پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

در آستانه‌ بهاری دیگر…

بدست • 24 مارس 2021 • دسته: تیتر اول٬ یادداشت

دکتر بابک خطی

در آستانه‌ بهاری دیگر ایستاده‌ایم.
بیش از یک ‌سالی است که مهمان ناخوانده‌ای، کرونا نام، به جهان و آدمیانش یورش آورده و طب را با چالشی بزرگ روبه‌رو کرده ‌است. مردمان زمین در همه جای این کره درگیر این ویروس هستند و مثل همیشه گروه‌هایی مثل افراد بالای ۶۵ سال، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و… در معرض خطر بیشتری قرار دارند.
در روزگاری هستیم که در آن آغوش و کنار قدغن، و فاصله‌ها اجباری شده، چهره‌ها با ماسک ناشناس گردیده و تمام زندگی و ابزار آن از ساده تا مدرن در پوشه‌ای از قطران‌های ریزدانه‌ی پودری الکل و وایتکسِ رقیق‌شده قرار گرفته ‌است.
چه کسی فکر می‌کرد روزان و شبانی در راه است که سر نزدن به عزیزان‌مان محبت در حق آنان تلقی شود و با دور بودن و فاصله گرفتن امتحان عاشقی بدهیم.

در این وانفسای گره‌پیچ، گروه پزشکی از همان ابتدا آمدند، بازو گشادند و به قلب بیماری زدند تا از مردمان‌شان حفاظت کنند. همان‌هایی که در بخش‌های ویژه، اورژانس‌ها و کلینیک‌ها و… سینه سپر کردند، فاصله‌ها را شکستند و ملجایی شدند برای نگرانی‌ها و اضطراب‌هایی که این بیماری بی‌خیال بر زندگی آدمیان آوار کرده ‌است.
اساساً قدرت نیروهای اجتماعی، برد گروه‌های موثر و کارآیی سیستم‌ها در شرایط اورژانسی و غیرعادی نمایان می‌شود. کادر درمان در تمام جهان این قدرت تاثیر را به‌روشنی اثبات کردند، و این‌جا بود که آشکار شد هر چند جستجو کردن در نت و دستیابی به خرواری از اطلاعات می‌تواند در مواردی برای کسب اطلاعات عمومی جذاب باشد، اما درمان بیماران از مسیر آن‌لاین، نیاز به یک ذهن آموزش‌دیده دارد تا این اطلاعات را دسته‌بندی و غربال کند، سره از ناسره بشناسد و طراحی درمان را بر بالین بیمار- بدان‌گونه که از یک بیمار تا بیمار دیگر متفاوت است- انجام دهد.

این رودرویی سخت، چنان‌که می‌‌شد پیش‌بینی کرد، تلفات و قربانیان دردناکی هم داشته ‌است. چه بسیار از همکارانی که سر در پای انجام وظیفه دادند، گاهی آن‌قدر بی‌صدا که آن‌چنان‌که باید به آن پرداخته و توجه نشد، گاهی آن‌قدر غیر‌مسوولانه که خانم پرستار بارداری در بخش ویژه کار کرد و از پای درآمد. وزارت بهداشت باید قدر نیروهایی را که هزینه‌های فراوان صرف بالیدن آن‌ها شده است، بداند و با تدبیر درست از آن‌ها برای مدیریت بیماری استفاده کند.
این مجموعه باید از کادر درمان در جبهه‌های مختلف مقابله با کووید نه با حرف که عملاً و به‌طور موثر حفاظت کند، و هرگز نباید از آنان تصور گوشت جلوی توپ را داشته باشد؛ نیروهای آموزش‌دیده‌ای که خسته و فرسوده‌اند و برای جایگزینی انسانی آن‌ها به زمان زیادی احتیاج است. نحوه به‌کارگیری منبع به‌سختی تجدیدپذیر کادر درمان قطعاً درایتی بالا می‌طلبد و در کنار آن مواد و مفاد لازم برای پیشگیری در برابر بیماری نیز باید، چون تمام جهان، مدنظر باشد.

جان انسان‌ها در همه‌جای جهان ارزشمند و بزرگ‌ترین سرمایه پیشرفت و توسعه است. اکنون که واکسن‌های کارآ در دنیا تولید می‌شود، وزارت بهداشت باید در تهیه واکسن مناسب هر چه عاجل‌تر اقدام کند. مقابله اصلی با کووید-۱۹ همانا شکستن زنجیره انتقال ویروسی است. مردم با پوشیدن ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و شست‌وشوی مکرر دست سهم خود را در شکستن این زنجیره ایفا کرده‌اند و حالا نوبت وزارت بهداشت است که شرایط استفاده از واکسیناسیون را به‌عنوان دیگر عامل بسیار مهم شکستن زنجیره انتقال ویروس فراهم آورد. مسوولیت قربانی شدن افراد بعد از شروع پوشش واکسیناسیون- برحسب شرایط و حداکثر اقداماتی که قابلیت انجام دارد- کاملاً با زمان قبل از آن فرق دارد و به‌طور جدی متوجه وزارت محترم بهداشت است، و طبعاً در این شرایط جدید، محافظت از جان انسان‌ها در برابر کووید موضوع بسیار مهمی خواهد بود که ملاحظات قانونی و قضایی خاص خود را خواهد داشت.

با آرزوی در پیش داشتن سالی که زنجیره جهانی انتقال کووید شکسته شود و دنیا نفسی به آرامش بکشد…

دکتر بابک خطی
طبیب کودکان

Telegram: t.me/basedonatruestory

برچسب‌ها: ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.