پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

روزنوشت‌های یک پزشک ایرانی در استرالیا/ این‌جا و آن‌جا

بدست • 4 آوریل 2010 • دسته: وب‌نوشت

اگر یادتان باشد، در شماره‌ی ۶۸ برای اولین بار یادداشت‌هایی از یک خانم دکتر ایرانی مقیم استرالیا منتشر کردیم و گفتیم که ایشان در وبلاگ خود علاوه بر عقاید و خاطرات معمول، گه‌گاه هم اوضاع و احوال پزشکی را در آن‌سو و این‌سوی آب‌ها مقایسه می‌کنند. (می‌‌توانید آن یادداشت‌ها را با عنوان «آن سوی آب» در بخش «وب‌نوشت» سایت مجله مرور کنید.) با تشکر از خانم دکتر، بخش دیگری از آن یادداشت‌ها را تقدیم می‌کنیم.

۸۸/۹/۲٫ امروز با دیدن یک وبلاگ و توجه به محتوایش، فکر کردم بد نیست یک نوشته‌ی توصیفی در مورد پزشکی و شرایط کار در استرالیا بنویسم.
در استرالیا ساعات موظف کار هر پزشکی در اورژانس هفته ای ۳۸ ساعت است که می‌شود ۱۷۲ ساعت در ماه. در بیمارستان فعلی من شیفت‌های ما ۱۰ ساعته است. معمولاً هم ممکن است به‌خاطر handover یا سپردن مریض به پزشک شیفت بعد بیشتر بمانیم که پرداختی ندارد. اما اگر مسوول شیفت از ما بخواهد بیشتر بمانیم یا روزی اضافه‌کاری کنیم، معمولاً ۱/۵ برابر حقوق عادی و اگر آخر هفته باشد ۲/۵-۲ برابر پرداخت می‌شود. در یک شیفت ۱۰ ساعته واقعاً دقایق خیلی کمی می‌توانیم بنشینیم. من هیچ‌وقت شیفت شب ندیده بودم که یک‌سره تا صبح بیدار باشیم؛ اما این‌جا شیفت شب خیلی جدی یک‌سره بیداریم و کار می‌کنیم و اصولاً جایی به اسم «پاویون» در بیمارستان‌های این‌جا وجود ندارد.
در اورژانس هر پرستاری بین ۳ تا ۵ مریض را پرستاری می‌کند. خیلی باسوادند و در خیلی کارها واقعاً کمک می‌کنند. رهبر تیم اورژانس (Team leader) یک پرستار باتجربه است و حتی رییس اورژانس هم برای برنامه‌ریزی مریض‌ها از او نظر می‌خواهد. این‌جا یک قانون نانوشته است که هیچ‌کس از کار ابراز خستگی نمی‌کند. همه شادند و کمک می‌کنند که محیط پراسترس اورژانس تا می‌تواند آرام‌تر باشد. لحظات غمگین که نتوانیم برای مریض کاری کنیم هم وجود دارد اما هزار جور موارد حمایتی برای مقابله با استرس‌ها وجود دارد. حتی یادم است در بیمارستان قبلی‌ یک مریضم مرد. فردایش مدیکال ادمین (معاون درمان) بیمارستان آمد پیشم که می‌دانم استرس بالایی به تو وارد شده است. دوست داری در موردش صحبت کنیم؟ و بعد که جزییات را کامل متوجه شد شروع کرد با من صحبت تا به من بفهماند که مرگ مریضم به من ربطی نداشته و اصولاً کسی نمی‌توانست برایش کاری کند.
رابطه با متخصص‌ها و مدیر گروه خیلی خودمانی و دوستانه است ولی این هیچ‌وقت روی کار تاثیری نمی‌گذارد و در عین‌حال نقش و جایگاه آن‌ها مشخص است.
این‌جا حق و حقوق مریض و پزشک کاملاً مشخص و تعریف‌شده است و هیچ‌کس، ولو در زمان ناراحتی، حق ندارد توهین کند. حتی اگر یکی مست باشد و شما احساس توهین کنید سریع Security یا حفاظت بیمارستان و پلیس می‌آیند. در عین‌حال پزشک و پرستار همه باید با همدردی و علاقه با مریض رفتار کنند و در فکر حل مشکلش باشند.
این‌جا نه پزشک دغدغه‌ی مالی دارد و نه مریض. پس مسایل مالی در رابطه‌ی مریض و پزشک جایی ندارد. این‌که می‌گویم مشکل مالی ندارند به این معنی نیست که همه یک‌عالمه پول دارند و… ببینید، نظام فکری این مردم با ما خیلی فرق دارد. این‌جا اگر شما ۲۰ هزار دلار در حساب‌تان باشد یعنی خیلی پولدارید. همه ماشین‌های خوب دارند اما تماماً با وام‌های گاه سنگین. ممکن است طرف هیچی نداشته باشد اما اگر پولی گیرش بیاید فوری فکر می‌کند کجا بروم سفر. در حالی که ما ایرانی‌ها در فکر بهتر کردن ماشین و خانه و… هستیم و همیشه می‌نالیم از بی‌پولی! و این برمی‌گردد به اختلاف فرهنگی. (که سعی می‌کنم بعداً در موردش بنویسم.)
این‌جا مردم عادت دارند که ۵-۴ ساعت در اتاق انتظار اورژانس آرام بشینند و اعتراضی نکنند. البته اول پرستار تریاژ آن‌ها را دیده و برحسب مورد و شدت وخامت حال‌شان طبقه‌بندی شده‌اند. گاهی پیش می‌آید که مریضی می‌آید و در بررسی‌ها هیچی پیدا نمی‌کنیم؛ بعضی‌ها کلی معذرت می‌خواهند و خواهش می‌کنند که مرخص شوند تا تخت را اشغال نکنند و یکی دیگر بتواند بستری شود.
ببینید، ما نمی‌توانیم هیچ دو کشوری را با هم مقایسه کنیم، چون زیرساخت‌های بهداشتی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ایران با آمریکا و استرالیا فرق دارد. اما من به‌کل مخالفم که بیاییم قوانین یک کشور دیگر را الگو کنیم برای خودمان. چیزی که من به‌کرات در ایران می‌بینم.
سیستم پزشکی ایران مثل یک شبکه‌ی تار عنکبوتی درهم پیچیده است که به‌نظر نمی‌رسد بشود به جایی رساندش!
۸۸/۹/۲۷٫ این خیلی اعصاب خرد کن است که ببینی یک مریض ۸۳ ساله با شکایت درد قفسه‌ی سینه که هر چه به او مورفین و نیترات می‌دهی باز هم از یک درد نه‌چندان شدید شکایت دارد و تو همه‌ی علل درد قفسه‌ی سینه را برایش بررسی می‌کنی و آخرش مریضت کیس مشکوک به سپسیس درمی‌آید. فقط به‌خاطر یک خراش جزیی به‌دنبال راه رفتن در باغ دو روز پیش!

