پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

سرانجام آزمون دستیاری ابطال شد

بدست • 3 آوریل 2010 • دسته: اخبار تازه٬ خبر

سرانجام ۱۱ سال پس از افشای اولین تقلب‌ها در آزمون دستیاری و ۶ سال پس از اثبات فروش این سوالات در دستگاه قضایی، سی و هفتمین دوره‌ی این آزمون که ۲۹ بهمن‌ماه برگزار شده بود، به‌دلیل احراز تخلف توسط وزارت بهداشت ابطال شد.

آزمون ابطال شد، دست‌اندرکاران عزل شدند
۸۸/۱۲/۱٫ ایسنا:
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «سی و هفتمین دوره‌ی آزمون پذیرش دستیار تخصصی ابطال شد.
در این اطلاعیه آمده است: «نظر به التزام قانونی و اخلاقی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به سلامت برگزاری آزمون مهم و حساس پذیرش دستیار تخصصی، رعایت عدالت و مقررات و قوانین مربوط به برگزاری این آزمون، به اطلاع عموم داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون دوره سی و هفتم می‌رساند: در بررسی اعتراضات و شکایات برخی از داوطلبان پس از برگزاری آزمون و وارد دانستن برخی از آن‌ها، به‌دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سی و هفتمین دوره‌ی آزمون پذیرش دستیار تخصصی ابطال شد. از تاریخ صدور این اطلاعیه، کلیه‌ی دست‌اندرکاران مرکز سنجش آموزش پزشکی تا حصول نتیجه‌ی نهایی، پس از رسیدگی کامل به کلیه‌ی ابعاد موضوع از سمت‌های خود عزل می‌شوند. به داوطلبین توصیه می‌گردد با حفظ آمادگی علمی، خود را برای شرکت در آزمون جایگزین که به‌زودی زمان آن اعلام خواهد شد، مهیا نمایند. جزییات برگزاری در اطلاعیه‌های بعدی اعلام خواهد شد.»

جزییات تخلفات آزمون دستیاری
۸۸/۱۲/۱، مهر:
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تخلفات صورت گرفته در آزمون دستیاری گفت: «صبح روز برگزاری آزمون ۲۵ سوال به یکی از دانشگاه‌های تهران تحویل داده شد که بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی سوالات عیناً در آزمون مطرح شده است. از این رو این آزمون ابطال اعلام شد.
دکتر محققی در نشست خبری صبح شنبه با اشاره به سابقه‌ی تخلفات در آزمون دستیاری در سنوات گذشته اظهار داشت: «از سال ۸۲ در رابطه با برگزاری آزمون تخلفاتی به‌اثبات رسید که این امر موجب عدم اعتماد جامعه نسبت به برگزاری این آزمون شد. متعاقب این امر در مجلس شورای اسلامی قانونی به‌منظور رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری و دستیاری وضع شد و هیات بدوی و هیات تجدیدنظر به‌منظور بررسی تخلفات آزمون‌ها در سطح وزارت بهداشت و وزارت علوم تشکیل شد.»
وی ادامه داد: «در نیمه‌ی دوم سال ۸۴ این هیات در وزارت بهداشت تشکیل شد و در بررسی هیات بدوی در خصوص آزمون دستیاری سال ۸۲ حدود ۱۸ پرونده از مراجع قضایی به وزارت بهداشت تحویل داده شد و با اثبات تخلف متخلفان و تایید هیات تجدید نظر، افراد متخلف نه‌تنها از وزارت بهداشت اخراج شدند بلکه حق ادامه‌ی تحصیل نیز از آن‌ها سلب شد.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت به تخلفات صورت‌ گرفته در آزمون دستیاری روز پنجشنبه ۲۹ بهمن‌ماه اشاره کرد و در این‌باره توضیح داد:‌ «حدود شش ماه برای برگزاری آزمون تلاش شد و در زمینه‌ی نحوه‌ی برگزاری آزمون نیز پیش‌بینی‌هایی صورت گرفت ولی قبل از برگزاری آزمون اطلاعاتی به مسوولان برگزارکننده مبنی بر احتمال صورت گرفتن تخلفاتی در این آزمون گزارش شد. متعاقب این گزارش بررسی‌هایی صورت گرفت ولی هیچ موردی به اثبات نرسید. ولی بعد از برگزاری آزمون با همکاری برخی از پزشکان داوطلب در آزمون شکایتی مطرح و مستنداتی مبنی بر انتقال سوالات به حوزه‌ی آزمون ارایه شد.»
وی تاکید کرد:‌ «بررسی‌ها نشان داد بسته‌ی سوالات که حاوی ۲۵ سوال بوده است صبح روز برگزاری آزمون در اختیار یکی از دانشگاه‌های تهران قرار گرفت و به‌دلیل اینکه قبل از ساعت اداری این سوالات تحویل داده شده بود، بسته باز نشده بود و در بعدازظهر برگزاری آزمون مجموعه سوالات بدون این‌که باز شود به مسوولان برگزارکننده‌ی آزمون تحویل داده شد. پس از بررسی این سوالات بعضی از سوالات شبیه سوالات مطرح شده در آزمون و برخی دیگر عیناً سوالات مطرح شده در آزمون دستیاری است.»

آزمون مجدد ۱۳ اسفند برگزار می‌شود
۸۸/۱۲/۳، خبرگزاری فارس:
مشاور وزیر بهداشت گفت: «تمام داوطلبان آزمون که سوال خریده‌اند از آزمون محروم و پروانه‌ی طبابت آن‌ها باطل می‌شود.»
عباس زارع‌نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا دستگیری یک نفر عامل خروج سوالات آزمون دستیاری صحت دارد، گفت: «ما هم چیزهایی شنیده‌ایم اما این یک موضوع امنیتی و قضایی است و دستگاه قضایی یا نیروی انتظامی باید این خبر را اعلام کند. آن‌چه به وزارت بهداشت مربوط می‌شود این است که آزمون مجدد ۱۳ اسفند برگزار می‌شود و تمام کارکنان مرکز سنجش آموزش پزشکی برکنار شده‌اند.»
آزمون دستیاری آزمونی است که طی آن پزشکان عمومی برای ورود به دوره‌های آموزش پزشکی تخصصی در یکی از ۲۵ رشته تخصص پزشکی موجود در کشور، رقابت می‌کنند، امسال بیش از ۱۶ هزار نفر در این آزمون که پنجشنبه ۲۹ بهمن برگزار شد، شرکت کردند و قرار بود حدود ۱۷۰۰ نفر در این آزمون پذیرفته شوند.

برچسب‌ها: ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.