پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

از کجا چه خبر؟ (ش ۷۳، آبان ۸۸)

بدست • 3 فوریه 2010 • دسته: خبر

حرف اول از سال هفتم
این شماره هم سرمقاله نداریم. دلیلش هم مشغله‌ها و گرفتاری‌هایی است که اجازه نداد با خاطر مجموع سرمقاله‌ای در شان شما خوانندگان مهربان اما تیزبین و سخت‌گیر «پزشکان گیل» بنویسم. این در حالی است که با این شماره، وارد سال هفتم انتشار شده‌ایم و قصد داشتم به‌همین مناسبت یادداشتی به‌شیوه‌ی دوست و همکار پیش‌کسوتم، محمدتقی پوراحمد جکتاجی، مدیر مسوول ماهنامه‌ی ارزشمند «گیله‌وا»، بنویسم که در آغاز هر سال یادداشتی با عنوان «حرف اول از سال …» می‌نویسد.
به‌هرحال به بزرگی خودتان ببخشید. از این‌که این یک سال پرماجرا را هم در کنارمان بوده‌اید، متشکرم. و در نهایت: به‌همان عهد که بودیم، بر آن‌ایم هنوز….

پزشکان گیل دات کام
۸۸/۸/۱۱، پزشکان گیل:
بالاخره به مبارکی و میمنت و همزمان با آغاز هفتمین سال از انتشار ماهنامه‌ی «پزشکان گیل»، پایگاه اینترنتی این ماهنامه به نشانی www.pezeshkangil.com راه‌اندازی شد. البته فعلاً آن‌چه در این سایت می‌بینید، نسخه‌ی آزمایشی و شامل چند شماره‌ی اخیر است و تا انتقال محتوای هر ۷۳ شماره و ویژه‌نامه‌های مربوطه و افزودن امکانات مورد نظر چند ماهی دیگر زمان می‌برد، ولی تا همین‌جا هم به‌گواهی آن‌ها که دیده‌اند چیز خوبی از آب درآمده است. (ما را که می‌شناسید؛ بیخود از چیزی تعریف نمی‌کنیم.)
به‌هرحال لطف کنید سری به نشانی بالا بزنید و پیامی بگذارید که بدانیم دیده‌اید و پسندیده‌اید یا نه. پیشنهاد و انتقاد هم فراموش نشود لطفاً.
تا یادم نرفته از کمک‌های دوست ITدانم، دکتر علیرضا مجیدی، هم در راه‌اندازی این سایت تشکر می‌کنم.

عوارض شغلی از خرداد ۸۷
۸۸/۸/۱۳، پزشکان گیل:
مدیرکل دفتر امور شهری استانداری گیلان طی نامه‌ای با اشاره به این‌که قانون مالیات بر ارزش افزوده در تاریخ ۸۷/۳/۲ به تایید شورای نگهبان رسیده است، موعد لغو معافیت‌های عوارضی را از تاریخ فوق اعلام کرد.
این نامه به شماره‌ی ۷۰۶۱۵-۴۲/۸۰ مورخ ۸۸/۷/۲۶ در پاسخ به نامه‌ی شماره‌ی ۱۳۴۸ مورخ ۸۸/۵/۳۱ دکتر انوش برزیگر، عضو شورای‌عالی نظام پزشکی کشور و رییس شورای هماهنگی نظام پزشکی‌های استان گیلان نوشته شده است و بدین ترتیب به‌نظر می‌رسد مطالبه‌ی عوارض شغلی از پزشکان برای سال‌های قبل از تاریخ فوق غیرقانونی خواهد بود. متن نامه‌ی دکتر برزیگر به‌شرح زیر است:
معاونت محترم هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان
جناب آقای محمد اکبرزاده