وقتی عادت کنی شرم ایرانی را بگذاری کنار و به نصایح کتاب‌های معاینه‌ی فیزیکی توجه کنی، آن وقت است که می‌توانی آرتریت سپتیک را در یک خانم ۷۲ ساله که فقط با شکایت تهوع و اسهال و با سابقه‌ی طولانی روماتیسم مفصلی و دفورمیتی همه‌ی مفاصل و دردهای مزمن مفصلی بدون هر گونه سابقه‌ی تروما پیشت آمده است، تشخیص بدهی!

اگر در طول ۷ سال پزشکی استادهای ما فقط یک علوم پایه با دید بالینی و شرح‌حال‌گیری و معاینه‌ی فیزیکی درست حسابی یاد می‌دادند، تا آخر عمر دعای‌شان می‌کردم. بچه‌هایی که این‌جا درس می‌خوانند در طول پزشکی این ۳ موضوع را عالی کار می‌کنند. علوم پایه برای ما درس «فقط بخوان و پاس کن» بود و هیچی ازش یادمان نمانده است. الان می‌بینم چقدر با یک رفرنس بالینی خوب می‌تواند مفید باشد. این‌جا در رشته‌هایی که من خبر دارم، برای شروع تخصص باید امتحانات آناتومی، پاتولوژی، فیزیولوژی و فارماکولوژی را هم در امتحانات کتبی و هم شفاهی پاس کنید. برخلاف ایران که طراح‌های سوالات دستیاری هر چه خودشان تازه در کتاب‌ها یاد می‌گرفتند به‌عنوان سوال می‌آوردند. آخر یکی نیست بگوید اگر کسی همه‌ی آن‌ها را بلد باشد، دیگر چرا بیاید تخصص؟
یادگیری علوم پایه یک پیش‌شرط است. وقتی آن را بلد باشی خودت با استدلال می‌توانی هم بهتر معاینه کنی و هم مکانیسم بیماری و حتی مکانیسم اثر دارو را بهتر درک کنی!

در اورژانس بودم؛ سرم شلوغ بود. یک آن فکر کردم که این‌جا چه دنیای جالبی داریم. می‌گویم دنیا واقعاً یک دنیاست. متخصص‌های اورژانس‌مان اکثراً استرالیایی هستند، یکی‌شان نیوزیلندی و یکی هم چینی است، اما به‌نظر می‌آید بزرگ‌شده‌ی استرالیا باشد. راستی یک متخصص آمریکایی هم تازگی آمده است.
پرستارهای‌مان اکثراً استرالیایی هستند. اما پزشک‌های رجیسترار و رزیدنت از هر کشوری داریم: آمریکایی، سریلانکایی، پاکستانی، نپالی، هندی، انگلیسی، افریقای جنوبی، ایرلندی و صد البته ایرانی. دنیای جالبی است. همه با آرامش در کنار هم کار می‌کنیم. وقتی مریض مشکل و پرکاری داریم، به‌هم کمک می‌کنیم. سوالات‌مان را راحت از هم می‌پرسیم. فکر می‌کنم چه لذتی دارد زندگی صلح‌آمیز ملیت‌ها کنار هم. چقدر دیدن تفاوت‌ها جالب است. خوب همه‌ی ما بر اساس ملیتی که در آن بزرگ شده‌ایم سلیقه‌ها و طرز فکرهای متفاوتی داریم. با آگاهی از این تفاوت‌ها به عقاید هم احترام می‌گذاریم. ولی هیجان‌انگیز است وقتی با هم حرف می‌زنیم و می‌بینیم که این اختلافات در ظواهر و سلیقه‌هاست؛ اصول فکری همه‌جا مثل هم است.
خوشحالم از این تجربه‌ی زیبا و منحصر به‌فرد!

