پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

از کجا چه خبر (ش ۸۳، شهریور ۸۹)

بدست • 20 نوامبر 2011 • دسته: خبر

مراسم روز داروساز برگزار شد

۵/۶/۸۹،پزشکان گیل: مراسم بزرگداشت زادروز حکیم محمدبن زکریای رازی و «روز داروساز» ساعت ۶ عصر در هتل کادوس رشت برگزار شد.  در این مراسم که توسط انجمن داروسازان گیلان و با شرکت جمع زیادی از داروسازان استان، خانواده‌های آنان و میهمانان دیگری از سایر گروه‌های پزشکی برگزار شد، پس از اعلام برنامه توسط دکتر ابولفضل محمدصالحی (مسوول روابط عمومی انجمن داروسازان گیلان)، سعید تحویلداری، خواننده‌ی موسیقی محلی گیلان و گروهش به اجرای موسیقی پرداختند. سپس دکتر جواد محمدزاده (معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان) طی سخنانی اخبار دانشگاه علوم پزشکی گیلان را ارایه کرد که مهم‌ترین خبر اخذ مجوز تاسیس دانشکده‌ی داروسازی گیلان بود. پس از وی دکتر انوش برزیگر (رییس سازمان نظام پزشکی رشت) درباره‌ی جایگاه داروسازان و مسایل صنفی روز سخن گفت و دکتر حسین عابدینی (دبیر انجمن داروسازان گیلان) پیام دکتر رهبر مژدهی آذر، رییس انجمن داروسازان ایران را به‌مناسبت روز داروساز قرائت کرد. آخرین سخنران این بخش دکتر محمدکاظم پورکاظمی (رییس انجمن داروسازان گیلان) بود که ضمن مروری بر سابقه‌ی تشکل‌های صنفی داروسازان، مسایل و مشکلات شاغلان این رشته را برشمرد.  سپس داروسازان نمونه‌ی استان در بخش‌های مختلف به‌ترتیب زیر معرفی شدند و با اهدای هدیه و لوح تقدیر، مورد قدردانی قرار گرفتند:

داروساز نمونه‌ی پیش‌کسوت: دکتر زینب متجدد

داروسازان نمونه‌ی داروخانه‌دار: دکتر علیرضا سودبخش و دکتر علیرضا لطیفی

داروساز نمونه‌ی بخش اداری: دکتر فروغ مهدی‌زاده

داروساز نمونه‌ی بخش صنعت: دکتر مریم شمسی

داروساز نمونه‌ی بخش مسوولین فنی داروخانه: دکتر مروارید دریاباری.

سپس دکتر حمید علاف خیری (عضو هیات مدیره‌ی انجمن داروسازان ایران) طی سخنانی با قدردانی از خدمات چندین ساله‌ی دکتر محمدصالحی و دکتر پورکاظمی، لوح و هدیه‌ی ویژه‌ی هیات مدیره‌ی انجمن داروسازان گیلان را به این دو پیش‌کسوت فعالیت‌های صنفی اهدا کرد.  اجرای بخش دوم موسیقی و صرف افطار و شام جمعی پایان‌بخش مراسم روز داروساز بود.

سه سال از وداع با بهزاد گذشت

۸/۶/۸۹،پزشکان گیل: در سومین سال‌روز درگذشت استاد دکتر محمود بهزاد، دوستانش از جامعه‌ی پزشکی و داروسازی و اهالی فرهنگ و ادب استان گیلان با گرد آمدن بر مزارش در سلیمانداراب رشت یاد او را گرامی داشتند.  در این مراسم که ساعت یک عصر به‌دعوت انجمن داروسازان گیلان برگزار شد، ابتدا دکتر محمدکاظم پورکاظمی و دکتر ناصر جهانبخش به‌نمایندگی از سایر دوستان از بهزاد‌ گفتند و سپس دوستداران استاد مزارش را گل‌باران کردند. دکتر محمود بهزاد (۱۳۸۶-۱۲۹۲) داروساز، معلم و مولف و ویراستار بزرگ کتاب‌های درسی و علمی کشورمان بود که از جمله به‌دلیل خدمات آموزشی‌اش از سوی فرهنگستان علوم پزشکی ایران «پدر زیست‌شناسی نوین ایران» لقب گرفت. برای مرور زندگی او می‌توانید به وبلاگ او که به‌همت انتشارات گپ راه‌اندازی شده و همچنین ویژه‌نامه‌ی بهزاد در سایت ماهنامه‌ی «پزشکان گیل» سر بزنید.