سلام علیکم، احتراماً عطف به رونوشت نامه‌ی شماره‌ی ۳۶۳۵۹/۴/۸۰ مورخ ۸۸/۴/۱ (موضوع لغو کلیه‌ی معافیت‌ها از عوارض شهرداری‌ها و دهداری‌ها) چون اعضای این سازمان به‌دلیل برخورداری از قانون خاص و موادی از قانون نظام صنفی از پرداخت عوارض شهرداری معاف بوده‌اند، خواهشمند است به‌منظور ایجاد وحدت رویه در شهرداری‌های استان جواباً اعلام فرمایند که لغو کلیه‌ی معافیت‌ها از چه تاریخی لازم‌الاجرا می‌باشد. به‌نظر این سازمان چون لغو معافیت براساس تبصره‌ی ۲۵ ماده‌ی ۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده صورت گرفته و قانون مزبور در تاریخ ۱۷/۲/۸۷ به تصویب رسیده است، تاریخ تصویب قانون ملاک محاسبه خواهد بود.

تعرفه‌های پزشکی متناسب با تورم افزایش یابد
۸۸/۸/۱۷، خبرگزاری فارس:
معاون سلامت وزارت بهداشت گفت:‌ «وزارت بهداشت تقاضای کمک نقدی بعد از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را ندارد اما با اجرای این طرح تعرفه‌های پزشکی بخش دولتی باید متناسب با تورم واقعی بازار افزایش یابد.»
حسن امامی رضوی در پاسخ به این پرسش که مراکز درمانی و بیمارستان‌های دولتی که از بودجه‌ی عمومی استفاده می‌کنند، چه وضعی پیدا می‌کنند گفت: «اگر طرح هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا شود، به‌طور مشخص هزینه‌ها در بازار افزایش پیدا می‌کند و بیمارستان‌ها نیز مثل بقیه‌ی بخش‌ها باید مایحتاج خود را از بازار تامین کنند. بنابراین با اجرای این طرح هر چقدر که در جامعه تورم ایجاد شود، تعرفه‌های پزشکی بخش دولتی نیز باید به‌همان میزان افزایش یابد.»

دکتر هاراطون داویدیان درگذشت
۸۸/۸/۲۱، پزشکان گیل:
دکتر هاراطون داویدیان از استادان پیش‌کسوت روانپزشکی کشور درگذشت.
به‌گزارش سایت دانشگاه علوم پزشکی تهران، استاد داویدیان دوم اسفندماه سال ۱۳۰۳ در تهران به‌دنیا آمد و پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه وارد دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و در سال ۱۳۲۷ از دانشکده‌ی مزبور فارغ‌التحصیل شد. وی پس از طی دوره‌ی دکتری پزشکی و گذراندن خدمت نظام وظیفه، در سال ۱۳۲۹ به‌عنوان نخستین دستیار بخش جدیدالتاسیس بیماری‌های روانی (در بیمارستان هزار تختخوابی سابق) وابسته به دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انتخاب شد و خدمات دانشگاهی خود را از آن تاریخ آغاز کرد.
دکتر داویدیان در سال ۱۳۳۴ با کسب موفقیت در امتحانات انتخاب رییس درمانگاهی بیماری‌های روانی، به‌منظور ادامه‌ی تحصیل عازم لندن شد و در سال ۱۳۳۷ دیپلم تخصصی بیماری‌های روانی را از دانشگاه لندن (D.P.M) دریافت کرد. وی پس از بازگشت به میهن و شروع خدمات دانشگاهی، مدارج مختلف آموزش، دانشیاری، تصدی بخش و ریاست بخش روانی را یکی پس از دیگری طی کرد و در سال ۱۳۴۷ مقام استادی رشته‌ی بیماری‌های روانی دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه تهران را کسب کرد و در سال ۱۳۷۰ پس از ۴۲ سال خدمت دانشگاهی به افتخار بازنشستگی نایل آمد.
دکتر هاراطون داویدیان بیش از ۱۰۰ مقاله به زبان‌های فارسی و انگلیسی در مجلات معتبر داخلی و خارجی منتشر کرده که بیشتر آن‌ها نتایج بررسی‌ها و مطالعات وی درباره‌ی جنبه‌های فرهنگی روانپزشکی بوده است. وی به‌عنوان یک دانش‌پژوه برجسته‌ی ایرانی به‌واسطه‌ی دستاوردهای علمی و پژوهشی فراوان و نیز حضور فعال در تاسیس و گسترش نهادهای آموزشی و علمی کشور و کسب امتیازات چشمگیر در سطح بین‌المللی از سال ۱۳۷۷ به مقام عضویت افتخاری فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران نایل شده بود.
درگذشت این استاد بزرگ را به جامعه‌ی علمی کشور تسلیت می‌گوییم.

