پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

غذا و سلامت پوست/دکتر سونیا معصومی

بدست • 14 نوامبر 2010 • دسته: پزشك خانواده٬ پوست٬ غذا و سلامت

۱. چرا آب برای پوست مفید است؟
 کم پیدا می‌شوند چیزهایی که به‌خوبی آب برای حفظ پوست مفید باشند. آب علاوه بر این‌که باعث می‌شود پوست هیدراته (آبدار) شود و بنابراین خطوط و چین و چروک آن کاهش یابد، به سلول‌ها در جذب مواد غذایی و دفع سموم نیز کمک می‌کند. آب همچنین جریان گردش خون را بهبود می‌بخشد و در نتیجه پوست را درخشان می‌سازد. هر بار که تشنه‌اید آب بنوشید یا برای نوشیدن ۸ لیوان آب در روز برنامه‌ریزی کنید.

۲٫ سلنیوم برای پوست شما
سلنیوم یک ریزماده‌ی معدنی است که به حفظ پوست از آسیب‌‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند و همچنین ممکن است در محافظت از سرطان پوست نقش داشته باشد. منابع عالی سلنیوم شامل آجیل برزیلی، قارچ دلمه‌ای، میگو، گوشت بره و ماهی‌ها (مانند قاشقک ماهی روغن‌دار، ‌هالیبوت، ماهی تن و ماهی آزاد) است. سلنیوم همچنین در گوشت گاو پخته، بوقلمون سفید، صدف خوراکی، ساردین، خرچنگ و پاستای تهیه شده از گندم یافت می‌شود.

۳٫ کوآنزیم Q10
کوآنزیم Q10 یا CoQ10 یک آنتی‌اکسیدان قوی است که‌ به‌طور طبیعی در بدن تولید می‌شود و پوست و سایر سلول‌های بدن را از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. CoQ10 همچنین در تولید انرژی و عملکرد سیستم ایمنی بدن دخالت دارد. منابع غذایی اصلی CoQ10 شامل ماهی‌های روغنی (مثل ماهی آزاد و ماهی تن)، احشای داخلی بدن (مثل جگر) و غلات سبوس‌دار است.

۴٫ آنتی‌اکسیدان‌‌ها: عاملی برای داشتن سلول‌‌های سالم
آنتی‌اکسیدان‌ها آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهند یا از آن جلوگیری می‌کنند. این آسیب‌‌ها منجر به علایم پیری مانند چین و چروک و خشکی پوست می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌ها در همه‌ی انواع مواد غذایی یافت می‌شوند به‌ویژه در میوه‌های رنگی مثل توت فرنگی، گوجه فرنگی، زردآلو، چغندر، کدو، اسفناج، سیب زمینی شیرین، نارنگی، فلفل و لوبیا.

۵٫ ویتامین A برای ترمیم پوست
می‌خواهید از پوست خشک و پوسته پوسته رهایی یابید؟ یک پرتقال یا هویج یا یک قاچ طالبی بردارید. این میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین A هستند و به هیدراته شدن لایه‌‌های زیرین پوست کمک می‌کنند. سایر منابع ویتامین A شامل سبزیجات برگدار، تخم مرغ و لبنیات کم‌چرب مثل شیر و پنیر است.

۶٫ ویتامین C: محافظت در برابر آفتاب
ویتامین C از پوست در برابر خورشید محافظت می‌کند و همچنین به خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد که باعث تخریب فیبر‌های استحکام دهنده‌ی پوست مانند کلاژن و الاستین می‌شود، کمک می‌کند. منابع عالی ویتامین C عبارت است از فلفل قرمز دلمه‌ای، مرکبات، کیوی، گل کلم، کلم سبز و کلم بروکسل.

۷٫ ویتامین E: تقویت سلامت پوست
ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان دیگر است که می‌تواند جلوی آسیب پوست ناشی از نور آفتاب را بگیرد و همچنین به‌عنوان یک ضدالتهاب و تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی عمل ‌کند.
ویتامین E در روغن‌‌های گیاهی، آجیل، دانه‌‌ها، زیتون، اسفناج، مارچوبه و به‌مقدار کم در سبزی‌های برگدار یافت می‌شود.

