پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

واکسیناسیون تین‌ایجرها

بدست • 20 آگوست 2018 • دسته: بیماری‌های واگیر٬ پزشك خانواده٬ تیتر اول٬ سلامت (عمومی)٬ عفونی٬ کودکان

واکسن‌های پیش از نوجوانی و نوجوانی

ترجمه: دکتر سونیا معصومی

 

وقتی‌که فرزندتان در سال‌های پیش از نوجوانی و جوانی به‌سر می‌برد، وقت آن است که واکسن‌های مورد نیاز او را پیدا و درباره آخرین توصیه‌ها با متخصص کودکان مشورت کنید. اگر فرزندتان تمام واکسیناسیون‌ها را به‌موقع انجام داده است در برابر تعدادی از بیماری‌های خطرناک قابل ‌پیشگیری مصون خواهد بود.

واکسن Tdap

واکسن سه‌گانه (Tdap) از فرزندتان در برابر کزاز، دیفتری و سیاه‌سرفه محافظت می‌کند. اگر کودکان سابقه تزریق DTP/DTap در کودکی داشته اما دوز نگهدارنده Td دریافت نکرده باشند، معمولاً این واکسن در سنین ۱۲-۱۱ سالگی تزریق می‌شود.

همچنین نوجوانان ۱۸-۱۳ ساله‌ای که سری واکسیناسیون DTP/DTaP را در کودکی دریافت کرده ولی دوز نگهدارنده Td/Tdap را در ۱۲-۱۱ سالگی از دست داده باشند، در این سن باید یک دوز Tdap بگیرند.

 واکسن HPV

این واکسن برای پاپیلوما ویروس انسانی است؛ ویروسی که برخی از انواع آن با سرطان دهانه رحم در ارتباط است.

مرکز کنترل بیماری‌ها (Centers for Disease Control and Prevention: CDC) پیشنهاد داده است که پسرها و دخترها اولین دوز واکسن HPV را در سنین ۱۲-۱۱ سالگی و دوز دوم را دست‌کم ۶ ماه پس از دوز اول دریافت کنند. برای سنین بالای ۱۵ سال و آنان که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند، سه تزریق توصیه شده است.

سری واکسن HPV باید در تمام نوجوانان ۱۸-۱۳ ساله‌ای که در سنین پایین‌تر این واکسن را دریافت نکرده‌اند تجویز شود. همچنین جوانان ۲۶-۱۸ سال هم باید واکسینه شوند.

واکسن از حداقل ۷۵% موارد سرطان دهانه رحم بانوان (و شاید حتی بیشتر) جلوگیری می‌کند. علاوه بر ارتباط با سرطان دهانه رحم، عفونت‌های HPV می‌تواند باعث سرطان‌های سر و گردن از جمله حلق و گلو شود که واکسن می‌تواند به جلوگیری از آن نیز کمک کند.

واکسن مننگوکوک

این واکسن محافظت‌کننده در برابر انواع خاصی از مننژیت است. فرزند شما باید اولین تزریق خود را در سن ۱۲-۱۱ سالگی و دوز نگهدارنده را در ۱۶ سالگی دریافت کند.

نوجوان شما همچنین اگر قبلاً این واکسن را نزده، باید زمانی ‌که دانشجوی سال اول است و در خوابگاه زندگی می‌کند، دریافت کند.

واکسن مننگوکوک برای کودکان زیر ۱۱ سالی که در معرض خطر ابتلا به مننژیت هستند، توصیه می‌شود.

این واکسیناسیون انواع شایع‌تر عفونت مننژیت باکتریایی به‌جز سروتیپ B را پوشش می‌دهد. اخیراً یک واکسن مننژیت دیگر که سروتیپ B را پوشش می‌دهد به تایید رسیده و CDC آن را برای افراد بالای ۱۰ سال در معرض خطر توصیه کرده ‌است.

واکسن آنفلوانزا

همه افراد بالای ۶ ماه باید هرساله واکسن آنفلوانزا دریافت کنند.

واکسن آنفلوانزا هرساله تغییر می‌کند و تولیدکنندگان واکسن آن را برای مقابله با تازه‌ترین تغییرات ویروس ارتقا می‌دهند.

واکسن هپاتیت A

پزشکان واکسن هپاتیت را در دو دوز به فاصله ۶ ماه تجویز می‌کنند.

CDC واکسن را برای شیرخواران در سنین ۲۳-۱۲ ماه و همین‌طور گروه‌های مشخصی از کودکان بزرگ‌تر که پیش از آن واکسینه نشده‌اند توصیه می‌کند.

هپاتیت  A در کودکان به‌ندرت کشنده است اما بچه‌ها می‌توانند هپاتیت را به بستگان بزرگسال یا بیمار خود منتقل کنند که در این صورت شدت بیماری بیشتر است.

واکسن هپاتیت B

هپاتیت B می‌تواند بین نوجوان‌ها از طریق اعتیاد و فعالیت جنسی گسترش یابد. دو نوع با دو یا سه دوز برای کودکان ۱۵-۱۱ ساله وجود دارد.

چرا فرزند شما به این واکسن نیاز دارد؟ برخلاف هپاتیت A، این ویروس کشنده است یا ممکن است به اختلال طولانی‌مدت کبدی منجر شود.

 

واکسن غیرفعال فلج اطفال (IPV)

کودکانی که واکسن فلج اطفال (پولیو ویروس) گرفته‌اند، اگر پیش از ۴ سالگی هر ۳ دوز را دریافت کرده باشند، نیاز به دریافت دوز چهارم ندارند.

در نیمکره غربی از سال ۱۹۸۷ فلج اطفال دیده نشده است اما مسافرت به نقاط مشخصی از دنیا بر احتمال ابتلا به این بیماری می‌افزاید.

سرخک، سرخجه، اریون (MMR)

اگر فرزندتان این واکسن را زودتر نزده است، باید آن را دریافت کند. دو دوز MMR می‌تواند در هر سنی با فاصله حداقل ۴ هفته تجویز شود.

واکسن آبله‌مرغان (Varicella)

همه کودکان زیر ۱۳ سال که واکسن را پیش‌تر دریافت نکرده یا به آبله‌مرغان مبتلا نشده‌اند باید دو دوز آن را حداقل به فاصله ۳ ماه دریافت کنند. اگر فرزند شما بالای ۱۳ سال است، دو دوز باید به فاصله حداقل ۴ هفته تجویز شود.

 

ترجمه از:

Vaccines for Preteens and Teens

WebMD Medical Reference, Reviewed by Dan Brennan, MD on February 27, 2018

 

دکتر سونیا معصومی

نشانی: سنگر، جنب پارک کودک، تلفن: ۳۴۵۲۲۵۹۶

Email: soni_m_e@yahoo.com

 

برچسب‌ها: ٬ ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.