پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

معرفی مجموعه‌های تلویزیونی برتر جهان (۶): Flash Forward/ دکتر علی ارغوان نجفی

بدست • 11 دسامبر 2012 • دسته: دیدنی‌ها

سریال Flash Forward محصول سال ۲۰۰۹ شبکه‌ی ABC ایالات متحده است. این شبکه پس از سریال Lost درصدد ساخت سریالی دیگر با محبوبیت و جذابیت آن بود. Flash Forward حداقل در شروع جانشین مناسبی به‌نظر می‌رسید، هرچند عده‌ای ادامه‌ی آن را فاقد اوج ابتدای داستان می‌دانند و در حالی که اپیزود اول این سریال ۱۲ میلیون بیننده داشت، در اپیزودهای پایانی فصل اول و پس از وقفه‌ای که در ساخت سریال پیش آمد، تعداد بیننده به حدود ۴ میلیون نفر رسید. این سریال که در ژانر علمی- تخیلی و معمایی قرار دارد، بر اساس رمانی از یک نویسنده‌ی کانادایی به نام رابرت جی ساویر (Robert. J. Sawyer) ساخته شده اما تنها ایده‌ی اصلی داستان را از آن الهام گرفته است.
ساخت و ادامه‌ی این سریال جذاب و بسیار متفکرانه و مهیج دستخوش وقایع پرماجرایی شد؛ به‌طوری که پس از ساخت ۲۲ اپیزود در فصل اول (که البته از ابتدا قرار نبود این تعداد اپیزود در یک فصل جای گیرد) و به پایان رسیدن این فصل، ادامه‌ی ساخت آن در هاله‌ای از تردید قرار دارد. این در حالی است که Flash Forward در سایت IMDb یا The Internet Movie Database از دید بینندگان نمره‌ی ۸/۳ از ۱۰ به‌دست آورده که برای یک سریال تلویزیونی، آن هم در شروع، امتیازی فوق‌العاده است.
سریال از آن‌جا آغاز می‌شود که در یک روز عادی که همه مشغول فعالیت‌های روزمره‌ی خود هستند، ناگهان تمام مردم دنیا به‌مدت ۲ دقیقه و ۲۷ ثانیه بیهوش می‌شوند؛ این بیهوشی به تصادفات متعدد، سقوط هواپیما‌ها و مرگ صد‌ها هزار تن می‌انجامد و البته در موارد معدودی (از جمله پزشک جوانی که مراحل پیشرفته‌ی سرطانی بدخیم را از سر می‌گذراند و قصد خودکشی دارد) منجر به نجات جان بعضی از آدم‌ها می‌شود.
در این ۲ دقیقه و ۲۷ ثانیه در ذهن مردم «جرقه‌ای به آینده» (Flash forward) زده می‌شود و آن‌ها همچون خوابی، ۲ دقیقه و ۲۷ ثانیه از ۶ ماه بعد خود را می‌بینند. این آگاهی از آینده که همچون تقدیری محتوم و اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد، زندگی آدم‌ها را دستخوش تغییرات ناخواسته و ناخودآگاهی می‌کند. کسانی که چیزی در جرقه به آینده‌شان ندیده‌اند پی می‌برند که تا ۶ ماه دیگر مرگ در انتظارشان است؛ برخی ناامید و منفعل و ترسیده و برخی یاغی و «دم را غنیمت دان» می‌شوند. مردی که دخترش را در عراق از دست داده و او را به خاک سپرده، دخترش را در ۶ ماه بعد زنده می‌بیند. زن پزشکی که همسر قهرمان داستان (پلیس فدرال آمریکا) است و زندگی خانوادگی موفقی دارد، خود را در خانه‌ی خود در حال خیانت به همسر و خانواده‌اش می‌بیند (و این موضوع عذاب وجدانی عمیق در وی ایجاد می‌کند) و قهرمان داستان خود را در حال حل این مساله و درگیر پرونده‌ای به نام موزاییک که شواهد و دلایل و چگونگی بیهوشی را بررسی می‌کند می‌بیند، در حالی که مجدداً به الکل روی آورده است.
