پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

معرفی مجموعه‌های تلویزیونی برتر جهان (۳): فرار از زندان/ دکتر علی ارغوان نجفی

بدست • 18 نوامبر 2011 • دسته: دیدنی‌ها

سریال «فرار از زندان» (Prison break) محصول ایالات متحده‌ی آمریکا و انحصار پخش آن در اختیار کمپانی فاکس است. این سریال از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ پخش می‌شده و با توجه به خط داستان سریال که اکشن و معمایی است، گروه هدف آن مخاطبان ۳۴-۱۸ ساله بوده‌اند.
با وجود جذابیت‌های فراوان این سریال و ایده‌ی البته نه‌چندان جدید آن، فرار از زندان علی‌رغم این‌که نامزد جوایز متعددی چون «گلدن گلاب» و «امی» شد، هرگز به رتبه‌ای بهتر از قرار گرفتن بین ۲۰۰۰ سریال برتر جهان نایل نیامد و بیشترین عامل شکست آن، ضعف‌های شدید کارگردانی بود زیرا هر فصل از این سریال را چندین کارگردان مختلف ساخته بودند.
داستان این سریال در مورد دو برادر است که یکی از آن‌ها به اتهام قتلی که انجام نداده به اعدام محکوم شده است (در حقیقت در یک توطئه که تمام شواهد علیه وی است، سعی بر مقصر جلوه دادن وی داشته‌اند) و برادرش که یک مهندس سازه‌ با هوش فوق‌العاده بالاست، خود را به زندان می‌افکند تا با استفاده از یک نقشه‌ی بسیار حرفه‌ای برادرش را از زندان و حکم اعدام نجات دهد. او برای رسیدن به این هدف تمام نقشه‌ی تاسیسات زندان و جزییات نقشه‌ی فرار پس از آن را روی بدن خود به‌صورت رمزآلودی خال‌کوبی کرده است.
تمامی داستان اصلی سریال مربوط به فرار این دو برادر است وحتی پس از فرار اولیه، با ماجراهایی دیگر سعی بر حفظ جذابیت و کشش داستان تا پایان دارد که البته جان‌سختی و هیجانی که سناریست و کارگردان سعی در القای آن به مخاطب دارند گاه اغراق‌آمیز به‌نظر می‌رسد. البته پایان فعلی داستان ظاهراً احتمال ساخته شدن دنباله‌ی آن را منتفی می‌کند هر چند هنوز زمزمه‌هایی از ساخته شدن فصل‌های بعدی به گوش می‌خورد. در هرحال در دنیای امروز برای به پول رسیدن بیشتر تهیه‌کنندگان هر نوع ادامه‌ی غیرقابل باوری مجاز است!
این سریال با دوبله‌ی دوبلورهای برجسته‌ی کشور (به سرپرستی محمود قنبری) از طریق شبکه‌ی ویدئوی خانگی پخش شده است و چند شبکه‌ی فارسی زبان خارج از کشور هم آن را پخش کرده‌اند.
نکته‌ی جالب آن‌که آهنگساز این سریال یک ایرانی- آلمانی به نام رامین جوادی متولد ۱۹۷۴ در دویسبورگ آلمان است که پدرش یک ایرانی مهاجر بوده است. وی دستیار هانس زیمر بود که او را با آهنگسازی فیلم‌هایی چون «گلادیاتور» و «شیر شاه» می‌شناسیم. جوادی در فیلم‌هایی مانند «بتمن شروع می‌کند» و «دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه» دستیار زیمر بوده و به‌همراه وستربرگ برای آهنگسازی فصل آغازین فرار از زندان مشترکاً برنده‌ی بیست و دومین دوره‌ی جایزه‌ی موسیقی فیلم و تلویزیون جامعه‌ی آهنگسازان و نویسندگان و ناشران آمریکا شده‌اند.
جوادی همچنین برای مجموعه‌های تلویزیونی «آستانه»، «تیغ» (Blade: trinity) و «فلش فوروارد» و در سال ۲۰۰۸ برای فیلم «مرد آهنی» (Iron man) آهنگ ساخته و برای فرار از زندان و فلش فوروارد دو بار نامزد جایزه‌ی امی شده است.

دکتر علی ارغوان نجفی
دندانپزشک
نشانی: رشت، خیابان امام خمینی، جنب گیلان اسپرت، ساختمان زیبا، تلفن: ۲۲۳۳۹۹۷

Email: aanajafi@yahoo.com

برچسب‌ها: ٬ ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.