پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

زن خوب پاچنبر پارسا!

بدست • 6 فوریه 2017 • دسته: تاريخ پزشکی٬ تاریخ٬ تیتر اول

دکتر افشین خدا‌شناس

انسان‌ها همیشه در طول تاریخ اسیر رسومات و مناسک و مراسمی بوده‌اند که خود وضع کرده‌اند اما پس از مدتی چون قانونی نانوشته به عرف تبدیل شده و جمعیتی را به اطاعت کورکورانه واداشته است؛ انگار زندانی خودساخته که در آن را از داخل به‌روی خود قفل کنید!
یکی از این رسوم انسانی در بین قرون دهم تا اوایل قرن بیستم در چین رسم «پاچنبری» کردن دختر‌ان بود. البته خودشان به این عمل عنوان لطیف‌تری داده بودند: «پای نیلوفری»! با اشاره به لوتوس یا نیلوفر آبی. این سنت در زمان سلسله سونگ در ۱۹۱۱ قدغن شد اما تا سال ۱۹۳۹ در مناطق روستایی ادامه داشت.
و اما بستن پای دختر‌ها از سن چهار سالگی شروع می‌شد. در زمستان که پا‌ها از سرما کرخت می‌شد آن‌ها را با روغن‌های گیاهی و خون حیوانات نرم و به‌شدت محکم بانداژ می‌کردند و فرم می‌دادند. پاچنبری شدن دختر‌ها در سن ازدواج را نشانه‌ای از همسر خوب و تابع دستورات شوهر بودن می‌دانستند. از سویی این‌چنین پای کوچک و ظریف‌شده‌ای را از نشانه‌های زیبایی دختر تلقی می‌کردند. علاوه بر آن، چنین پایی نشانه‌ای از ثروت خانواده دختر بود؛ چنین دختری نیازی نداشت که بیرون از خانه کار کند، بنابراین مردان زیادی خواستار ازدواج با او بودند!
البته باید منصفانه نگاه کرد. پاچنبری کردن به نسبت برخی جراحی‌ها و تزیینات زیبایی امروزی روی صورت و اندام‌ها (مانند گوش الاغی و دنده‌برداری و تاتو‌ها و پیرسینگ‌های عجیب) چندان غریب نیست.
به‌هرحال بشر است دیگر. همیشه یک جمعیت انبوه از این جانور دوپا عقل‌شان پارسنگ برمی‌دارد!

دکتر افشین خدا‌شناس
نشانی: رشت، خیابان سردار جنگل، ابتدای کوچه‌ی نهضت، مطب پزشکی سردار جنگل
تلفن: ۳۳۵۳۵۷۷۵

Email: Human_puzzles@yahoo.com

برچسب‌ها: ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.