پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

چرا مردان کمتر از زنان عمر می‌کنند؟/ برگردان: دکتر سونیا معصومی

بدست • 9 ژانویه 2010 • دسته: پزشك خانواده٬ سلامت (عمومی)

چرا مردان کمتر از زنان عمر می‌کنند؟ یک کتاب جدید به نام «چرا مردان اول می‌میرند» شرح داده است که چگونه مردان می‌توانند این فاصله را از بین ببرند.
گوش کنید ای مردان! وقتش رسیده است که پهلوان‌پنبه بازی را رها کنید و آمار زیر را جدی بگیرید:
–    بیماری عروق قلبی در مردانی که از لحاظ بالینی افسرده به‌شمار می‌آیند ۳ برابر بیشتر است.
–    در همه‌ی گروه‌های سنی خودکشی در مردان بیشتر از زنان است.
–    قتل و خودکشی یکی از ۳ علت اول مرگ در مردان بین ۱۵ تا ۳۴ ساله است
–    در ایالات متحده زنان ۸۵ ساله ۲/۲ برابر بیشتر از مردان ۸۵ ساله هستند. این نسبت در ۹۰ سالگی ۳ به یک است.
این‌ها فقط حقایقی هستند که در کتاب «چرا مردان اول می‌میرند: چگونه بر طول عمر خود بیافزایید»، کتاب تازه‌ی دکتر ماریان لگاتو (Marianne Legato) بررسی شده است. این کتاب روی دلایل زیستی، فرهنگی و شخصی این‌ امر متمرکز شده است که چرا در آمریکا طول عمر مردان به‌طور میانگین ۶ سال کمتر از زنان است. به‌گفته‌ی لگاتو به‌دلیل این‌که آقایان از بدو تولد شکننده‌تر و ذاتاً آسیب‌پذیرتر از خانم‌ها هستند، میزان مرگ‌ومیر در آن‌ها بیشتر است. و برخلاف خانم‌ها که سرسختانه می‌جنگند تا نیازهای سلامتی ویژه‌ی خود را ارزیابی و شناسایی کنند، آقایان در پی درمان برابر برنمی‌آیند. لگاتو می‌گوید: «نیازهای آنان هیچ‌وقت شناخته نشده است. مردان به‌طور وحشتناکی مسامحه‌گرند و این راه درستی نیست.»
چالش‌های پزشکی مردان بستگی زیادی به شرایط فرهنگی آنان دارد. لگاتو می‌گوید: «قوانین از همان اولین روزهای پس از تولد وضع می‌شود: درد را تحمل کن، ضعیف نباش، سستی نشان نده و مرد باش! اغلب مردان تنها تحت فشار همسران خود و یا وقتی که وضع‌شان بسیار طاقت‌فرسا می‌شود، به پزشک مراجعه می‌کنند.»
لگاتو که مفهوم «طبابت وابسته به جنس» را ترویج می‌دهد، می‌گوید: «زنان از لحاظ منطقی توانایی آن را دارند که در جستجوی کمک برآیند. مغز آنان پیچیده‌تر و باانگیزه‌تر است.»
او می‌گوید: «دلایل فرهنگی که باعث می‌شود مردان به دکتر نروند، دارد آنان را می‌کشد.»

چگونه مردان می‌توانند بیشتر عمر کنند؟

لگاتو در کتاب خود در مورد چگونگی پایان دادن به فقدان آگاهی مردان- و حتی جوامع پزشکی- درباره‌ی نیازهای سلامتی ویژه‌ی مردان که می‌تواند به جلوگیری از مرگ آنان کمک کند، بررسی کرده است. به‌گفته‌ی او مردان شایستگی بهتر بودن و استفاده از استانداردهای بالاتر را دارند.
لگاتو می‌گوید: «ما نمی‌توانیم این وضعیت را که مردان ۶ سال زودتر از زنان بمیرند تحمل کنیم. وقتی که ما می‌توانیم بر سرطان پستان و ایدز پیروز شویم، مطمئناٌ می‌توانیم مردان را نجات دهیم.»
لگاتو عوامل مهمی را که مردان با توجه به آن می‌توانند تفاوت فاحشی در سلامتی و افزایش امید به زندگی خود ایجاد کنند مشخص کرده است:

