پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

از کجا چه خبر (ش ۶۹، تیر ۸۸)

بدست • 4 دسامبر 2009 • دسته: خبر

جوانان گیلان بر بام المپیادهای علمی جهان
۳۱/۴/۸۸-
آریا حاج‌ میرزاییان و آروین شهبازی مقدم، دو جوان رشتی از خانواده‌های پزشکی برنده‌ی مدال‌های طلا و نقره‌ی المپیادهای علمی جهان شدند: آریا حاج‌ میرزاییان، فرزند دکتر علی حاج ‌میرزاییان، پس از ۸ سال ایران را به دومین مدال طلای المپیاد جهانی زیست‌شناسی رساند و آروین شهبازی مقدم فرزند دکتر آریو شهبازی مقدم،  برنده‌ی مدال نقره‌ی المپیاد جهانی فیزیک شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، دانش‌پژوهان عضو تیم ملی المپیاد زیست‌شناسی کشورمان در بیستمین المپیاد جهانی این رشته که با حضور تیم‌هایی از ۶۰ کشور جهان در ژاپن برگزار شد، با کسب یک مدال طلا و چهار مدال نقره به مقام چهارم دست یافتند که این بهترین نتیجه‌ی تاریخ شرکت ایران در المپیاد جهانی این رشته بود.
همچنین چهلمین المپیاد جهانی فیزیک با حضور تیم‌هایی از ۷۶ کشور جهان در مکزیک برگزار شد که در این دوره رتبه‌بندی تیم‌ها اعلام نشد ولی تیم ایران ۳ مدال نقره، یک مدال برنز و یک دیپلم افتخار به‌دست آورد.
این موفقیت بزرگ را به این دانش‌پژوهان جوان و خانواده‌های گرامی‌شان تبریک می‌گوییم.

تبریک به دکتر شهدی‌نژاد، تقدیر از دکتر قاهری
۳/۵/۸۸-
به‌دنبال مدیریت درمان دکتر محمدحسین شهدی‌نژاد در تامین اجتماعی استان گیلان، دکتر حمید اخوین، رییس انجمن پزشکان عمومی رشت طی نامه‌ای تصدی این مسوولیت را به وی تبریک گفت. وی در این نامه تصدی این سمت را «نشانی دیگر از شایستگی‌های فردی و مدیریتی» دکتر شهدی‌نژاد و به‌ویژه توانایی وی در «کسب اعتماد جامعه‌ی پزشکی استان» خواند و برایش آرزوی موفقیت کرد.
گفتنی است دکتر شهدی‌نژاد پزشک عمومی، عضو هیات مدیره‌ی سازمان نظام پزشکی رشت و کاندیدای انجمن رشت در انتخابات سال گذشته‌ی این سازمان بوده و پیش از این ریاست دفتر اسناد پزشکی تامین اجتماعی استان را برعهده داشته است.
دکتر اخوین همچنین در نامه‌ی جداگانه‌ای از زحمات دکتر مجید قاهری مدیر درمان سابق تامین اجتماعی استان نیز تقدیر کرد.
در این نامه با اعلام به این‌که «پزشکان عمومی استان گیلان شخصیت شایسته و مدیریت توانمند جناب‌عالی را در دوران تصدی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان گیلان، که به‌حق نمونه‌ای مثال‌زدنی از مدیران موفق بومی استان بودید، از یاد نخواهند برد»، از «زحمات و خدمات صمیمانه‌ی» دکتر قاهری تقدیر و برایش در ادامه‌ی فعالیت‌های درمانی و مدیریتی آرزوی موفقیت شده است.

