پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

از کجا چه خبر (ش ۷۰، مرداد ۸۸)

بدست • 11 اکتبر 2009 • دسته: خبر

دکتر پورکاظمی داروساز نمونه‌ی کشور
دکتر محمدکاظم پورکاظمی از سوی انجمن داروسازان ایران به‌عنوان داروساز نمونه‌ی کشور معرفی شد. وی بدین ‌مناسبت در مراسمی که به‌منظور بزرگداشت «روز داروساز» در تاریخ ۲۵ مرداد در سالن همایش‌های رازی تهران برگزار شد، مورد تقدیر قرار گرفت و علاوه بر آن در مراسم ۲۹ مرداد انجمن داروسازان رشت نیز قدردانی شد.
دکتر پورکاظمی هم‌اکنون رییس انجمن داروسازان گیلان و دبیر هیات مدیره‌ی نظام پزشکی رشت است. وی که در ۱۵ بهمن سال ۱۳۲۴ در خمام متولد شد، پس از چند سال خدمت در درمانگاه بیمه‌های اجتماعی چالوس، در بهداری و دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سِمت‌هایی چون کارشناس امور دارویی، کارشناس نظارت بر درمان، رییس اداره‌ی اسناد پزشکی، مدیر شبکه‌ی بهداشت و درمان، مدیر امور دارویی و معاون اداری و مالی به خدمت پرداخت و پس از بازنشستگی در سال ۱۳۷۸، به‌مدت دو سال مدیریت کارخانه‌ی داروسازی استریل رشت را برعهده گرفت.
وی در سال ۱۳۵۹ با کمک برخی از دوستان خود، هیات مدیره‌ی وقت جامعه‌ی داروسازان را فعال کرد و به‌عنوان دبیر و رییس هیات مدیره‌ی این انجمن تا سال ۱۳۸۱ مشغول فعالیت بود و در کنار سایر اعضای هیات مدیره، در تاسیس «خانه‌ی داروساز» رشت به‌عنوان اولین خانه‌ی صنفی کشور نقش داشت.
دکتر پورکاظمی از سال ۱۳۶۵ به‌عنوان یکی از اعضای انتصابی وارد نظام پزشکی رشت شد و پس از انتخابات سال ۱۳۷۰، به‌عنوان نایب رییس و عضو هیات بدوی انتظامی این سازمان و همزمان در اولین دوره‌ی شورای‌عالی نظام پزشکی عضویت یافت. وی در سه دوره به‌عنوان عضو داروساز شورای‌عالی انتخاب شد و از سال گذشته به‌عنوان عضو مجمع عمومی نظام پزشکی، رییس انجمن داروسازان گیلان، دبیر هیات مدیره و همچنین دبیر شورای حل اختلاف نظام پزشکی رشت و نایب رییس مجمع انجمن‌های علمی- تخصصی گیلان فعالیت دارد.
دکتر پورکاظمی پیش از این نیز در سال ۱۳۷۵ از سوی تامین اجتماعی و در سال‌های ۱۳۸۰ و ۱۳۸۶ از طرف سازمان نظام پزشکی رشت به‌عنوان داروساز نمونه معرفی شد که بار دوم منتخب کشوری این سازمان بود.
این افتخار مجدد را به دکتر پورکاظمی که از بدو انتشار «پزشکان گیل» در این مجله نیز همکارمان بوده است، تبریک می‌گوییم.

آخرین آمار ایدز: ‌١٩ هزار و ‌٧٧۴ مبتلا
۸۸/۵/۱۳، ایسنا: آخرین آمار مبتلایان به ایدز نشان می‌دهد علت ۷/۶۹ درصد ابتلا به ایدز در کشور، استفاده از وسایل تزریقی مشترک در معتادان مواد مخدر است.
بر اساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تا تاریخ اول تیرماه ۸۸ تعداد ۱۹ هزار و ۷۷۴ نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS در کشور شناسایی شده‌اند که ۹۳/۱ درصد آن‌ها را مردان و ۶/۹ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.
بنا به این گزارش، تاکنون ۱۹۷۵ نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و ۳ هزار و ۳۱۵ نفر از افراد مبتلا فوت کرده‌اند.
بر اساس آمار جمع‌آوری شده ۳۷/۷ درصد از مبتلایان به HIV در گروه سنی ۳۴-۲۵ سال قرار دارند که بالاترین نسبت را در بین گروه‌های سنی را به خود اختصاص داده‌اند.
گفتنی است علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تاکنون در کشور به ثبت رسیده به ترتیب: تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد ۶۹/۷ درصد، رابطه‌ی جنسی ۸/۴ درصد، دریافت خون و فراورده‌های خونی ۱/۲ درصد و انتقال از مادر به کودک ۰/۶ درصد بوده است. همچنین راه انتقال در ۲۰/۱ درصد در این گروه شناسایی نشده است.
شایان ذکر است در مواردی که ابتلای آن‌ها در سال ۱۳۸۷ گزارش شده است، اعتیاد تزریقی ۷۶/۸ درصد، برقراری روابط جنسی ۱۳/۶ درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک ۸/۰ درصد را تشکیل داده است و در ۸/۸ درصد از موارد شناسایی شده در سال جاری راه انتقال نامشخص بوده و نکته‌ی قابل توجه در موارد ابتلا در سال گذشته این است که هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورد‌ه‌های خونی گزارش نشده است.