۸۸/۱۰/۵٫ دیروز ۳ تا مریض تصادفی داشتیم که یکی‌شان یک دختربچه‌ی ۷-۶ ساله بود. متخصص اطفال بالای سرش بود و آن‌قدر جالب با او حرف می‌زد که تازه فکر کردم ما باید مهارت حرف زدن با بچه‌ها را یاد بگیریم. مثلاً وقتی می‌خواست بازوبند فشارسنج را ببندد می‌گفت: «خوب حالا این بازوبند می‌خواد تو رو hug کنه (در آغوش بگیره)!» بعد هم یک دستکش را باد کرد و رویش شکلک کشید و کلی با بچه بازی کرد. طوری که آن دختر اصلاً یادش رفت تصادف کرده است! بعد ناخودآگاه یاد خاطره‌ی دانشجویی‌ام افتادم.
آن وقت‌ها خوره‌ی اورژانس بودم. یک بار یک دختر ۹ ساله را آوردند که با خانواده‌اش سرنشین‌های یک ماشین تصادفی بودند. پدر و مادرش کشته شده بودند. کسی نبود که آن دختر را که مات مانده بود از اورژانس ببرد بیرون. نمی‌دانم چرا آن‌قدر ناراحت آن دختر بودم. ظاهراً سالم بود اما دستش بدجوری درد می‌کرد. با خودم بردمش رادیولوژی و دنبال بقیه‌ی کارهایش را گرفتم. دخترک تقریباً مات بود. من سعی کردم با مهربانی بیشتری کارهایش را انجام بدهم. شاید این کارها از سر دلسوزی بود. اما نمی‌دانستم چطور به او خبر مرگ والدینش را بدهم. در همین بین خانواده‌ی عمویش رسیدند و با گریه بغلش کردند و ناله که: بی پدر و مادر شدی!
هنوز هم فکر می‌کنم این بچه چطور از آن شوک بیرون آمده است. و اصلاً آیا تونسته است با آن قضیه کنار بیاید؟! ما هنر برخورد با مریض را یاد نگرفته‌ایم. نمی‌دانیم چطور باید خبر بد را بدهیم. سیستمی نداریم که در این شرایط مریض را حمایت کند. این‌جا یک Social worker مهربان داریم که این وظیفه را سر فرصت و بادقت انجام می‌دهد و بعد هم مریض یا همراهانش را به امان خدا ول نمی‌کند.
واقعاً ما یاد نگرفته‌ایم خودمان و مردم دیگر را دوست داشته باشیم. یاد نگرفته‌ایم چطور با آن‌ها برخورد کنیم.
سیستم پزشکی ما فقط به سواد و کار کشیدن از پزشکان اهمیت می‌دهد. اما هیچ‌وقت به مهارت‌های ارتباطی که یکی از فاکتورهای اصلی و مهم پزشکی است، بها داده نمی‌شود.
خلاصه این‌که هر روز هزار مورد را می‌سنجم و با ایران مقایسه می‌کنم و همه‌اش می‌گویم چرا ما این‌طور نیستیم؟

برچسب‌ها: ٬ ٬ ٬ ٬ ٬

۲۳ دیدگاه »

  1. حداقل لطف می کردین یه لینک از این وبلاگ می دادین،

  2. پاسخ به بهزاد:
    با شما موافقم. متاسفانه خودشون نخواستن. اگه اجازه دادن، چشم.

  3. یاد قسمتهای سریال “پرستاران/all saints” افتادم! ممنون…

  4. سلام ممنون می شم اگه در مورد سوالهای زیر راهنمایی کنبد
    ۱-برای امتحان MCQچطوری میشه آمادگی پیدا کرد. چون کتابهایی که سایت AMC اعلام کرده خیلی حجیم است و فکر می کنم امکان خوندنش نباشه.
    ۲-آیا ا سترالیا کلاسهایی برای این امتحان برگزار میشه و آیا امکان این هست که امتحان زبان را در ایران داد و بدون پاس کردن MCQ به استرالیا اومد و اونجا این امتحانات را داد.و اگر شدنی است چقدر زمان خواهد برد.
    متشکرم

  5. سلام
    برای امتحان بهترین راه آماده شدن مرور سوالات ریکال است که ساده ترین راه پیدا کردن این سوالات برای شما رفتن تو سایتیه که آخر این نامه می نویسم. در مورد امتحان هم بله شما می تونین از تو سایت ای ام سی ” آدرس کلاس های آمادگی برای امتحان را سرچ کنین. حتما میشه برای متحان بیاین استرالیا. این بستگی داره که در اون زمان خاص سیاستهای دولت برای دادن ویزا چطور باشه.
    در مورد زمانش هیچ اطلاع دقیقی نمی تونم بهتون بدم. بستگی به خیلی فاکتورها از جمله زمان برگزاری امتحان و شانس داره.
    متاسفم که الان خیلی سرم شلوغه و بیش از این نمی تونم توضیح بدم. دعا کنین ۳ هفته دیگه سرحال برگردم بعد یه پست مخصوص شما می نویسم!
    موفق باشید
    http://www.rxpgonline.com

