پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

فارگو

بدست • 25 نوامبر 2015 • دسته: دیدنی‌ها

fargo-5453e9e9bd2d1معرفی مجموعه‌های تلویزیونی مشهور جهان (۱۹)

دکتر علی ارغوان نجفی

در سال ۱۹۹۶ برادران کوئن فیلمی جنایی و به سبک کمدی سیاه بر اساس یک جنایت واقعی ساختند که درشصت و نهمین دوره‌ی جوایز اسکار نامزد دریافت ۷ جایزه شد و توانست دو جایزه‌ی بهترین فیلم‌نامه‌ی غیراقتباسی و بهترین بازیگر نقش اول زن را به‌دست آورد. این فیلم که «فارگو» (Fargo) نام داشت، همچنین جایزه‌ی بفتا و نیز جایزه‌ی بهترین کارگردانی از جشنواره‌ی کن را برد و در سال ۲۰۰۶ در فهرست ملی فیلم کتابخانه‌ی کنگره در آمریکا در شمار آثار مهم و ارزشمند فرهنگی ثبت شد.
در ابتدای فیلم نام شهر فارگو در داکوتای شمالی به نمایش درمی‌آید که محل رخداد وقایع است.
از آوریل ۲۰۱۴ فصل اول سریالی به‌همین نام از شبکه‌ی Fx در ژانر «جنایی- درام- کمدی سیاه» و به تهیه‌کنندگی برادران کوئن و کارگردانی نوآ هاولی روی آنتن رفت که به‌نوعی افتخارات فیلم را تکرار کرد.
فصل اول سریال (یا به‌عبارتی مینی‌سریال، چون در ۱۰ قسمت به پایان ‌رسید) با بازی بیلی باب تورنتون و مارتین فریمن مورد تحسین قرار گرفت و جایزه‌ی امی بهترین مینی‌سریال، بهترین کارگردانی و بهترین تیم بازیگری را دریافت کرد. ۱۵ نامزدی دیگر این سریال در امی از جمله نامزدی تورنتون و فریمن از دیگر افتخارات آن است. فارگو همچنین موفق به کسب جایزه‌ی بهترین مینی‌سریال و بهترین بازیگر نقش اول مرد برای تورنتون در گلدن گلوب شد و در سایت IMDb نمره‌ی ۹ را کسب کرد.
داستان این سریال که آن هم بر اساس جنایتی واقعی ساخته شده است، درشهر یخ‌زده‌ی «بمیجی» (Bemidji) واقع در مینه‌سوتا رخ می‌دهد. در ژانویه‌ی ۲۰۰۶ «لورن مالوو» برای جنایتی که برای آن اجیر شده، از این شهر عبور می‌کند و مردم آن به‌ویژه «لستر نیگارد» را که فروشنده‌ی بیمه است، با کینه‌توزی، خشونت و فریبکاری خود آزار می‌دهد و تحریک می‌کند. به‌تدریج در همین حال معاون کلانتر «مالی سالورسون» و افسر پلیس «گاس گریملی» در جریان حل چند پرونده قتل معتقدند که شاید مالوو و نیگارد به این حوادث مرتبط باشند. با پیش رفتن داستان، وقایع و جنایت‌ها ابعاد وسیع‌تری می‌یابد…
ساده‌لوحی، بلاهت و گاهی فانتزی بودن شخصیت‌ها و ماجراها، از تلخی و گزندگی وقایع می‌کاهد و سریال را عامدانه (یا شاید در جهت تلطیف وقایعی که علم به واقعی بودن، آن‌ها را هولناک‌تر جلوه می‌دهد) تبدیل به یک کمدی سیاه می‌کند.
این سریال مانند سریال‌هایی چون «کارآگاه حقیقی» (True Detective) که جدیت و عمق بیشتری دارند، علی‌رغم سبک خاص کمدی سیاه، از جذابیت و کشش مختص سریال‌های جنایی- پلیسی برخوردار است.
فصل دوم فارگو نیز همچون «کارآگاه حقیقی» (معرفی شده در ش ۱۲۹ «پزشکان گیل») که به‌تازگی فصل دوم آن با بازیگران و داستانی جدید پخش شده و موفقیت فصل اول را نسبتاً ادامه داده است، با بازیگران و داستانی جدید در پاییز روی آنتن خواهد رفت.

دکتر علی ارغوان نجفی
دندانپزشک
نشانی: رشت، خیابان امام خمینی، جنب گیلان اسپرت، ساختمان زیبا، تلفن: ۳۳۲۳۳۹۹۷

Email: aanajafi@yahoo.com

برچسب‌ها: ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.