پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

۵ باور غلط درباره‌ی گیاهخواری

بدست • 14 ژانویه 2016 • دسته: تغذیه٬ کلینیک

دکتر سیاوش ایمانی

از حدود ۱۵ سال قبل که رژیم گیاهخواری را آغاز کردم، همواره با پرسش‌هایی از سوی دوستان و آشنایان مواجه بودم. این پرسش‌ها ‌گاه بسیار پیش‌پاافتاده و ‌گاه بسیار پیچیده است. در این یادداشت کوتاه به تعدادی از باورهای غلط می‌پردازم که ریشه‌ی این پرسش‌هاست:

باور اول: رژیم گیاهخواری برای سالم‌تر زندگی کردن است.
پاسخ: خیر. مطالعات گوناگون نشان داده که گیاهخواران کمتر به بیماری‌هایی چون فشار خون، گرفتگی عروق قلب، دیابت و… مبتلا می‌شوند؛ با وجود این، انتخاب رژیم گیاهخواری بیشتر از آن‌که برای سلامت فرد مفید باشد، یک راه حل اخلاقی برای جلوگیری از کشتار حیوانات است.
در مصاحبه‌ای از دکتر بسکی، پیش‌کسوت گیاهخواری در ایران، پرسیدند: «آیا گیاهخوار شده‌اید که سالم بمانید؟» دکتر جواب داد: «خیر؛ گیاهخوار شده‌ام تا حیوانات سالم بمانند!»

photo_2016-01-14_01-11-29باور دوم: گیاهخواران دچار کمبود پروتئین هستند.
پاسخ: گیاهخواران در صورت مصرف برنامه‌ریزی شده‌ی حبوبات و غلات، هیچ‌گونه کمبود پروتئین نخواهند داشت.

باور سوم: گیاهخواران کمبود ویتامین مخصوصاً ب ۱۲ دارند.
پاسخ: رژیم گیاهخواری دارای همه‌ی انواع ویتامین و مواد مغذی برای بدن است. تنها گروه خاصی از گیاهخواران (گیاهخواران مطلق یا Vegan) هستند که مصرف لبنیات و تخم‌مرغ را هم (به‌خاطر رنجی که در مرغداری‌ها و گاوداری‌ها به حیوانات تحمیل می‌شود) غیراخلاقی می‌دانند. در گذشته‌ای نه‌چندان دور به این افراد گفته می‌شد که از مکمل‌های حاوی ویتامین ب ۱۲ استفاده کنند ولی در سال‌های اخیر خوشبختانه نوعی فرآورده‌ی مخمر به بازار آمده که نیاز به مکمل حیوانی ب ۱۲ را هم کاملاً از بین برده است (تصویر ۱).

باور چهارم: رژیم گیاهخواری بسیار پرهزینه است.
پاسخ: برخلاف تصور عامه‌ی مردم، رژیم گیاهخواری بسیار کم‌هزینه‌تر از رژیم گوشتخواری است. برای گیاهخوار بودن لازم نیست همواره به رستوران‌های مجلل گیاهخواری بروید یا کنسروهای خارجی ویژه‌ی گیاهخواران را از فروشگاه‌های بالای شهر خریداری کنید. بهترین راه حل اقتصادی برای گیاهخواران، شناخت منابع غذایی گیاهی محلی و در دسترس است.

باور پنجم: گیاهخواران ضعیف‌تر از گوشتخواران هستند؟
پاسخ: به تصویر ۲ نگاه کنید!

تصویر 2

تصویر ۲

دکتر سیاوش ایمانی

Email: siavash.imany@gmail.com

دکتر بسکی

دکتر بسکی

دکتر غلامعلی بسکی معروف به «بابا بسکی»، زاده‌ی بهمن ۱۳۱۰ در سبزوار، پزشک و هوادار محیط زیست است.
وی در سال ۱۳۴۵ با درجه‌ی تخصص جراحی زنان از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و در همان سال بیمارستانی در شهر گنبد کاووس تاسیس کرد ولی در سال ۱۳۴۹ زندگی شهری را‌‌ رها کرد، تصمیم گرفت در جنگل گلستان اقامت گزیند و به‌مرور تبدیل به یک گیاهخوار مطلق شد که زندگی خود را وقف دفاع از محیط زیست، تبلیغ گیاهخواری و پژوهش روی گیاهان دارویی کرده‌ است.
دکتر بسکی در سال ۱۳۳۱ ازدواج کرد و اکنون چهار فرزند و شش نوه دارد.

برچسب‌ها: ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.