  6. سلام؛
    امیدوارم حالتون خوب باشه,من چند سوال در مورد رزیدنتی در استرالیا برای من که عمومی رو ایران خوندم داشتم,محبت می کنید اگه راهنماییم کنید که:مراحل ورود به رزیدنتی بعد از تایید مدرک پزشکی عمومی چه جوریه؟آیا بازم امتحان داره؟شانس ورود به رزیدنتی برای ما چقدره؟و آیا محدودیتی برای رشته های رزیدنتی هست برای افرادی که عمومی رو استرالیا نخوندن؟
    با سپاس و بهترین آرزوها

  7. اگه اجازه بدین ۳ هفته دیگه یه پست اختصاصی راجع به این سوال شما که بارها از خواننده های این سایت دریافت می کنم خواهم نوشت!

  8. سلام
    منتظر راهنماییتون هستم،ایشالا کاراتون اونجوری که می خواید انجام میشه،ممنون از توجهتون

  9. […] (می‌‌توانید آن یادداشت‌ها را با عناوین «آن سوی آب» و «این‌جا و آن‌جا» در بخش «وب‌نوشت» سایت مجله مرور کنید.) پس از انتشار آن […]

  10. با سلام خدمت برادر بزگوارم جناب آقای دکتر
    آقای دکتر، بنده پسر، ۲۲ سال سن دارم. بنده ناحیه طرف راست گردنم حدود ۳ سالی است که به طور همیشگی و دائم درد می‌کنه به صورتی که حتی یک لحظه هم ساکت نمی‌شود مگر در خواب. تا حالا شش هفت بار دکتر رفتم ولی پس از سونوگرافی و رادیولو‍‍‍ژی می‌گن چیزی نشون نمی‌ده.آموکسی کلاو و یک سری مسکن تجویز می کنند.هیچ فایده ای نداره. درد من به صورتی است که تا قسمت شانه‌ها و زیر فک راستم کشیده میشه. یعنی درد به صورت دائم((شبیه شل شدن دست یا پا در اثر زیاد نگه داشتن یک جسم سنگین)) البته هر سه چهار روز چند ساعت شدیدتر می باشد.حتی بعضی وقت‌ها سرم نیز درد می‌گیره. هیچ کدام از قرص‌های مسکن تاثیری ندارند. وقتی به طرف راستم دست می‌زنم هیچ‌گونه توده یا غده سفتی احساس نمی‌شه اما وقتی با نوک انگشتان وسط گردنم از طرف راست را فشار می‌دهم احساس درد می‌کنم. البته در این مدت برای تسکین جزئی با دست راستم گردنم را به طرف چپ فشار می دادم که یک صدای تق مانند((شبیه صدای انگشتان دست)) از گردنم می آمد و برای چند دقیقه فقط کمی خفیف تر می شد.پیش دندان‌پزشک نیز رفتم و گفت مشکل از دندان عقل نهفته پایین است که آن را نیز جراحی کرده‌ام ولی با گذشت ۶ ماه هیچ تغییری نکرده است. این نکته را هم عرض کنم که معذرت می‌خوام بنده وقتی شب یا روز به هر دلیلی ارضا شوم درد بیشتر می‌شود. ورزش‌ها نیز تاثیری ندارند.نکته ی دیگر این که گاهی اوقات چیزهای سفید رنگ به شکل خرده های پنیر از داخل گلوم بیرون می آید که خیلی هم بدبوست.آقای دکتر به خدا حاضرم هر چقدر هزینه باشه خرج کنم. چون تحصیل می کنم و این همیشه مانع بوده.فکرشو بکنید انگار همیشه یک جای بدن انسان آرامش و تمرکز را از انسان بگیره اون هم به مدت سه چهار سال. آقای دکتر لطفا اگر جهت تشخیص سوالی از بنده دارید بفرمایید که عرض کنم.می خواهم برادرانه تا جایی که می توانید از هر راهی که باشه کمک کنید.خواهش می کنم

