پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

دانشگاهی که دیگر نیست

بدست • 15 مارس 2012 • دسته: خبر

دانشگاه علوم پزشکی ایران با ۳۵ سال سابقه‌ی آموزشی منحل شد.
این دانشگاه که در زمان انحلال چهارمین دانشگاه برتر علوم پزشکی کشور به‌شمار می‌رفت، در مرداد ۱۳۵۳ با عنوان «مرکز پزشکی شاهنشاهی» افتتاح شده و در سال ۱۳۵۴ فعالیت‌های درمانی خود را با تنها یک بیمارستان با نام کلینیک ایرانشهر (بیمارستان شهید دکتر رهنمون کنونی) آغاز کرده بود. تاسیس دانشکده‌های پرستاری، پیراپزشکی و پزشکی (در سال ۱۳۵۶) آغاز فعالیت‌های آموزشی دانشگاهی بود که در سال ۱۳۵۵ با آغاز همکاری با دانشگاه‌های هاروارد، کلمبیا و کرنل آمریکا، برنامه‌ریزی آموزشی، فعالیت‌های عمرانی و تامین تجهیزات و نیروهای انسانی آن توسعه یافت.
وقوع انقلاب اسلامی این توسعه را متوقف کرد تا سال ۱۳۶۵ که با ادغام چند دانشکده و موسسه‌ی آموزش‌عالی دیگر، «مرکز پزشکی» سابق رسماً با عنوان دانشگاه علوم پزشکی ایران به فعالیت‌های خود ادامه داد.
براساس آخرین آمار، دانشگاه علوم پزشکی ایران در زمان انحلال دارای ۸ دانشکده، ۲۲ بیمارستان و ۱۸ مرکز تحقیقات بود.

دانشگاه علوم پزشکی ایران منحل شد
۸/۸/۸۹، فارس: با حکم وزیر بهداشت واحدهای آموزشی، پژوهشی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران به دانشگاه علوم پزشکی تهران و واحدهای بهداشتی و درمانی این دانشگاه به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتقل شد.
مرضیه وحید دستجردی با ابلاغ نامه‌ای به محمدباقر لاریجانی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، این ابلاغ را در راستای اجرای تصمیمات دولت مبنی بر خروج دستگاه‌های اجرایی از استان تهران و در جهت تامین یکپارچگی در ارایه‌ی خدمات آموزشی و بهداشتی، درمانی استان تهران و کاهش تصدی‌گری امور موازی اعلام کرده و به ابلاغ مصوبه‌ی شماره‌ی ۶۷۷/۱۱۰ معاون توسعه‌ی مدیریت و سرمایه‌ی انسانی رییس‌جمهوری اشاره کرده است.
همچنین همه‌ی فعالیت‌های بهداشتی- درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران واقع در استان البرز به دانشکده‌ی علوم پزشکی کرج منتقل شده است.

 وزیر بهداشت دلایل انحلال را اعلام کرد
۹/۸/۸۹، فارس: وزیر بهداشت دلایل انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران را اعلام کرد و گفت: «انحلال این دانشگاه موجب ارتقای مسایل آموزشی، پژوهشی، درمانی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌شود.»
مرضیه وحید دستجری اظهار داشت: «انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران پیرو ابلاغیه‌ی معاونت نیروی انسانی ریاست جمهوری انجام شد که با این وجود هم شبکه‌ی بهداشت و درمان تهران ساماندهی می‌شود و هم مسایل آموزشی و پژوهشی ارتقا می‌یابد.»
وی افزود: «با توجه به اصلاح ساختاری که قرار بود در شهر تهران انجام شود، موضوع ساماندهی آموزش و پژوهش دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران را در دستور کار داشتیم. البته سه‌چهارم از شبکه‌ی بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران به‌علت تاسیس استان البرز به‌همراه برخی از بیمارستان‌های منطقه‌ی کرج به دانشگاه علوم پزشکی کرج منتقل شده بود.»

