پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

دکتر دهپور در باشگاه برترین دانشمندان جهان

بدست • 19 اکتبر 2009 • دسته: اخبار تازه٬ خبر

professor_ahmadreza_dehpourدکتر احمدرضا دهپور، استاد گیلانی فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در جمع یک درصد دانشمندان برتر دنیا جای گرفت.
مدیرکل مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به انتشار جدیدترین آمار یک درصد دانشمندان برتر دنیا در رشته‌های مختلف علمی، از قرار گرفتن ۲۷ دانشمند ایرانی در این جمع خبر داد.
دکتر پرویز اولیا اعلام کرد: «بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی Thomson Reuters ISI در سال ۲۰۰۹ میلادی، ۲۷ دانشمند ایرانی در لیست یک درصد اول دانشمندان برتر جهان در رشته‌های مختلف علمی و سه نفر از میان این ۲۷ نفر در گروه علوم پزشکی قرار دارند.»
بنا به گفته‌ی وی این سه تن دکتر محمد عبداللهی، دکتر محمدرضا زرین‌دست و دکتر احمدرضا دهپور هر سه از دانشگاه علوم پزشکی تهران و در رشته‌ی داروسازی هستند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، دکتر کامران باقری لنکرانی در آخرین روزهای کاری خود به‌عنوان وزیر بهداشت طی نامه‌ای از دکتر دهپور به‌خاطر کسب این موفقیت تقدیر کرد.

دکتر دهپور در یک نگاه

دکتر احمدرضا دهپور متولد منطقه‌ی دیلمان سیاهکل است و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدارس مشیر و فرهنگ سیاهکل و فردوسی انزلی به پایان رسانده است. دکترا و تخصص خود را در رشته‌ی فارماکولوژی پزشکی با راهنمایی پروفسور فرانک مایکل از دانشگاه کمبریج، از دانشگاه تهران کسب کرده و در حال حاضر استاد فارماکولوژی دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و Adjunct Professor انستیتو بیوشیمی و بیوفیزیک (IBB) دانشگاه تهران است.
بیشتر مطالعات دکتر دهپور طی دوره‌ی تخصصی، پژوهش روی رفتارهای سلول‌های خونی از منظر بیوشیمیایی و بیوفیزیکی بوده و به‌مدت یک سال فعالیت علمی و پژوهشی وی در انستیتو تکنولوژی فدرال سوییس در شهر زوریخ صرف کار در زمینه‌ی بیولوژی مولکولی شده است. وی طی فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود تا این تاریخ حدود ۳۰۰ مقاله‌ی کامل در ژورنال‌های بین‌المللی منتشر کرده و تعداد خلاصه مقالاتی که در کنگره‌ها و سمینارها معرفی کرده است به بیش از ۵۰۰ عدد می‌رسد. تعداد پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترا در رشته‌های مختلف (پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و دامپزشکی) که وی راهنمایی آن‌ها را به عهده داشته متجاوز از ۴۰۰ است و بیش از ۴۰ پایان‌نامه‌ی تخصصی و ph.D را طی فعالیت‌های علمی خود راهنمایی کرده است.
دکتر دهپور در فعالیت‌های پژوهشی خود با گروه‌های دیگر کشورها از جمله انگلستان، کانادا، آمریکا و دانمارک در حال تبادل تجربه بوده و تعدادی پروژه‌ی مشترک با این مراکز داشته یا در حال اجرا دارد که در مجلات معتبر بین‌المللی به چاپ رسیده‌اند.
عضویت در بورد فارماکولوژی، دبیری و ریاست انجمن فیزیولوژی و فارماکولوژی ایران، عضویت در فرهنگستان علوم پزشکی، مدیریت دپارتمان فارماکولوژی دانشکده‌ی پزشکی، عضویت در کمیته‌های ترفیعات دانشکده و دانشگاه، فهرست داروهای اساسی ایران و کمیسیون ورود داروها از دیگر فعالیت‌های اوست.
وی سردبیری مجله‌ی Acta Medica Iranica را که قدیمی‌ترین مجله‌ی علمی پزشکی انگلیسی زبان ایران است به‌عهده دارد و در هیات تحریریه‌ی چندین مجله همچون Liver، International Heart و Reproductive Health عضو است و داوری مقالات رسیده به بیش از ۵۰ مجله‌ی بین‌المللی را برعهده دارد.