  11. سلام،با آرزوی بهبودی
    با توجه به شرح حالی که دادید به نظر من دو مسئله در اولوییته ،یکی تحت فشار بودن ریشه های عصبی گردنی که لازم توسط متخصص جراحی مغز و اعصاب بررسی بشید دوم مشکلات عضلانی-اسکلتی که به یک پزشک متخصص فیزیو تراپی مراجعه کنید.
    (من مدتی نبودم امروز پیامتون خوندم)
    لطفا از نتایج اقداماتتون خبر دارمون کنید

  12. باسلام.
    میشه لطفااگ کسی اطلاعاتی درموردرزیدنتی تواسترالیاداره،بهم بگه؟
    البته درموردmcqوایلتس میدونم.
    لطفادربارهااین سوالابهم بگین:
    ورودبه رزیدنتی چندسال طول میکشه؟امتحانای ورودی چقدسختن؟
    برای اقدام کردن ازچه مسیری واردشیم؟
    امکان داره بعدازجی پی شدن،نشه واردرزیدنتی شد؟

  13. سلام : آیا برای شرکت در امتحانات و گرفتن کار برای پزشک عمومی شرط سنی وجود دارد ؟

  14. سلام ارادتمندم.من تو ایران ارتوپدم.ممنون میشم اگه راجع به مسیر متخصصان و فلوشیپ راهنماییم کنین.

  15. به اکثر سوالات شما قبلا در وبلاگ توضیح دادم. می تونید به این لینک ها هم مراجعه کنید:
    http://parandeyemosafer.persianblog.ir/post/224/
    http://parandeyemosafer.persianblog.ir/post/268/
    http://parandeyemosafer.persianblog.ir/post/272/

    در ضمن اگر اطلاعات دقیق در مورد هر تخصص نیاز دارید می تونید وارد سایت کالج مربوطه شید. براحتی با گوگل کردن و نوشتن تخصص مورد نظرتون و کلمه کالج و استرالیا آدرس سایت کالج ها را پیدا می کنید.

  16. تا جاییکه می دونم “نه”!

  17. متاسفانه هیچ کمکی نمی تونم بکنم. ممکنه جواب سوالاتتون را با مطالعه سایت کالج مربوطه و مکاتبه با اونها پیدا کنید. هرچند خیلی امیدوار نیستم بتونید بعنوان متخصص کار شروع کنید!