در حالی که به‌مرور قضایا به‌سمت به حقیقت پیوستن جرقه‌های آینده پیش می‌رود و مردم به‌شدت درگیر سوالات ازلی جبر و اختیار شده‌اند و ناامیدی از توانایی تغییر تقدیر از پیش نوشته و ناگزیر اکثر مردم را به انفعال کشانده است، یک پلیس فدرال که در آینده‌ی خود دیده که زنی مطلقه و مادر دو فرزند کوچک را در یک حادثه‌ی رانندگی زیر گرفته و در Flash forward او خبر فوت زن را به وی داده‌اند، از فرط عذاب وجدان و برای جلوگیری از این حادثه خود را از بالای ساختمانی به پایین پرت می‌کند و بدین‌سان خود را فدا می‌کند تا انسان‌ها در‌یابند که تقدیرشان حتمی و اجتناب‌ناپذیر نیست و اراده‌ی انسان در تغییر آن نقش دارد.
عوامل FBI به‌مرور درمی‌یابند که در جریان بیهوشی عمومی یا Block out کسانی بیهوش نشده‌اند و مشخص می‌شود که کل این قضایا به‌خاطر آزمایشات چند فیزیکدان کوانتومی نابغه بوده است و در حقیقت عده‌ای که پشت پرده بوده‌اند با تشدید و تعمیم آزمایشات به کل دنیا، باعث این بیهوشی عمومی شده‌اند.
همچنین مشخص می‌شود که دانشمندانی دیگر با استفاده از عده‌ای از بیماران اوتیسمی که حافظه‌ای فوق‌العاده دارند و با ایجاد Flash forwardهای متعدد در آن‌ها، احتمالات متعددی را که در آینده‌شان می‌بینند ثبت می‌کنند. جالب آن‌که آن‌چه به‌عنوان وقایع رخ داده در آینده دیده می‌شود نیز همیشه ثابت نیست و تنها می‌توان احتمال بیشتری برای رخداد بعضی وقایع در نظر گرفت، به‌نحوی که نویسندگان سناریوی سریال آن را به‌نوعی با تئوری دنیا‌های موازی و گوناگونی انتخاب‌ها و نسخه‌‌های مختلف از یک حقیقت واحد (و نسخه‌‌های مختلف از دنیای ما) مرتبط کرده‌اند.۱
در پایان این فصل از سریال، بیننده در تعلیق رخ دادن Block outی دیگر در آینده باقی می‌ماند و با وجود آن‌که اکثر کسانی که سریال را دیده‌اند (چه در ایران و چه در سایت‌هایی که نظرات و رای بینندگان سریال در خارج از کشور را بازتاب می‌دهد) آن را فوق‌العاده و بسیار اندیشمندانه توصیف کرده‌اند، در اخبار آمده که ساخت آن به‌دلیل کمبود مخاطب ادامه نخواهد یافت. شاید فلسفه و هوشمندی نهفته در سریال به مذاق مخاطبان نه‌چندان فکور آمریکایی خوش نیامده و سبب تامین نشدن بودجه برای ساخت ادامه‌ی آن شده است.
در هر صورت، اگر بیننده‌ی این سریال بوده باشید، افسوس از ادامه نیافتن آن را کاملاً درک خواهید کرد. من که به‌شخصه امیدوارم مدیران ABC از نظر خود منصرف شوند.

۱٫ به این موضوع در فصل اخیر سریال Fringe (که هم‌اکنون در حال پخش است) به‌گونه‌ی جالبی پرداخته شده است که برای توضیح بیشتر می‌توانید به معرفی این سریال در شماره‌ی ۸۵ «پزشکان گیل» مراجعه فرمایید.

دکتر علی ارغوان نجفی
دندانپزشک
نشانی: رشت، خیابان امام خمینی، جنب گیلان اسپرت، ساختمان زیبا، تلفن: ۲۲۳۳۹۹۷

Email: aanajafi@yahoo.com

برچسب‌ها: ٬ ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.