پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

طبیبی حاذق و فرهیخته‌ای ادیب/ ناصر مسعودی

بدست • 25 آوریل 2010 • دسته: ویژه‌ دکتر تائب (76)

کسی که حسن رخ دوست در نظر دارد
محقق است که او دیده‌ی بصر دارد. (حافظ)

نوشتن درباره‌ی شخصیت والایی چون جناب دکتر سیدحسن تائب آسان نیست؛ قلمی توانا و دانشی درخور این استاد اخلاق و طبیب مسیحادم باید… اما از آن‌جایی که حقیر بیش از نیم قرن با ایشان و خانواده‌ی محترم‌شان آشنایی دارم، این اجازه را به‌خود دادم. چرا که افتخار همشهری بودن تا حدود شناخت از محسنات و سجایای اخلاقی این مرد بزرگ را که طبیبی حاذق و فرهیخته‌ای ادیب و گیلان‌شناس و نیز صاحب‌نظری محیط به فرهنگ گیلان و ایران هستند، واقفم. اگرچه در طول زمان توفیق حضور در نشست ادبی و فرهنگی این بزرگواران کمتر نصیبم شد، اما در همان دیدارهایی که در طول سالیان با این مرد بزرگ و مهربان به هر بهانه و دلیل که مقدر و میسور می‌شد، استفاده می‌کردم.

ایشان یکی از مفاخر علم و ادب استان گیلان، دارای اخلاقی نرم، بزرگ‌مردی در طبابت و نمونه‌ی مهر و مهربانی در جمع اطبای گیلان هستند. تا آن‌جا که به‌یاد دارم، همیشه در برخوردها چهره‌ای مهربان، نگاهی نافذ و صلابتی قابل اعتماد از ایشان در یادها مانده است و این یکی از بالاترین و زیباترین خاطرات زندگی من است. به‌عنوان یک شهروند در عرصه‌ی هنر و هنرمندی نیز همیشه مورد تشویق و محبت این پزشک عالی‌قدر بوده‌ام، چرا که فضلا و فرهنگ‌دوستان این مرز و بوم برای جناب آقای دکتر تائب این کسوت و احترام در شناخت تاریخ و فرهنگ پربار گیلان این سرزمین علم و ادب و هنر را می‌ستایند و در مقابل چنین انسان‌های لایقی با احترام شایسته یاد می‌کنند. حقیر نیز به‌عنوان قطره‌ای از این اقیانوس، عمری با سعادت و توفیق برای ایشان و خانواده‌ی محترم‌شان آرزو می‌کنم.
از این‌که همشهریان و ادب‌دوستان این توفیق همخوانی را به من عنایت فرمودند، سپاسگزارم و لازم می‌دانم به پزشکان عزیز و متخصص جوان به‌عنوان یک دوست تقاضا کنم از اندوخته‌های تجربی و مهر و عطوفت پیش‌کسوتان در معالجه‌ی بیماران بهره گیرند. با ارادت و سپاس.
* خواننده‌‌ی موسیقی فولکلور و سنتی

برچسب‌ها: ٬ ٬ ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.