محصولی وزیر رفاه شد
۸۸/۸/۲۴، پزشکان گیل:
نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صادق محصولی برای تصدی وزارت رفاه و تامین اجتماعی رای دادند.
محصولی که با ۱۴۹ رای موافق، ۹۵ رای مخالف و ۲۱ رای ممتنع وزیر رفاه شد، در ماه‌های پایانی دولت نهم وزیر کشور و مجری انتخابات اخیر ریاست جمهوری بود.

پزشک خانواده در شهرها تا دهه‌ی فجر
۸۸/۹/۴، ایسنا:
مدیر گروه تخصصی خدمات سطح یک وزارت بهداشت از موافقت‌های اولیه با وزارت رفاه به‌منظور اجرای طرح پزشک خانواده در شهرهای زیر۵۰ هزار نفر خبر داد و گفت: «امیدواریم همزمان با دهه‌ی فجر اجرای پزشک خانواده در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر آغاز شود.»
دکتر مقیمی با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده در جهت اجرای طرح پزشک خانواده در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر، گفت: «کلیه‌ی اقدامات در این زمینه مراحل نهایی را طی می‌کند.»

آخرین آمار آنفلوآنزای A در کشور:
۱۴۰ قربانی و ۳ هزار و ۶۷۲ مورد ابتلا
۸۸/۹/۴، ایسنا:
عضو کمیته‌ی کشوری آنفلوانزا آخرین آمار آنفلوآنزای A در کشور را اعلام کرد.
دکتر مردانی در نشست خبری آنفلوانزا گفت: «با ثبت ۴۰ مورد فوتی در یک هفته،‌ شمار قربانیان آنفلوانزای A در کشور به ۱۴۰ تن رسید. وی تعداد رسمی مبتلایان به بیماری آنفلوانزای A را ۳ هزار و ۶۷۲ تن اعلام کرد.
گفتنی است مردانی در حالی از بروز ۴۰ مورد مرگ در مدت یک هفته بر اثر این بیماری خبر داد که طبق اعلام وزارت بهداشت، آخرین شمار قربانیان ۱۰۰ تن و مبتلایان ۳۱۲۸ تن اعلام شده بود.
وزارت بهداشت همچنین اعلام کرده بود اکثر فوت‌شدگان بیماری زمینه‌ای تنفسی و قلبی داشته‌اند و موارد فوت مربوط به شهرستان‌های مختلف کشور بوده است.

«گیلان ما» ۶۰ ساله شد
۸۸/۹/۵، پزشکان گیل:
شصتمین سالگرد انتشار نشریه‌ی «گیلان ما» با برگزاری مراسمی در هتل کادوس رشت جشن گرفته شد.
«گیلان ما» که در حال حاضر به‌صورت فصل‌نامه‌ای وزین با رویکرد عمدتاً فرهنگی و ادبی منتشر می‌شود، نخستین بار روز ۲۷ آبان‌ماه ۱۳۲۸ به‌عنوان هفته‌نامه‌ای سیاسی آغاز به‌کار کرد. صاحب امتیاز و مدیر مسوول این هفته‌نامه شادروان حاج علی فائق بود که به درخواست پسرش، دکتر محمدعلی فائق، امتیاز نشر گرفته و مسوولیت انتشار را به دکتر فائق و جوانان همفکرش در شعبه‌ی گیلان «حزب ایران» سپرده بود.
انتشار «گیلان ما» چند ماه پیش از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ متوقف شد تا آذرماه ۱۳۵۹ که با مدیر مسوولی دکتر فائق تجدید حیات یافت و این‌بار نشر آن با یک وقفه‌ی یک‌ساله تا شهریور ۱۳۶۲ ادامه پیدا کرد.
دور بعد انتشار این هفته‌نامه در خردادماه ۱۳۷۸ آغاز شد و پس از یک سال با تبدیل به فصل‌نامه با محتوایی پربارتر ادامه یافت که تاکنون نیز به‌مبارکی منتشر می‌شود.
شصتمین سال تولد گیلان ما را به دکتر فائق عزیز و دوستان فرهیخته‌ی همراهش در جمع «مهرورزان گیل» که در انتشار فصل‌نامه و دیگر خدمات فرهنگی در کنار او هستند، شادباش می‌گوییم.

