پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

۱۴۰۰ چه تحویل خواهد داد؟

بدست • 21 مارس 2021 • دسته: تیتر اول٬ یادداشت

دکتر هاشم موذن‌زاده

عزیز نسین، نویسنده بزرگ ترک، داستانی زیبا دارد که در آن با استفاده از استعاره‌ای بسیار خلاقانه، سال میلادی حاضر جهان را به سال بعد تحویل می‌دهد و پس از آن‌که گفت‌وگوهای بسیار بین آن‌ دو در همه حوزه‌های حیات شکل می‌گیرد، در انتها سال نو از سال کهنه می‌خواهد صلح را به او تحویل دهد؛ و سال کهنه می‌گوید آن را هیچ‌گاه تحویل نگرفته است که تحویل دهد!
احوالات جهان در انتهای سال ۱۳۹۸ چنان بود که بشر معاصر هیچ‌گاه باور نمی‌کرد آن را به‌جز در حین تماشای فیلم‌های هالیوودی تجربه کند؛ و در نهایت آن‌چه رخ داد این بود که ۱۳۹۹ سلامت را از ۱۳۹۸ تحویل نگرفت تا به سال ۱۴۰۰ تحویل دهد.
اگر در آستانه نوروز هر سال ایرانیان به هزاران تعبیر و ترکیب تلاش می‌کردند «س» سلامت را در میان جملات نوروزی خود بگنجانند، حال تنها این سین بزرگ است که همه حال آن‌ها را تحویل خواهد کرد.
حتی اگر تمام تنگناهای اقتصادی و سیاسی کشور نیز در فرضی محال یک‌شبه برداشته شده و گشایش‌های باورناپذیر در کار کشور رخ دهد، سلامت همچنان گرهی کور و کلافی سر در گم برای ایرانیان خواهد بود.


سال ۱۴۰۰، سالی که به شکل نمادین می‌توانست سرآغاز جشن‌ها، مراسم‌ها و برپایی آیین‌های پرشور باشد، اینک تنها با این دو کلمه در ذهن تداعی می‌شود: «کرونا» و «واکسن».
از لحاظ تقویم تحولات کشور، سال ۱۴۰۰ سالی به‌غایت سیاسی است زیرا چندین انتخابات مهم در آن برگزار می‌شود؛ ولی بی‌هیچ شبهه‌ای می‌توان گفت که مردمان عادی ایران و جامعه سلامت، با همه اهمیتی که این وقایع دارند، به آن‌ها اولویت اندکی در مقابل معیشت و سلامت خود خواهند داد.
در سال ۱۴۰۰، بیش از هر زمان دیگر، نام یک ساخته دانش‌بنیان بشری به نام واکسن به‌جای نام همه سیاستمداران، دولتمردان و کارگزاران شنیده خواهد شد؛ حتی بسیاری از آنان تلاش خواهند کرد زیر سایه نام او آوازه خودرا بگسترند.
سال ۱۴۰۰ سال رقابتی بسیار نفسگیر بر سر زمان است. با آن‌که واکسن کرونا سریع‌ترین تولید پیشگیرانه بشر است، اما هنوز بین آن‌چه باید رخ دهد و آن‌چه می‌تواند رخ دهد، شکافی عمیق است که تنها دانشمندان همه جهان و هماهنگی و هم‌افزایی‌شان خواهد توانست از میزان آن بکاهد.
سال ۱۴۰۰ سالی است که رابطه انسان و علم به تاریخی‌ترین قله خود خواهد نشست، زیرا انسان هیچ‌گاه تا بدین پایه همزمان در تهدید و توانایی برای رفع آن نبوده است و علم هدایتگر او به سمت خروجی شکوهمندانه از نبرد با بیماری، خرافات و نادانی خواهد بود.
ممکن است که سال ۱۴۰۰ هم سلامت را به‌درستی به سال ۱۴۰۱ تحویل ندهد، ولی بی‌شک تحفه‌ای بسیار فروزنده و سودمند را به او خواهد سپرد: «دانشی که ارزشمندترین چیز در جهان را، یعنی جان آدمیان را، نجات می‌دهد.»

دکتر هاشم موذن‌زاده
متخصص جراحی عمومی
مدیر مسوول پایگاه خبری پزشکان و قانون

Telegram: t.me/drmoazenofficial

برچسب‌ها: ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.