دو مطب در یک حوزه‌ی نظام پزشکی
۵/۵/۸۸-
انجمن پزشکان عمومی رشت خواستار مجاز شدن دایر کردن دو مطب در یک حوزه‌ی نظام پزشکی شد.
در نامه‌ی دکتر حمید اخوین، رییس انجمن به دکتر انوش برزیگر، عضو شورای‌عالی نظام پزشکی کشور و رییس شورای هماهنگی نظام پزشکی‌های استان گیلان، با اشاره به این‌که طبق قانون فعلی نظام پزشکی، با صدور پروانه‌ی مطب برای هر شهر، دایر کردن دو مطب در سطح آن شهر مجاز است. آمده است:
این قانون به‌طور ناخواسته برای پزشکانی که قصد دایر کردن دو مطب همزمان در روزها یا ساعات متفاوت در شهر و بخش یا روستاهای تابعه دارند تضییقاتی ایجاد کرده است که امید می‌رود با تغییر قانون به‌صورتی که دایر کردن دو مطب در یک «حوزه‌ی نظام پزشکی» مجاز باشد، از یک‌سو روستاییان عزیز از خدمات بهینه‌ی پزشکی عمومی و تخصصی برخوردار شوند و از سوی دیگر، گامی نیز در جهت حل پزشکان مشتاق به خدمت در بخش‌های کوچک یا روستاها برداشته شود. لذا با توجه به جایگاه جناب‌عالی در شورای‌عالی نظام پزشکی و اهتمام همیشگی‌تان در حل معضلات جامعه‌ی پزشکی، تقاضا می‌شود پیشنهاد فوق را با نظر مثبت در آن شورا طرح فرمایند.

انتقاد از تاخیر پرداخت‌های تامین اجتماعی
۵/۵/۸۸-
انجمن پزشکان عمومی رشت خواستار تسریع سازمان تامین اجتماعی در پرداخت مطالبات معوقه‌ی پزشکان و مراکز درمانی طرف قرارداد شد. در نامه‌ی دکتر اخوین، رییس انجمن به دکتر محمدحسین شهدی‌نژاد، مدیر درمان تامین اجتماعی استان گیلان، آمده است:
همان‌گونه که مستحضرید، طبق قرارداد فی‌مابین پزشکان و مراکز درمانی با آن مدیریت، مطالبات بیمه‌ای باید حداکثر ظرف ۶۰ روز از زمان تسلیم صورت‌حساب‌ها پرداخت شود. این در حالی است که مطالبات اسفندماه ۸۷ پزشکان در چند روز اخیر پرداخت شده و مطالبات فروردین، اردیبهشت و خرداد سال جاری نیز با تاخیر فراوان مواجه است.
بدین‌وسیله ضمن ابراز نارضایتی اعضای انجمن پزشکان عمومی رشت از این تاخیرها که موجب افزایش فشارهای اقتصادی بر مراکز درمانی طرف قرارداد شده است، از جناب‌عالی که همواره پی‌گیر حقوق پزشکان طرف قرارداد بوده‌اید، تقاضا می‌شود ضمن رسیدگی به معضل فوق، در پرداخت مابه‌التفاوت پرداختی دو ماه نخست سال ۸۷ نیز مساعدت‌های لازم را به‌عمل آورید.

دکتر احمد نوروزی درگذشت
۷/۵/۸۸-
دکتر احمد نوروزی از خوش‌نام‌ترین پزشکان پیش‌کسوت شهر رشت درگذشت.
دکتر نوروزی متولد ۱۳۰۱ در بندر گز (از توابع گرگان) بود که در ۱۵ سالگی به‌قصد تحصیل به رشت مهاجرت کرد و پس از طی دوران دبیرستان در مدرسه‌ی شاهپور این شهر، از سال‌های ۱۳۲۴ تا ۱۳۳۰ در دانشگاه تهران به تحصیل پزشکی پرداخت. وی پس از فراغت از تحصیل ابتدا دو سال در بهداری آموزشگاه‌های کاشمر مشغول به کار شد و سپس به استان گیلان بازگشت و تا سال ۱۳۴۰ در درمانگاه شاهنشاهی شفت و از آن تاریخ تا زمان بازنشستگی در سال ۱۳۵۹ در بیمارستان پورسینا (به‌عنوان سرپرست درمانگاه) و سپس به‌مدت ۱۸ سال در مطب شخصی واقع در کوچه‌ی صفاری رشت به طبابت پرداخت.
دکتر نوروزی در سال ۱۳۴۴ یک دوره‌ی تخصصی قلب در بیمارستان فیروزگر تهران گذرانده بود و به‌همین دلیل بیشترین مراجعانش بیماران قلبی بودند تا این‌که خود در اواخر سال ۱۳۷۸ به‌علت سکته‌ی قلبی ناچار شد طبابت را کنار بگذارد و به علایق همیشگی خود در شعر و ادبیات بپردازد.
درگذشت این همکار پیش‌کسوت را به خانواده‌ی فرهیخته و به‌ویژه پسر گرامی‌اش دکتر حمید نوروزی تسلیت می‌گوییم.

