پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

دو پرسش/ دکتر امید زرگری

بدست • 10 جولای 2014 • دسته: صفحه‌ آخر٬ يادداشت‌ها

اجازه دهید ماجرای عروسی سلطنتی و وقایع ایوت‌آباد پاکستان و… را بی‌خیال شویم! سن‌سیمون می‌گوید: «بزرگداشت کسانی مانند اسکندر بس است؛ زنده‌باد کسانی چون ارشمیدس!»
فکر می‌کنم چیزی حدود دویست سال از عمر این سخن می‌گذرد، اما کسی به آن وقعی ننهاده که هیچ، سطح آدم‌های مورد احترام از اسکندر هم نازل‌تر شده است.
حتی وقتی قرار باشد مثلاً در مورد ارشمیدس هم بزرگداشتی برگزار کنیم، توجه به رنگ و جنس لنگی که در آن حمام کذایی بسته بود، برای‌مان جذابیت بیشتری دارد تا دلیل «اوریکا، اوریکا» (Eureka) گفتنش!
همیشه حاشیه جذاب‌تر از اصل است. همه از همجنس‌گرا بودن پروست آگاه‌اند، اما تقریباً هیچ‌یک از ما «در جستجوی زمان از دست رفته» را به‌اتمام نرسانیده است. همه می‌دانند که بتهوون ناشنوا بوده، اما تقریباً هیچ‌یک از ما حال ندارد مثلاً سونات Hammerklavier را تا آخر بشنود (مگر در موارد و موقعیت‌های خاص!). همه از ماجرای گوش ونگوگ مطلع‌اند، اما تقریباً هیچ‌یک از ما حاضر نیست چند ساعت در صف موزه‌ی «اورسی» (Musee d Orsay) در انتظار دیدن آثارش سرپا بایستد. این داستان «همه- تقریباً هیچ‌کس» را می‌شود تا ابد ادامه داد. برای این پرسش که چرا حاشیه از اصل جذاب‌تر است هم می‌توان هزار دلیل آورد. این‌که آن‌ور دنیا هم اوضاع همین‌طور است، قبول! (البته تا حدی.) اما ما این مقدمه‌ی طولانی را آوردیم تا صرفاً دو پرسش مطرح کنیم:
۱٫    شما چه فکر می‌کنید؟ آیا اصلاً درستش همین روند جاری ا‌ست؟
۲٫    اگر قرار باشد بزرگداشتی برای یک شخصیت ایرانی در قید حیات برگزار شود، شما چه کسی را پیشنهاد می‌کنید؟ (این شخصیت می‌تواند در هر عرصه‌ای باشد؛ علمی، فرهنگی، هنری و…)
لطفاً پاسخ را به نشانی من یا سردبیر ارسال یا ای‌میل فرمایید.

دکتر امید زرگری
متخصص پوست
نشانی: رشت، پل بوسار، ساختمان پزشکان دانا، طبقه‌ی سوم، واحد یک، تلفن: ۷۲۲۷۵۲۰

Website: iranderma.com; drzargari.com
Email: ozargari@iranderma.com

برچسب‌ها: ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.