پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

کدام کشورها روز پزشک را جشن می‌گیرند؟

بدست • 23 آگوست 2018 • دسته: تاريخ پزشکی٬ تیتر اول

 

دکتر رقیه حج‌فروش

 

در دنیا روزی به نام «روز جهانی پزشک» نداریم ولی در برخی کشورها برای به‌ رسمیت شناختن و تقدیر از نقش پزشکان در زندگی مردم و سلامت جامعه، روزی را به‌عنوان «روز پزشک» جشن می‌گیرند. تاریخ این روز از کشوری به کشور دیگر و بسته به اتفاق یا یادبود و دلیل نامگذاری آن، متفاوت بوده و در برخی کشورها تعطیل رسمی است.

اگرچه قاعدتاً می‌بایست روز پزشک را بیماران یا نهادهای مرتبط برای سپاس از پزشکان جشن می‌گرفتند اما معمولاً جشن‌های این روز را خود سازمان‌های پزشکی و اغلب به‌صورت میهمانی ناهار برای همکاران پزشک خود برگزار می‌کنند. همچنین به‌طور سنتی یک کارت تبریک یا گل میخک سرخ برای پزشکان یا همسران‌شان می‌فرستند یا سبدهای گل بر مزار پزشکان درگذشته قرار می‌دهند.

 برزیل

در بزریل روز ملی پزشک ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) جشن گرفته می‌شود و تعطیل است. این روز را که مصادف با تولد لوک قدیس (سنت لوک) است که براساس متون دینی پزشک هم بود، کلیسای کاتولیک جشن می‌گیرد. رمان «پزشک عزیز و سربلندم» نوشته تیلور کالدول یک عاشقانه تاریخی است که زندگی سنت لوک را به‌عنوان یک پزشک و مبلغ مذهبی توصیف می‌کند.

 کوبا

در کوبا سوم دسامبر (۱۳ آذر)، زادروز  دکتر کارلوس خوان فینلی، روز ملی پزشک و  تعطیل است. فینلی، متولد سوم دسامبر ۱۸۳۳ و درگذشته در ۶ اگوست ۱۹۱۵، پزشک و دانشمند کوبایی پیشرو در پژوهش‌های مرتبط با تب زرد بود. او نخستین بار در سال ۱۸۸۱ مطرح کرد که پشه، حامل میکروب بیماری‌زای این بیماری است و وقتی فرد بیماری را نیش می‌زند، از راه نیش خود، افراد سالم را هم آلوده می‌کند. یک سال بعد فینلی پشه عامل انتقال این بیماری را کشف کرد و در نهایت تئوری و پیشنهاد او منجر به کنترل ‌پشه‌ها به‌عنوان راهی برای کنترل بیماری شد.

 هندوستان

در هند روز ملی پزشک در اول جولای (۱۱ تیر) به افتخار پزشک افسانه‌ای و دومین وزیر ارشد بنگال غربی، دکتر بایدن چاندرا روی، جشن گرفته می‌شود. او روز اول جولای ۱۸۸۲ متولد شد و پس از ۸۰ سال در همان روز در سال ۱۹۶۲ درگذشت. دکتر روی در چهارم فوریه ۱۹۶۱ مفتخر به دریافت بالاترین جایزه غیرنظامی کشور (Bharat Ratna) شد. وی پزشکی برجسته و یکی از مهم‌‌ترین مبارزان آزادی هند بود که در زندگی خود سرآمد و در حرفه‌‌اش بسیار ماهر بود. دکتر روی پس از فارغ‌التحصیلی از کالج پزشکی کلکته به‌عنوان معاون این دانشگاه انتخاب شد. سپس به سیاست روی آورد و کمی بعد به‌عنوان وزیر ارشد بنگال غربی انتخاب شد و تا زمان مرگ خود این حرفه را حفظ کرد.

در هند جشن روز پزشک تلاشی برای تاکید به ارزش پزشکان در زندگی انسان‌ها است. بنابراین با نامگذاری روزی احترام خود را به یکی از بزرگ‌ترین و والاترین نمایندگان جامعه پزشکی ابراز کرده‌اند. هندوستان بهبود قابل توجهی در حوزه پزشکی داشته و روز اول جولای ادای احترام به تمام پزشکانی است که تلاش بی‌وقفه‌‌ای برای رسیدن به این هدف داشته‌اند.

 ایران

در ایران که از دیرباز مهد پزشکان بزرگی چون بوعلی سینا، رازی، جرجانی و… بوده است، ۲۳ اگوست (اول شهریور) زادروز ابوعلی سینا پزشک، فیلسوف و دانشمند بزرگ ایرانی، به‌عنوان روز ملی پزشک شناخته می‌شود.

ویتنام

روز ملی پزشک ویتنام در سال ۱۹۵۵ پایه‌گذاری شد و هر سال در روز ۲۷ فوریه (۸ اسفند) جشن گرفته می‌شود.

 نپال

روز ملی پزشک در نپال ۴ مارس (۱۳ اسفند) جشن گرفته می‌شود.

 آمریکا

اولین جشن روز پزشک جهان روز ۳۰ مارس (۱۰ فروردین) ۱۹۳۳ در شهر ویندر ایالت جورجیای آمریکا برگزار شد. ایده این جشن را خانم ادورا براون الموند همسر دکتر چارلز ب. الموند برای تقدیر از پزشکان پیشنهاد کرده بود.

۳۰ مارس سال‌روز استفاده از اولین بیهوشی عمومی در جراحی در سال ۱۸۴۲ است. در این روز در شهر جفرسون ایالت جورحیا دکتر کرافورد لانگ برای نخستین بار با استفاده از اتر، توموری را بدون درد از گردن بیمارش خارج کرده بود.

مراسم اولین روز پزشک جهان شامل ارسال کارت برای پزشکان و همسران‌شان و قرار دادن گل بر مزار پزشکان درگذشته از جمله دکتر لانگ و برپایی یک مجلس شام رسمی در منزل دکتر ویلیام راندولف و همسرش بود.

پس از این‌که اتحادیه منطقه باروکانتی از پیشنهاد خانم الموند استقبال کرد، خانم هریس ویندر، رییس این اتحادیه، ایده فوق را به انجمن پزشکی ایالت جورجیا ارایه کرد که در می ۱۹۳۴ در نشست سالانه این ایالت مصوب شد. این روز سپس در نوامبر سال ۱۹۳۵ در نشست سالانه اتحادیه زنان انجمن پزشکی جنوبی در ایالت میسوری به ریاست خانم وایت به تصویب رسید و در نهایت مجلس سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده در ۱۰۱امین نشست کنگره این روز را مصوب، و رییس‌جمهور وقت، جرج بوش پدر در روز ۳۰ اکتبر ۱۹۹۰ آن را امضا کرد. از آن سال در آمریکا روز پزشک به‌عنوان یک روز ملی و تعطیل رسمی هرساله در روز ۳۰ مارس جشن گرفته می‌شود.

 

Ref: en.wikipedia.org/wiki/National_Doctors%27_Day

 

دکتر رقیه حج‌فروش

پزشک عمومی

Email: dr.hajf@gmail.com

 

 

برچسب‌ها: ٬ ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.