۸٫ اثر اسید‌‌های چرب ضروری بر پوست
اسید‌های چرب ضروری از جمله امگا- ۳ و امگا- ۶ به تولید چربی‌های طبیعی پوست کمک می‌کند و مانند یک سد از خشکی و لکه‌های قرمز پوست جلوگیری می‌کند و بنابراین باعث می‌شود پوست نرم شود و جوان‌تر به‌نظر برسد. منابع خوب اسیدهای چرب ضروری عبارت است از گردو، ماهی‌های آب سرد (مانند ماهی آزاد، ساردین و ماهی خال‌مخالی) و روغن‌های زیتون، کانولا و کتان.

۹٫ روغن‌های سالم برای پوست سالم
برخی از روغن‌ها حاوی موادی بیش از اسیدهای چرب ضروری هستند. روغن‌های با کیفیت خوب مانند روغن زیتون خالص یا منجمد و روغن‌هایی که از روغن‌کشی به‌دست می‌آیند، نسبت به روغن‌های تجاری ساده‌تر فرآوری می‌شوند بنابراین ممکن است به جذب بیشتر مواد تقویت کننده‌ی پوست کمک کنند.
این روغن‌ها همچنین به چربی و نرمی پوست کمک می‌کنند و می‌توانند آن را طوری نگه دارند که سالم به‌نظر آید.

۱۰٫ چای سبز: یک آنتی‌اکسیدان قوی
چای سبز احتمالاً نزدیک‌ترین ماده به اکسیر جادویی است که طبیعت می‌تواند به پوست ارایه دهد. این ماده می‌تواند به توقف التهاب وکاهش تخریب DNA کمک کند و از سوختن پوست در مقابل نور خورشید جلوگیری کند.
شما می‌توانید چای سبز را در وسایل آرایش پیدا کنید، پس چرا آن را به‌طور مستقیم در قوری چای خود نداشته باشید؟

Ref: http://www.webmd.com/skin-beauty/winter-skin-care-9/slideshow-skin-foods  

دکتر سونیا معصومی
نشانی: سنگر، روبه‌روی پارک کودک
تلفن: ۵۷۲۲۵۹۶-۰۱۳۲

Email: soni_m_e@yahoo.com

برچسب‌ها: ٬ ٬

۳ دیدگاه »

  1. با عرض سلام و احترام
    خانم دکتر مدت یک سال هست که ۱ لک قهوه ای بزرگ تقریبا به قطر ۳ سانت یک طرف گونه ام ایجاد شده و حالا سمت دیگه هم کاملا به صورت قرینه لک دیگه ای داره ایجاد میشه و پررنگتر میشن!!مدت ۴ ماه از ترتینوئین و ضدآفتاب استفاده کردم کوچکترین تاثیری نداشت! توی سینه ام کیست دارم آیا ممکنه این لک های ربطی به کیست ها داشته باشن؟
    از طرفی از چند سال پیش روی چونه ام تعدادی موی زبر داشتم که احساس میکنم اونقدر دستکاریشون کردم تعدادشون در دو طرف چونه ام زیاد شده نمیدونم آیا علتش دستکاریه من بوده یا دلیل دیگه ای داره! خانم دکتر ممنون میشم راهنماییم کنید علت اینها چی میتونه باشه ایا ممکنه مشکل کبدی داشته باشم یا دلیلش هومونیه ؟قاعدگی منظمی هم دارم. باتشکر

  2. پرسش شما برای نویسنده ارسال شد. به‌محض دریافت پاسخ، تقدیم خواهد شد.

  3. با سلام. بین دو مورد فوق رابطه‌ای وجود ندارد و لک‌ پوستی باید معاینه شود. در مورد موهای زاید چانه هم باید به پزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز آزمایش‌های هورمونی درخواست شود.

دیدگاه خود را بیان کنید.