    http://www.aoa.org.au/Home.aspx

  18. این نوشته از یکی از بچه های پزشک ساکن استرالیاست. بعضی قسمتهاش را مطمئن نیستم و برخی بخش ها هم اطلاعاتش نسبتا قدیمیه. ممکنه کمی هم گیج کننده بنظر برسه. اما درهر حال تنها نوشته ای بود که تونستم پیدا کنم. متاسفانه خودم هم درحال حاضر وقت یا اطلاعات در مورد همه تخصص ها ندارم.
    systeme takhasos dar australia ba iran va US va hatta UK fargh dare…marahele mokhtalef too inja: 1- Intern 2- RMO(resident medical officer) ke shamele JHO (junior house officer) va SHO (senior house officer mishe) albate dar ayalat haye mokhtale in vageh motefavete va dar bazi ayalat behesh HMO (House medical officer ham migan) vali dar kol be onvane “RMO” shenakhte mishe…bad az Interniship, JHO hast be modate 1 sal, bad SHO ke mitoone 2,3 sal tool bekeshe, bad az oun PHO(pricipal house officer) ya non-accredited Registrar hast. Va bad az oun accredited registrar ke dar haghighat hamoon dastyare takhasosie balini hast ke mamolan beine 4 ta 6 sal bastegi be reshte dare…..momkene in masir be nazar toolani be nazzar berese dar moghayese ba US va iran… vali daramad dar moghe resident va registrar boodan be nesbat bad nist va zendegi micharkhe, az US behtare…dar morede takhsos raftan,bad az inke 2 ta 3 sal RMO boodan,mamoolan doctor ha ya PHO(non-accredited registrar) mishan ya accredited registrar (yani betore rasmi varede dore takhasosie college marboote shodan), inja amoozesh takhasos be ohde daneshgah nist balke be ohde college marboote hast mesle college jarahan RACS, RACP,RACGP….hala dar morede reshtehaye mokhtalef: 1- baraye jarahi ha, aval bayad min 2 sal RMO bashi, PR bashi hatman, va fek konam general registration( update in ro nemidoonam), emtehane voroodi nist ama yek systeme point bandi bar asase interview,Referee report, CV hast va bastegi be reshtei ke mikhai beri bayad yekseri rotation ha ro gozaroonde bashi (PS dar hangame RMO boodan bastehi be ayalati ke bashi har 10 ta 13 hafte bakhshet avaz mishe, masalan rotation dar Emergency, medicine, jarahi, ENT, neuro, atfal……)baraye darkhast dar bazi reshte haye jarahi , hatman bayad bakhshe emergency, ICU ya yek term dar oun reshtei ke darkhast mikoni ro gozaroonde bashi….mamoolan interview va refree report bishtarin tasir ro daran va cv ham hoodoode 20 darsadi…mamoolan jarahi ha az har termi ke boodi 2 ta referee mikhan…dar alame reality, age az keshvari oumade bashi ke systeme pezeshkish ba inja fargh dare, bad az dorane RMO bayad hoodoode 2-3 sal PHO(nona accredited registrar bashi) va bad accredited registrar beshi dar reshtehaye jarahi, Sakhte amma gheire momken nist, agar focus bashi va rah dorost beri va tick the boxes shodanie, general surgery rahat tare va zoodtar mishe vared shod chon tedade ziadi position dare va dar shahraye mokhtalef ham hast, ortho tarafdar ziad dare vali position ham ziad dare albate na mesle general, mamoolan bayad hadeghal 2 sal PHO/nonaccredited bashi ta bad accredited beri(albate in ghannon nist, yejoorai ghanoone neveshte nashode;) ENT va plastic tarafdar ziad daran va position kam baraye hamin sakhye vali emkan pazire albate zahmate ziadi mikhad…neurosurg sali 6-7 nafar bishtar bar nmidaran vase hamin sakhte, mamoolan bayad chand sal non-accredited registrar bashi ta accredited beshi