پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

پزشکان گیلان (۱۰)

بدست • 3 جولای 2013 • دسته: پزشکان گیلان

Dr Motadelدکتر سیدحسن تائب

دکتر بهرام معتدل
در سال ۱۳۰۱ خورشیدی در رشت متولد شد. دوره‌ی ابتدایی را در دبستان ترقی رشت و دوره‌ی متوسطه را در دبیرستان شاهپور (شهید بهشتی فعلی) گذراند. در کلاس دوازد‌هم مدرسه‌ی شاهپور شاگرد اول و موفق به اخذ مدال درجه‌ی علمی شد. ابتدا به دانشکده‌ی افسری رفت و در سال ۱۳۲۳ وارد دانشکده‌ی پزشکی ‌شد.
پس از اتمام دانشکده‌ی پزشکی و با توجه به الحاق بخش رادیولوژی ارتش به دانشگاه تهران، در سال ۱۳۳۳ با به ‌پایان رساندن دوره‌ی آسیستانی رادیولوژی به رشت برگشت و به‌جای دکتر عطری سرپرستی بخش رادیولوژی بیمارستان پورسینا را به‌عهده گرفت تا سال ۱۳۴۳ که پس از ۱۰ سال به تهران انتقال یافت و دکتر جواد جفرودی جانشین او شد.
در زمان زندگی در رشت مطب رادیولوژی‌اش در سبزه‌میدان اول خیابان بیستون بود. خواهرِ دکتر جفرودی را به همسری انتخاب کرد و صاحب دو فرزند شد.
در سال ۱۳۵۱ در تهران سرتیپ و رییس ژاندارمری شد و به درجه‌ی سرلشکری رسید.
دهم بهمن ۱۳۸۲ در تهران درگذشت و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.
بسیار منظم، وقت‌شناس و خوش‌خط بود. برادری داشت که مدتی استاندار گیلان بود و فعلاً در آمریکا زندگی می‌کند.

Dr Pishvayiدکتر سراج پیشوایی
در تاریخ ۱۳۰۸/۱/۱۹ در بندرانزلی متولد شد. دوره‌ی ابتدایی را در دبستان سعدی و متوسطه را در دبیرستان فردوسی این شهر گذراند. در تهران دیپلم گرفت و در سال ۱۳۲۷ در فرانسه با یک سال تاخیر به دانشکده‌ی پزشکی رفت. حدود ۱۴ سال در فرانسه بود و پس از پایان تحصیلات به ایران آمد. ابتدا در بیمارستان اداره‌ی راه رشت که بعدها «پهلوی» نامیده شد به‌کار پرداخت ولی در آن بیمارستان با همکاران نساخت و از آن‌جا بیرون آمد و به کار خصوصی پرداخت.
در سال ۱۳۴۰ با خانم تهمینه معیر- که ماما بود و چند ماه پیش درگذشت- ازدواج کرد و دارای یک پسر و یک دختر شد.
در دهم فروردین ۱۳۷۰ به‌علت بیماری روده‌ی بزرگ درگذشت و در سلیمان‌داراب به خاک سپرده شد.

Dr Panahi

دکتر مهدی پناهی
در تاریخ ۱۳۲۷/۴/۲۵ در روستای لزرجان از توابع شهرستان کلاچای رودسر متولد شد. دوره‌ی ابتدایی و متوسطه را در شهر کلاچای و سال ششم را در دبیرستان یادگار تهران گذراند.
پس از دریافت دیپلم به‌عنوان سپاهی بهداشت به سربازی رفت و سپس در آموزش و پرورش شهر کلاچای استخدام شد. در سال ۱۳۵۳ برای ادامه‌ی تحصیل راهی ترکیه شد. دوره‌ی پزشکی عمومی را در دانشگاه «چراغ پاشا»ی استامبول طی کرد و سپس برای اخذ تخصص بیماری‌های پوست وارد دانشگاه «اژه»ی ازمیر شد.
پس از بازگشت به ایران ابتدا در بیمارستان کامکار قم به‌مدت یک سال خدمت کرد. سپس به رشت آمد و در خرداد ۱۳۶۸ در مرکز بررسی و تحقیق بیماری‌های پوست (دانای ‌علی) استخدام شد و تا پایان عمر در آن مرکز مشغول بود.
در دهم بهمن ۱۳۸۳ درگذشت و یک پسر از او به یادگار ماند.

Dr Haghanegiدکتر محمدباقر حقانگی
در سال ۱۳۰۸ شمسی در بندرانزلی متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در مدرسه‌ی سعدی و دبیرستان را در مدرسه‌ی فردوسی به‌پایان رساند. در سال ۱۳۲۷ به دانشکده‌ی پزشکی تبریز راه یافت و در سال ۱۳۳۴ فارغ‌التحصیل شد. سپس دوره‌ی تخصص کودکان را در دانشکده‌ی پزشکی تهران به پایان برد.
در بهمن ۱۳۳۸ به ریاست بهداری خمام و در آذر ۱۳۳۹ به ریاست بهداری فومن رسید. در سال ۱۳۴۷ رییس درمانگاه اطفال بیمارستان پورسینا شد ولی در سال ۱۳۵۴ به‌علت عدم رضایت از محیط کاری، کارهای دولتی را کنار گذاشت و در مطب خصوصی به ادامه‌ی طبابت پرداخت.
گرچه مردی عصبانی و زودرنج بود ولی از نظر علم، فردی دانشمند و از نظر روبه‌رویی با بیماران، انسانی صبور و باگذشت بود.
همسرش ماما بود (خانم دارایی) و دو فرزند پسر داشت که اکنون در آمریکا هستند.
در تاریخ ۸۴/۲/۱۱ در اثر بیماری قلبی درگذشت و در مقبره‌ی خانوادگی خود در تازه‌آباد رشت به خاک سپرده شد.

دکتر سیدحسن تائب
نشانی: رشت، خیابان حاجی‌آباد
تلفن: ۳۲۲۶۸۶۹

برچسب‌ها: ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.