پزشکان گیل

ماهنامه جامعه پزشکی گیلان

استانداردهای ۲۰۱۸ انجمن دیابت آمریکا: داروهای دیابت با مزایای قلبی- عروقی

بدست • 26 فوریه 2018 • دسته: تیتر اول٬ غدد و متابولیسم

میریام ای. تاکر

ترجمه: دکتر مسعود جوزی

گایدلاین‌ سالانه انجمن دیابت آمریکا (ADA) در سال ۲۰۱۸ شامل توصیه‌های جدیدی برای استفاده از داروهای پایین‌آورنده قند خون با مزایای اثبات‌شده قلبی- عروقی در دیابت نوع ۲، بهینه‌سازی مراقبت‌های دیابتی در سالمندان و غربالگری قند خون در نوجوانان در معرض خطر است.

این انجمن همچنین ترجیح داده است بر تعریف پیشین خود از فشار خون در دیابت (۱۴۰/۹۰ mm) بماند؛ برخلاف انجمن‌های قلب که اخیراً مقادیر بالاتر از ۱۳۰/۸۰ mm Hg را به‌عنوان «افزایش فشار خون مرحله ۱» (stage 1 hypertension)، از جمله در دیابت، تعریف کرده‌اند.

شاید قابل پیش‌بینی و تاثیرگذارترین توصیه‌های جدید ADA درباره استفاده از داروهای پایین‌آورنده قند خون با مزایای اثبات‌شده قلبی- عروقی مانند داروی آگونیست پپتید شبه‌گلوکاگون- ۱ (GLP-1) به نام لیراگلوتاید (Liraglutide, Victoza) و/ یا اثر بر کاهش مرگ‌ومیر چنان‌که با داروی مهارکننده انتقال همزمان سدیم و گلوکز- ۲ (SGLT2) به نام امپاگلیفلوزین (Empagliflozin, Jardiance) دیده شده است، باشد. این داروها در آن دسته از بیماران دیابت نوع ۲ تجویز می‌شود که مبتلا به بیماری آترواسکلروتیک قلبی- عروقی (ASCVD) هستند و با تغییر سبک زندگی و متفورمین به میزان قند خون مورد نظر نرسیده‌اند.

دکتر ویلیام تی. سفالو (William T Cefalu)، یکی از مدیران ارشد ADA می‌گوید: «ما در حال حاضر داروهایی داریم که نه‌تنها برای کنترل قند خون کاربرد دارند، بلکه از خطر بیماری‌های قلبی- عروقی و مرگ‌ومیر نیز می‌کاهند. بنابراین بر پایه برخی کارآزمایی‌ها، توصیه‌های جدیدی برای درمان بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ که قند خون‌شان با متفورمین کنترل نشده و زمینه ابتلا به بیماری‌ قلبی- عروقی دارند، ارایه شده است.»

یک جدول جدید داده‌های مطالعات اخیر در زمینه پیامدهای قلبی- عروقی را مشخص می‌کند و یک تصویر جدید حاوی جزییات توصیه‌های مبتنی بر آن داده‌هاست (به‌ترتیب بخش ۸، ص S97، جدول ۹٫۴ و ص S76، تصویر ۸٫۱).

چارت مهم دیگری تمامی عوامل مرتبط با بیمار و دارو را که می‌تواند بر درمان دیابت تاثیر ‌گذارد، جمع‌بندی کرده است. این عوامل شامل بیشتر ملاحظات مهم از جمله خطر افت قند خون، اثر روی وزن، اثرات کلیوی و قیمت تمامی داروهای دیابت می‌شود و بدین منظور در یک‌جا آورده شده تا راهنمایی برای انتخاب داروی مناسب پایین‌آورنده قند خون «به‌عنوان بخشی از تصمیم‌سازی مشترک بیمار و درمانگر» (که مورد تاکید ADA است) باشد (بخش ۸، ص S77، جدول ۸٫۱).

دکتر سفالو در یک بیانیه ADA که تغییرات گایدلاین جدید نسبت به نسخه‌های پیشین را جمع‌بندی کرده، تاکید کرده است: «استانداردهای مراقبت، منابع اولیه برای مدیریت ایده‌آل دیابت هستند که شامل گایدلاین‌های به‌روز شده برای تشخیص دیابت و نیز پیشگیری مبتنی بر شواهد از دیابت و عوارض مربوط به آن می‌شوند. ما به‌ویژه افتخار می‌کنیم که این توصیه‌های جدید را به بیمارانی که دیابت و بیماری قلبی- عروقی دارند، ارایه کرده‌ایم.»

۱۷۳ صفحه «استانداردهای مراقبت پزشکی در دیابت» سال ۲۰۱۸ انجمن دیابت آمریکا روز ۸ دسامبر ۲۰۱۷ به‌صورت آنلاین منتشر شد. ریاست هیات ۱۲ نفره نویسنده این گایدلاین برعهده دکتر ریتا آر. کالیانی (Rita R Kalyani) از دانشکده پزشکی جان هاپکینز شهر بالتیمور ایالت مریلند آمریکا بود.

گایدلاین در کانال تلگرامی پزشکان گیل:

https://t.me/pezeshkangil/1375

ترجمه از:

ADA 2018 Standards Address Diabetes Drugs With CV Benefit

December 08, 2017

 

 

برچسب‌ها: ٬ ٬

دیدگاه خود را بیان کنید.