پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

صنفی‌ترین انتخابات رشت/ دکتر مسعود جوزی

بدست • 2 نوامبر 2009 • دسته: سرمقاله

۱-    این یک صفحه‌ی «سرمقاله» شخصی‌ترین صفحه‌ی سردبیر مجله است. بنابراین فرصت را غنیمت می‌شمرم تا پیش از هر چیز از همه‌ی همکارانی که در انتخابات نظام پزشکی حضور یافتند، به‌ویژه آنان که با رای اعتماد خویش این کمترین را شرمنده‌ی لطف خود ساختند، تشکر ‌کنم. (و البته باز سپاسی ویژه‌تر نثار دو تن از این جمع: اول آن دوست دبیرستانی که از بامداد تا شامگاه جمعه باید در شهر لوشان کشیک می‌بود، ولی ۳ ساعت وسط روز پاس گرفت و تا رشت آمد، رای داد و برگشت؛ دوم آن یکی که روز جمعه به‌خاطر امتحانی در تهران بود، ولی از صبح تا عصر گوشی تلفن در دست به هر که در رشت می‌شناخت زنگ زد و تشویق‌شان کرد پای صندوق رای بیمارستان الزهرا بروند.)
۲-    گمان می‌کنم مهم‌ترین پیام انتخابات رشت افزایش قابل توجه آگاهی صنفی همکاران در گروه‌های مختلف پزشکی است. یکی از شواهد این ادعا افزایش شمار رای‌دهندگان نسبت به دوره‌ی پیش است و دومین دلیل گسترش مباحث انتخاباتی از حلقه‌های بسته‌ی فعالان صنفی به بخش‌های بیشتری از جامعه‌ی پزشکی این شهر. سطح کیفی منتخبان این دوره نیز چنان است که از آن می‌توان به‌عنوان سومین شاهد یاد کرد. در کل می‌توان ادعا کرد جامعه‌ی پزشکی رشت به ارزش رای خود پی برده و نمایندگان صنفی خود را با دقت و وسواس انتخاب کرده است.
۳-    افزایش نقش انجمن‌های پزشکی در این انتخابات از دیگر ویژگی‌های قابل توجه و مثبت آن است. گذشته از انجمن پزشکان عمومی، سایر انجمن‌ها نیز کم یا بیش در گزینش، معرفی و موفقیت نمایندگان گروه خود نقش داشتند. توجه به این‌که رییس و دبیر انجمن‌های پزشکان عمومی، داروسازان، دندانپزشکان و نیز روسای جامعه‌ی جراحان و انجمن فیزیوتراپی استان به هیات مدیره‌ی نظام پزشکی رشت راه یافته‌اند، نشان می‌دهد که در چهار سال آینده شاهد تعامل بیشتری بین انجمن‌ها و نظام پزشکی رشت خواهیم بود و روند انتقال مطالبات صنفی از انجمن‌ها به نظام پزشکی سرعت و سهولت بیشتری خواهد یافت.
۴-    در سرمقاله‌ی شماره‌ی پیش با برشمردن چهار نقش‌مندی متفاوت اعضای هیات مدیره‌ی نظام پزشکی، مهم‌ترین نقش‌ یک عضو این هیات مدیره را «مطالعه و پی‌گیری مستمر مسایل خرد و کلان نظام سلامت و دفاع از منافع صنفی عام جامعه‌ی پزشکی» دانسته بودم. اکنون به‌نظر می‌رسد با برگزاری صنفی‌ترین انتخابات دوره‌های اخیر نظام پزشکی در رشت و انتخاب صنفی‌ترین هیات مدیره‌ی این سازمان، بهترین نتیجه‌ی ممکن برای نیل به این هدف حاصل شده است؛ نتیجه‌ای که به‌ویژه در شأن نظام پزشکی شهری چون رشت است که از یک‌سو پیشینه‌ای بسیار روشن و پربار در امور صنفی دارد و از سوی دیگر از آن‌جا که معمولاً نمایندگانی در شورای‌عالی نظام پزشکی داشته است- و پیش‌بینی می‌شود باز هم داشته باشد- ارتباطی بی‌واسطه با پارلمان جامعه‌ی پزشکی دارد که بر توان تاثیرگذاری آن بر نظام سلامت می‌افزاید.
۵-    به‌روز بودن در برابر «مسایل خرد و کلان نظام سلامت» و اندیشه‌ی چاره‌جویی معضلات آن، احتمالاً انتظاری است که همه‌ی آنان که روز جمعه ۲۷ دی‌ماه پای صندوق‌ها رفته بودند از منتخبان خود دارند.

برچسب‌ها: ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.