اعتراض پزشکان به برخورد با معترضان
۸۸/۵/۲۵، خبر آن‌لاین: بیش از ۱۲۰ پزشک و استاد دانشگاه در مورد رویدادهای پس از انتخابات دهمین دوره‌ی ریاست جمهوری بیانیه‌ای منتشر کردند.
به گزارش روزنامه‌ی جمهوری اسلامی در این بیانیه ضمن اعتراض به رفتارهای ناشایست و خشن با معترضین به نتیجه‌ی انتخابات، بر شناسایی و محاکمه‌ی عاملان و آمران فجایع حوادث اخیر تاکید شده است.
در این بیانیه آمده است:
با اظهار تاسف از حوادث غمباری که به‌موجب ضعف تدبیر و خروج از انصاف و داد، در تامین حقوق حقه‌ی بخش عظیمی از رای‌دهندگان رخ داد متاسفانه شاهد آن هستیم که شیرینی مشارکت فوج فوج آحاد قشرها و گروه‌های اجتماعی در انتخابات دوره‌ی دهم ریاست جمهوری به کام همه اعم از مردم و مسوولان تلخ شد.
رفتار مسوولان و برخی از افراد و گروه‌های غیررسمی سبب توهین به حرمت منتقدان و معترضان شد و در بسیاری از موارد آسیب‌های جسمانی و روانی شهروندان را در پی داشت و سلامت مردم را به مخاطره افکند.
امضاکنندگان این بیانیه به‌سبب دانش خود در حوزه‌ی پزشکی به‌شدت نگران لطماتی هستند که به سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی شهروندان و جامعه وارد می‌شود.

نگارندگان این بیانیه که هر یک عضوی از جامعه‌ی پزشکی و دانشگاهی کشور بوده و دغدغه‌ی حفظ سلامت همه‌جانبه‌ی اهالی این مرز و بوم را دارند، ضمن پشتیبانی از نامه‌های سرگشاده‌ی استاد فرزانه جناب آقای دکتر ایرج فاضل و برخی از بزرگان جامعه‌ی حقوقی کشور در مذمت رفتارهای ناشایست و خشن با معترضین به نتیجه‌ی انتخابات و اعلام ابراز ناخشنودی دردمندانه نسبت به فجایعی که در هفته‌های اخیر اتفاق افتاده و همدردی سوگوارانه با خانواده‌های شهدا و زندانیان و آسیب‌دیدگان این وقایع و ضرورت پرهیز از آن را تاکید می‌نمایند.
همچنین مصرانه از دست‌اندرکاران امور در کشور می‌خواهند که از طریق شناسایی و محاکمه‌ی آمرین و عاملین این جنایات و توقف اخذ اعتراف در شرایط غیرعادی روانی و جسمی از زندانیان و عدم پخش آن از تلویزیون که آثار سوء روانی بر جامعه خواهد داشت و توقف دستگیری افراد خوش‌نام و خدمتگزار و آزادی هر چه سریع‌تر زندانیان سیاسی سبب رفع تنش و خشونت در کشور گردند.
در پایان لازم به تاکید است که از این پس در بررسی صلاحیت افرادی که عهده‌دار مسوولیت‌های کلیدی کشور خواهند شد، لازم است سلامت روانی آن‌ها توسط یک کمیته‌ی آگاه و مورد تایید جامعه‌ی پزشکی مدنظر قرار گیرد.

برخی امضاکنندگان مشهور این نامه عبارت‌اند از:
دکتر رضا ملک‌زاده، دکتر علی نوبخت، دکتر حسن عارفی، دکتر مسلم بهادری، دکتر مصطفی معین، دکتر بهروز برومند، دکتر احمدعلی نوربالا، دکتر محمدرضا ظفرقندی، دکتر محمدحسین ماندگار، دکتر محمدمهدی حفیظی، دکتر سیدمحمدرضا خاتمی، دکتر علی شکوری راد، دکتر شهبازخانی، دکتر سیاوش صحت، دکتر هادی غفرانی، دکتر حسین فروتن و…

انتقاد تند ولایتی از میرحسین موسوی
۸۸/۵/۲۶، خبر آن‌لاین:
علی‌اکبر ولایتی گفت: «انتظار مردم این است که چهره‌های سیاسی نسبت به حمایت غربی‌ها و منافقین از آن‌ها واکنش نشان دهند.»
در گزارشی که از خبر شبکه‌ی اول سیما پخش شد، ولایتی بدون نام بردن از موسوی گفت: «فردی که اوباما از او نام می‌برد و منافقین از او حمایت می‌کنند و رضا پهلوی وی را همسو با خود می‌داند وابسته به بیگانه است.»
ولایتی این عبارت را در نشست انجمن های اسلامی مستقل دانشگاه‌ها بیان کرد. تصویری که در تلویزیون از این نشست پخش شد، تعداد حاضران را کمتر از ۱۵۰ نفر نشان می‌داد.