وزارت بهداشت باز هم در برابر تعرفه‌های نظام پزشکی
۱۵/۴/۸۸، ایسنا:
وزیر بهداشت با بیان این‌که پس از تحلیل تعرفه‌های بخش خصوصی نظر قطعی وزارت بهداشت در این‌باره اعلام خواهد شد، گفت:‌ «در برآوردهای اولیه افزایش ناچیز حق‌الزحمه‌ی جراحی، بیهوشی و بستری از نقاط قوت تعرفه‌های امسال نسبت به سال پیشین بوده است.»
دکتر کامران باقری لنکرانی به برگزاری نشست‌های کارشناسی مشترک با سازمان نظام پزشکی کشور جهت تعیین تعرفه‌ی بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: «تاکید ما در این جلسات واقع‌بینانه بودن حق‌الزحمه‌ها بوده است؛ اما در عین‌حال تعرفه‌های اعلام شده از سوی سازمان نظام پزشکی عیناً مطابق نظر ما نیست و آن‌چه اعلام شده با تفاهم‌های به‌عمل آمده مغایر است.»
۲۴/۴/۸۸، ایسنا: وزارت بهداشت‌ با اشاره به آن‌چه لحاظ نشدن نظرات کارشناسان این وزارتخانه در تعیین و ابلاغ تعرفه‌های غیردولتی از سوی سازمان نظام پزشکی عنوان شد، تجدیدنظر این سازمان را در خصوص تعرفه‌های بخش غیردولتی خواستار شد.
در نامه‌ی معاونت سلامت این وزارتخانه به ریاست سازمان نظام پزشکی به مصوبه‌ی شورای‌عالی نظام پزشکی مبنی بر تعامل کارشناسان این سازمان و وزارت بهداشت در تصویب تعرفه‌های پیشنهادی بخش غیردولتی اشاره شده و آمده است: «متاسفانه در مصوبه‌ی شورای‌عالی نظام پزشکی مورد توافق شده مورد توجه و تصویب قرار نگرفته است.»
وزارت بهداشت ضمن ارسال جدول پیشنهادی در خصوص تعرفه‌های غیردولتی خاطرنشان کرده است که تجدیدنظر سازمان نظام پزشکی در تعرفه‌های ابلاغی، باعث پیشگیری از اقدامات بعدی و نهایتاً کاهش فشار ناشی از هزینه‌های درمانی بر مردم خواهد شد.