کسر بودجه‌ی وزارت بهداشت ۵۵۰ میلیارد تومان است

۵/۷/۸۹،ایلنا: کسر بودجه‌ی امسال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۵۵۰ میلیارد تومان است که ۳۰۰ میلیارد از این میزان مربوط به پروژه‌های عمرانی و ۲۵۰ میلیارد مربوط به بودجه‌های جاری است. سیدعباس حسنی ضمن اعلام این خبر گفت: «پروژه‌های عمرانی که در سال اجرا می‌شود ۹۰۰ میلیارد تومان است، که ۳۰۰ میلیارد تومان سالانه کسری بودجه دارد.» وی افزود: «این پروژه‌ها شامل احداث بیمارستان‌ها، توسعه‌ی مراکز درمانی، خانه‌های بهداشتی، مراکز آموزش فرهنگی مثل دانشگاه‌های علوم پزشکی و… است.» حسنی کسری بودجه‌ی سال گذشته وزارت بهداشت را هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: «هزار میلیارد تومان از این کسری بودجه در بودجه‌ی سنواتی سال گذشته تامین شد، ولی همچنان ۲۵۰ میلیارد دیگر از این میزان که قرار بوده تامین شود، به دست ما نرسیده است.»

نوبل پزشکی به پدر نوزادان آزمایشگاهی رسید

۱۲/۷/۸۹،ایسنا: جایزه‌ی نوبل پزشکی (فیزیولوژی) امسال به‌پاس تحقیقات گسترده در زمینه‌ی ابداع و توسعه‌ی تکنیک باروری مصنوعی به رابرت جی. ادواردز (Robert G. Edwards) دانشمند انگلیسی اعطا شد.  بنیاد نوبل ادواردز را به‌دلیل مقاومت در برابر محدودیت‌های اجتماعی و ابداع و توسعه‌ی تکنیک باروری مصنوعی که تاکنون به تولد چهار میلیون انسان در سرتاسر جهان منجر شده است، به‌عنوان برنده‌ی نوبل فیزیولوژی سال ۲۰۱۰ انتخاب کرد.  رابرت جفری ادواردز پژوهشگر و پزشک انگلیسی است که همراه پاتریک استپتوئه، لقاح تخمک انسان در آزمایشگاه را تکمیل کرد. تکنیک آن‌ها امکان تولد لوییس براون، اولین «نوزاد آزمایشگاهی» جهان را در ۲۵ ژوئن ۱۹۷۸ فراهم کرد.  لوییس براون، اولین نوزاد حاصل از تلقیح مصنوعی (IVF) که سه دهه قبل سرخط اخبار در سراسر جهان شد، اکنون ازدواج کرده و صاحب یک فرزند است.  همکار ادواردز، استپتوئه، در سال ۱۹۸۸ درگذشت، اما ادواردز رابطه‌اش را با خانواده‌ی براون حفظ کرد و حتی در جشن عروسی لوییس شرکت کرد.

چه کسی دکتر سودبخش را کشت؟

با گذشت دو هفته از قتل دکتر عبدالرضا سودبخش، هنوز علت سوءقصد به این دانشیار گیلانی دانشگاه علوم پزشکی تهران روشن نشده است. این در حالی است که اعلام شده است یکی از دست‌اندرکاران قتل دکتر سرابی، دیگر پزشک کشته شده در روزهای اخیر، خودکشی کرده و قاتل اصلی وی نیز دستگیر شده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران کشته شد

۳۱/۶/۸۹،ایسنا: دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران شب گذشته مورد سوءقصد قرار گرفت و کشته شد.  دکتر عبدالرضا سودبخش دانشیار بخش عفونی بیمارستان امام خمینی حوالی ساعت ۲۱ هنگامی که از مطب خود خارج می‌شد مورد سوءقصد فردی ناشناس قرار گرفت و به‌ضرب گلوله کشته شد.  گفتنی است از انگیزه و اهداف ضارب اطلاعی در دست نیست و نیروی انتظامی در حالی بررسی این حادثه است.  دکتر عبدالرضا سودبخش در سال ۱۳۲۸ در شهرستان بندرانزلی متولد شد. وی در سال ۱۳۴۶ موفق به اخذ مدرک دیپلم شد و تحصیلات عالی خود را در سال ۱۳۴۶ در رشته‌ی پزشکی دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه فردوسی مشهد آغاز کرد و در سال ۱۳۵۴ فارغ‌التحصیل شد. وی در سال ۱۳۶۹ نیز موفق به اخذ تخصص در رشته‌ی عفونی از دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید و از آن پس به‌عنوان عضو هیات علمی و استادیار گروه عفونی در بخش عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) مشغول به کار شد. وی سپس موفق به اخذ درجه‌ی دانشیاری نیز شده بود.  سمت‌های اجرایی وی شامل عضویت در کمیته‌ی پژوهشی بخش عفونی، ریاست درمانگاه عفونی، عضویت در کمیته‌ی مورتالیته‌ی بیمارستان امام خمینی (ره)، ریاست کمیته‌ی کنترل عفونت درمانگاهی و اورژانس مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و عضویت در کمیته‌ی آموزش و پژوهش فدراسیون پزشکی ورزشی ایران بود.