۱- رک و پوست‌کنده با یک پزشک صحبت کنید
خجالت را در اتاق انتظار جا بگذارید. خانم‌ها از همان اوایل زندگی یاد می‌گیرند با پزشک خود بی‌پرده و روشن صحبت کنند. علایمی که صحبت کردن در مورد آن‌ها ناخوشایند باشد- مثل اختلالات نعوظ- می‌تواند نشانه‌ی بیماری‌های خطرناک مثل دیابت یا بیماری قلبی باشد. همچنین مردان علی‌رغم سنت‌های فرهنگی خود، باید درخواست کنند پستان‌شان معاینه شود. به‌قول لگاتو «این هم یک قسمت از بدن است که باید معاینه شود.»
او مردان را تشویق می‌کند که خود بیضه‌های خود را معاینه کنند، همان‌طور که به خانم‌ها تاکید می‌شود پستان‌های خود را از نظر ناهنجاری‌ها معاینه کنند. هرچند مردان ممکن است از معاینه‌ی پروستات شانه خالی کنند، ولی تحمل این معاینه از تحمل درد درمان سرطان بسیار آسان‌تر است.

۲- سطح تستوسترون را اندازه‌گیری کنید
به‌گفته‌ی لگاتو، از آغاز ۳۰ سالگی، تستوسترون به میزان ١% در سال کاهش می‌یابد. کاهش سطح تستوسترون می‌تواند منجر به کاهش انرژی، توده‌ی عضلانی، توانایی انجام ورزش‌های سنگین، حافظه، تمرکز و قدرت جنسی شود. این مساله نه‌تنها کیفیت زندگی را مختل می‌کند، بلکه می‌تواند در ایجاد افسردگی دخیل باشد که از عوامل مهمی است که بر سلامت مردان تاثیر می‌گذارد و به‌طور بارزی باعث افزایش ریسک بیماری‌های عروقی قلب می‌شود. درمان‌های مختلفی شامل ژل‌ها، آمپول‌ها و وصله‌های چسبیدنی (Patches) وجود دارد که می‌تواند ذخیره‌ی این هورمون حیاتی را به سطح مناسب برگرداند.
یک متخصص غدد داخلی به نام رابرت روکسین (Robert Ruxin) می‌گوید بین کاهش تستوسترون و کاهش انرژی و قوای جنسی ارتباط کمی وجود دارد. اما مثال‌هایی وجود دارد که کاهش چشمگیر آن- بیشتر در سنین ۶۰ تا ۸۰ سالگی- می‌تواند کیفیت زندگی را مختل سازد.
او می‌گوید: «البته وقتی به‌طور طبیعی کاهش یابد، نه؛ ولی اگر خیلی کاهش یابد، چرا. کاهش سطح از ۸۰۰ به ۵۰۰ اثر بالینی ندارد ولی ممکن است کاهش سطح از ۸۰۰ به۴۰۰ خیلی کم باشد.»
به‌گفته‌ی روکسین، به‌عنوان مثال، بیماران دیابتی ممکن است احتمال بیشتری برای کاهش قابل توجه تستوسترون داشته باشند. برعکس، هورمون‌های هیپوفیزی می‌توانند این اثرات را در افرادی که تستوسترون‌شان آشکارا کاهش می‌یابد متعادل کنند. «دامنه‌ی مقادیر طبیعی بسیار گسترده است.»

۳- دستگاه ایمنی
به‌گفته‌ی لگاتو، دستگاه ایمنی مردان به اندازه‌ی زنان قوی نیست و میزان مرگ در مردان در برابر ۷ بیماری از ۱۰ بیماری عفونی شایع- به‌ویژه سل و بیماری‌های مقاربتی- بیشتر است. استفاده از وسایل بهداشت جنسی به‌ویژه کاندوم ضروری است. وقتی مردان به کشورهای خارجی سفر می‌کنند باید واکسیناسیون مورد نیاز را انجام دهند. واکسیناسیون کزاز هر ۱۰ سال یک‌بار باید تکرار شود.
لگاتو می‌گوید: «ایمنی‌سازی نباید پس از دو سالگی پایان پذیرد.»
همچنین تغذیه‌ی مناسب و استفاده از مکمل‌ها می‌تواند سودمند باشد. علی‌رغم تمرکز جنسیتی که بر پوکی استخوان اعمال می‌شود، این بیماری به مردان نیز آسیب می‌رساند.