رییس دانشگاه: رییس‌جمهور ابلاغ کرد
۹/۸/۸۹، مهر: جلسه‌ی هیات رییسه‌ی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعضای هیات رییسه‌ی سابق دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد و دکتر سیدعلی ابطحی، رییس سابق این دانشگاه، گفت: «تصمیم ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران ۱۸ مردادماه از سوی ریاست جمهوری ابلاغ شده بود.»
وی ضمن تاکید بر لزوم ولایتمداری و خدمت‌رسانی به مردم گفت: «تصمیم دولت در جهت ارتقای دانش و علم بوده و امیدوارم که بتوانیم از ظرفیت‌ها و توانایی‌های دو دانشگاه در جهت ارتقای سلامت مردم بهره‌مند شویم.»

دانشگاه با تاریخچه- یک‌شبه لغو نمی‌شه
۹/۸/۸۹، ایلنا: دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران برای نشان دادن مخالفت خود با این انحلال، صبح امروز در این دانشگاه تحصن کردند و ریاست دانشگاه سعی کرد دانشجویان را به آرامش دعوت کند.
دانشجویان با شعار «دانشگاه با تاریخچه- یک‌شبه لغو نمی‌شه» در محوطه‌ی این دانشگاه تحصن کردند و با تنظیم یک بیانیه به این انحلال اعتراض کردند.
یکی از دانشجویان سال آخر این دانشگاه گفت: «خبر انحلال دانشگاه ایران روز جمعه روی سایت این دانشگاه آمد، و از امروز آدرس سایت دانشگاه را که در اینترنت وارد کنید، سایت دانشگاه تهران باز می‌شود. این نشان می‌دهد که تمام کارها برای انحلال این دانشگاه انجام شده بوده اما دانشجویان بی‌اطلاع بوده‌اند. دانشجویان از این‌که در تعیین تکلیف برای دانشگاه خود نادیده گرفته ‌شده‌اند، شکایت دارند و معتقدند که این تصمیمی است که باید دانشجویان و اساتید این دانشگاه می‌گرفتند نه وزارت‌خانه.»
برنامه‌ریزی اولیه در مورد نحوه‌ی کار دانشگاه علوم پزشکی ایران از اواسط سال ۱۳۵۳ آغاز شد و اولین واحد آن، کتابخانه‌ی مرکز بود که فعالیت خود را شروع و در مدت کمتر از دو سال با جمع‌آوری چندین هزار مجله‌ی علمی و کتاب‌های مختلف در شاخه‌های علوم پزشکی و ارتباط مستقیم از طریق ماهواره با مرکز اطلاعات پزشکی آمریکا در ردیف مراکز مهم اطلاعات پزشکی در سطح بین‌المللی قرار گرفت. این مرکز در سال ۱۳۵۵ همکاری با دانشگاه هاروارد، دانشگاه کلمبیا و دانشگاه کرنل را آغاز کرد.

پلیس ضد شورش دانشگاه را محاصره کرد
۹/۸/۸۹؛ آفتاب :دانشگاه علوم پزشکی ایران نه با پیشنهاد دانشگاه‌های علوم پزشکی، دانشجویان و وزارت بهداشت، بلکه با ابلاغیه‌ی معاونت انسانی ریاست ‌جمهوری منحل شد که این اتفاق شوک بزرگی را به دانشجویان این دانشگاه وارد کرده است.
دانشجویان دانشکده‌ی پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران صبح امروز با شنیدن انحلال دانشکده‌ای که در آن تحصیل می‌کنند، در محوطه‌ی این دانشگاه تحصن کرده‌اند.
به گزارش فرارو، نیروهای پلیس ضد شورش نیز اطراف ساختمان مرکزی دانشگاه منحل شده‌ی علوم پزشکی ایران، واقع در بزرگراه همت، را به محاصره درآورده‌اند.

برچسب‌ها: ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.