیادی درباره آزارهای جسمی و جنسی کودکان، زنان و حتی مردان شنیده می‌شود که خوشبختانه با توجه به همه‌گیر شدن فضای مجازی، در مرکز توجه و چاره‌جویی قرار گرفته است. پس از کارزار موفق و پرسروصدای ستاره‌های هالیوودی با برچسب «من هم» (#metoo)، آخرین خبر مربوط به محکومیت پزشک تیم ملی ژیمناستیک ایالات متحده آمریکاست؛ مجرمی که در آخرین جلسه دادگاه این‌چنین مورد خطاب یکی از دختران قربانی (و پیشگام آنان در اقامه دعوی) قرار گرفت: «دختران کوچک همیشه کوچک باقی نمی‌مانند. آنان روزی تبدیل به زنی قدرتمند می‌شوند و برمی‌گردند و زندگی‌ات را نابود می‌کنند.» امید است این کارزارها و پیگیری‌ها سرمشقی برای کشور من و بسیاری از کشورهای دنیا باشد که در آن‌ها هنوز تعداد قابل توجهی از زنان و دختران و خانواده‌های‌شان، مشکلات و ظلم‌های این‌چنینی را به دلایل فرهنگی و ملاحظاتی چون ترس، آبرو، نبود قانون‌های متناسب برای پیگیری و ناامیدی از مجازات متعرضان هرگز فاش نمی‌کنند.

سرانجام لری نصار (Larry Nassar) پزشک سابق تیم ملی ژیمناستیک ایالات متحده با شکایت ۱۵۶ دختر ورزشکار از جمله چهار برنده مدال المپیک مبنی بر آزار جنسی در هنگام درمان آسیب‌های‌ ورزشی، به دست‌کم ۱۷۵ سال زندان محکوم شد؛ اگرچه گفته می‌شود اکنون تعداد قربانیان شناسایی‌شده او به ۲۶۵ تن افزایش یافته است.

نصار که متولد ۱۹۶۳ شهر فرامینگتون هیل در ایالت میشیگان آمریکاست، کار خود را به‌عنوان مربی ورزشی ژیمناستیک دانشجویان از اواخر دهه ۱۹۷۰ آغاز کرد. سپس در سال ۱۹۸۵ از دانشگاه میشیگان در رشته حرکت‌شناسی (Kinesiology) فارغ‌التحصیل شد و در پی آن به‌عنوان مربی ورزشی به گروه پزشکی تیم ملی ژیمناستیک ایالات متحده پیوست. او که یک چهره محترم در پزشکی ورزشی بود، در ادامه در سال ۱۹۹۳ درجه دکترای استئوپاتیک۱ خود را از دانشگاه ایالت میشیگان دریافت کرد و سه سال بعد به‌عنوان هماهنگ‌کننده پزشکی ژیمناستیک ملی ایالات متحده منصوب شد و در سال ۱۹۹۷ نیز پزشک تیم و استادیار دانشگاه ایالت میشیگان شد.

سیر پرونده

اولین پرونده جنایی نصار مرتبط با کار او در دانشگاه ایالت میشیگان است؛ جایی که به‌عنوان پزشک، ژیمناستیک‌کار‌هایی را که در ناحیه لگن یا پشت آسیب دیده بودند، درمان می‌کرد. وی به مدت دو دهه یعنی تا تابستان ۲۰۱۵، دختران نخبه ژیمناستیک و بسیاری از بانوان مدال‌آور در عرصه‌های جهانی و رقابت‌های بین‌المللی ژیمناستیک را به‌عنوان پزشک تیم همراهی می‌کرد. تعداد زیادی از این زنان و دختران از جمله قهرمان المپیک سال ۲۰۰۰، جیمی دانسر (Jamie Dantzscher) به اتهام آزار جنسی خود از او شکایت کرده‌اند.

اولین شکایت‌ها از نصار در سال ۲۰۱۴ مطرح شد و دانشگاه میشیگان (MSU) وی را به‌دلیل نقض محدودیت‌هایی که به‌دنبال این شکایت‌ها اعمال شده بود، اخراج کرد. البته وکیل نصار در ای‌میلی که پاییز سال گذشته به روسای ایالت میشیگان فرستاد، ادعای سوءاستفاده و آزار جنسی را رد کرد.

شکایت‌‌ها در دو پرونده مختلف در دو شهر اینگام کانتی و ایتون کانتی ایالت میشیگان مطرح شد. نصار متهم بود که در زمان ویزیت دختران در کلوب ژیمناستیک و درمان جراحات مختلف، انگشت بدون دستکش خود را در ناحیه تناسلی (واژن) دختران وارد می‌کرده است. پلیس گفت که او از والدین می‌خواست اتاق را در زمان معاینه ترک کنند یا از یک ملحفه یا وضعیت ایستادن خاص استفاده می‌کرد که مانع از دیدن بقیه شود. دو دختر زیر ۱۳ سال بودند و هفت نفر بین ۱۳ تا ۱۶ سال. تعدادی هم به جرم لمس پستان‌های‌ خود از او شکایت‌ کردند.