دکتر سرابی درگذشت

۳/۷/۸۹،سایت نظام پزشکی: دکتر غلامرضا سرابی متخصص قلب و استاد دانشگاه که حوالی ساعت ۳۰/۱۹ چهارشنبه ۳۱ شهریورماه در مقابل مطب خود در حوالی نارمک از سوی مهاجم یا مهاجمان موتورسوار مورد سوء‌قصد قرار گرفته و از ناحیه‌ی پهلوی چپ بر اثر اصابت گلوله مجروح شده بود، حوالی ظهر جمعه به‌دلیل شدت جراحات وارده در بیمارستان امام حسین (ع) فوت کرد. در این حال رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ و بازپرس جنایی تهران از پیگیری این حادثه با موضوع قتل خبر دادند. به گزارش ایسنا، سرهنگ عباسعلی محمدیان، رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اشاره به هشدارهای بازپرس ویژه‌ی قتل در خصوص مرگ مشابه دکتر سودبخش و دکتر سرابی گفت: «هنوز مدارک و اسنادی دال بر سریالی بودن قتل این دو پزشک توسط کارآگاهان پلیس آگاهی کشف نشده است و از نظر پلیس آگاهی تهران قتل این دو ربطی به یکدیگر ندارد.» وی با بیان این‌که دکتر سرابی چندی پیش از سوی بستگان یکی از بیماران فوت شده‌ی خود مورد تهدید قرار گرفته بود، افزود: «شناسایی عاملان این حادثه و ارتباط ضاربان با بستگان بیمار فوت شده در دستور کار کارآگاهان پلیس قرار دارد.»

یکی از عاملان قتل دکتر سرابی خودکشی کرد

۸/۷/۸۹،تابناک: یکی از عاملان قتل دکتر سرابی از پزشکان جراح تهران، دیروز در گیلان‌غرب با شلیک چند گلوله خودکشی کرد. روابط عمومی فرمانداری گیلان‌غرب اعلام کرد نیروی انتظامی در دهستان حیدریه‌ی این شهرستان به یک دستگاه خودرو پیکان که به ایست توجه نکرده بود، مشکوک شده و به تعقیب وی می‌پردازد. راننده در حوالی روستای سوخور شهباز شیری خودرو را رها و به ارتفاعات فرار می‌کند؛ اما زمانی که خود را در محاصره‌ی نیروی انتظامی می‌بیند با شلیک چند گلوله به زندگی خود پایان می‌دهد. با بررسی هویتی وی مشخص شد که این فرد بهمن کریمی ۵۸ ساله فرزند مراد اهل شهرستان اسلام‌آباد غرب بوده که با همدستی فرزندش (سجاد کریمی) و دامادش چند روز پیش دکتر سرابی از پزشکان جراح را در تهران به قتل رسانده بودند. سجاد کریمی فرزند نامبرده نیز هم‌اکنون تحت تعقیب است.

نیروی انتظامی: قتل‌ها سیاسی نیست

۱۰/۷/۸۹،خبرگزاری فارس: فرمانده‌ نیروی انتظامی استان تهران گفت: «قتل دو پزشک به موضوع کهریزک ارتباطی ندارد و اصلاً سیاسی نیست بلکه یک موضوع شخصی بوده است. دو شب پیش نیز عامل اصلی قتل دوم دستگیر شد.» سردار حسین ساجدی‌نیا در خصوص قتل دو پزشک که اخیراً در تهران اتفاق افتاده است، افزود: «هنگامی که این قتل‌ها رخ داد تیم‌های عملیاتی تشکیل شد و با پیگیری‌های صورت‌گرفته نسبت به دستگیری عاملان قتل اقدام و دو شب پیش عامل اصلی قتل دوم نیز دستگیر شد.»

برچسب‌ها: ٬ ٬ ٬ ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.