احمدی‌نژاد در برنامه‌ی زنده‌ی تلویزیونی:
باقری‌ لنکرانی مثل هلو است
۸۸/۵/۲۸، خبر آن‌لاین:
احمدی‌نژاد که در این گفت‌وگوی تلویزیونی باز هم با ادبیات خاص خود سخن می‌گفت در توصیف وزیر بهداشت دولت نهم اظهار داشت: «آقای باقری ‌لنکرانی مثل هلو می‌ماند. آدم می‌خواهد ایشان را بخورد.»
رییس جمهور درباره‌ی دلیل این‌که چرا یک زن را به‌عنوان وزیر بهداشت انتخاب کرده است، گفت: «در ارزیابی بیماری‌ها خانم‌ها به‌خاطر حجب و حیای‌شان بیماری‌شان را از همسرشان هم پنهان می‌کنند، اگر محیط برای‌شان فراهم نمی‌شود. گفتیم یک مدتی خانم متخصص درجه‌ی یک بیاید جایی که خانم‌ها چک شوند. خانم‌ها اگر سالم باشند جامعه سالم خواهد شد. چرا که فضای عفت خانم‌ها باعث شده دچار مشکل شوند. وزیر بهداشت باید خدمات را آن‌قدر گسترش دهد که هر سه ماه یک‌بار چک شوند؛ و این خانم فوق تخصص زنان را دارند.»

قنبری: اگر لنکرانی هلو است، چرا برکنار شد؟
۸۸/۶/۱، پارلمان‌ نیوز:
سخنگوی فراکسیون خط امام (ره) مجلس با انتقاد از ادبیات احمدی‌نژاد در گفت‌و‌گوی تلویزیونی با مردم، گفت: «در شان یک رییس ‌دولت نیست که وزیر خود را به هلو تشبیه کند.»
داریوش قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری فراکسیون خط امام (ره) مجلس «پارلمان‌ نیوز» با اشاره به اظهارات احمدی‌نژاد در مورد معرفی وزرای پیشنهادی خود و وزرای قبلی کابینه، اظهار داشت: «ادبیات آقای احمدی‌نژاد که وزیر بهداشت کابینه‌اش را به هلو تشبیه کرد اصلاً مناسب نبود.»
وی ادامه داد: «در شان یک رییس دولت نیست زمانی که میلیون‌ها مخاطب دارد با ادبیات عامیانه حرف بزند.»
نماینده‌ی مردم ایلام با بیان این‌که فضای بحث‌ و گفت‌و‌گوی تلویزیونی احمدی‌نژاد در مورد کابینه ایجاب می‌کرد ایشان از ادبیات رسمی به‌جای ادبیات خودمانی استفاده کند، تصریح کرد: «تناقضاتی نیز در صحبت‌های ایشان دیده می‌شود.»
قنبری گفت: «به تعبیر آقای احمدی‌نژاد اگر لنکرانی، وزیر بهداشت ایشان هلو بوده چرا بعد از این‌همه تعریف و تمجید این هلو را برکنار کرده و از فرد دیگری در کابینه استفاده کرده‌اند.»

فوت زن ۳۶ ساله‌ی ایرانی بر اثر ابتلا به آنفلوانزای A
۸۸/۶/۴، ایسنا:
مدیر برنامه‌ی آنفلوانزا و مراقبت بهداشت مرزی وزارت بهداشت، آخرین شمار مبتلایان آنفلوانزای نوع A را در کشور ۲۸۵ نفر برشمرد و افزود: «همچنین یک زن ۳۶ ساله‌ی مبتلا به بیماری مزمن ریوی و معتاد به مواد مخدر بر اثر تماس با فرد آلوده به ویروس آنفلوانزای نوع A و ابتلا، جان خود را از دست داد.
دکتر محمود سروش خاطرنشان کرد: «این مورد فوتی برای مدتی در بیمارستان بستری و تحت مداوا بوده اما به‌لحاظ ضعیف بودن سیستم ایمنی، ابتلای بیمار به آنفلوانزای نوع A به مرگ وی منجر شده است.»

برچسب‌ها:

دیدگاه خود را بیان کنید.