پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

قربانیان نامدار ایدز/ مهراب جوزی

بدست • 23 دسامبر 2012 • دسته: تاریخ

به‌مناسبت دهم آذر، روز جهانی ایدز

از سال ۱۹۸۸ به‌منظور ارتقای بودجه‌ها و افزایش آگاهی و آموزش درباره‌ی بیماری ایدز و مبارزه با تبعیض‌های مربوط به آن، سازمان جهانی بهداشت روز اول دسامبر (برابر ۱۰ آذر) را روز جهانی ایدز نامیده ‌است. به‌مناسبت این روز، در این‌جا از برخی از مبتلایان این بیماری یاد می‌کنیم که در رشته‌های مختلف نام‌شان برای ما ایرانی‌ها شناخته شده‌تر است.

آنتونی پرکینز (۱۹۳۲-۱۹۹۲)
بازیگر نقش «نرمن بِیکس» در فیلم «سایکو» به کارگردانی آلفرد هیچکاک بود. او درباره‌ی بیماری ایدز گفته بود: «خیلی‌ها گمان می‌برند که ایدز انتقام خداوند است. اما به‌نظر من این بیماری فرستاده شده است تا به انسان‌ها عشق، تفاهم و همدردی را آموزش دهد.»

فردی مرکوری (۱۹۴۶-۱۹۹۱)
فرخ بلسارا با نام مستعار فردی مرکوری ترانه‌سرا و خواننده‌ی گروه «کوئین» بود. والدین فردی از پارسیان منطقه‌ی گجرات هند بودند. او از دوران کودکی استعداد زیادی در موسیقی از خود نشان داد و در سال ۱۹۵۸، زمانی که فقط ۱۲ سال داشت، با دوستانش یک گروه موسیقی راک به نام The Hectics راه انداخت. در سال ۱۹۷۰ به‌همراه دو دوست دیگر گروه کوئین را تشکیل دادند. فردی در آخرین اجرای زنده‌ی خود ۳۰۰ هزار نفر را به پارک نِب‌ورث لندن کشاند و در مجموع تا کنون حدود ۱۸۰ میلیون آلبوم موسیقی از او فروخته شده است.
هر چند فردی مرکوری دوست دختری بسیار صمیمی به نام ماری آوستین داشت و خود را دوجنس‌گرا می‌دانست، ولی به‌عقیده‌ی بسیاری از افرادی که با او از نزدیک آشنا بودند، در واقع همجنس‌گرا بود. روز ۲۴ نوامبر سال ۱۹۹۱ فردی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مبتلا به بیماری ایدز است و درست یک روز پس از آن در ساعت ۷ عصر، مبارزه‌ی وی با این بیماری پایان گرفت. او در سال‌های آخر، با وجود آگاهی از مرگ زودرس خویش، به‌یادماندنی‌ترین آثارش را خلق کرد.

آرتور‌ اش (۱۹۴۳-۱۹۹۳)
تنیس‌باز آمریکایی و نفر اول رده‌بندی تنیس جهان بود. او اولین سیاه‌پوست عضو تیم آمریکا در جام دیویس و اولین سیاه‌پوست برنده‌ی مسابقات بزرگ جهانی تنیس (معروف به «گرند ‌اسلم») بود و تا کنون تنها سیاه‌پوستی است که برنده‌ی سه دوره از این مسابقات (ویمبلدون، آزادِ آمریکا و آزادِ استرالیا) شده است.
‌اش در سال ۱۹۸۸ از بیماری خود مطلع شد، اما تا سال ۱۹۹۲ آن را پنهان نگه داشت.

مجیک جانسون (متولد ۱۹۵۹)
این اسطوره‌ی آمریکایی بسکتبال که ۱۲ بار نامش در تیم منتخب لیگ حرفه‌ای بسکتبال آمریکا (NBA) قرار گرفته است، در سال ۱۹۹۱ ابتلای خود را به بیماری ایدز اعلام کرد. او هم‌اکنون با شرکت در برنامه‌های تبلیغی و خیریه‌ی متعدد در حال مبارزه با این بیماری است.