۴- تشخیص و درمان افسردگی

افسردگی مردان ممکن است خیلی شایع‌تر از آن چیزی باشد که حدس زده می‌شد. علایم همیشه آشکار نیست.
او می‌گوید: «ما به‌راحتی اعلام می‌کنیم که در سراسر دنیا زنان ۲ برابر بیشتر از مردان افسرده‌اند. واکنش مردان در این شرایط با رفتاری چون نوشیدن الکل، تماشای تلویزیون و افراط در اعمال جنسی مشخص می‌شود.»
لگاتو متقاعد شده است که آسیب‌پذیری ناشی از افسردگی می‌تواند سلامتی مردان را از راه‌های دیگر به خطر اندازد و منجر به افزایش مواردی از بیماری‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از آن شود. افسردگی همچنین یک نشانه‌ی شایع از «آندروپوز» است که با کاهش تستوسترون در مردان مشخص می‌شود و مشابه یائسگی (منوپوز) در زنان است، ولی با تظاهرات کمتر. در حقیقت مردان نیز در معرض گرگرفتگی- که اغلب در خانم‌ها به‌عنوان تغییر دوره‌ی زندگی شناخته می‌شود- هستند، ولی چند سال دیرتر.
به‌گفته‌ی لگاتو سیستم پزشکی کنونی اغلب مانع از درک مناسب پزشکان از شخصیت و نوع زندگی بیماران می‌شود. زمانی را به بحث در مورد این مسایل با پزشک اختصاص دهید و پذیرای درمان باشید. لگاتو می‌گوید: «درمان همیشه شامل یک قرص نیست و مشاوره‌های سازمان‌یافته می‌تواند بسیار مفید باشد.»
در حالی که روکسین بر این اعتقاد نیست که آندروپوز یک حالت سرشتی در مردان باشد، دیگران با بینش لگاتو در مورد افسردگی مردان موافق‌اند.
جیمز کرمن (James Korman)، روانپزشکی که رییس «مرکز سلامت رفتاری و روان‌درمانی» یک گروه پزشکی در نیوجرسی است، با این نکته که افسردگی در مردان از آن‌چه گزارش می‌شود بسیار شایع‌تر است موافق است. او همچنین به فاکتورهای فرهنگی اشاره می‌کند که اغلب سبب اکراه مردان از پذیرش درمان می‌شود.
کرمن می‌گوید: «نحوه‌ی ابراز افسردگی در مردان با زنان متفاوت است و می‌تواند به اختلالات خواب، تغییر خلق و کاهش علایق جنسی منتهی شود.» اگر افسردگی درمان نشود، می‌تواند پیامدهای مصیبت‌باری داشته باشد.
کرمن در مورد خودکشی می‌گوید هر چند زنان بیشتر اقدام به خودکشی می‌کنند اما مردان آن را بهتر به انجام می‌رسانند.
لگاتو می‌گوید مردان نیاز به این دارند که بدانند چگونه افسردگی می‌تواند برای سلامتی‌شان مخرب باشد و باید رک و پوست‌کنده در مورد وضعیت خود با یک پزشک صحبت کنند.
او می‌گوید: «بهترین روش، لذت بردن از روز و استفاده‌ی هر چه بهتر از زمان حال است.»

۵- مراقب پسران جوان باشید
طبیعت بی‌پروا و شیوه‌ی زندگی جوانان آنان را در معرض آسیب یا مرگ قرار می‌دهد. حس قضاوت و تصمیم‌گیری در زنان زودتر از مردان تکامل می‌یابد. به این مساله باید مخلوطی از تستوسترون و سایر هورمون‌ها و فرآیندهای زیستی مردانه که شامل یک‌سری غرایز بالقوه مهلک است را هم بیافزایید. مراقبت از فعالیت آنان و ایجاد محدودیت‌های محتاطانه حیاتی است. لگاتو می‌گوید: «پسران مانند اتومبیل پورشه‌ی بدون ترمزند. آنان خطر‌پذیرند، آرمان‌گرا و پرحرارت هستند و اعتقاد دارند خطری تهدیدشان نمی‌کند.

