پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

آنفلوانزا یا سرماخوردگی معمولی؟

بدست • 8 ژانویه 2019 • دسته: پزشك خانواده٬ تیتر اول٬ عفونی٬ يک پزشک

پتی نیموند
ترجمه و تلخیص: دکتر بابک عزیز افشاری

 

باز هم فصل سرماخوردگی از راه رسید. از خواب بیدار می‌شوید، با گلودرد، آبریزش بینی، کمی بدن‌درد و شاید تب. یک سرماخوردگی کلاسیک است یا باید نگران آنفلوانزا باشید؟
تفکیک این دو اغلب مایه سردرگمی است. هر دو بیماری، ویروسی هستند. هر دو تنفسی هستند. البته کسی از سرماخوردگی خوشش نمی‌آید ولی همه از آنفلوانزا بیشتر می‌ترسیم.
همه‌گیری آنفلوانزای سال گذشته به‌ویژه سخت بود و تعداد زیادی بستری شدند و تعدادی هم فوت کردند. بهتر است درمان آنفلوانزا سریع‌تر آغاز شود. اگر درمان ضدویروس طی دو روز اول شروع شود، اثربخشی آن بیشتر است.
چند نکته به افتراق آنفلوانزا از سرماخوردگی معمولی کمک می‌کند.

شروع ناگهانی
علایم آنفلوانزا ناگهان شروع می‌شود. البته پیش از شروع علایم، یک دوره نهفته بدون علامت وجود دارد که در آن، فرد مبتلا ویروس را پخش می‌کند. بیماران زمان شروع بیماری را دقیقاً به شما می‌گویند: بعد از ناهار، یا دیروز عصر.
ولی سرماخوردگی یک داستان چندروزه دارد. یک روز گلودرد، سپس روز بعد آبریزش بینی و گاهی همراه با تب که البته خفیف (۳۷ و نیم تا ۳۸ درجه سانتی‌گراد) است. تب در آنفلوانزا معمولاً بالاتر (دست‌کم ۳۸ و نیم درجه) و اغلب همراه با لرز است.
بدن‌درد علامت مشخصه بعدی آنفلوانزاست. حس می‌کنید کامیون از روی شما رد شده است. حتی تکان خوردن هم دردناک است. نمی‌توانید از تخت‌خواب بیرون بیایید.
احتقان مخاطی و سرفه در سرماخوردگی هم وجود دارد ولی سرفه در آنفلوانزا شدیدتر و طولانی‌تر است و گاهی باعث تنگی نفس می‌شود.
در شرایط عادی، اگر شما یک فرد بزرگسال بدون بیماری زمینه‌ای هستید و فکر می‌کنید دچار آنفلوانزا شده‌اید، بهتر است به‌جای مراجعه حضوری به پزشک، موضوع را تلفنی اطلاع دهید. این کار از انتشار ویروس جلوگیری می‌کند و افراد کمتری مبتلا می‌شوند. پزشک در صورت لزوم از شما خواهد خواست که نزد او بروید.

علایم هشدار
در برخی موارد، پزشکان مراجعه حضوری فرد مبتلا به آنفلوانزا را توصیه می‌کنند. این شامل مواردی است که خطر بروز عوارض بالا باشد. گروه‌های پرخطر شامل کودکان زیر ۵ سال، سالمندان بالای ۶۵ سال، زنان باردار و افرادی است که دچار بیماری زمینه‌ای (شامل آسم، بیماری مزمن ریه، بیماری قلبی، بیماری کلیه و کبد) هستند. در این گروه‌ها، تجویز داروهای ضدویروسی خطر بروز عوارض و شدت آن را کاهش می‌دهد.
تنگی نفس شدید و کاهش سطح هوشیاری، دو علامت هشدار است که نشان‌دهنده بروز احتمالی عوارض است و باید جدی گرفته شود.

واکسن آنفلوانزا فقط برای کودکان و سالمندان نیست
البته تجویز داروهای ضدویروسی به‌ویژه در موارد پرخطری که گفته شد، به کاهش شدت و مدت بیماری و کاهش خطر عوارض کمک می‌کند ولی همواره بهترین، موثرترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه برای این کار و پیشگیری از آنفلوانزا، تزریق واکسن است.
میزان اثربخشی واکسن در پیشگیری از عوارض شدید بین ۴۰ تا ۶۰ درصد گزارش شده است. بیشترین میزان تزریق واکسن آنفلوانزا در افراد بالای ۶۵ و کودکان زیر ۴ سال گزارش شده ولی باید توجه کرد که تزریق واکسن در همه گروه‌های سنی توصیه می‌شود.
بهترین زمان تزریق واکسن در ابتدای فصل آنفلوانزا یعنی ابتدای پاییز است ولی فصل آنفلوانزا تا پایان زمستان ادامه دارد و هنوز برای تزریق واکسن دیر نشده است.

From:
Is It A Nasty Cold Or The Flu
Patti Neighmond
Shots Health News From NPR, Jan 6, 2019

۴ دیدگاه »

  1. متاسفانه خیلی از پزشکان بدون معاینه دقیق تصمیم گیری میکنن که اکثرا هم با اشتباه هست

  2. استفاده سرخود از دارو ها نه تنها به خودشون آسیب میزنه، بلکه سرانه هزینه سالانه دولت رو هم بالا میبره توی حوزه بهداشت.

  3. ممنون از پستی که گذاشتید

  4. مقاله جالبی بود

دیدگاه خود را بیان کنید.