پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

برای این ماه چه کتابی پیشنهاد می‌کنید؟/ دو کتاب درباره‌ی ارنست همینگوی/ دکتر علیرضا مجیدی

بدست • 5 ژانویه 2010 • دسته: کتاب

این روزها دو کتاب خوب در مورد ارنست همینگوی به کتابفروشی‌ها راه یافته است.
کتاب اول «همینگوی چرا خودکشی کرد» نام دارد. نویسنده‌ی این کتاب فردی به نام ا. ای. هاچنر است؛ یکی از دوستان صمیمی همینگوی. کتاب سرشار است از لحظاتی که در آن‌ها همینگوی شوخ‌طبع و سرزنده و ماجراجو را در کنار ستارگان معروفی از اینگرید برگمن گرفته تا گری کوپر و از ژان پل سارتر گرفته تا جویس و پیکاسو می‌بینیم. با هم مقدمه‌ی کتاب را می‌خوانیم:
در یک روز تابستانی در جولای ۱۹۷۱، نویسنده‌ای که بسیاری از منتقدین دنیا او را بزرگ‌ترین نویسنده‌ی قرن می‌خواندند، مردی که شوری به بزرگی نبوغش برای زندگی و ماجراجویی داشت، برنده‌ی نوبل و پولیتزر، با خانه‌ای در کوه‌های ساوتوث در آیداهو، آپارتمانی در نیویورک، مزرعه‌ای در کوبا، آپارتمانی در هتل ریتز پاریس و نیز یک ازدواج پابرجا، بدون بیماری جسمانی خطرناک، دوستانی خوب در سراسر دنیا، در آن روز جولای، چنین مردی که مورد حسادت همه‌ی مردم دنیا بود، تفنگ را به سرش می‌گذارد و خود را می‌کشد؟
چرا؟
من به مدت چهارده سال دوست نزدیک او بودم، درست تا روزی که او مرد. درباره‌ی زندگی‌اش، ماجراجویی‌ها، حرف‌ها، رویاها، سرخوردگی‌ها، پیروزی‌ها و شکست‌های این مرد پیچیده، منحصر به‌فرد، شوخ‌طبع، مردی عاشق تفریح، مردی به نام ارنست همینگوی، همه چیز را می‌دانستم. اما نمی‌توانم بگویم چرا خودکشی کرد. هیچ‌کس نمی‌تواند.
اما برای این‌که درباره‌ی زندگی‌اش بگویم، به‌ناچار باید در مورد مرگ و حوادث قبل از آن نیز بگویم. مدتی طولانی، سخت در این‌باره فکر کردم که آیا اصلاً باید وارد چنین جزییاتی شد و یا این‌که فقط قسمتی از آن را بگویم یا آن را تغییر شکل داده، کلی‌گرایی کنم. اما در نهایت راهنمای من چیزی بود که ارنست به من گفته بود. زمانی من از او پرسیده بودم که آیا باید به همان اندازه باز و صریح بود که او در مورد اسکات فیتز جرالد بوده و ارنست جواب داده بود: «پایان همه‌ی افراد به یک نحو می‌باشد. فقط جزییات زندگی کردن است که یک شخص را از افراد دیگر متمایز می‌کند.»
گفت برای او فقط یک راه برای مقابله با واقعیت‌ها وجود دارد: گفتن تمامی حقیقت درباره‌ی آن، نگه نداشتن چیزی، گفتن به‌نحوی که واقعاً اتفاق افتاده، شادی، اندوه، پشیمانی و یا این‌که هوا چطور بوده. و اگر شانس بیاوریم خواننده راهش را به قلب مطلب خواهد یافت. من سعی کرده‌ام این کار را انجام بدهم. هیچ چیز را نگه نداشته‌ام و این نوشته، نهایت تلاش برای دست یافتن به پاسخی برای آن چرا بوده است.

کتاب دوم را آنتونی برجس نوشته است. صرف‌نظر از اضافات، کتاب ۱۵۵ صفحه بیشتر ندارد، اما در همین حجم، بیوگرافی کامل و دقیقی از زندگی همینگوی را می‌توانید بخوانید.
اگر به‌دنبال خواندن مطالبی جامع از زندگی شخصی و ادبی همینگوی هستید، کتاب دوم را توصیه می‌کنم، اما اگر می‌خواهید خاطراتی نغز و نشاط‌آور از همینگوی بخوانید و غیرمستقیم با شخصیت واقعی همینگوی آشنا شوید، کتاب اول به‌مراتب انتخاب بهتری است.

hهمینگوی چرا خودکشی کرد؟
نویسنده: ا. ای. هاچنر
برگردان: پروانه دادبخش
انتشارات محقق
۳۸۰۰ تومان- ۳۱۵ صفحه

bارنست همینگوی
نویسنده: آنتونی برجس
برگردان: احمد کسایی‌پور
انتشارات هرمس
۳۵۰۰ تومان

برچسب‌ها: ٬ ٬ ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.