بزرگان پزشکی در توپولف مرگ
۲۴/۴/۸۸-
در سقوط هواپیمای توپولف شرکت کاسپین در قزوین، دو تن از ارامنه‌ی خدمتگذار جامعه‌ی پزشکی کشور جان باختند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، دکتر لئون داویدیان، نماینده‌ی ارامنه شمال کشور در مجلس ششم، یکی از جانباختگان این حادثه‌ی دلخراش بود. وی که در سال ۱۳۲۳ در شهر همدان به‌دنیا آمده و تحصیلات خود را در رشته‌ی روانپزشکی به پایان رسانده بود، رییس بخش روانپزشکی بیمارستان طالقانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو هیات بورد ارزشیابی و تخصصی رشته‌ی روانپزشکی بود.
مهدی کروبی، رییس مجلس ششم، در اطلاعیه‌ای که بدین مناسبت صادر کرد داویدیان را «نماینده‌ای وارسته و دانشمند» و «جزو مفاخر علمی کشور» خواند.
در این پرواز همچنین مهندس مارتیک‌ درآوانسیان، پدر ارتوپدی فنی ایران، نیز از جمله قربانیان بود. وی که در سال ۱۳۱۶ در اتیوپی متولد شده بود، در سال ۱۳۴۱ با همکاری صلیب سرخ جهانی این رشته‌ی توانبخشی را برای درمان بیماران جسمی- حرکتی در ایران بنیان نهاد و ۵۰ سال به جامعه‌ی توانبخشی کشور خدمت کرد.
درآوانسیان که یکی از استادان بزرگ رشته‌ی ارتوپدی فنی در جهان شناخته می‌شد، علاوه بر تاسیس مراکز فنی و ارتوپدی در چند شهر بزرگ کشور، سال‌ها در مرکز توانبخشی هلال‌ احمر، بیماران جسمی و حرکتی را درمان می‌کرد.

دکتر ایرج فاضل: از مردم پوزش بخواهید
۲۸/۴/۸۸-
دکتر ایرج فاضل رییس فرهنگستان علوم پزشکی و جامعه‌ی جراحان ایران و استاد دانشگاه شهید بهشتی با صدور اطلاعیه‌ای به اوضاع بعد از انتخابات اعتراض کرد.
وزیر اسبق وزارت‌خانه‌های فرهنگ و آموزش‌عالی و بهداشت در ابتدای این اطلاعیه آورد: «پس از انقلاب به‌یاد ماندنی بهمن‌ماه ۱۳۵۷ ملت ایران و به‌منظور احیا و پاسداری از حقوق مردم نجیب این سرزمین قرار شد:  حکومت مردم سالار باشد؛ میزان رای ملت باشد؛ به‌کمک مردم، توی دهن دولت‌های فاقد مشروعیت زده شود؛ بند بند قانون اساسی بدون کم و کاست به اجرا درآید؛ نیروی انتظامی و نیروهای مسلح در کنار مردم و حافظ مال و جان آنان باشند؛ اجتماعات مسالمت‌آمیز جزو حقوق مسلم مردم باشد؛ روزنامه‌ها و مطبوعات آزادی کامل داشته باشند تا مردم بتوانند از طریق آن آزادانه بر نحوه‌ی کار مسوولین انتقاد کنند؛ صدا و سیما با مردم صادق باشد و به مردم درس راست‌گویی و درست‌اندیشی بدهد و بزرگ‌ترین دانشگاه باشد؛ قرار شد…»
رییس اسبق سازمان نظام پزشکی در ادامه با طرح پرسش‌هایی به حمله به جوانان و بازداشت آنان اعتراض کرد و با انتقاد از افزایش تعداد زندانیان سیاسی، شعار «دروغ ممنوع» را از زیباترین و مسالمت‌آمیزترین و خداپسندانه‌ترین شعارها و حمل این شعار توسط جوانان را یک افتخار بزرگ و یک جهش بلند اخلاقی خواند.
پزشک معالج سابق امام خمینی و مقام رهبری و چهره‌ی ماندگار جراحی عروق به‌ویژه در بیمارستان‌های صحرایی جنگ تحمیلی، در پایان با پیشنهاد برخورد «صادقانه و با درستی و شفافیت با مردم» و پوزش از «مردم به‌ویژه جوانان رشید و آگاه و افتخارآفرین» و دلجویی از «خانواده‌های محترمی که عزیزشان را از دست داده‌اند»، خواستار «آزاد کردن بی‌قید و شرط زندانیان سیاسی و دانشجویان دربند و تامین حقوق ذکر شده در قانون اساسی» شد.