va dore accredited 6 sal hast…jarahie atfal tarafdar be andaze baghye nadare vali kheili kam position dare vase hamin oun ham sakkhte;) chand sale pish faghat 2 ta position too kolle australia dasht….vascular surgery tarafdaresh kam tare va shansesh bishtare yekhorde albate baz ham asoon nist….cardiovascular ham chand sal bayas non-accredited bashi avalesh vali gheire momken nist…..cheshm collegesh joda hast, vorood behesh az sakhtarin hast, chon tedade paziresh kheili kame va por tarafdare beine australia ha….OB/GYN mishe raft alabte bayd general registrartion ro dashte bashi va 2 sal sabeghe kar…vali vaghti darset tamoom shod age bekhai private kar koni, bime shoghli dar sal hoodoode 90-100 hezar dar sal bayad bedi! dakheli rahat tar mishe raft, mamollan 2 sale aval RMO bad registrar bad emtehane FRACP va bad beine 2 ta 3 sal reshte takhososi(cardio 3 sal albate bedoon interventional, interventional postgrad badi dare, gastro, rhumato, neuro….)too dakheli ha gastro va cardio jozve por tarafdartar hast vali mishe vared shod, rheumato va medical oncology va heamatology jozve rahat tar hast hamintor palliative care medicine….radiology por tarfadare vali position ham bishtar az jarahi va poost dare va emkan pazir hast, bayad 2 sal ghablesh RMO bashi, va doost daran ke rotation haye mokhtalef gozaroonde bashi va yejooraii neshoon bedi ke betore peyvaste be radiology alaghe dashte, masalan research dar radiology…radiology bar khalafe reshte haye dige positione non-accredited/PHO nadare vali bazi az sal ha ye bimarestan be esme Toowoomba hospital dar queensland yek positione PHO radiology dare ke mamoolan be RMO haye khodesh mide, age oun position ro kesi bgire shanse paziresh vase dore training kheili ziad mishe, yek institute radiology dar brisbane ham hast ke oun ham position research dar radiology dare, age oun ro ham kesi bgire shanse paziresh bala mire kheili…dar morede dermatology, mamoolan sali har ayalat 2-3 position bishtar nadare va por tarafdar ham hast banabarin sakhte vali baz gheire momken nist, referee report dar derm kheili moheme va interview va dashtane research dar dermatology…mamoolan 2 ta referre az 2 ta supervisor mikhan, 2 ta az hamkare ham radat va 2 ta az parastar ha….chizi ke komak mikone ine yek sar dar ye institure dermatology research koni ke beshnasanet mesle institute dermatology dar prinve alexandra hosptal dar brisbane ya skin and cancer foundation dar sydney ya peter macculum dar melbourne…reshtehaii ke mishe rahat tar paziresh gereft: rehabilitation medicine, medicine, emergency medicine, occupational medicine (ke albate bayad hamzaman ye dore postgrade daneshgahi ham bahash bgiri), public health medicine, medical administration (ke fek konam bayad hamzaman ye dore daneshgahi mesle MBA ham bgiri) ye reshte dige radiation oncology hast ke dare yavash yavash por tarafdar mishe makhsoosan dar USA ke daramadesh kheili balast,voorood be rad onc emkan pazire chon tarafdar felan ziad nadare, bayad dar oncology instritute ye hospital bozorg kar koni va amoozesh bbini va ertebate nazdik dari ba medical oncologist ha, haematologist ha va pallietecare ha…2 sal RMO bad 5 sal registrari…yeki az jahaye khoob baraye vared shodan townsville hospital hast…bihoosi(anaesthetic