سابقه و زمینه‌های علمی
سابقه‌ی علمی دکتر دهپور محدود به فعالیت‌های پژوهشی وی نیست و باید در دو حوزه‌ی آموزش و پژوهش به‌طور همزمان بررسی شود. در حوزه‌ی پژوهشی زمینه‌های کاری وی اساساً با رویکرد پاتوفیزیولوژیک به بیماری‌های ارگان سیستم‌های مختلف شکل گرفته است.
بخش عمده‌ و اصلی فعالیت‌های پژوهشی وی در چند سال اخیر، در زمینه‌ی بررسی پاتوفیزیولوژی بیماری‌های کبدی و به‌طور خاص کلستاز انسدادی و سیروز در مدل‌های حیوانی و سلولی- ملکولی و در بالین بوده است به‌طوری که نتایج حاصل از این تحقیقات در قالب بیش از ۱۰۰ مقاله در مجلات بین‌المللی بسیار معتبر به چاپ رسیده است. در کنار این موضوع، مطالعه روی مکانیسم‌های دخیل در ایجاد تحمل و وابستگی به اپیوییدها و کانابینوییدها در حیوانات آزمایشگاهی و انسان تا سطوح ملکولی نیز از جمله کارهای برجسته‌ی اوست.
نگرش عمیق دکتر دهپور به پژوهش و موضوعات مورد تحقیق کم‌نظیر بوده و همین امر موجب ایجاد یکپارچگی زیبایی در موضوعات به‌ظاهر متفاوت تحقیقاتی مورد نظر وی شده است. عمق تحقیقات او در بیماری‌های کبدی به‌حدی بوده که تیم تحقیقاتی تحت نظارت وی در این زمینه به‌عنوان مرجع در جهان شناخته شده و شاهد این موضوع ارتباط علمی نزدیک در این زمینه با دانشگاه‌های معتبر کشورهای کانادا و انگلستان است.

جوایز و افتخارات علمی

محقق برجسته‌ی جشنواره‌ی پژوهشی دانشگاه تهران در سال ۱۳۸۷
پژوهشگر رتبه‌ی اول دوازدهمین جشنواره‌ی رازی در سال ۱۳۸۵
پژوهشگر رتبه‌ی اول جشنواره‌ی ابن سینا در سال ۱۳۸۴
پژوهشگر رتبه‌ی اول وزارت بهداشت در سال ۱۳۸۲
پژوهشگر رتبه‌ی اول وزارت بهداشت در سال ۱۳۸۰
رتبه‌ی اول آموزشی جشنواره‌ی ابن‌سینا در سال ۱۳۷۷٫

دکتر برزیگر: به‌دست آوردن چنین عنوانی حاصل تلاش یک‌شبه نیست
دکتر انوش برزیگر، عضو شورای‌عالی نظام پزشکی کشور و رییس شورای هماهنگی نظام پزشکی‌های استان گیلان طی نامه‌ای به دکتر دهپور، انتخاب او را به‌عنوان یک درصد اول دانشمندان برتر جهان تبریک گفت. متن این نامه بدین شرح است:
همکار گرامی، جناب آقای دکتر احمدرضا دهپور
استاد محترم دانشگاه علوم پزشکی تهران

سلام علیکم
انتشار نام حضرت‌عالی در گزارش Thomson Reuters ISI 2009 به‌عنوان یک درصد اول دانشمندان برتر جهان مایه‌ی مسرت و خوشحالی جامعه‌ی پزشکی به‌ویژه همکاران و همشهریان‌تان در استان گیلان گردید. قدر مسلم به‌دست آوردن چنین عنوانی حاصل تلاش یک‌شبه نیست و مستلزم سال‌ها فعالیت علمی شبانه‌روزی است. انسان‌هایی چون شما در عالم پزشکی نام‌آورانی هستند که با عمری خدمت به بشریت و پیشبرد دانش بشری افتخار آفریده‌اند و موجب مباهات و خوشحالی هموطنان خود گشته‌اند. این موفقیت بزرگ را به جناب‌عالی تبریک گفته و آرزومندم که چراغ عمرتان فروغی بیشتر یابد تا بتوانید منشاء خدمات بیشتری به جامعه‌ی بزرگ جهانی باشید.

برچسب‌ها:

۳ دیدگاه »

  1. اقای دهپور سمت جدید تون رو بهتون تبریک میگم موفق باشید

  2. همیشه سر بلند باشید

  3. سلام آقای دکتر دهپور کسب موفقیتای شما را تبریک میگویم امیدوارم همیشه سربلند باشید.
    بنده افتخار میکنم که شما یک ساهکلی هستید.

دیدگاه خود را بیان کنید.