وزیر بهداشت برکنار نشده است
۴/۵/۸۸، خبرگزاری فارس:
مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: «کامران باقری لنکرانی هم‌اکنون به‌عنوان وزیر بهداشت در جلسه‌ی هیات دولت حاضر است و هیچ حکمی مبنی بر برکناری وی صادر نشده بنابراین شایعات منتشر شده درباره‌ی برکناری وزیر بهداشت بی‌اساس است و صحت ندارد.»
عباس زارع‌نژاد افزود: «شایعات منتشر شده در برخی از سایت‌های خبری درباره‌ی برکناری وزیر بهداشت صحت ندارد. این‌گونه اخبار باید به‌طور رسمی از طرف مسوولان رسانه‌ای دولت اعلام شود یا به‌طور رسمی به دستگاه مربوطه ابلاغ شود که هیچ‌کدام از این موارد تا این لحظه اتفاق نیافتاده است.»

پزشکیان: قانونی و عادلانه عمل شود
۴/۵/۸۸، خبرگزاری آفتاب:
مسعود پزشکیان از انجام رایزنی‌هایی برای رسیدگی به وضعیت بازداشت‌شدگان وقایع اخیر خبر داد.
وزیر سابق بهداشت در حاشیه‌ی جلسه‌ی علنی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص درگذشت محسن روح‌الامینی که در روز ۱۸ تیرماه دستگیر شده بود اظهار داشت: «فرزند آقای روح‌الامینی کسی بوده است که این افراد او را می‌شناختند اما با این‌حال دچار چنین سرنوشتی گردیده است و به‌همین علت نیز ما نگران افرادی هستیم که هیچ شناختی از آن‌ها وجود ندارد.»
پزشکیان گفت: «امیدوارم مجلس بتواند با ورود به این مسایل، گامی در راستای حل آن بردارد. البته برخی همکاران در تلاش هستند تا ببینند با چه سیاستی می‌توانند عمل نمایند تا هم سوء‌برداشت‌های غلطی از مسایل نشود و هم حق مطلب ادا شود.»
عضو فراکسیون خط امام از رایزنی با رییس مجلس و گروه‌های مختلف سیاسی خبر داد و گفت: «البته این مساله مورد تایید هیچ‌کس نیست و بحث ما نیز این است که باید قانونی، عادلانه و منصفانه عمل شود.»
گفتنی است دکتر عبدالحسین روح‌الامینی، پدر محسن، داروساز و در ابتدای دولت نهم رییس انستیتو پاستور ایران بود. وی هم‌اکنون نیز از مشاوران وزارت بهداشت است و در انتخابات اخیر از مشاوران ارشد محسن رضایی، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به‌شمار می‌رفت.