    s) ham inja tarafdar dare vali position ham ziad dare va mishe vared shod albate ghablesh bayad nonaccredited bashi ye modati…pschiatry ham rahat mishe vared shod…inja general practice (family medicine) ham ye reshte takhasosi hast 3 ta 4 sal…alabate khareji ha age bekhan varede training beshan mamoolan bayad shahraye koochiktar beran…general practice ham tavasote collge GP (RACGP) eraeh mishe ham australian college of rural and remote medicine…Rural GP kar haye kheili bishtari mikonan mamoolan sale 4 sale advanced raining hast mesle jarahi, anaesthetic, OB/GYN. derm, aborigibal health….bazi rural GP dar shahraye koochik (zire 10 hezar nafar) cesarian, endoscopy…mikonan va marizhaye mamooli ro dar bimarestan paziresh mikonan….be tore kholase: harchizi momkene va be har reshtei bekhai mitooni beri vali momkene zahmate kheili ziad bekhad va tool bekeshe but everything is possible

  19. سلام و خسته نباشید به همه

  20. با سلام وخسته نباشید. می خواستم در مورد درامد پزشک عمومی در استرالیاوهزینه های زندگی وکلا دخل وخرج ها اطلاعاتی کسب کنم .ممنون میشم راهنمایی ام کنید.

  21. سلام. من متخصص زنان هستم و مایلم برای اشتغال به کار به استرالیا مهاجرت کنم. میشه راهنمایی بفرمایید.

  22. این اطلاعات خیلی متغیره. برای چک کردن درآمد پزشک عمومی میتونید سایت های کاریابی را سرچ کنید!

  23. بهترین راه برای شرووع تقویت زبان انگلیسی و سرچ در مورد شرایط رجیستریشن و کاریابیه. میتونید آدرس کالج زنان را گوگل کنید و بدقت بخونید که معتبرترین مرجع هستش! http://www.ranzcog.edu.au/