پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

یاد سال‌های وبایی/ دکتر سعید فرزد

بدست • 25 آوریل 2010 • دسته: ویژه‌ دکتر تائب (76)

این همکار پیشکسوت ‌ما علاوه بر این‌که یک پزشک عالم و دانشمند هستند، در برابر مشکلات نیز همیشه مقاوم بودند و در دفاع از حقایق هرگز نزد هیچ‌کس بیمی به خود راه نمی‌دادند و با صراحت مطالب خود را اظهار می‌داشتند. به‌خاطر دارم در حدود سنه‌ی ۴۴ که وبا (التور) در گیلان به‌شدت شیوع پیدا کرده و بیمارستان پورسینا مملو از بیماران وبایی بود، همه اعم از پزشک، پرستار یا پرسنل عادی در ترس و وحشت بودند. رییس بهداری وقت طبق لیستی ۷ نفر از پزشکان (دکتر تائب، دکتر لسانی، مرحوم دکتر حقانگی، مرحوم دکتر فروزی، مرحوم دکتر احمد نوروزی، دکتر ورجاوندی و دکتر فرزد) را برای مبارزه با وبا و کشیک در بیمارستان پورسینا تعیین کرده بود و به‌دلیل استثنا قایل شدن و پارتی‌بازی، عده‌ای دور از مبارزه و کشیک قرار داده شده بودند. این امر مورد اعتراض این ۷ نفر واقع شده بود و ما برای اعتراض درخواست کردیم جلسه‌ای با حضور رییس بهداری تشکیل شود.
در این جلسه رییس بهداری رو در روی ما ایستاد و گفت: «شما پزشکان خوب این شهر هستید. بنابراین من شما را انتخاب کرده‌ام که مسوولیت درمان بیماران وبایی و کشیک بیمارستان را به‌عهده بگیرید.» در این وقت دکتر تائب بلند شد و گفت: «ما برای سری اول این مسوولیت را قبول می‌کنیم ولی برای سری دوم باید سایر پزشکان هم بیایند تا هم در درمان و هم در کشیک شرکت کنند.» رییس بهداری قبول نکرد و فوری رفت اتاق دیگری و با تهران با وزیر وقت تماس گرفت. از وزارت‌خانه گفتند این گروه از پزشکانی را که انتخاب کرده‌اید باید بمانند و در صورتی که تمرد کردند، به دادگاه صحرایی معرفی شوند و لیست متمردین را به تهران ارسال دارید. در این وقت دکتر تائب عصبانی شد و گفت: «من پسر تائب هستم. ثروت را دیده‌ام، مقام را دیده‌ام، سختی را کشیده‌ام و هرگز در دفاع از حق از هیچ‌کس بیم و ترس نداشته‌ام و ندارم. سری اول را می‌مانیم، سری دوم را معرفی بفرمایید؛ در غیر این‌صورت، ما نخواهیم ماند.» همه‌ی پزشکان حاضر این گروه اظهارات دکتر تائب را تایید کردند و جلسه با رنگ‌پریدگی مسوول وقت بهداری بدون نتیجه پایان یافت.
بعد از انجام کشیک‌های این گروه ۷ نفره، جلسه‌ای در منزل مرحوم دکتر نوروزی تشکیل شد. در این جلسه با در نظر گرفتن ناآرامی شهر و ترس و وحشت مردم از وبا، تصمیم گرفتیم به‌سود آن طرف قضیه، یعنی به حمایت مردم و اجتماع، با پشت‌گرمی بیشتر سر کار رویم و از بیماران و مردم حمایت کنیم.
* نایب رییس اسبق نظام پزشکی رشت

برچسب‌ها: ٬ ٬ ٬

یک دیدگاه »

  1. متاسفانه باخبر شدیم دکتر سعید فرزد بعد از تحمل چند ماه رنج بیماری دیروز به رحمت خدا رفتند.

دیدگاه خود را بیان کنید.