دادستان کل ایالت میشیگان می‌گوید: دکتر نصار از وضعیت و قدرت خود برای انجام تجاوزات جنسی خود زیر پوشش اقدامات پزشکی استفاده کرده است. این فرد چندش‌آور است، او یک هیولاست!

یکی از دختران که حالا ۲۱ ساله است، می‌گوید موارد تجاوز جنسی نصار به او بی‌شمار بوده است. این قربانی می‌گوید که او و بسیاری دیگر از ورزشکاران به نصار اعتماد داشتند و او در ژیمناستیک به‌مثابه خدا بود و از این‌رو هر چه برای آنان رخ داد، طبیعی تلقی می‌شد. به گفته پلیس، نصار گاهی به دختران هدیه‌هایی مثل لباس‌های ورزشی می‌داد تا اعتماد آنان را جلب کند.

علاوه بر جرم‌های جنایی که اعلام شد، نصار با دو مورد دیگر شکایت مواجه شد که ارتباطی با شغل پزشکی او ندارد؛ او در سال ۲۰۱۶ متهم به داشتن عکس‌های پورنوگرافی کودکان و نیز ایجاد مزاحمت برای دختران دوست‌های خانوادگی شد.

سرانجام با این اتهامات، لری نصار زندانی شد.

کودک‌آزاری چیست؟

کودک‌آزاری مجموعه‌ای است از آسیب‌های جسمی، روحی، جنسی یا غفلت و هر الگویی از رفتار که کودک را در معرض آسیب قرار دهد.

آسیب جسمانی هر رفتار جسمی عمدی با زور است که توسط والدین یا مراقب کودک صورت بگیرد و به آسیب کودک منجر شود و شامل کبود شدن، بریده شدن، مشت زدن، ‌سیلی زدن، کتک زدن، سوزاندن، تکان دادن‌های شدید و زدن و پرت کردن کودک است. استفاده از کمربند، عصا یا چوب یا هر وسیله دیگر که بتواند به کودک آسیب برساند نیز کودک‌آزاری محسوب می‌شود.

غفلت زمانی رخ می‌دهد که یک مراقب کودک، نیازهای اولیه مثل غذای کافی، خواب، امنیت، آموزش، لباس یا مراقبت‌های پزشکی را برای کودک فراهم نکند. اگر مراقب کودک به دلایل مالی قادر به تهیه نیازهای ابتدایی کودک نباشد، غفلت محسوب نمی‌شود مگر این‌که شرایط کمک پیشنهاد شده و او رد کرده باشد.

آزار احساسی الگوی رفتاری است که در آن به رشد احساسات کودک و ارزش او به خود تعرض شود که شامل تقاضاهای مکرر و بی‌دلیل از کودک است و انتظاراتی فراتر از ظرفیت کودک بر او تحمیل می‌کند. آزارهای احساسی شامل انتقادهای مداوم، تحقیر، توهین و مسخره کردن، پس زدن کودک یا نادیده انگاشتن و انزوای کودک یا او را در معرض خشونت خانگی قرار دادن است.

 

آزار جنسی کودکان

آزار یا مزاحمت جنسی زمانی رخ می‌دهد که یک کودک برای لذت جنسی یک بزرگسال یا کودک بزرگ‌تر از خود مورد سوءاستفاده قرار گیرد.۲ کودک ممکن است برای جلب رضایت بزرگسال یا از ترس با او همکاری کند. این مساله شامل ارتباط جنسی، دیدن عضو تناسلی، تماس‌های تلفنی با محتوای گستاخانه یا جنسی، نوازش به قصد جنسی، تماشای کودک در زمان تعویض لباس به قصد لذت جنسی و اجازه دادن یا به‌زور وادار کردن کودک برای تماشا یا شرکت در اجرای فیلم یا عکس‌های پورنوگرافی و خودفروشی است.

آزار جنسی ممکن است در مدرسه و محل کار به‌ویژه در جوامعی که کودکان کار زیاد باشند، رخ دهد. ازدواج کودکان یکی از اشکال اصلی آزار جنسی و بنا به اعلام یونیسف احتمالاً شایع‌ترین فرم آزار جنسی و استثمار دختران است. شیوع کلی آزار جنسی کودکان حدود ۷/۱۹ درصد برای دختران و ۹/۷ درصد برای پسران برآورد می‌شود.

