پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

نظام پزشکی خانه همه ماست، داخل آن دیوار نکشیم!

بدست • 11 جولای 2017 • دسته: تیتر اول٬ یادداشت

دکتر مهران قسمتی‌زاده

همه می‌دانیم و قانون نیز بر آن تاکید کرده اما لازم به تکرار است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، نظام پزشکی خانه تمامی اعضای این سازمان است و مسلماً وقتی می‌تواند به وظایف خود عمل کند که ترکیب هیات مدیره آن نیز چنین امری را تداعی کند. شاید هم‌اکنون که برای شرکت در انتخابات آن آماده می‌شویم، بهتر است با مرور وظایف سازمان به این وظیفه مدنی خود عمل کنیم:

– سازمان نظام پزشکی در مرتبه نخست نهادی کارشناسی و مشورتی است که نقش آن ارایه مشورت‌های کارشناسی در امور پزشکی و مسایل مرتبط با ارایه خدمات سلامت برای سایر نهادهای تصمیم‌گیر داخل و خارج نظام سلامت است.

– سازمان نظام پزشکی بر اساس قانون در مورد تمامی برنامه‌ها و طرح‌های مرتبط با جامعه پزشکی صاحب رای و در بسیاری از مراجع تصمیم‌گیرنده در مورد نظام سلامت دارای نماینده است. وسعت این موارد نمایندگی شورای‌عالی سلامت، کمیسیون‌های مختلف وزارت بهداشت و درمان، شوراهای سلامت استان‌ها و شهرستان‌ها و حتی ستاد مبارزه با مواد مخدر را نیز شامل می‌شود.

– نظام پزشکی بخشی از وظیفه نظارت بر موسسات ارایه خدمات سلامت را بر عهده دارد.

– بخشی از وظایف قضایی در زمینه تخلفات پزشکی بر عهده سازمان نظام پزشکی است.

– صدور پروانه کار بخش عمده‌ای از ارایه‌کنندگان خدمات سلامت بر عهده سازمان نظام پزشکی است.

– سازمان نظام پزشکی وظیفه تعیین حدود صلاحیت حرفه‌ای حرف گوناگون پزشکی را بر عهده دارد.

– سازمان نظام پزشکی وظیفه دارد ضمن ابراز نظر کارشناسی در امور آموزشی جامعه پزشکی، خود نیز بخشی از این آموزش‌ها را بر عهده گیرد.

– نظارت بر تبلیغات پزشکی و موسسات مربوطه بر عهده نظام پزشکی است.

– و…

این‌چنین دایره وسیع وظایف برای نظام پزشکی سبب شده که قانون‌گذار نیز در تعیین ترکیب اعضای هیات‌ مدیره برای تمامی عرضه‌کنندگان خدمات سلامت، جایگاه نمایندگی در آن قایل شود و به‌همین دلیل است که در هیات ‌مدیره‌های نظام پزشکی از تمام گروه‌ها شامل پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان، ماماها و کارشناسان پروانه‌دار عضویت دارند.

با توجه به موارد بالا، شاید بهتر باشد که ما نیز به‌عنوان انتخاب‌کننده، با هدف تحکیم جایگاه نظام پزشکی در جامعه و به‌منظور هر چه کارآتر بودن نظام پزشکی، با مد نظر قرار دادن نکات زیر در انتخابات شرکت کنیم:

۱- نظام پزشکی نهادی سیاسی نیست؛ دلیل اصلی این ادعا وظایفی است که بر عهده آن گذاشته شده است. تبعیت یا وابستگی به جریانات سیاسی این سازمان را از جایگاه کارشناسی به‌زیر می‌کشد و در هنگام اظهار نظر در مورد طرح‌ها و لوایح حوزه سلامت که از سوی جریانات سیاسی مطرح می‌شود، آن را به مبلغ جریان سیاسی که بدان وابستگی دارد تبدیل می‌کند. این وابستگی، خود جریانات سیاسی را نیز از داشتن مشاوری بی‌طرف و کارشناس محروم خواهد کرد.

۲- نظام پزشکی نهادی تابع بخشی از صنوف داخل جامعه پزشکی نیست. اعضای جامعه پزشکی به‌واسطه شغل خود در عین ارایه خدمات سلامت به مردم، هر یک مسایل و منافع خاص خود را دارند که در بسیاری از موارد لازم است نهادی به‌منظور ارایه خدمات صحیح به مردم و به‌منظور حل و فصل منازعات صنفی درون جامعه پزشکی، به‌عنوان نهادی بی‌طرف در میان آن‌ها عمل کند.

۳- نظام پزشکی نهادی دولتی نیست و نباید از آن انتظار داشت به‌عنوان ابزاری در دست دولت‌مردان عمل کند. استقلال این سازمان یکی از موارد مهمی است که قانون‌گذار بر آن تاکید کرده و همین استقلال هم برای سازمان و هم برای کل نظام سلامت این فرصت را فراهم می‌کند که نهادی با دیدی غیرجانبدارانه و حاصل تجمع نظرات کارشناسی جامعه پزشکی برای نقد منصفانه اقدامات و برنامه‌های تصمیم‌گیرندگان اصلی نظام سلامت شکل گیرد.

۴- نظام پزشکی وظیفه اشاعه و ترویج اخلاق پزشکی در نظام سلامت را بر عهده دارد. تنوع حضور نمایندگان بخش‌های مختلف جامعه پزشکی سبب می‌شود که دیدگاه کل‌نگر بر این وظیفه حیاتی سایه بیافکند و سازمان را از جانبداری بی‌دلیل از بخشی از جامعه پزشکی که سبب‌ساز آسیب اعتماد جامعه به این قشر خدوم است، برحذر سازد.

بر اساس آن‌چه در بالا بدان اشاره شد، به تمامی افراد، نهادها و انجمن‌هایی که در آستانه انتخابات احساس وظیفه کرده و تصمیم به انتشار فهرست یا پشتیبانی از نامزدهای انتخاباتی گرفته‌اند، یادآوری می‌کنم که در انتخاب فهرست و تبلیغات خود به‌گونه‌ای رفتار نکنند که به بدنه جامعه پزشکی و همچنین مردم القا شود که این انتخابات صحنه رقابت نیروهای سیاسی با هم یا محل تقابل گروه‌های مختلف پزشکی از جمله جامعه متخصصان با جامعه پزشکان عمومی یا صحنه رقابت بیمارستان‌های خصوصی است.

این عزیزان به‌دلیل نقشی که جامعه برای آنان به‌عنوان نمایندگان جامعه پزشکی قایل است باید به‌یاد داشته باشند که انتخابات نظام پزشکی چند روزی بیشتر طول نمی‌کشد و پس از آن انتخاب‌شوندگان باید در فضایی آرام و با همکاری هم به وظایف خود عمل کنند. اگر تمامی گروه‌های صنفی فارغ از وابستگی‌های سیاسی و اقتصادی، به میزان وزن خود در بدنه جامعه پزشکی در نظام پزشکی جای نداشته باشند، این سازمان را خانه خود فرض نخواهند کرد و دیگر نمی‌توان به کسب جایگاه در خور برای آن در نظام سلامت کشور امید بست.

دکتر مهران قسمتی‌زاده

رییس شورای هماهنگی انجمن پزشکان عمومی ایران

نشانی: سیاهکل، کلینیک حافظ، تلفن: ۴۲۳۲۴۲۰۰

Email: mg2251343@gmail.com

برچسب‌ها: ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.