پایان مراسم حج بدون شیوع آنفلوانزا
۸۸/۹/۹، خبرگزاری آفتاب:
مقامات سعودی روز یکشنبه اعلام کردند: «فقط ۷۳ مورد آنفلوانزای نوع A که پنج مورد از آن کشنده بوده، در بین زایران خانه‌ی خدا تا پایان رسمی مراسم حج گزارش شده است.»
به‌گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، وزیر بهداشت عربستان سعودی گفت: «خوشحالم که اعلام کنم حج سال ۲۰۰۹ بدون شیوع بیماری همه‌گیر برگزار شد.»
مقامات بهداشتی عربستان اعلام کردند از بین دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر زایر که در طی یک هفته در مکه حضور داشتند ۷۳ مورد بیمار مبتلا به آنفلوانزای نوع A گزارش شد که پنج مورد آن مرگبار بوده است.»
چهار نفر از این پنج نفر بیش از ۷۰ سال داشتند.

ابتلا به ایدز در جهان کاهش یافته است
۸۸/۹/۹، ایسنا:
سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدیدی به‌مناسبت روز جهانی ایدز اعلام کرد: «نرخ مبتلایان جدید به عفونت ایدز طی هشت ساله‌ی گذشته ۱۷ درصد کاهش یافته است.»
در این گزارش آمده است که تلاش‌ها در جهت دسترسی جهانی به پیشگیری، درمان، مراقبت و حمایت در زمینه‌ی ایدز، این بیماری را از انزوا بیرون آورده است.
طبق اطلاعات جدید که در گزارش به‌روز «اپیدمی ایدز ۲۰۰۹» منتشر شده، نرخ موارد جدید ابتلا به این عفونت در ۸ سال گذشته ۱۷ درصد کاهش یافته است. اطلاعات منتشر شده همچنین نشان می‌دهد که از کل ۳۳/۴ میلیون نفری که در حال حاضر در جهان به این بیماری مبتلا هستند تعداد بیشتری نسبت به گذشته با این عفونت زندگی می‌کنند و علت آن تاثیر مثبت حاصل از درمان‌های ضد بازگشت ویروسی است که عمر این افراد را طولانی‌تر می‌کند و رشد جمعیت نیز در این زمینه تاثیرگذار است.
این گزارش می‌افزاید: «همچنین نرخ مرگ‌ومیر ناشی از ایدز طی ۵ سال گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته و علت آن دستیابی تعداد بیشتری از مبتلایان به درمان‌های نجات‌بخش بوده است. طبق تخمین‌های دفتر ایدز سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت از سال ۱۹۹۶ تاکنون به‌دلیل دسترسی به درمان موثر حدود ۲/۹ میلیون بیمار ایدزی از مرگ نجات یافته‌اند.»
طبق آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت تا سال ۲۰۰۸ هم‌اکنون ۳۳/۴ میلیون نفر در جهان آلوده به ویروس ایدز هستند و تقریباً ۲/۷ میلیون نفر به‌تازگی به این عفونت مبتلا شده‌اند و در همین دوره ۲ میلیون نفر بر اثر ایدز جان خود را از دست داده‌اند.
گفتنی است کشورهای صحرای آفریقا هنوز بالاترین نرخ مبتلایان را دارند.