عوارض و آثار آزار جنسی در کودکان علاوه بر آسیب‌های جسمی و فیزیکی شامل افسردگی، اختلال استرس پس از حادثه (PTSD)، اضطراب، گرایش به آسیب و قربانی شدن بیشتر در سنین بزرگسالی است. آزار جنسی توسط اعضای خانواده به‌ویژه آزار توسط پدر می‌تواند سبب آسیب‌های روحی جدی‌تر و طولانی‌تر شود.

 

چه کسانی مرتکب آزار جنسی کودکان می‌شوند؟

لغت پدوفیل (Pedophile) به‌طور شایع برای هر فردی که کودکی را مورد آزار جنسی قرار داده باشد استفاده می‌شود اما متعرضان جنسی کودک لزوماً پدوفیل نیستند مگر این‌که تمایل شدید به تماس جنسی با کودک نابالغ داشته باشند. بیشتر مرتکبین آزار‌های جنسی با قربانیان خود آشنا و حدود ۳۰ درصد آنان افراد خانواده و بیشتر برادر، پدر، عمو و دایی یا فرزندان آن‌ها (پسرخاله و پسردایی و…) هستند. حدود ۶۰ درصد مرتکبین نیز دوستان خانواده، مراقبین کودک و همسایه‌ها هستند. غریبه‌ها تقریباً ۱۰ درصد این آزاررسان‌ها را تشکیل می‌دهند. بیشتر آزارهای جنسی را مردان انجام می‌دهند و مطالعات نشان می‌دهد زنان آزاررسان جنسی مسوول ۱۴ تا ۴۰ درصد موارد آزار جنسی پسران و ۶ درصد آزار جنسی دختران هستند.

انجمن روانشناسی آمریکا می‌گوید کودکان نمی‌توانند برای تماس جنسی با بزرگسالان رضایت بدهند و بزرگسالی که تماس جنسی با یک کودک برقرار کند یک عمل جنایی و غیراخلاقی انجام داده و این رفتار هرگز یک عمل طبیعی یا رفتار مورد پذیرش اجتماعی نیست.

 

سرانجام لری نصار چه شد؟

نصار ۵۴ ساله که خود سه فرزند دارد، فعلاً در سه مورد با درخواست مجازات برای گذراندن بقیه عمر خود در زندان مواجه است؛ در ماه دسامبر ۲۰۱۷ قاضی فدرال او را به اتهام پورنوگرافی کودکان به ۶۰ سال زندان محکوم کرد؛ سپس در ژانویه ۲۰۱۸ پس از این‌که برای هفت مورد جرایم جنسی در اینگام کانتی گناهکار اعلام شد، قاضی ایالت میشیگان او را به ۴۰ تا ۱۷۵ سال زندان محکوم کرد که پس از حکم فدرال اجرا خواهد شد. در ماه فوریه نیز قاضی دیگری در ایالت میشیگان نصار را برای سه اتهام دیگر در ایتون کانتی محاکمه خواهد کرد که احتمال می‌رود با محکومیت‌های مشابهی همراه باشد.

اما این رسوایی تنها به شخص نصار محدود نمی‌شود. بسیاری از مقامات ایالت میشیگان و نیز فدراسیون و تیم ملی ژیمناستیک آمریکا متهم هستند که نسبت به اتهام‌های آزار جنسی مطرح‌شده در این مورد بی‌توجه بوده‌ و اجازه داده‌اند ابعاد جنایت جنسی این پرونده‌ها به گستردگی حاضر برسد. تا کنون برخی از این مقامات استعفا داده‌اند و انتظار می‌رود موج استعفاها و حتی محاکمه‌های بیشتری نیز در راه باشد.

 

  1. استئوپاتی یکی از انواع پزشکی جایگزین‌ است که بر تنظیم مجدد، رهاسازی فشار عضلات و مفاصل (myofascial release) و سایر دستکاری‌های بافت عضلات و استخوان تاکید دارد.
  2. در کانادا نوجوانان ۱۵-۱۳ ساله تنها با نوجوانان همسن تا حداکثر دو سال بزرگ‌تر از خود می‌توانند ارتباط جنسی داشته باشد و ۱۸-۱۵ ساله‌ها تا حداکثر ۵ سال بزرگ‌تر از خود. ارتباط جنسی با فردی با اختلاف سنی بیشتر از موارد فوق، آزار جنسی در نظر گرفته می‌شود.

 

Ref

theguardian.com/sport/2017/feb/22/gymnastics-doctor-larry-nassar-sexual-assault-charges

cnn.com/2018/01/26/us/larry-nassar-investigation-fallout-march/index.html

oacas.org/childrens-aid-child-protection/what-is-abuse/

en.wikipedia.org/wiki/Child_sexual_abuse

indystar.com/story/news/2018/01/25/heres-what-larry-nassar-actually-did-his-patients/1065165001/

bbc.com/persian/world-42894494

 

دکتر رقیه حج‌فروش

پزشک عمومی

Email:dr.hajf@gmail.com

برچسب‌ها: ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.