۶- خطر بیماری‌ قلبی خود را ارزیابی کنید
ضروری است که بنشینید و احتمال خطر بیماری عروق قلبی را از روی عوامل زمینه‌ساز ژنتیکی محاسبه کنید و با یک پزشک در مورد آن حرف بزنید. آیا هیچ‌یک از بستگان شما پیش از ۶۰ سالگی در اثر بیماری قلبی درگذشته‌اند؟ سطح کلسترول خون‌تان چقدر است؟ آیا تجربه‌ی وقوع سنکوپ، از دست دادن هوشیاری یا تنفس کوتاه داشته‌اید؟ لگاتو می‌گوید: «ما به‌طرز وحشتناکی به این مساله بی‌اعتناییم.»
در این زمینه نیز مردان از نظر ژنتیکی در مقایسه با زنان خوشبخت نیستند. بنا به اظهار لگاتو، هورمون زنانه‌ی استروژن یک سپر حمایتی برای خانم‌ها ایجاد می‌کند که آقایان به‌طور طبیعی فاقد آن‌اند. توضیح بیشتر این‌که علایم بیماری عروقی قلب در مردان می‌تواند در ۳۵ سالگی بروز کند، در حالی که زنان ریسک حمله‌ی قلبی مشابه مردان را تا مدت زمان خیلی دورتری نشان نمی‌دهند. مردانی که سابقه‌ی خانوادگی بیماری قلبی دارند باید پزشک خود را آگاه کنند و اقدامات پیشگیری مناسب برای‌شان از ۳۰ سالگی شروع شود.
لگاتو می‌گوید: «این راهش نیست. ما باید نسبت به این‌که چرا بیماری‌های عروق قلب حدود ۳۵ سالگی آغاز می‌شود نگاه موشکافانه‌ای داشته باشیم.»

Translated from: Don Fernandez, Why Men’s Lives Are Shorter Than Women’s
http://men.webmd.com/features/why-mens-lives-are-shorter-than-women

دکتر سونیا معصومی
نشانی: سنگر، روبه‌روی پارک کودک
تلفن: ۵۷۲۲۵۹۶-۰۱۳۲

برچسب‌ها: ٬ ٬ ٬

۱۱ دیدگاه »

  1. نه بابا اینکه چرا مردان زودتر میمیرن دلیل علمی نمیخوادکه معلومه از بس که این زنا قر میزنن دلیل کچلی مردا هم همینه ازبس قر میزنن مردا کچل میشن تا حالا از خودتون پرسیدید که چرا زنا کچل نمیشن ؟ خوب معلومه بیچاره مردا که قرقرو نیستند .

  2. سلام!

    من با رعایت قانون کپی و حفظ نام یه کپی از مطلبتون برداشتم.

    با تشکر.

  3. سلام مقاله بسیار مفیدی بود. موفق باشید

  4. سلام!

    من با رعایت قانون کپی و حفظ نام یه کپی از مطلبتون برداشتم.

    با تشکر.

  5. دقیقا تقصیره همین خانوما هست.از بس قر میزنن.خدااااااااااااااااااااا

  6. اگه کارِ شما ایراد نداشت و دلشون به حالتون نمی‌سوخت و نگرانتون نبودن و ولتون می‌کردن از اینی که هستید روز به روز بدتر بشید، دیگه فر نمی‌زدن که شما بیای اینا رو بگی…

  7. بسیار درسته .من زنم از بس قر میزینه بهونه میگیر که سالی از ۳۶۵ روز ۳۰۰ روز استرس دارم و اعصابم خورد

  8. با سلام از مطالب ارزشمندتان استفاده کردم بسیار سپاسگذارم منتظر مطالب بعدی شما هستم .

  9. به نطر من دلیل عمر کم مردها به خاطر مسائل بهداشتیه تا چیزای دیگه و هیچ ربطی به همسراشون نداره.

  10. ممنون بابت مقاله م کارربردی

  11. واقعا مطلب مفید و اما عجیبی بود
    ممنون بابت این اطلاعات عمومی

دیدگاه خود را بیان کنید.