پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

عصر جاه‌طلبی/ دکتر امید زرگری

بدست • 15 مارس 2012 • دسته: صفحه‌ آخر

صفحه‌ی آخر (۹)

«عصر، عصر جاه‌طلبی است.» اگر اشتباه نکنیم این جمله را سلین گفته است؛ سال‌ها پیش. اما هنوز مصداق دارد. عصر، کماکان عصر جاه‌طلبی، برتری‌جویی‌های بی‌پایان و رقابت‌های ناسالم است. اصلاً چگونه امکان دارد رقابتی سالم باشد، در حالی که در نهایت در یک‌سو بازنده یا شکست‌خورده‌ای به‌جای خواهد ماند. حتی اگر سالم باشد، انسانی نیست! از دید ما رقابتی سالم و انسانی است که بازنده‌ای نداشته باشد. شاید تنها مسابقه با خود باشد که چنین شرایطی را داراست، همچون ورزشکاری که رکورد خودش را جابه‌جا می‌کند. پیروزی به‌دست ‌آمده، در حالی که بازنده‌ای در کار نیست. این بهترین نوع مسابقه است: امروز خود، در برابر دیروز خود…
در راستای همین مسابقه‌ی با خود و به‌عنوان یک ورزش فکری، هر وقت که بیکار می‌شویم به این فکر می‌کنیم که فرضاً سال گذشته، ده سال پیش یا ربع قرن پیش در چنین روزی، چه غلطی می‌کردیم! درست مثل بعضی مطبوعات قدیمی: «چهل سال پیش در همین روز»!
درست ربع قرن پیش در همین روزها ما پا به مدرسه‌ی طب گذاشتیم. زمان جنگ بود و همه ‌چیز حال و هوای جنگی داشت. محدودیت‌ها و کمبودها زیاد بود. در عین‌حال شکوه و شکایتی در کار نبود، لابد چون به آینده امیدوار بودیم… کلاس ما در واقع آمفی‌تئاتر دانشگاه بود و استاد ناچار بود برای صحبت کردن و درس دادن از میکروفون استفاده کند. یاد استاد آناتومی اندام، مرحوم دکتر فروحی می‌افتیم. خدایش رحمت کناد! غالباً همراه خود استخوانی به کلاس می‌آورد تا آن را تشریح کند، اما بسیاری از اوقات به‌اشتباه (یا شاید به‌عمد؟) استخوان را به‌جای میکروفون جلوی دهان می‌گرفت و بعد مشغول تشریح میکروفون می‌شد! روان‌شاد خیلی هم اصرار داشت که همه چیز را پارسی بگوید: رگ، پی، درشت‌نی، نازک‌نی، زند زبرین، زند زیرین… پارسی‌گویی ایشان و جابه‌جایی استخوان و میکروفون و گاهی اوقات قاطی کردن بالا و پایین باعث می‌شد که هیچ‌یک از ما چیزی از آناتومی اندام نفهمیم. با همه‌ی این حرف‌ها، دکتر فروحی (که از قضا رشتی هم بود) بسیار محبوب بود. یک اتومبیل رنو ۵ هم داشت که بر محبوبیتش اضافه می‌کرد. (آن موقع‌ها کلاس رنو بالاتر از بی‌ام‌و و مرسدس بود. الان اگر استادی با رنو به دانشگاه برود فکر می‌کنیم دانشجویان تره هم برایش خرد نکنند! خرده‌ای نیست؛ زمانه عوض شده است…)
بگذریم… این مقدمه را نوشتیم که بعد یک‌جوری آن را به کتاب «آزادی و خیانت به آزادی» نوشته‌ی ایزیا برلین مرتبط کنیم، اما بی‌جهت طولانی شد و می‌ترسیم جا برای آگهی‌های درشتی که پس از نوشته‌ی ما می‌آید کم بیاید و سردبیر خسران ببیند! لذا خواندن کتاب و نقد آن با خودتان! تنها همین را بگوییم که در این کتاب سر برلین اندیشه‌های شش متفکر برجسته یعنی هلوسیوس، روسو، فیشته، هگل، سن‌سیمون و دومستر را نقد می‌کند. به اعتقاد برلین، از دید فلسفه‌ی سیاسی، پرسش محوری این است: «چرا اصولاً کسی باید از دیگری اطاعت کند؟»

 دکتر امید زرگری
متخصص پوست
نشانی: رشت، گلسار، بلوار سمیه، پارس کلینیک، واحد ۵۰۲، تلفن: ۷۲۲۷۵۲۰

Website: iranderma.com
Email: ozargari@iranderma.com

برچسب‌ها: ٬

۲ دیدگاه »

  1. سلام جناب دکتر،
    در پی ایمیل شما به اینجا کشانده شدم! و همینطور مطلب دیگری را در سایت دیگر پیدا کردم…دیدگاه تان به زندگی زیباست و فلسفه ای است که این روزها خاک می خورد.. از اینکه می بینم خوب می خوانید و خوب می نویسید در کنار اینکه در شغلتان خوب می دانید،خوشحالم…مانا باشید..
    در ضمن مسئله ای که به خاطرش به اینجا کشانده شدم را برایتان ایمیل می زنم.پیشاپیش از کمک های تان که همیشگی است، ممنون.

  2. درود بر شماآقای دکتر: برای فهم اندیشه شما سؤال اینجاست پایه طبفاتی شمادر گذشته چه بوده ولی به نظرم واکاوی شماازمنظر انسانی قابل تقدیر است اما به صرف اندیشیدن واحساس نوستالوزی داشتن مثل نسخه نوشتن برای بیمار جواب پیدانمی شود.بااین جمله مزدک ستایشگرمعلمی هستم که اندیشدن را بیاموزد نه اندیشه ها حرفم را تمام می کنم.سپاس گزارم

دیدگاه خود را بیان کنید.