جیا کارانجی (۱۹۶۰-۱۹۸۶)
از مشهور‌ترین مدل‌های دهه‌ی ۷۰ و ۸۰ میلادی در آمریکا بود. پرتره‌ی تراژیک زندگی وی در فیلمی با نام «جیا» و بازی آنجلینا جولی، ‌تصویر شده است.

میشل فوکو (۱۹۲۶-۱۹۸۴)
این فیلسوف بزرگ فرانسوی و بنیان‌گذار مکتب ساختارگرایی که همجنس‌گرا بود، بی‌هیچ واهمه‌ای از گرایش جنسی خود حرف می‌زد.

راک هادسون (۱۹۲۵-۱۹۸۵)
این هنرپیشه‌ی مشهور هالیوود که به‌خاطر جذابیت خود، در میان خانم‌ها طرفداران بی‌شماری داشت، کمی پیش از مرگ دو راز زندگی‌اش را فاش کرد: اول این‌که همجنس‌گراست و دیگر این‌که به بیماری ایدز مبتلا شده است.

ایزی- ‌ای (۱۹۶۳-۱۹۹۵)
اریک لین رایت با نام مستعار ایزی- ‌ای از خواننده‌های افسانه‌ای و پیشرو سبک رپ بود. مرگ وی که جامعه‌ی موسیقی آمریکا را تکان داد، سبب شد تا خطر شیوع ایدز میان آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار جدی‌تر گرفته شود. او تنها یک ماه پس از آن‌که به بیماری خود پی برد، درگذشت.

آیزاک آسیموف (۱۹۲۰-۱۹۹۲)
آیزاک آسیموف یا اسحق عاصم‌اف نویسنده‌ی روسی‌تبار آمریکایی در ژانر علمی- ‌تخیلی بود که دکترای بیوشیمی هم داشت. قوانین سه‌گانه‌ی روباتیک وی از شهرت جهانی برخوردار است و دایره‌المعارف بریتانیکا وی را واضع واژه‌ی «روباتیک» در زبان انگلیسی می‌داند. او نزدیک به ۵۰۰ کتاب در دامنه‌ی گسترده‌ای از موضوعات، از کتاب‌های کودکان گرفته تا کتاب‌های دانشگاهی، نوشته و سیارک «آسیموف ۵۰۲۰» به‌افتخار وی نامگذاری شده‌ است.
آیزاک آسیموف در ششم آوریل سال ۱۹۹۲ درگذشت. در آن هنگام برادرش علت مرگ او را نارسایی کلیه و قلب اعلام کرد. ولی ۱۰ سال پس از مرگ آسیموف، همسرش اعلام کرد وی در سال ۱۹۸۳، هنگام عمل جراحی قلب، به‌دلیل تزریق خون آلوده به بیماری ایدز مبتلا شده بود، اما در آن زمان پزشکان به‌دلیل نگرانی از واکنش عمومی و تنگ‌نظری برخی افراد نسبت به مبتلایان این بیماری، از او و خانواده‌اش خواسته بودند از اعلام این خبر خودداری کنند.

گرگ لوگانیس (متولد ۱۹۶۰)
ورزشکار آمریکایی رشته‌ی شیرجه است که بین سال‌های ‎۱۹۷۶ تا ۱۹۸۸ در مسابقات المپیک در مجموع ۵ مدال شامل ۴ مدال طلا و یک نقره کسب کرده است.

برخی از منابع:

 en.wikipedia.org/wiki/List_of_HIV-positive_people
thebody.com/content/64374/fame-and-hiv-10-of-historys-biggest-hiv-positive.html?getPage=6
dw.de/popups/popup_gallery/fa_weltaidstag.html

مهراب جوزی
دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات ترجمه

Email: mehrabjowzi@gmail.com

برچسب‌ها: ٬

۲ دیدگاه »

  1. خیلی خوب بود. ممنون

  2. امیدوارم این روز دوباره در کشور ما به رسمیت شناخته شود. مخفی کردن و انکار همیشه فاجعه آفرین بوده است.

دیدگاه خود را بیان کنید.