پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

آیا مشکل امروز ما مطب‌های شبانه‌روزی است؟

بدست • 12 دسامبر 2017 • دسته: تیتر اول٬ یادداشت

دکتر مهران قسمتی‌زاده

متاسفانه از دیروز در فضای مجازی و همچنین خبرگزاری‌ها به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهارنظری از آقای دکتر آشوبی، معاونت درمان این دانشگاه منتشر شد که با توجه به شناختی که از سابقه ایشان در نظام پزشکی و احاطه ایشان به مقررات و همچنین معضلات نظام سلامت دارم، همچنان باور انتساب این نظر به ایشان کمی دور از ذهن می‌نماید. با ‌وجود این لازم می‌دانم به نکاتی در این مورد اشاره کنم:
۱. احتمالاً این تصمیم بر اساس مشکلاتی گرفته شده که در برخی از مراکز درمان شبانه‌روزی پیش‌آمده است، اما متاسفانه مسوولان دانشگاه در این تصمیم‌گیری به سایر جوانب و عواقب آن توجه نداشته‌اند.
۲. در ابتدای اظهارنظر آمده که بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت استفاده از عبارت شبانه‌روزی توسط پزشکان عمومی غیرقانونی است، در حالی ‌که در این مورد به خود دستورالعمل اشاره‌ای نشده است. تا آن‌جایی که من به‌خاطر دارم در این مورد آیین‌نامه تاسیس مطب پزشکان و دندانپزشکان مرجع تصمیم‌گیری‌هاست که در هیچ کجای آن اشاره به این امر نشده است.
۳. در آیین‌نامه مربوط به تابلو و… مطب‌ها نیز در این مورد صحبتی نشده و فقط اشاره‌ شده است که پزشکان باید ساعات حضور خود را در مطب اعلام کنند که این امر نیز با اعلام شبانه‌روزی بودن این مطب‌ها محقق می‌شود.
۴. تعیین ساعت ۱۰ شب برای فعالیت مجاز پزشکان عمومی، در حالی ‌که بسیاری از اعضای هیات ‌علمی (حتی برخلاف میل خود و شاید فقط به‌دلیل پاسخ به نیاز بیماران) تا ساعات پس از نیمه‌شب در مطب به ویزیت مشغول‌اند، منطقی به‌نظر نمی‌رسد.
۵. نکته دیگر توانایی اجرای دستورالعمل جدید است. آیا دانشگاه علوم پزشکی که برای نظارت روزانه خود بر موسسات (حتی دولتی) فاقد نیروی انسانی لازم است، توان نظارت بر اجرای این تصمیم را دارد؟
۶. اگر به تاریخچه تاسیس مطب‌های شبانه‌روزی در گیلان برگردیم، متوجه می‌شویم که تاسیس این مطب‌ها در پاسخ به نیاز مردم و نیز پزشکان عمومی برای پیدا کردن راه‌حلی برای عرضه خدمات‌شان در بخش خصوصی مورد استفاده قرار گرفت؛ عرصه‌ای که با مداخلات روزافزون بخش دولتی و ترویج تخصص‌گرایی در جامعه (با سیاست‌های نادرست وزارت بهداشت) هر روز تنگ‌تر و تنگ‌تر می‌شد. حال سوال بنده این است: به‌جای این‌که مسوولان نظام سلامت استان راه‌حلی برای استفاده بهتر از پزشکان عمومی پیدا کنند، آیا با این دستورالعمل‌های جدید می‌خواهند همان باریکه راه‌های باقیمانده را هم ببندند؟
در نهایت همچنان‌که گفته شد، احتمالاً این تصمیم به‌منظور حل بعضی از معضلات پیش‌آمده در نظام سلامت استان گرفته‌ شد، اما متاسفانه در این‌باره هیچ‌یک از مجامع صنفی استان مورد مشورت قرار نگرفته‌اند. به‌همین دلیل پیشنهاد می‌کنم پیش از اجرایی شدن آن، مسوولان محترم دانشگاه جلسه‌ای با حضور نمایندگان صاحبان فرآیند عرضه خدمات تشکیل داده و جوانب گوناگون آن را بررسی کنند. انجمن پزشکان عمومی نیز در جهت برگزاری این نشست حاضر به هرگونه همکاری است.

دکتر مهران قسمتی‌زاده
رییس شورای هماهنگی انجمن پزشکان عمومی ایران
نشانی: سیاهکل، کلینیک حافظ، تلفن: ۴۲۳۲۴۲۰۰

Email: mg2251343@gmail.com

عکس: یوجین اسمیت، مجله لایف، ۱۹۴۸ (http://pezeshkangil.com/?p=6584)

 

برچسب‌ها: ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.