پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

ترک سیگار/ دکتر نوشین خستگانان

بدست • 11 ژانویه 2011 • دسته: پزشك خانواده

سیگار قاتل است. اگر شما سیگاری هستید، باید بدانید که زمان مرگ خود را به‌نسبت زمانی که سیگاری نبوده‌اید، جلو انداخته‌اید. اگر شما سیگاری هستید، احتمالاً نگران‌اید چه بر سر سلامتی‌تان می‌آید و شاید بیشتر نگران‌اید که چگونه خواهید توانست سیگار خود را ترک کنید.
نیکوتین ماده‌ای به‌شدت اعتیادآور است و ترک آن- مخصوصاً بدون کمک تخصصی- بسیار سخت است.
در واقع اغلب مردم در اولین تلاش برای ترک سیگار شکست می‌خورند، اما شکست در دفعه‌ی اول یا دفعات بعد بدین معنا نیست که موفق نخواهید شد.
اولین قدم را بردارید: تصمیم به ترک سیگار بگیرید و تاریخ آن را دقیقاً مشخص کنید. سپس از منابعی که می‌توانند به شما در ترک سیگار کمک کنند استفاده کنید. راز موفقیت در هر امری داشتن نقشه برای انجام آن است. حالا که شما تصمیم به ترک سیگار گرفته‌اید، وقت آن ‌است که نقشه‌ای برای اجرای آن داشته باشید و اولین پله‌ی عمل به این نقشه‌، جلب حمایت است. این حمایت می‌تواند از طرف خانواده، دوستان، مشاور یا یک گروه حمایتگر باشد. حمایت همچنین می‌تواند شامل دریافت کمک‌های دارویی از جمله محصولات دارای نیکوتین یا بدون نیکوتین باشد.
دومین نکته در نقشه‌ی ترک سیگار شما چیست؟داشتن برنامه‌ای برای مقابله. برای مثال فهرستی از محل‌هایی که در آن‌ها خطر مصرف سیگار برای شما بالاست تهیه کنید و در برابر آن، بهترین راه‌های مقابله با آن‌ها را نیز بنویسید. به‌علاوه سعی کنید فهرستی از مکان‌هایی که امکان سیگار کشیدن در آن‌ها وجود ندارد، مثل تئاتر، سینما و محیط‌های ورزشی نیز در دسترس داشته باشید.
به شما به‌خاطر شروع زندگی‌ای دوباره بدون سیگار تبریک می‌گوییم.
البته حملات اضطرار سیگار کشیدن یا پک زدن به سیگار در راه است و شما باید با یادآوری فواید ترک و مضرات ادامه‌ی مصرف آن، آماده‌ی این مبارزه باشید.
زندگی بدون سیگار یعنی چه؟
زندگی بدون سیگار به‌مفهوم زندگی طولانی‌تر و با سلامتی بیشتر است. یعنی تا پایان سال اول ترک سیگار، احتمال خطر حمله‌ی قلبی در شما تا نصف کاهش پیدا خواهد کرد و پس از ۵ سال ترک، این خطر در شما با افراد غیرسیگاری برابر خواهد شد. همچنین زندگی بدون سیگار به‌معنی داشتن زندگی با کیفیت بهتر است؛ با احساس چشایی، بویایی و قدرت فیزیکی بهتر. اما زندگی بدون سیگار به‌معنی داشتن زندگی بدون استرس نیست. در واقع اغلب سیگاری‌ها از استرس به‌عنوان عامل عود خود طی دوران پاکی یاد می‌کنند.
به‌عنوان یک فرد سیگاری، شما از نیکوتین برای کنار آمدن با استرس استفاده می‌کنید و حالا باید راه‌هایی را بیاموزید که خود را بدون نیکوتین با استرس‌های زندگی وفق دهید. لازم است در این راه با متخصصان همکاری کنید و راه‌های مدیریت هیجان، استرس و تنش‌های زندگی را از طریق علمی بیاموزید.
حالا که شما ترک کرده‌اید، در زندگی احساس بهتری دارید. ما به شما تبریک می‌گوییم ولی باید آماده باشید زیرا اضطرار و میل به سیگار کشیدن به‌‌ویژه در هفته‌های نخست قطعاً شما را آزار خواهد داد. اما پس از چند هفته این میل کم و بیش از چند ماه که از ترک سیگار گذشت، تقریباً قطع خواهد شد. ولی شما همچنان باید آماده‌ی شناسایی موارد خطرناک برای عود باشید. با شروع احساس اضطرار و میل به مصرف، باید به خود یادآوری کنید که در گذشته نیز چندین مورد مشابه را با موفقیت پشت سر گذاشته و توانسته‌اید از آن‌ها بگذرید، پس باز هم می‌توانید. به‌طور مکرر به نقشه‌ی ترک سیگار خود برگردید و از آن کمک بگیرید. دلایل ترک‌تان را برای خود یادآوری کنید و از آن‌ها انرژی و انگیزه بگیرید. به سلامتی خود و آنان که دوست‌شان دارید فکر کنید و به استرس‌ها اجازه ندهید شما را شکست دهند.
ممکن است پس از ترک سیگار ۳ تا ۴ کیلوگرم افزایش وزن پیدا کنید. برای جلوگیری از آن، می‌توانید از راهنمایی‌های مشاور تغذیه و مشاور ورزشی کمک بگیرید. از تمام گروه‌های غذایی لازم به‌مقدار مناسب مصرف کنید، از مواد غذایی مضر و چربی‌ها بپرهیزید و فعالیت بدنی خود را به‌صورت منظم و برنامه‌ریزی شده افزایش دهید.
در آخر، برای به حداقل رساندن علایم محرومیت پس از مشاوره با پزشک، از دریافت داروهای کمکی (نیکوتین یا غیرنیکوتینی) غافل نشوید و از این راه شانس خود را برای ترک موفق سیگار افزایش دهید.
تعدادی از این محصولات به‌خاطر مقدار کمی نیکوتین که در آن‌ها وجود دارد، به‌عنوان جایگزین‌های نیکوتین شناخته می‌شوند. داروها غیرنیکوتینی را می‌توان بدون نسخه‌ی پزشکی تهیه کرد. با این‌همه، بهتر است پیش از استفاده از آن‌ها با پزشک مشورت کنید تا بهترین و مفیدترین انتخاب صورت گیرد و احتمال عوارض جانبی آن‌ها به حداقل برسد.
 جایگزین‌های نیکوتینی به اشکال مختلفی مثل پچ (برچسب)، آدامس، قرص و اسپری بینی موجودند و نام دو داروی غیرنیکوتینی مفید Bupropion SR (Zyban) و Varenicline (Chantix) است.

منابع:

۱٫ www.myoclinic.com
۲٫ www.Nida.nih.gov

دکتر نوشین خستگانان
نشانی: رشت، خیابان حاجی‌آباد، بن‌بست رز، کلینیک ترک اعتیاد فرصت
تلفن: ۲۲۵۲۲۶۰

برچسب‌ها: ٬ ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.