پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

نق فلسفی!/ دکتر امید زرگری

بدست • 10 آوریل 2011 • دسته: صفحه‌ آخر

صفحه‌ی آخر (۶)

 یکم، نق:
اصولاً هیچکس در این تیرماه خوشحال نیست. وقتی ما– که مرکز عالم هستیم!- خوشحال نباشیم، لابد بقیه‌ هم حال‌شان بد است! از یک‌سو گرمایی که یادآور جهنم است و آستانه‌ی کج‌خلقی را به پایین‌ترین حد ممکن می‌آورد، از سویی دیگر تابستانی که هیچ‌گاه آن‌طور که انتظار داری شروع نمی‌شود، همراه با مشکلات ریز و درشت دیگری که گفتن ندارد… و تازه از این گذشته، تیرماه، ماه حساب و کتاب پس دادن به جناب داروغه هم هست. گرما و باقی قضایا به‌زودی از یاد می‌روند اما درد پرداخت مالیات تا آخر سال با آدم باقی می‌ماند. علی‌الخصوص وقتی طی سال به هنگام رانندگی در دست‌اندازهای خیابان‌های شهر، دل و روده‌ی آدمیزاد از حلقومش بیرون می‌زند یا وقتی به هنگام پیاده‌روی به‌ناگاه در چاهی فرو می‌روی، یا وقتی روز روشن کیفت را می‌زنند یا هنگامی که در استان سرسبزت، یک زمین بازی به‌دردبخور برای بچه‌ات پیدا نمی‌کنی و… در همه‌ی این احوالات بیخودی مدام یاد مالیاتی که داده‌ای می‌افتی!
بگذریم؛ به‌اعتقاد ما نق زدن جزو علایم حیاتی انسان است و مثل حرارت، نبض، فشار خون و تنفس برای خودش استانداردی دارد. (و البته rate آن در جنس مونث به‌طور طبیعی بالاتر است!) انسانی که نق نزند، مرده است. نق می‌زنیم، پس هستیم.

دوم، فلسفه:
روسو می‌گوید که احساسات میان مردم تفرقه می‌افکند و عقل آنان را متحد می‌کند. پیتر یوستینوف هم گفته آن‌چه مردم را از هم جدا می‌کند باورهای‌شان است و آن‌چه آنان را متحد می‌کند، تردیدهای‌شان. ما می‌گوییم هر دوی این‌ها خیلی درست است، اما اصولاً پیچیده‌گویی دردی از ما دوا نمی‌کند! اگر قرار است دوست هم باشیم (یا حداقل با هم دوست باشیم) باید قبول کنیم که هیچ چیز مطلق نیست. رسیدن به یقین مطلق از نظر عقلانی امری محال است. حق مطلق هم از آن هیچ‌کس نیست و اصلاً و اساساً ما در هر چیز فقط تقریباً هستیم و داستان فقط به انیشتین و تئوری‌اش محدود نمی‌شود.
آن‌چه باعث دشمنی و جنگ است، «تصور» رسیدن به یقین مطلق است و آنان که تصور می‌کنند به یقین مطلق رسیده‌اند خطرناک‌ترین موجودات روی کره‌ی زمین هستند.
خلاصه‌ی کلام جمله‌ای است از فیلسوفی گمنام: «نگران آن‌چه نمی‌دانی نباش؛ نگران آن‌چه باش که تصور می‌کنی می‌دانی.»

دکتر امید زرگری
متخصص پوست
نشانی: رشت، گلسار، بلوار سمیه، پارس کلینیک، واحد ۵۰۲، تلفن: ۷۲۲۷۵۲۰

Website: http://www.iranderma.com/
Email: ozargari@iranderma.com

برچسب‌ها: ٬ ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.