پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

حلقه‌ی لایبنیتز در انگشتان پروفسور سمیعی

بدست • 18 نوامبر 2013 • دسته: اخبار تازه٬ تیتر اول٬ خبر

0,,17226677_303,00جایزه‌ی «حلقه‌ی لایبنیتز» آلمان امسال به پروفسور مجید سمیعی اهدا شد. پروفسور سمیعی در قالب طرح «آفریقا ۱۰۰» می‌خواهد ۱۰۰ جراح جوان آفریقایی را به آلمان بیاورد و آن‌ها را آموزش دهد تا پس از بازگشت، پزشکان دیگری را برای این قاره پرورش دهند.
به گزارش سایت دویچه وله، این جایزه را کلوب خبرنگاران هانوفر به کسانی اهدا می‌کند که موفق شده‌اند فعالیت ویژه‌ای در زمینه‌ی علوم، حقوق بشر یا اقدامات بشردوستانه انجام دهند؛ اقداماتی که به توسعه و پیشرفت در نقاط مختلف جها‌ن یاری رساند. این جایزه در سال ۲۰۰۴ به شیرین عبادی، برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل اهدا شده بود.
پروفسور سمیعی ‌که زاده‌ی ۱۳۱۶ در رشت است و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در این شهر به پایان برده است، پس از سفر به آلمان، تحصیل در رشته‌های زیست‌شناسی و پزشکی را در دانشگاه یوهانس گوتنبرگ در شهر ماینتس شروع کرد و متخصص جراحی مغز و اعصاب شد. او از اولین جراحانی بود که دست به جراحی میکروسکوپی مغز زد و اینک پس از نوشتن صد‌ها مقاله و ۱۷ جلد کتاب، از مشهور‌ترین جراحان مغز و اعصاب جهان به‌شمار می‌رود و تا کنون جوایز بسیاری دریافت کرده است.
پروفسور سمیعی در این مراسم که روز سه‌شنبه ۲۱ آبان برگزار شد، گفت: «این جایزه نه به من، بلکه به قاره‌ای با نزدیک به یک میلیارد جمعیت اهدا شد.» او می‌گوید این جایزه برایش ارزش ویژه‌ای دارد، چون برای کمک به قاره‌ای است که به‌نسبت جمعیت خود به‌شدت از امکانات پزشکی محروم است. به گفته‌ی پروفسور سمیعی، میزان مرگ‌ومیر در آفریقا بر اثر صدمات مغزی سه برابر بیماری ایدز است.
0,,17226675_303,00جایزه‌ی «حلقه‌ی لایبنیتز» (لایبنیتز رینگ) معادل ۱۵ هزار یورو (بیش از ۲۰ هزار دلار) ارزش دارد و هر سال به فراخور برنده‌ی آن طرحی جدید روی آن حک می‌شود. روی حلقه‌ی اهدایی به پروفسور سمیعی، قاره‌ی آفریقا و مغز انسان حک شده است.
0,,17226682_303,00سخنران اصلی این مراسم گرهارد شرودر، صدراعظم پیشین آلمان بود. او از اهمیت حضور پروفسور سمیعی در آلمان و شهر هانوفر سخن گفت و خاطرنشان کرد که پروفسور سمیعی شاگردان زیادی در سراسر جهان تربیت کرده‌ که اکنون در کشورهای مختلف مشغول فعالیت‌اند.
صدراعظم پیشین آلمان ضمن قدردانی از زحمات سمیعی به این نکته اشاره کرد که سمیعی پایه‌گذار مرکز بین‌المللی علوم اعصاب (INI) در شهر هانوفر ‌است که در نوع خود در دنیا بی‌نظیر است و شهرتی جهانی دارد. شرودر گفت: «اگر کسی به ایران سفر کرده باشد و ایرانی‌ها را بشناسد، آن وقت متوجه می‌شود که انگیزه‌ی قوی سمیعی برای گسترش دانش خود از کجا سرچشمه گرفته است.»
0,,17226686_303,00دراین مراسم بسیاری از جراحان برجسته‌ی مغز و اعصاب جهان و چهره‌های سر‌شناس سیاسی و رسانه‌ای آلمان شرکت داشتند. یان هوفر، رییس گویندگان شبکه‌ی اول تلویزیون سراسری آلمان که در این مراسم شرکت داشت نیز به دستاوردهای پروفسور سمیعی پرداخت و از او قدردانی کرد.
0,,17226676_303,00در این مراسم هیاتی علمی از ایران از جمله حسن امامی رضوی (معاون پیشین وزیر بهداشت)، علی جعفریان (رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران)، مصطفی غفاری (مدیر اجرایی سمپوزیوم بین‌المللی جراحی مغز و اعصاب) و عباس نوروزی (معاون مرکز تحقیقات مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تهران) شرکت کرده بودند.

برچسب‌ها: ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.