پیگیری مرگ پزشک کهریزک
۸۸/۹/۱۰، پزشکان گیل:
در پی درگذشت دکتر رامین پوراندرجانی، پزشک وظیفه‌ی نیروی انتظامی تهران که در روزهای بعد از انتخابات چند روزی نیز مامور به خدمت در بازداشتگاه کهریزک بود، پی‌گیری برای جستجوی علت مرگ وی ادامه دارد.
۸۸/۸/۲۶، خانه‌ی ملت: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به مرگ مشکوک پزشک بازداشتگاه کهریزک گفت: «از پزشکی قانونی خواسته‌ایم علت مرگ مشکوک پزشک کهریزک را اعلام کند.»
در پی مرگ مشکوک پزشک کهریزک مسعود پزشکیان روز سه‌شنبه در حاشیه‌ی جلسه‌ی ‌علنی با حضور در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب که این موضوع در جلسه‌ی کمیسیون بهداشت و درمان مطرح شد گفت: «همکلاسی‌های وی و دانشجوهای رشته‌ی پزشکی در جستجوی علت مرگ وی هستند و پی‌گیری‌هایی داشتند.»
وی گفت: «این پزشک به‌شکل شیفتی از سوی نیروی انتظامی در بازداشتگاه کهریزک کار می‌کرده است.»
پزشکیان با بیان این‌که از طریق دادگاه در واحدهای قضایی در پی علت مرگ مشکوک وی هستیم، گفت: «از پزشکی قانونی خواسته‌ایم علت مرگ این پزشک را اعلام کنند.»
وی به‌عنوان یک پزشک تاکید کرد سکته‌ی قلبی با سن و سال وی جور درنمی‌آید.
۸۸/۹/۱، ایلنا: فرمانده نیروی انتظامی در رابطه با مرگ مشکوک پزشک کهریزک گفت: «اتهام پزشک کهریزک که چندی پیش جان خود را از دست داده، این بوده که در رسیدگی به بیمار خوب عمل نکرده ‌است.»
سردار اسماعیل احمدی ‌مقدم با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در رابطه با مرگ مشکوک پزشک بازداشتگاه کهریزک و اتهام او که گفته شده بود به دادسرا احضار شده بود، افزود: «همه‌چیز در اختیار قاضی است و نتایج پزشکی قانونی باید اعلام شود که این موضوع نیز زمان می‌برد.»
وی افزود: «گفته‌اند که این پزشک در رسیدگی به بیمار خوب عمل نکرده است، اما همه چیز در اختیار قاضی است و در مورد جزییات پرونده باید از دستگاه قضایی سوال شود.»
۸۸/۹/۱۰، ایلنا: دادستان تهران مسمومیت دارویی را علت فوت پزشک کهریزک عنوان کرد.
عباس جعفری دولت‌آبادی در خصوص آخرین وضعیت پرونده‌ی مرگ پزشک کهریزک گفت: «پزشکی قانونی در مورد علت فوت پزشک بازداشتگاه کهریزک اظهارنظر کرده و علت مرگ وی را مسمومیت دارویی عنوان کرده است.»
دادستان تهران ادامه داد: «قرص‌هایی که در سالاد کنار وی کشف شده با آن‌چه که پزشکی قانونی اعلام کرده مطابقت دارد و تا این لحظه نشان می‌دهد مرگ ناشی از مسمومیت دارویی بوده است. اما این‌که این اقدام ناشی از قتل است همچنان ادامه دارد.»
وی از بازجویی کارگر رستورانی که برای پزشک بازداشتگاه کهریزک غذا آورده، خبر داد و گفت: «کارگر رستورانی که غذا برای پزشک آورده شناسایی شده و بازپرس از وی تحقیقات کرده است. کارگر رستوران در بازجویی‌های خود اعلام کرده که زمانی که غذا را برای دکتر آورده اتاق بسته بود و خود پزشک کهریزک ظرف را باز کرده و بعد از تحویل غذا مجدداً ظرف را بسته است. ما فکر می‌کردیم که چگونه این غذا وارد این اتاق شده بنابراین تحقیقات مفصلی انجام دادیم.»
دادستان تهران اظهار داشت: «همچنین بررسی تلفن‌ها و ای‌میل‌های پزشک کهریزک شروع شده و از اولیای دم نیز تحقیقاتی به‌عمل آمده است و فرض این مساله که این واقعه خودکشی بوده یا قتل همچنان ادامه دارد.»

برچسب‌ها:

دیدگاه خود را بیان کنید.