مرندی: صلاح است حج بروند؟
۵/۵/۸۸، ایسنا:
یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: «جلسه‌ی کمیسیون درباره‌ی بررسی آنفلوانزای خوکی، به‌دلیل عدم حضور وزیر بهداشت، به روز سه‌شنبه موکول شد.»
علیرضا مرندی با اشاره به جلسه‌ی یکشنبه‌ی کمیسیون پیرامون بررسی آنفلوانزای خوکی، افزود: «به‌دلیل حضور تنها یک کارشناس وزارت بهداشت و نبود وزیر بهداشت و معاون وزیر، ابهاماتی در ذهن اعضای کمیسیون باقی ماند و نتوانستیم تصمیمی اتخاذ کنیم.»
وی با طرح این سوال که آیا در چنین شرایطی صلاح است که این‌همه زایر برای حج عمره و عتبات عالیات اعزام شوند، اظهار کرد: «با این روند احتمالاً کشور دچار همه‌گیری گسترده می‌شود و جان عده‌ی زیادی به‌خطر می‌افتد و خسارات مالی فراوانی متوجه کشور می‌شود.»
وزیر اسبق بهداشت با تاکید بر لزوم توجه به اصل پیشگیری با آموزش و اطلاع‌رسانی عمومی درباره‌ی بیماری آنفلوانزای خوکی، گفت: «کارشناس وزیر بهداشت در جلسه‌ی دیروز گفت وزارت‌خانه برای دریافت پول جهت خرید دستگاه‌های تنفس مصنوعی به رییس جمهور مراجعه کرده است تا زمانی که مردم دچار این بیماری می‌شوند آن‌ها را درمان کنیم. چرا نباید راهکاری ایجاد کنیم که مردم به این بیماری مبتلا نشوند؟ برای نمونه می‌توان دستورالعمل‌هایی به مردم ارایه کرد که بتوانند از بیماری پیشگیری کنند و این‌که با زایران حج عمره و عتبات عالیات حداقل به‌مدت یک هفته دید و بازدید نکنند و همچنین مردم از دست دادن و روبوسی با یکدیگر منع شوند.»
گفتنی است تعداد شمار مبتلایان به آنفلوانزای H1N1 نوع A در کشور روزانه سیر صعودی دارد و این رقم تا ۶/۵/۸۸ به ۴۲ مورد رسیده است.
از سوی دیگر، آژانس بهداشتی سازمان ملل در بیانیه‌ی جدیدی اعلام کرد به‌دلیل این‌که شمارش و ردیابی تک‌تک مبتلایان به آنفلوانزای خوکی کار دشواری است، سازمان جهانی بهداشت از این پس آمار جهانی شمار مبتلایان به این بیماری را منتشر نخواهد کرد اما به پیگیری اپیدمی جهانی آن ادامه خواهد داد.

زیر ۱۸ ساله‌ها واکسن آنفلوانزای فصلی بزنند
۵/۵/۸۸، ایسنا:
مقامات بهداشتی آمریکا تاکید کردند: «اولین سد دفاعی در برابر آنفلوانزای خوکی، تزریق واکسن آنفلوانزای فصلی است.»
این مقامات در بیانیه‌ی جدیدی تاکید کردند: «توصیه‌های آن‌ها بر ضرورت واکسیناسیون آنفلوانزای فصلی به‌ویژه به‌دلیل همه‌گیری آنفلوانزای خوکی H1N1 باید جدی گرفته شود و تمام کودکان شش ماهه تا نوجوانان ۱۸ ساله باید واکسینه شوند.»
پژوهشگران تصریح کردند: «هرچند واکسن آنفلوانزای فصلی در پیشگیری از آنفلوانزای خوکی بی‌تاثیر است یا تاثیر بسیار ناچیزی دارد اما با تزریق آن می‌توان از ابتلای همزمان به دو عفونت جلوگیری کرد و همچنین تاثیرات همه‌گیری را در اماکن عمومی مانند مدارس، محل‌های کار و در کل در مراکز اقتصادی- تجاری به حداقل رساند.»
دکتر آنه شوچات، متخصص مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا متذکر شد که واکسیناسیون علیه آنفلوانزای فصلی باید به‌محض این‌که این واکسن وارد بازار شد و در داروخانه‌ها یا مراکز بهداشتی در دسترس قرار گرفت، تزریق شود و این مایه‌کوبی تا پایان فصل آنفلوانزا ادامه پیدا کند. سال گذشته نیز این مرکز بهداشتی تاکید کرده بود که تمام کودکان باید در برابر آنفلوانزای فصلی واکسینه شوند.
کارشناسان بهداشتی خاطرنشان کردند: «تزریق این واکسن اگرچه یک الزام قانونی نیست اما به‌اندازه‌ی قانون مهم است و باید جدی گرفته شود.»

تسلیت
با خبر شدیم که متاسفانه دوست و همکارمان دکتر احمد مرادی در غم درگذشت مادر سوگوار شده‌اند. ضمن عرض تسلیت، برای ایشان و سایر بازماندگان آرزوی سلامتی و شکیبایی داریم.

برچسب‌ها:

دیدگاه خود را بیان کنید.